1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 квітня 2023 року

м. Київ

справа №460/2203/19

адміністративне провадження № К/9901/1795/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Стародуба О.П., Шарапи В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 15.10.2019 (головуючий суддя: Дорошенко Н.О.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.12.2019 (головуючий суддя: Курилець А.Р., судді: Кушнерик М.П., Мікула О.І.) у справі №460/2203/19 за позовом ОСОБА_1 до Рівненського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У вересні 2019 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивач) звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Рівненського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - відповідач), в якому просив:

визнати протиправними дії відповідача щодо складення довідки від 17.04.2018 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 без врахування середньомісячної суми додаткових видів грошового забезпечення;

зобов`язати відповідача подати до ГУПФУ в Рівненській області довідку, яка відображає у складі грошового забезпечення ОСОБА_1 додаткові види грошового забезпечення для перерахунку і виплати Головним управлінням Пенсійного фонду України в Рівненській області пенсії ОСОБА_1, починаючи із 01.01.2018, із врахуванням раніше виплачених сум.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 15.10.2019, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.12.2019, у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення і ухвалити нове про задоволення позову.

IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Верховного Суду від 22.01.2020 відкрито касаційне провадження у справі.

Ухвалою Верховного Суду від 05.04.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач перебуває на обліку у ГУПФУ в Рівненській області та з 05.06.2017 отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до Закону України від 09.04.1992 №2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-XII).

Із інформації, зазначеній у протоколі за пенсійною справою - 1701006193 (Міноборони) від 06.05.2017, судами попередніх інстанцій встановлено, що розмір пенсії ОСОБА_1 при її призначенні обчислений виходячи із наступних складових грошового забезпечення: посадовий оклад - 1164 грн; оклад за військове звання - 130 грн; процентна надбавка за вислугу років 40% - 517,60 грн; середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці: 5139,85 грн. Всього сума грошового забезпечення для обчислення пенсії становить 6951,45 грн. Основний розмір пенсії 70% грошового забезпечення в сумі 4866,02 грн.

Згодом відповідно до Постанови Уряду №103 Рівненським ОВК складено довідку від 17.04.2018 №16472 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, у порядку, визначеному рішенням Кабінету Міністрів України, станом на 1 березня 2018 року, яка містить такі складові за посадою начальник штабу перший заступник командира військової частини: посадовий оклад - 6060,00 грн; оклад за військове звання - 1410,00 грн; процентна надбавка за вислугу років 50% - 3735,00 грн. Всього 11205,00 грн.

На підставі зазначеної довідки, ГУПФУ в Рівненській області проведено позивачу перерахунок пенсії.

Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області від 05.03.2019 №Р/114/071-59 ОСОБА_1 повідомлено про порядок призначення та перерахунку його пенсії та надіслано довідку Рівненського військового комісаріату про розмір грошового забезпечення від 17.04.2018 №16472.

Не погодившись із тим, що відповідачем не включено в довідку про розмір грошового забезпечення додаткові види грошового забезпечення, позивач звернувся до суду із цим позовом.

ІV. АРГУМЕНТИ СТОРІН

На обґрунтування позовних вимог позивач стверджує, що набуте ним право на отримання пенсії виходячи із тих видів грошового забезпечення, які визначені законом (відповідно до первинного розрахунку при призначенні пенсії) є безстроковим і беззаперечним, а забезпечення цього права становить суть взятих на себе державою зобов`язань. Відтак, за позицією позивача, перерахунок пенсії має здійснюватися з урахуванням як посадових окладів, так і додаткових видів грошового забезпечення. За вказаних вище обставин, позивач вважає, що у відповідача не було законних підстав для оформлення довідки без врахуванням у ній додаткових видів грошового забезпечення, з яких обраховувалася його пенсія до її перерахунку з 01.03.2018. Також позивач послався на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у справі №826/3858/18, залишене без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, яким визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова №103) та зміни до пункту 5 і додатка 2 Порядку № 45.

Відповідач позов не визнав. Стверджує, що перерахунок грошового забезпечення для обчислення пенсії проведений на виконання постанови Уряду №103. Включення до складу грошового забезпечення для перерахунку пенсії додаткових видів грошового забезпечення зазначеною постановою не передбачено. Вважає, що при складанні довідки діяв у спосіб та у межах визначених законом повноважень.

V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач у довідці визначив види грошового забезпечення, передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103. Оскільки постановою Уряду №103 при перерахунку пенсії не передбачалось врахування інших складових грошового забезпечення, які отримував позивач, на момент виникнення у нього права на призначення пенсії, такі правомірно не були включені до довідки від 17.04.2018 №16472, виданої відповідачем про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 .

Постанова Кабінету Міністрів України № 103 була чинною на час складення довідки та не була скасована, не була визнана неконституційною та підлягала застосуванню до спірних правовідносин.

Також за висновками судів обох інстанцій, скасування пунктів 1, 2 Постанови №103 та змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45 не дає відповідачу на вимогу позивача додаткових або нових підстав для складення нової довідки про розмір грошового забезпечення та направлення її до пенсійного органу, оскільки відповідач на момент надання довідки від 17.04.2018 № 16472 керувався чинними приписами Постанови № 103 та Порядку № 45.

VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ

Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами попередніх інстанцій неповно з`ясовані обставини справи, що призвело до неправильного вирішення спору по суті. Скаржник зазначає, що набув право на перерахунок пенсії у січні 2018 року в силу приписів статті 63 Закону № 2262-ХІІ, пункту 4 Порядку № 45. Згідно із пунктом 2 Постанови №704 грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійних характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення. Такі складові передбачені в Законі №2262-ХІІ. Отже, за позицією скаржника, перерахунок пенсії має здійснюватися з урахуванням як посадових окладів, так і додаткових видів грошового забезпечення.

Також з посиланням на положення статті 7 КАС України скаржник відзначив, що суди не повинні застосовувати положення нормативно-правових актів, які не відповідають Конституції та законам України, незалежно від того, чи оскаржувались такі акти в судовому порядку та чи є вони чинними на момент розгляду справи.

Відповідач правом на подачу відзиву на касаційну скаргу не скористався.

VІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального права та дійшов таких висновків.

21 лютого 2018 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", з преамбули якої вбачається постановлення останньої на виконання частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII.

Пунктом 1 Постанови № 103 встановлено перерахування пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-XII до 1 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 року, відповідно до Постанови № 704.

Пунктом 2 Постанови № 103 визначено, що виплату перерахованих відповідно до пункту 1 цієї постанови підвищених пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом)) проводити з 1 січня 2018 року в таких розмірах: з 1 січня 2018 року - 50 відсотків; з 1 січня по 31 грудня 2019 року - 75 відсотків; з 1 січня 2020 року - 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 1 березя 2018 року.

Постановою № 103 внесено також зміни до Порядку № 45, а саме:

- пункт 5 викладено в такій редакції: "Під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням".

- додаток 2 до Порядку № 45 викладено в новій редакції, в якій довідка про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, не містить таких складових грошового забезпечення, як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.

Статтею 43 Закону № 2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Порядок перерахунку пенсій врегульований розділом VIII "Порядок перерахунку пенсій" Закону № 2262-XII.


................
Перейти до повного тексту