1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 квітня 2023 року

м. Київ

справа № 1.380.2019.003855

адміністративне провадження № К/9901/2885/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Кравчука В.М., Шарапи В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 28.10.2019 (головуючий суддя: Гулкевич І.З.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.12.2019 (головуючий суддя: Улицький В.З., судді: Кузьмич С.М., Шавель Р.М.) у справі №1.380.2019.003855 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання призначити пенсію,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У липні 2019 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивачка) звернулася до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі - ГУПФУ у Львівській області або відповідач), в якому просила:

визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неврахування при розгляді її заяви про призначення пенсії державного службовця, стажу роботи на посадах, які дають право на призначення пенсії державного службовця за період з 21.01.1982 по 01.05.2016 тривалістю 34 роки 3 місяці 9 днів;

зобов`язати відповідача призначити ОСОБА_1 пенсію на підставі Закону України від 10.12.2015 №889-VIII "Про державну службу" (далі - Закон №889-VIII), зарахувавши до стажу роботи на посадах, які дають право на призначення пенсії державного службовця період з 21.01.1982 по 01.05.2016 тривалістю 34 роки 3 місяці 9 днів; 3) встановити судовий контроль за виконанням рішення суду.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 28.10.2019, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.12.2019, позов задоволено частково:

визнано протиправною бездіяльність ГУПФУ у Львівській області щодо незарахування ОСОБА_1 стажу роботи на посадах, які дають право на призначення пенсії державного службовця за період з 21.01.1982 по 01.05.2016 тривалістю 34 роки 3 місяці 9 днів;

зобов`язано відповідача призначити ОСОБА_1 з 05.06.2019 пенсію на підставі Закону №889-VIII, зарахувавши до стажу роботи на посадах, які дають право на призначення пенсії державного службовця період з 21 січня 1982 по 01 травня 2016 року тривалістю 34 роки 3 місяці 9 днів.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення і ухвалити нове про відмову у задоволенні позову.

IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Верховного Суду від 05.03.2020 відкрито касаційне провадження у справі

За результатами повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначений новий склад суду.

Ухвалою Верховного Суду від 05.04.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в пенсійному органі та з 16.01.2017 отримує пенсію за віком відповідно до Закону України від 09.07.2003 №1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон №1058-IV).

05.06.2019 позивачка звернулася до Стрийського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Львівської області із заявою про перехід з пенсії за віком на пенсію відповідно до Закону №889-VIII.

19.06.2019 відповідач листом №40/Т-39/6/07.05.-06 відмовив ОСОБА_1 у переведенні її на пенсію державного службовця мотивуючи тим, що позивачкою не набуто 20 років стажу роботи на посадах, прирівняних до державної служби у період до 04.07.2001, тобто по дату набрання чинності Закону України від 04.07.2001 №2493-ІІІ "Про службу в органах місцевого самоврядування". Проінформовано, що загальний стаж роботи станом на 28.02.2019 становить 43 роки 05 місяців.

Позивачка повторно 14.09.2019 звернулася до пенсійного органу із заявою про призначення пенсії державного службовця з 20.09.2019 відповідно до довідки про складові заробітної плати №3.16, виданої виконавчим комітетом Стрийської міської ради від 13.09.2019.

09.10.2019 відповідачем відмовлено у переведені ОСОБА_1 з пенсії за віком на пенсію відповідно до Закону №889-VIII, з аналогічних підстав, наданих у відповіді від 19.06.2019.

Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивачка звернулася із цим позовом до суду.

ІV. АРГУМЕНТИ СТОРІН

На обґрунтування позовних вимог позивачка зазначила, що з 16.01.2017 перебуває на обліку як отримувач пенсії за віком на підставі Закону №1058-IV. 05.06.2019 звернулася із заявою до Стрийського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Львівської області про перехід з пенсії за віком на пенсію відповідно до Закону №889-VIII, проте листом від 19.06.2019 №40/Т-39/6/07.05-06 їй було відмовлено з підстав, що остання не має 20 років стажу роботи на посадах, прирівняних до державної служби у період до 04.07.2001. Позивачка вважає відмову пенсійного органу протиправною та такою, що порушує її права і законні інтереси. Зазначила, що відповідно до положень пункту 10 та 12 розділу ХІ Прикінцевих та Перехідних положень Закону №889-VIII державні службовці зберігають право на призначення пенсії відповідно до законодавства чинного на час виникнення такого права. Станом на 01.05.2016 (набрання чинності Закону №889-VIII) позивачка мала достатній трудовий стаж, що дає право на призначення пенсії державного службовця.

Відповідач позов не визнав. Стверджує, що у позивачки відсутній стаж на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, набутий до 04.07.2001

Позивачкою подано відповідь на відзив, в якій зазначила, що відповідно до положень пункту 10 та 12 розділу ХІ Прикінцевих та Перехідних положень Закону №889-VIII державні службовці зберігають право на призначення пенсії відповідно до законодавства чинного на час виникнення такого права. Наполягає, що має достатній стаж роботи на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, що дає право на призначення пенсії на умовах Закону №889-VIII.

У відповідь на зазначені вище аргументи позивачки, відповідач зазначив, що відповідно до пункту 11 частини третьої статті 3 Закону №889-VIII - дія цього Закону не поширюється на посадових осіб місцевого самоврядування. Враховуючи те, що у позивачки відсутній стаж роботи понад 20 років на посадах, прирівняних до державної служби у період до 04.07.2001, підстави для переведення позивача на пенсію державного службовця відсутні.

V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що Прикінцевими та перехідними положеннями Закону №889-VIII передбачено, що за наявності у особи станом на 1 травня 2016 року певного стажу державної служби, така особа зберігає право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону №3723-XII. Обов`язковою умовою для збереження у особи права на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону №3723-XII після 1 травня 2016 року є дотримання сукупності вимог, визначених частиною 1 цієї статті та Прикінцевими та перехідними положеннями Закону №889-VIII щодо віку, страхового стажу, стажу державної служби.

Відповідно до пункту 8 Розділу XI Прикінцеві та перехідні положення Закону №889-VIII стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності цим Законом обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством.

Абзацом 13 пункту 2 Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.1994 №283 (Постанова втратила чинність на підставі Постанови КМ № 229 (229-2016-п) від 25.03.2016) передбачено, що до стажу державної служби зараховується робота (служба), зокрема: на посадах в органах місцевого самоврядування, передбачених статтею 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", а також на інших посадах, не зазначених у цій статті, віднесених Кабінетом Міністрів України до відповідної категорії посад в органах місцевого самоврядування.

Згідно із пунктом 4 цього Порядку до стажу державної служби зараховуються, зокрема, час перебування на посадах в органах місцевого самоврядування, передбачених Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування".

Із записів з трудової книжки судами попередніх інстанцій встановлено, що посади, які обіймала позивачка за час роботи в органах місцевого самоврядування, відносяться до посад, визначених статтею 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування". Загальний стаж роботи позивачки на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби становить 34 роки з місяці 9 днів.

За наведених вище обставин, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що періоди роботи позивача на різних посадах органів місцевого самоврядування з 21.01.1982 по 01.05.2016 тривалістю 34 роки з місяці 9 днів підлягають зарахуванню до стажу державної служби, що свідчить про те, що стаж роботи позивача на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, на день набрання чинності Законом №889-VIII становить більше 20 років, що дає їй право на призначення пенсії на підставі цього Закону з 05.06.2019 (дата первинного звернення про призначення пенсії).

При вирішенні справи суд апеляційної інстанції послався на правові висновки Верховного Суду, викладені у постановах Верховного Суду, яка викладена в постанові від 03.07.2018 у справі №265/3709/17 та від 18.12.2018 у справі №466/6987/17.

VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ

Касаційна скарга обґрунтована неповним з`ясуванням судами попередніх інстанцій обставин справи, що призвело до неправильного вирішення спору по суті. Скаржник зазначає, що час роботи в органах місцевого самоврядування, в т.ч., на виборних посадах, зараховується до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону №3723-XII до 04.07.2001, тобто по дату набрання чинності Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування". Відтак, з огляду на те, що у позивачки відсутній страж роботи понад 20 років на посадах, прирівняних до державної служби у період до 04.07.2001, підстави для переведення позивача на пенсію державного службовця відсутні.

Також відповідач просить звернути увагу на те, що відповідно до пункту 11 частини третьої статті 3 Закону №889-VIII - дія цього Закону не поширюється на посадових осіб місцевого самоврядування.

Крім того скаржник зазначив, позивачка по даний час працює на посаді начальника юридичного відділу Стрийської міської ради. Так, відповідно до частини п`ятої статті 37 Закону №3723-XII - з 1 жовтня 2017 року пенсії, призначені після набрання чинності Законом України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" (з 01.10.2011) відповідно до цієї статті у період роботи на посадах державної служби, визначених Законом №889-VIII, виплачуються у розмірі, обчисленому відповідно до Закону №1058-IV. Після звільнення з роботи, виплата пенсії відповідно до Закону №889-VIII поновлюється. Відтак з огляду на те, що позивачка є працюючим пенсіонером, підстави для виплати їй пенсії державного службовця, на переконання відповідача, відсутні.

Позивачка подала відзив на касаційну скаргу, у якому наполягає, що має достатній стаж роботи на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, що дає право на призначення пенсії на умовах Закону №889-VIII. Просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.


................
Перейти до повного тексту