ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 квітня 2023 року
м. Київ
справа № 520/14820/21
адміністративне провадження № К/990/27933/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Рибачука А.І.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.
розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу №520/14820/21
за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 17.08.2022, ухвалену судом у складі колегії суддів: головуючого судді - Григорова А.М., суддів: Подобайло З.Г., Бершова Г.Є.,
УСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1, в якому просив суд:
визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо відмови в підготовці та направленні до Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області довідки про розмір грошового забезпечення за відповідною або аналогічною посадою станом на 05.03.2019 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - постанова №704) за формою, встановленою додатком №2 до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (далі - порядок №45), на підставі інформації наданої Харківським національним університетом Повітряних Сил імені Івана Кожедуба листом від 07.04.2021 №350/176/100-689/667, з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення для перерахунку пенсії відповідно до Закону України від 09.04.1992 №2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-XII);
зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_1 підготувати та надіслати до Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області довідку про розмір грошового забезпечення за відповідною або аналогічною посадою станом на 05.03.2019 відповідно до постанови №704 за формою, встановленою додатком №2 до порядку №45, на підставі інформації наданої Харківським національним університетом Повітряних Сил імені Івана Кожедуба листом від 07.04.2021 №350/176/100-689/667, з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення для перерахунку пенсії відповідно до Закону №2262-XII.
В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що у зв`язку із набранням законної сили 05.03.2019 судовим рішенням у справі № 826/3858/18, яким було визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби та деяким іншим категоріям осіб" (далі - постанова №103) та зміни до пункту 5 і додатку 2 порядку №45, в нього виникло право на перерахунок пенсії виходячи із розміру складових грошового забезпечення, розрахованих згідно з постановою №704 відповідно до вимог статтей 43 та 63 Закону №2262-XII, оскільки з листа Харківського національного університету Повітряних Сил імені Івана Кожедуба від 07.04.2021 №350/176/100-689/667 видно, що розмір грошового забезпечення за аналогічною посадою було збільшено.
2. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 18.10.2021 позов задоволено.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 17.08.2022 рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове судове рішення про відмову в задоволенні позову.
3. 05.10.2022 ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення ним норм процесуального права, просить скасувати постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 17.08.2022 і ухвалити в цій справі рішення про задоволення позовних вимог.
4. Верховний Суд ухвалою від 25.11.2022 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
5. 03.01.2023 до суду касаційної інстанції від позивача надійшли додаткові пояснення, в яких він наголошує на незаконності та необґрунтованості постанови суду апеляційної інстанції та просить її скасувати.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. У цій справі суди попередніх інстанцій встановили, що наказом Міністра оборони України від 18.06.2018 №362 ОСОБА_1 було звільнено з військової служби у запас за станом здоров`я з посади заступника начальника університету з озброєння - начальника озброєння Харківського національного університету Повітряних Сил імені Івана Кожедуба. В подальшому відповідно до наказу начальника Харківського національного університету Повітряних Сил імені Івана Кожедуба від 03.08.2018 №201 ОСОБА_1 був виключений зі списків особового складу університету та всіх видів забезпечення.
ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області та отримує пенсію відповідно до Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ).
Згідно з довідкою Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області від 27.08.2020 №3886 позивач станом 01.08.2020 отримував пенсію з урахуванням таких сум грошового забезпечення: посадовий оклад; оклад за військове звання; процентна надбавка за вислугу років 50%; середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці, у тому числі робота з таємними виробами, носіями, документами 15%; надбавка за високі досягнення або виконання особливо важливої роботи 10%; премія 20%.
Позивач звернувся до відповідача із заявою від 15.06.2021, в якій, посилаючись на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у справі №826/3858/18, що набрало законної сили 05.03.2019, яким визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 порядку №45, просив подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нову довідку для перерахунку пенсії за вислугу років виходячи з основних та додаткових видів грошового забезпечення, визначених відповідно до постанови №704, надбавок, доплат станом на 05.03.2019.
Листом від 13.07.2021 №ФХ-125523/4725 відповідач повідомив позивача, що рішення суду, зазначене у його заяві, стосується осіб, звільнених з військової служби, яким призначено пенсію відповідно до Закону №2262-ХІІ до 01.03.2018, та яким проведено перерахунок пенсії відповідно до постанови №103. Позивачу пенсію призначено після 01.03.2018, перерахунок грошового забезпечення для обчислення пенсії відповідно до постанови № 103 йому не проводився. Враховуючи зазначене, права на перерахунок пенсії позивач не набув та, відповідно, підстави для виготовлення оновленої довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії теж відсутні.
Вважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови в підготовці та направленні до Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, в адміністративній справі № 826/3858/18, визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 порядку №45, у зв`язку з чим з 05.03.2019 (дня набрання законної сили рішенням у справі № 826/3858/18) діє редакція додатку 2 до порядку № 45, яка діяла до зазначених змін, а тому виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом №2262-ХІІ, у зв`язку з чим суд дійшов висновку про обґрунтованість вимог позивача та наявність підстав для зобов`язання відповідача підготувати та надіслати до Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 05.03.2019 для здійснення йому перерахунку пенсії.
8. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що набрання законної сили 05.03.2019 рішенням у справі №826/3858/18, яким було визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 порядку №45, не є підставою для підготовки та надання до Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення позивача станом на березень 2019 року, оскільки ОСОБА_1 пенсію відповідно до Закону №2262-ХІІ призначено після 01.03.2018, а тому права на перерахунок пенсії відповідно до постанови №103 він не має.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
9. Касаційна скарга позивача обґрунтована тим, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваній постанові неправильно застосував норми матеріального права, у зв`язку з чим дійшов помилкового висновку стосовно наявності підстав для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового судового рішення про відмову в задоволенні позову.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
10. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.
11. Спір у цій справі виник щодо обов`язку відповідача скласти та подати до пенсійного органу оновлену довідку про складові грошового забезпечення, що враховуються для перерахунку пенсії позивача.
12. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
13. Отже, суди, перевіряючи рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, у першу чергу повинні з`ясувати, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
14. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців є положення частини третьої статті 43 та частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII.
15. Згідно з частиною третьою статті 43 Закону № 2262-XII пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
16. У разі, якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку (частина вісімнадцята статті 43 Закону № 2262-ХІІ).
17. Відповідно до частин першої, другої, четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
18. Механізм проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону №2262-XII, визначений Порядком № 45, згідно із пунктом 1 якого пенсії, призначені відповідно до Закону №2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
19. Постановою № 704 встановлено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу.
20. Пунктом 2 постанови № 704 установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
21. Додатком 1 до постанови № 704 визначено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу.
22. Пунктом 4 постанови № 704 (в первинній редакції на дату прийняття) встановлено, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.
23. Також додатки 1, 12, 13, 14 до постанови № 704 містять примітки, відповідно до яких, зокрема посадові оклади за розрядами тарифної сітки та оклади за військовим (спеціальним) званням визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт.
24. 21.02.2018 Кабінет Міністрів України ухвалив постанову № 103, пунктом 6 якої внесено зміни до постанов Кабінету Міністрів України, що додаються. Зокрема, у постанові № 704 пункт 4 викладено в такій редакції: " 4. Установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 р., на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14.".
25. Тобто, на момент набрання чинності постановою № 704 (01.03.2018) пункт 4 було викладено в редакції змін, викладених згідно із пунктом 6 постанови № 103, а саме: "4. Установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14".
26. Отже, станом на 01.03.2018 пункт 4 постанови № 704 визначав, що при обчисленні розмірів посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу використовується такий показник як розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018.
27. Водночас, колегія суддів зазначає, що Закон України від 05.10.2000 №2017-III "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" (далі - Закон № 2017-III) визначає правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, згідно із положеннями статті 1 якого державні соціальні стандарти - це встановлені законами, іншими нормативно-правовими актами соціальні норми і нормативи або їх комплекс, на базі яких визначаються рівні основних державних соціальних гарантій.