1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 квітня 2023 року

м. Київ

справа №200/5094/21

адміністративне провадження № К/990/2975/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Дашутіна І.В.,

суддів: Яковенка М.М., Шишова О.О.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2022 року (колегія суддів: Компанієць І.Д., Гайдар А.В., Казначєєв Е.Г.) у справі №200/5094/21 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Східенерго" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

У квітні 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Східенерго" звернулося до суду з позовом, в якому просило визнати противоправними дії щодо включення відокремленного підрозділу "Курахівська теплова електрична станція" ТОВ "ДТЕК Східенерго" до плану графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2021 рік та зобов`язати ДПС України виключити відокремлений підрозділ "Курахівська теплова електрична станція" ТОВ "ДТЕК Східенерго" з плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2021 рік.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2021 року в задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції указав, що згідно з вимогами п. 522 підрозд. 10 розд. XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України та постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 №89 "Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірки" установлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім прямо передбачених випадків. При цьому мораторій поширюється саме на проведення документальних та фактичних перевірок, а не на їх призначення під час дії карантину та мораторію на проведення певних видів перевірок. Отже, суд визнав, що при включенні до плану графіку документальних планових виїзних перевірок відокремленого підрозділу позивача суб`єкт владних повноважень діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством, і не порушив права та законні інтереси позивача в сфері публічно-правових відносин.

Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2022 року рішення Донецького окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2021 року у справі №200/5094/21 - скасовано. Позов ТОВ "ДТЕК Східенерго" задоволено. Визнано протиправними дії Державної податкової служби України щодо включення відокремленого підрозділу "Курахівська теплова електрична станція" ТОВ "ДТЕК Східенерго" до плану графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2021 рік. Зобов`язано ДПС України виключити відокремлений підрозділ "Курахівська теплова електрична станція" ТОВ "ДТЕК Східенерго" з плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2021 рік.

Стягнуто на користь ТОВ "ДТЕК Східенерго" (код ЄДРПОУ 31831942) з ДПС України (код ЄДРПОУ 43005393) за рахунок бюджетних асигнувань судові витрати по справі в розмірі 5675 грн.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції, апеляційний суд указав, що зміна приписів Податкового кодексу України здійснюється виключно законами про внесення змін до Кодексу, відповідно зміна строків, дії мораторію може бути здійснення виключно шляхом прямого внесення змін до Податкового кодексу України. Відповідно, за наявності суперечливих правил і положень щодо дії мораторію, які містяться у Податковому кодексу України, з одного боку і в постанові Кабінету Міністрів України з іншого боку - застосуванню підлягають положення і правила саме Податкового кодексу України. Відтак, суд дійшов висновку про передчасність дій податкового органу щодо включення позивача до плану-графіку перевірок на 2021 рік до закінчення дії карантину.

Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи установлено:

Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що ТОВ "ДТЕК Східенерго" має відокремлений підрозділ - "Курахівська теплова електрична станція" ТОВ "ДТЕК Східенерго".

Головою Державної податкової служби України 23.12.2020 затверджено План-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2021 рік, який розміщено на офіційному веб-сайті ДПС.

До Плану-графіку документальних планових перевірок на 2021 рік включено відокремлений підрозділ "Курахівська теплова електрична станція" ТОВ "ДТЕК Східенерго із запланованим місяцем початку перевірки березень 2021 року за період з 01.02.2016 по 31.12.2020.

При цьому, планова перевірка позивача попередньо була передбачена у Плані-графіку проведення планових документальних перевірок на 2020 рік та мала розпочатися у 2020 року, але не була розпочата в зв`язку з встановленням п.52 прим.2 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України мораторію на проведення перевірок.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати оскаржуване судове рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Відповідач зазначає, що судом апеляційної інстанції при ухваленні постанови у справі не були враховані висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 30.10.2018 у справі №826/6376/16, від 20.03.2020 у справі №804/1318/18. Скаржник указує, що виключно результат реалізації повноважень податкового органу (рішення), а не процес реалізації його повноважень, може бути об`єктом судового оскарження. Крім того, скаржник посилається на необхідність відступлення від висновку щодо застосування п. 52-2 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, викладеного у постанові Верховного Суду від 22.02.2022 у справі №420/12859/21. Так, на думку відповідача, у разі неврахування норм постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 № 89 "Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок" відбудеться порушення норм Конституції України. Зазначає, що постанова Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 № 89 не є скасованою або протиправною, прийнята з урахуванням та на виконання вимог Податкового кодексу України, а отже - немає підстав зазначати про її невідповідність вимогам податкового законодавства. Уважає, що вказана постанова є обов`язковою для її дотримання та виконання як податковим органом, так і платниками податків.

Позивачем до Суду не подано відзив на касаційну скаргу, що не перешкоджає її розгляду по суті.

Верховний Суд ухвалою від 13.02.2023 відкрив касаційне провадження у цій справі з підстав, передбачених пунктами 1, 2 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України: - якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку; - якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до підпункту 20.1.1 пункту 20 статті 20 Податкового кодексу України контролюючи органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Згідно з абзацом 1 пункту 75.1 статті 75 Податкового Кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Відповідно до підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.

Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.

Згідно зі статтею 77 Податкового кодексу України документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок. План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.

До плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.

Періодичність проведення документальних планових перевірок платників податків визначається залежно від ступеня ризику в діяльності таких платників податків, який поділяється на високий, середній та незначний. Платники податків з незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки, середнім - не частіше ніж раз на два календарних роки, високим - не частіше одного разу на календарний рік.

Порядок формування та затвердження плану-графіка, перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Аналіз вищезазначених норм права свідчить, що документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані графіку проведення планових документальних перевірок.

Згідно з пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України (в редакції на момент внесення позивача до плану-графіку перевірок) установлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім:

- документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків;

-документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу;

-фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині: обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

-цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;

-обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;

- здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу.

Інформація про перенесення документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіку проведення планових документальних перевірок мали розпочатися у період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), та на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіку, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 10 календарних днів з дня завершення дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).


................
Перейти до повного тексту