1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 березня 2023 року

м. Київ

cправа № 913/720/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Огородніка К.М.- головуючого, Жукова С.В., Погребняка В.Я.

за участю секретаря судового засідання Ксензової Г.Є.

за участю представника Публічного акціонерного товариства "Алчевський коксохімічний завод" - Горбатюка О.В.

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Алчевський коксохімічний завод" в особі ліквідатора арбітражного керуючого Марченка Романа Вікторовича

на ухвалу Господарського суду Луганської області від 25.11.2021

та постанову Східного апеляційного господарського суду від 15.12.2022

у справі № 913/720/20

за заявою Компанії Індумет С.А. (INDUMET S.A.)

до Публічного акціонерного товариства "Алчевський коксохімічний завод"

про визнання банкрутом

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

Ухвалою Господарського суду Луганської області від 15.01.2021 відкрито провадження у справі про банкрутство Публічного акціонерного товариства "Алчевський коксохімічний завод" (далі - ПАТ "Алчевський коксохімічний завод", боржник), введено процедуру розпорядження майном боржника.

Постановою суду від 09.07.2021 припинено процедуру розпорядження майном боржника, визнано ПАТ "Алчевський коксохімічний завод" банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру строком на 12 місяців; призначено ліквідатором банкрута арбітражного керуючого Марченка Р.В.

У серпні 2021 року Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області (далі - Управління) звернулось до господарського суду із заявою про визнання грошових вимог до ПАТ "Алчевський коксохімічний завод" щодо капіталізації платежів у сумі 22 345 794,70 грн (з них: 18 339 899,59 грн - капіталізовані платежі по страховим виплатам; 4 005 895,11 грн - капіталізовані платежі на медичну та соціальну допомогу) та 4 540,00 грн витрат на оплату судового збору.

Заява обґрунтована перебуванням на обліку в органах Фонду соціального страхування України 47 осіб, які отримали травми від нещасного випадку на виробництві або профзахворювання під час роботи на ПАТ "Алчевський коксохімічний завод", тому у відповідності до вимог пункту 2 частини першої статті 64 Кодексу України з процедур банкрутства (далі - КУзПБ), статті 11 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та положень Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 986 (далі - Порядок №986) Управління наділене правом звернення із вимогами про визнання капіталізованих платежів щодо зазначених осіб.

Короткий зміст ухвали суду першої інстанції

Ухвалою Господарського суду Луганської області від 25.11.2021 у справі №913/720/20 визнано грошові вимоги Управління до ПАТ "Алчевський коксохімічний завод" у вигляді капіталізованих платежів на загальну суму 8 053 898,76 грн - вимоги із зобов`язань, що виникли із заподіяння шкоди життю та здоров`ю громадян, шляхом капіталізації у ліквідаційній процедурі відповідних платежів та суму судового збору - 4540,00 грн; ухвалено ліквідатору включити визнані господарським судом вимоги до реєстру вимог кредиторів у відповідності з вимогами статті 64 КУзПБ.

Ухвала місцевого господарського суду мотивована таким:

- матеріалами справи підтверджується доведеність та обґрунтованість заявлених грошових вимог Управління у вигляді капіталізованих платежів на загальну суму 8 053 898,76 грн, яка складається з розрахунку потреби капіталізації коштів щодо 11-ти потерпілих, оскільки ці особи звернулися із заявками про поновлення (продовження) виплат до органу, що здійснює соціальні виплати на території, де перебувають на обліку за місцем фактичного проживання/перебування;

- оскільки іншими потерпілими, щодо капіталізації платежів яким Управлінням заявлені кредиторські вимоги, не було здійснено відповідних дій, а саме: відкриття банківського рахунку в АТ "Ощадбанк", звернення в установленому законодавством порядку із наданням відповідного пакету документів до Фонду соціального страхування (далі - Фонд), - у останнього не виникає зобов`язання здійснювати перерахування страхових виплат таким особам;

- потерпілі особи, які не звернулись у встановленому порядку із заявою про виплату страхового відшкодування, не втрачають право на відповідну виплату, а Управління не звільняється від обов`язку щодо виплати страхового відшкодування вказаним особам у разі їх звернення в порядку чинного законодавства;

- капіталізовані платежі є лише одним з джерел формування коштів фонду, а відтак невизнання кредиторських вимог у зв`язку з недоведеністю Управлінням обґрунтованості капіталізованих платежів щодо вже виявлених осіб, які не звернулись із заявою про поновлення їм страхових виплат, жодним чином не впливає на можливість здійснення таких виплат після здійснення ними усіх передбачених чинним законодавством дій за рахунок інших джерел.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції в частині відмови у визнанні грошових вимог на загальну суму 14 291 895,94 грн, Управління оскаржило його в апеляційному порядку.

Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції

Постановою Східного апеляційного господарського суду від 15.12.2022 апеляційну скаргу Управління задоволено, скасовано частково ухвалу Господарського суду Луганської області від 25.11.2021 у справі № 913/720/20 в частині відхилених вимог заяви Управління у сумі 14 291 895,94 грн; прийнято в цій частині нове судове рішення, яким задоволено вимоги заяви Управління в частині визнання кредиторських вимог у сумі 14 291 895,94 грн; частину першу резолютивної частини ухвали Господарського суду Луганської області від 25.11.2021 у цій справі викладено у наступній редакції: "Визнати грошові вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області до Публічного акціонерного товариства "Алчевський коксохімічний завод" у вигляді капіталізованих платежів на загальну суму 22 345 794,70 грн - вимоги із зобов`язань, що виникли із заподіяння шкоди життю та здоров`ю громадян, шляхом капіталізації у ліквідаційній процедурі відповідних платежів, та суму судового збору - 4 540,00грн". В іншій частині ухвалу залишено без змін.

Суд апеляційної інстанції у своїй постанові підтримав висновок місцевого господарського суду щодо прийняття наданих заявником витягів з електронної справи (скріншот) з програмного забезпечення (далі - ПЗ) "Реєстр потерпілих" в якості доказів підтвердження у потерпілих осіб прав на отримання призначених на підставі вимог закону щомісячних страхових виплат, однак не погодився з позицією щодо відхилення грошових вимог Управління у сумі 14 291 895,94 грн у вигляді капіталізованих платежів щодо зареєстрованих у зоні проведення антитерористичної операції 36-ти потерпілих, які не звернулися із заявами про взяття їх на облік як внутрішньо переміщених осіб та продовження здійснення страхових виплат.

Апеляційним судом враховано, що матеріали справи не містять доказів на підтвердження факту припинення згідно з частиною першою статті 46 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" зазначеним 36 особам страхових виплат, відтак ці особи не втратили права на призначені їм зазначені виплати, а нездійснення Фондом їх нарахування та виплат пов`язане із неможливістю належного здійснення органами державної влади своїх повноважень на тимчасово окупованій території України та особливістю реалізації прав деяких категорій осіб на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

У наведених висновках суд керувався правовою позицією Верховного Суду, викладеною у подібних правовідносинах у постанові від 16.02.2022 у справі №905/2340/20.

Також суд апеляційної інстанції встановив правомірність та правильність розрахунку капіталізованих платежів щодо зазначених вище 36-ти потерпілих та погодився з висновком місцевого господарського суду про те, що цей розрахунок підписаний уповноваженою на те особою.

Короткий зміст вимог та доводів касаційної скарги

Ліквідатор ПАТ "Алчевський коксохімічний завод" (далі також скаржник) арбітражний керуючий Марченко Р.В. подав до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просить ухвалу Господарського суду Луганської області від 25.11.2021 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 15.12.2022 у цій справі скасувати, ухвалити нове рішення про відмову у визнанні кредиторських вимог Управління.

Обґрунтовуючи підстави касаційного оскарження судових рішень, скаржник посилається на пункти 1, 3 частини другої статті 287 ГПК України та зазначає, що суди першої та апеляційної інстанцій:

- застосували положення частини першої статті 77 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) всупереч правовим висновкам, які викладені в постановах Верховного Суду від 14.06.2022 у справі № 926/326/21, від 18.11.2019 у справі № 910/16750/18, від 16.03.2021 у справі № 911/1357/18. У контексті зазначеної судової практики, скаржник стверджує, що певні обставини було встановлено судами за відсутності належних та допустимих доказів, а висновки зроблено на припущеннях;

- не врахували, що встановлення права на капіталізацію платежів можливе виключно на підставі, щонайменше, встановлення факту перебування фізичної особи в трудових відносинах з боржником. У цих доводах скаржник наводить правові висновки Верховного Суду про те, що трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника, а записи у ній мають пріоритет перед іншими документами, які можуть підтверджувати пільговий стаж (постанова від 22.07.2021 у справі № 240/7604/19, від 16.01.2023 у справі № 171/843/17(2-а/171/46/17)), щодо документального підтвердження стажу роботи (постанови від 18.11.2022 у справі №560/3734/22, від 06.12.2021 у справі № 450/2533/16-а, від 10.12.2020 у справі № 522/18073/16-а, від 02.12.2021 у справі № 263/9464/16-а) щодо встановлення факту наявності трудових відносин між робітником та роботодавцем (постанови від 04.08.2022 у справі № 761/20215/19, від 16.06.2022 у справі № 638/16444/19);

- порушили норми процесуального права, оскільки застосували положення Методичних рекомендацій щодо розрахунку капіталізованих платежів управлінням Фонду соціального страхування України у Луганській області та його відділеннями у випадку ліквідації страхувальників, затверджені наказом Управління від 16.04.2020 № 149-ОД (далі - Методичні рекомендації № 149-ОД). При цьому, скаржник під час розгляду справи в суді першої та апеляційної інстанцій неодноразово наголошував, що Методичні рекомендації № 149-ОД не зареєстровані в Міністерстві юстиції України, а отже не є нормативно-правовим актом та, відповідно, їх положення не можуть бути законною підставою для обчислення показників розрахунку капіталізованих платежів. У зазначених доводах скаржник посилається на правовий висновок Верховного Суду (постанови від 29.01.2019 у справі № 805/1066/13-а, від 21.08.2018 у справі № 826/14982/14, від 31.07.2018 у справі № 826/8873/14), згідно якого суд визнає неприйнятними застосування судами попередніх інстанцій до спірних правовідносин приписів Методичних рекомендацій, які затверджені наказом Державної податкової адміністрації України від 18.04.2008 № 266 "Про організацію взаємодії органів державної податкової служби при проведенні перевірок податкових декларацій з податку на додану вартість з урахуванням інформації розшифровок податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" (надалі рекомендації), з огляду на те, що ці Методичні рекомендації не зареєстровані Міністерством юстиції України, не є нормативно-правовими актами в розумінні статті 117 Конституції України, не підлягали застосуванню при вирішення справи судами попередніх інстанцій відповідно до положень принципу законності, закріпленого статтею 9 Кодексу адміністративного судочинства України (до 15.12.2017) та не підлягають застосуванню як джерела права відповідно до статті 7 цього кодексу (в редакції, яка діє з 15.12.2017);

- не взяли до уваги, що наданий заявником розрахунок капіталізованих платежів станом на 09.07.2021 підписано неуповноваженою особою, а саме в.о. начальника Сєвєродонецького відділення Пушкарьовим Є.О., у якого, на думку скаржника, відсутнє право здійснювати самопредставництво Управління. Скаржник стверджує, що відповідно до Положення про Сєвєродонецьке відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України "юрисдикція" відділення обмежується м.Сєвєродонецьк Луганської області, тому у Пушкарьова Є.О. відсутні будь-які права підписувати документи (Розрахунок) щодо фізичних осіб, які обліковуються у м. Слов`янську, м. Старобільську, м. Лисичанську, м. Сватове, м. Попасна, смт. Станиця Луганська (всі Луганська область), м. Павлоград Дніпропетровської області, м. Лозова Харківської області та в інших. У питанні представництва скаржник посилається на правові висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 27.07.2018 у справі №910/9224/17, від 13.03.2018 у справі № 910/23346/16, від 21.03.2018 у справі № 916/3283/16, від 14.03.2018 у справі № 910/22324/16, від 02.07.2020 у справі № 9901/39/20 та ухвалах від 13.03.2020 у справі № 922/2844/19, від 21.01.2020 у справі № 924/440/19, від 21.01.2020 у справі № 924/440/19, від 07.02.2020 у справі № 17/495-08, від 17.02.2020 у справі № 914/1002/19, від 20.01.2020 у справі № 910/3245/19, від 13.03.2020 у справі № 922/2844/19, від 01.04.2020 у справі № 922/2733/19, від 31.03.2020 у справі № 910/7694/19, від 22.02.2021 у справі № 908/183/20;

На переконання скаржника, судами допущено й інші порушення норм процесуального права, що, серед іншого, полягає у неповноті оцінки доказів та встановленні обставин справи, а саме:

- не перевірено повноважень осіб, якими засвідчено додані до заяви про визнання кредиторських вимог копії документів щодо кожного потерпілого;

- залишено поза увагою, що розрахунок капіталізованих платежів не відповідає Порядку № 986; з розрахунку не можливо встановити, яким чином визначалася сума капіталізованих платежів по страховим виплатам, які складові цих страхових витрат та яка формула такого нарахування;

- не враховано, що заявником не підтверджено обґрунтованість розрахунку в частині капіталізації витрат на медичну та соціальну допомогу (забезпечення застрахованих осіб стаціонарним лікуванням та медичною реабілітацію, санаторно-курортним лікуванням, забезпечення лікарськими засобами та виробами медичного призначення, технічними засобами реабілітації, побутовим забезпеченням), здійсненого на підставі показників, затверджених Наказом Фонду від 23.02.2021 № 51-ОД "Про затвердження сум на медичну та соціальну допомогу при розрахунку капіталізованих платежів" (далі - Наказ №51-ОД).

Узагальнений виклад позиції інших учасників у справі

Управління подало відзив, в якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення з викладених у відзиві підстав, оскаржувану постанову апеляційного господарського суду залишити без змін.

Наведені у відзиві доводи Управління зводяться до такого:

- надані в якості доказів витяги з бази даних "Реєстр потерпілих" Центральної інформаційно-аналітичної системи Фонду у повній мірі відповідають вимогам статей 76-79 ГПК України щодо їх належності, допустимості та достовірності та є незаперечними доказами правомірності, заявлених Управлінням вимог щодо капіталізованих платежів по потерпілим;

- Методичні рекомендації не є нормативно-правовим актом в розумінні статті 117 Конституції України та Указу Президента України від 03.10.1992 № 493 "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади", проте цей документ деталізує порядок розрахунку капіталізованих платежів, визначений постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 986 "Про затвердження Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників" (далі - Порядок № 986). Більш того, правомірність застосування методичних рекомендацій вбачається з правових висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 28.10.2021 у справі № 910/9851/20 та від 21.07.2021 у справі №910/12930/18;

- в.о. начальника Сєвєродонецького міського відділення Управління Пушкарьов Е.О. не здійснював представництво Управління при розгляді справи №913/720/20 у суді, адже заява про визнання кредиторських вимог та всі інші процесуальні документи, які подавались до суду, підписані безпосередньо керівником Управління Машко Н.М. Таким чином, скаржником здійснено підміну понять представництва в суді та підготовку і підписання документів посадовими особами Фонду в процесі здійснення їх посадових обов`язків;

- розрахунок капіталізованих платежів у повній мірі відповідає вимогам Порядку №986 і містить відомості щодо кожного визначеного пунктом 4 цього Порядку платежу окремо, зокрема щодо страхових виплат, на стаціонарне лікування та медичну реабілітацію, на лікарські засоби та вироби медичного призначення, на санаторне-курортне лікування, на технічні засоби реабілітації та на побутове обслуговування.

Установлені судами обставини справи

Згідно заяви про визнання кредиторських вимог до банкрута Управлінням заявлено грошові вимоги щодо капіталізації платежів по 47-ми потерпілим у загальній сумі 22 345 794,70 грн, з яких 18 339 899,59 грн - капіталізовані платежі по страховим виплатам та 4 005 895,11 грн - капіталізовані платежі на медичну та соціальну допомогу.

На підтвердження заявлених вимог Управлінням надано такі документи: розрахунки потреб у капіталізації коштів по страхувальнику - ПАТ "Алчевський коксохімічний завод", постанови Фонду про призначення потерпілим перерахованої страхової виплати, роздруківки з бази даних "Реєстр потерпілих" Центральної інформаційно-аналітичної системи Фонду (далі - ЦІАСФ).

Також, до господарського суду Луганської області від Управління надійшла заява про долучення доказів до матеріалів справи, а саме належним чином завірених копій документів стосовного зазначених 47 - ми потерпілих, а саме: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36, ОСОБА_37, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_40, ОСОБА_41, ОСОБА_42, ОСОБА_43, ОСОБА_44, ОСОБА_45, ОСОБА_46, ОСОБА_47 .

З наявних у справі доказів судами встановлено такі обставини:

- для визначення періоду, на який розраховується капіталізація платежів по кожному з потерпілих, Фондом використано дані середньої очікуваної тривалості життя осіб, надані Державною службою статистики України;

- відповідними постановами відділень Управлінь виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України (далі - УВД ФСС) в Донецькій, Луганській, Дніпропетровській, Харківській областях та у місті Києві призначено перераховану щомісячну страхову виплату відповідно до частини другої статті 37 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" безстроково таким потерпілим: ОСОБА_1 (постанова від №14022/502403/5308/30 від 29.03.2021) у розмірі 3 529,16 грн; ОСОБА_3 (постанова від №44037/677808/20077/20077/747 від 30.03.2021) у розмірі 2681,35 грн; ОСОБА_5 (постанова №44027/624446/1482/43 від 29.03.2021) у розмірі 4976,02 грн; ОСОБА_6 (постанова №44043/673500/42/61 від 29.03.2021) у розмірі 1171,63 грн; ОСОБА_8 (постанова №44020/639834/1248/722 від 30.03.2021) у розмірі 1074,15 грн; ОСОБА_11 (постанова №44036/702764/1575/17 від 26.03.2021) у розмірі 894,25 грн; ОСОБА_12 (постанова №12024/374840/20830/456 від 29.03.2021) у розмірі 1567,01 грн; ОСОБА_14 (постанова №44037/676486/2175/2175/752 від 30.03.2021) у розмірі 1669,65 грн; ОСОБА_18 (постанова №44042/591/705936/591/695 від 29.03.2021) у розмірі 5438,92 грн; ОСОБА_19 (постанова в області №63021/201988/20063.7/23 від 29.03.2021) у розмірі 6504,42 грн; ОСОБА_28 (постанова №44030/668912/1273/38 від 30.03.2021) у розмірі 1541,87 грн; ОСОБА_48 (постанова №44022/623100/656/808 від 29.03.2021) у розмірі 4627,79 грн; ОСОБА_49 (постанова №44026/618728/1054/64 від 29.03.2021) у розмірі 1757,57 грн; ОСОБА_35 (постанова №44037/678825/9324.3/92/919 від 30.03.2021) у розмірі 5904,43 грн; ОСОБА_50 (постанова №44042/655/708153/655/462 від 26.03.2021) у розмірі 3861,05 грн; ОСОБА_51 (постанова №44037/676129/1081/108/1/805 від 30.03.2021) у розмірі 2029,18 грн; ОСОБА_52 (постанова №80001/729485/00041.0/64 від 29.03.2021) у розмірі 5265,55 грн; ОСОБА_53 (постанова №63001/521676/23181/21 від 31.03.2021) у розмірі 1655,94 грн;

- за висновками Медико-соціальної експертної комісії (далі - МСЕК) потерпілим безстроково встановлено стійку втрату професійної працездатності у таких розмірах: ОСОБА_1 - 40% (ІІІ група інвалідності); ОСОБА_3 - 25%; ОСОБА_5 - 60% (ІІІ група інвалідності); ОСОБА_6 - 15%; ОСОБА_8 - 15%; ОСОБА_11 - 10%; ОСОБА_12 - 20%; ОСОБА_14 - 20%; ОСОБА_18 - 35% (ІІІ група інвалідності); ОСОБА_19 - 50% (ІІІ група інвалідності); ОСОБА_28 - 20%; ОСОБА_48 - 40% (ІІІ група інвалідності); ОСОБА_49 - 25%; ОСОБА_35 - 80% (ІІ група інвалідності); ОСОБА_50 - 30%; ОСОБА_51 - 30% (ІІІ група інвалідності); ОСОБА_52 - 50% (ІІІ група інвалідності); ОСОБА_53 - 40% (ІІІ група інвалідності); ОСОБА_2 - 70%; ОСОБА_4 - 40%; ОСОБА_9 - 5%; ОСОБА_10 - 25%; ОСОБА_13 - 60%; ОСОБА_15 -25%; ОСОБА_17 - 25%; ОСОБА_20 - 25%; ОСОБА_24 - 25%; ОСОБА_25 - 25%; ОСОБА_26 - 25%; ОСОБА_27 - 45%; ОСОБА_54 - 20%; ОСОБА_55 - 30%; ОСОБА_56 - 10%; ОСОБА_36 -15%; ОСОБА_57 -15%; ОСОБА_58 - 20%; ОСОБА_59 - 15%;

- заявником надано витяги з електронної справи (скріншот) з ПЗ "Реєстр потерпілих", де містяться відомості (згідно довідок про взяття на облік) про реєстрацію як переселенців таких потерпілих: ОСОБА_1 (з 20.11.2019), ОСОБА_5 (з 23.03.2017); ОСОБА_8 (з 25.11.2015); ОСОБА_11 (з 14.09.2017); ОСОБА_12 (з 24.11.2015); ОСОБА_18 (з 01.12.2014); ОСОБА_19 (з 04.12.2014); ОСОБА_48 (з 25.12.2014); ОСОБА_60 (з 06.12.2017); ОСОБА_37 (з 22.06.2016); ОСОБА_61 (з 13.11.2014);

- заяви про продовження перерахування раніше призначених щомісячних страхових виплат від ОСОБА_3, ОСОБА_6, ОСОБА_14, ОСОБА_28, ОСОБА_35, ОСОБА_39, ОСОБА_52, ОСОБА_2, ОСОБА_4, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_13, ОСОБА_15, ОСОБА_17, ОСОБА_20, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_32, ОСОБА_34, ОСОБА_36, ОСОБА_41, ОСОБА_44, ОСОБА_45, ОСОБА_7, ОСОБА_16, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_38, ОСОБА_43, ОСОБА_46, ОСОБА_62 не надходили.

- ОСОБА_2 з 01.10.1967 перебуває на обліку в Перевальському відділенні УВД ФСС України у Луганські області, номер електронної справи 635517(05320.0), потерпілій призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 4123,94 грн. Виплати провадити з 01.10.1967 безстроково;

- ОСОБА_4 з 24.11.1994 перебуває на обліку в Перевальському відділенні УВД ФСС України у Луганські області, номер електронної справи 635513(05314.0), потерпілій призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 4339,06 грн. Виплати провадити з 24.11.1994 безстроково;

- ОСОБА_9 з 01.05.2013 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенні УВД ФСС України у Луганські області, номер електронної справи 693306(01474.0), потерпілій призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 370,54 грн. Виплати провадити з 01.05.2013 безстроково;

- ОСОБА_10 з 01.01.2009 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенні УВД ФСС України у Луганські області, номер електронної справи 692095(00032.0), потерпілому призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 3969,45 грн;

- ОСОБА_13 з 16.05.2000 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенні УВД ФСС України у Луганські області, номер електронної справи 693111(00093.0), потерпілому призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 1669,65 грн. Виплати провадити з 01.04.2013 безстроково;

- ОСОБА_15 з 01.12.1990 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенні УВД ФСС України у Луганські області, номер електронної справи 692093(00030.0), потерпілому призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 3580,18 грн. Виплати провадити з 01.03.2021 безстроково;

- ОСОБА_17 з 01.04.2008 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенні УВД ФСС України у Луганські області, номер електронної справи 692840(01270.0), потерплому призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 2202,73 грн. Виплати провадились з 01.04.2008 безстроково;

- ОСОБА_20 з 10.09.1993 перебуває на обліку в Перевальському відділенні УВДФСС України у Луганській області, номер електронної справи 635545(05352.0), потерпілій призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 3282,81 грн. Виплати провадити з 10.09.1993 безстроково;

- ОСОБА_24 з 28.12.1992 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенню УВДФСС України у Луганській області, номер електронної справи 693104(00084.0), потерпілій призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 1863,65 грн. Виплати провадити з 28.12.1992 безстроково;

- ОСОБА_25 з 06.02.1995 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенню УВДФСС України у Луганській області, номер електронної справи 693086(00053.0), потерпілому призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 2827,16 грн. Виплати провадити з 06.02.1995 безстроково;

- ОСОБА_26 з 20.10.1998 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенню УВДФСС України у Луганській області, номер електронної справи 693097(00067.0), потерпілому призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 1980,24 грн. Виплати провадити з 20.10.1998 безстроково;

- ОСОБА_27 з 03.04.1989 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенню УВДФСС України у Луганській області, номер електронної справи 693068(00044.0), потерпілому призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 3056,92 грн. Виплати провадити з 03.04.1989 безстроково;

- ОСОБА_29 з 14.10.2008 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенню УВДФСС України у Луганській області та має зареєстрований страховий випадок - втрата годувальника (безстроково), номер електронної справи 693303(01456.1), призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 2326,73 грн. Виплати провадити з 14.10.2008 безстроково;

- ОСОБА_54 з 01.03.2014 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенню УВДФСС України у Луганській області, номер електронної справи 693502(01561.0), потерпілому призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 1617,61 грн. Виплати провадити з 01.03.2014 безстроково;

- ОСОБА_55 з 01.07.2006 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенню УВДФСС України у Луганській області, номер електронної справи 692749(01154.0), потерпілому призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 2195,82 грн. Виплати провадити з 01.07.2006 безстроково;

- ОСОБА_56 з 01.11.2008 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенню УВДФСС України у Луганській області, номер електронної справи 692171(00426.0), потерпілому призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 1084,56 грн. Виплати провадити з 01.11.2008 безстроково;

- ОСОБА_36 з 14.01.1997 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенню УВДФСС України у Луганській області, номер електронної справи 692097(00034.0), потерпілій призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 759,06 грн. Виплати провадити з 14.01.1997 безстроково;

- ОСОБА_57 з 21.06.2005 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенню УВДФСС України у Луганській області, номер електронної справи 692101(00039.0), потерпілому призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 2713,03 грн. Виплати провадити з 21.06.2005 безстроково;

- ОСОБА_58 з 24.03.2004 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенню УВДФСС України у Луганській області, номер електронної справи 692807(01234.0), потерпілій призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 1323,06 грн. Виплати провадити з 24.03.2004 безстроково;

- ОСОБА_59 з 01.02.1989 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенню УВДФСС України у Луганській області, номер електронної справи 693089(00056.0), потерпілому призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 1872,11 грн. Виплати провадити з 01.02.1989 безстроково;

- термін дії довідок МСЕК скінчився щодо таких потерпілих: ОСОБА_7, ОСОБА_16, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_63, ОСОБА_64, ОСОБА_65, ОСОБА_66 ;

- ОСОБА_7 з 11.02.2009 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенні УВД ФСС України у Луганські області, потерпілому призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 1664,10 грн. Виплати провадити з 01.06.2014 по 01.06.2015;

- ОСОБА_16 з 07.10.2009 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенні УВД ФСС України у Луганські області, номер електронної справи 693064(01499.0), потерпілому призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 7157,54 грн. Виплати провадити з 01.01.2014 по 01.01.2015.

- ОСОБА_21 з 01.10.2013 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенню УВДФСС України у Луганській області, номер електронної справи 693599(01592.0), потерпілому призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 3138,66 грн. Виплати провадити з 01.10.2013 по 01.10.2014;

- ОСОБА_22 з 01.01.2014 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенню УВДФСС України у Луганській області, номер електронної справи 692905(01347.0), потерпілому призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 16988,83 грн. Виплати провадити з 01.01.2014 по 01.01.2016;

- ОСОБА_23 з 01.11.2014 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенню УВДФСС України у Луганській області, номер електронної справи 693423(01545.0), потерпілій призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 17734,00 грн. Виплати провадити з 01.11.2014 по 01.11.2016;

- ОСОБА_63 з 01.04.2014 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенню УВДФСС України у Луганській області, номер електронної справи 692855(01287.0), потерпілому призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 2172,25 грн. Виплати провадити з 01.04.2014 по 31.03.2015;

- ОСОБА_64 з 01.11.2013 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенню УВДФСС України у Луганській області, номер електронної справи 693327(01478.0), потерпілому призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 7964,79 грн. Виплати провадити з 01.11.2013 по 31.10.2015;

- ОСОБА_65 з 01.12.2013 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенню УВДФСС України у Луганській області, номер електронної справи 693272(01451.0), потерпілому призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 4520,46 грн. Виплати провадити з 01.12.2013 по 31.12.2015;

- ОСОБА_66 з 01.08.2014 перебуває на обліку в Алчевському міському відділенню УВДФСС України у Луганській області, номер електронної справи 693407(01536.0), потерпілому призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 18873,42 грн. Виплати провадити з 01.08.2014 по 31.07.2016.

Розгляд касаційної скарги і позиція Верховного Суду

Предметом розгляду у цій справі є заява Фонду про визнання у справі про банкрутство грошових вимог за зобов`язаннями боржника з капіталізації платежів, призначених для здійснення страхових виплат особам, потерпілим від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.

За змістом поданої касаційної скарги, ліквідатор банкрута не погоджується з висновками судів щодо визнання зазначених вимог кредитора та просить скасувати постанову Східного апеляційного господарського суду від 15.12.2022 та ухвалу Господарського суду Луганської області від 25.11.2021 у цій справі, ухвалити нове рішення про відмову у визнанні кредиторських вимог Управління щодо усіх 47-ми потерпілих.

Втім, предметом апеляційного перегляду була ухвала суду першої інстанції лише в частині відмови у визнанні грошових вимог Управління у вигляді капіталізованих платежів по 36-ти потерпілим, відтак об`єктом касаційного перегляду є постанова апеляційного господарського суду та зазначена ухвала виключно в цій частині.

Оскільки ухвала суду першої інстанції в частині задоволення заяви про визнання грошових вимог Управління у вигляді капіталізованих платежів по 11-ти потерпілим у апеляційному порядку не оскаржувалась та, відповідно, не переглядалась, тому відсутні правові підстави для її касаційного перегляду у зазначеній частині Верховним Судом.

Отже, предметом касаційного дослідження є правильність застосування судами попередніх інстанцій норм права у частині розгляду грошових вимог Управління у вигляді капіталізованих платежів щодо 36-ти потерпілих, а саме: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_32, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_40, ОСОБА_41, ОСОБА_43, ОСОБА_44, ОСОБА_45, ОСОБА_46, ОСОБА_47 .

Відповідно до частини першої статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Перевіривши наведені в касаційній скарзі доводи в межах підстав оскарження, а також правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про часткове задоволення касаційної скарги, з огляду на таке.

Згідно з частинами першою, другою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначаються Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV (далі Закон № 1105-XIV).

За змістом частини другої статті 1 Закону № 1105-XIV (тут і надалі - у редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин) терміни "застрахована особа", "страхувальники" та "роботодавці" вживаються у цьому Законі у значеннях, наведених у Законі України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

Так, згідно з пунктом 10 частини першої статті 1 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок.

Принципами державного соціального страхування, зокрема, є: обов`язковість страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; державні гарантії реалізації застрахованими особами своїх прав; обов`язковість фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування; відповідальність роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом (стаття 3 Закону № 1105-XIV).

Пунктом 1 частини другої статті 15 Закону № 1105-XIV передбачено, що роботодавець зобов`язаний надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом.

Відповідно до статті 4 Закону № 1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом і також є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.

Пунктом 5 частини першої статті 11 Закону № 1105-XIV визначено, що одним і джерел формування коштів Фонду є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Наведені норми кореспондуються з положеннями частини другої статті 1205 ЦК України, за якими у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.

З аналізу вищезазначених норм права вбачається, що страхувальники у разі їх ліквідації не звільняються від фінансування Фонду соціального страхування України шляхом внесення капіталізованих платежів (такий правовий висновок викладено у постановах Верховного Суду від 30.11.2021 у справі №200/1353/21-а, від 16.02.2022 у справі № 905/2340/19).

У справі, що розглядається, грошові вимоги Управління обґрунтовані необхідністю капіталізації платежів щодо страхових виплат потерпілим особам, які отримали травми від нещасного випадку на виробництві або профзахворювання під час роботи на ПАТ "Алчевський коксохімічний завод", щодо якого введено ліквідаційну процедуру у справі про банкрутство.

Відхиляючи грошові вимоги Управління за зобов`язаннями боржника з капіталізації платежів щодо вищезазначених 36-ти потерпілих, суд першої інстанції виходив з того, що без вчинення зареєстрованими особами визначених чинним законодавством дій, а саме отримання особами, які мають право на такі виплати банківського рахунку в АТ "Ощадбанк", звернення в установленому законодавством порядку із наданням відповідного пакету документів до Фонду, у останнього не виникає зобов`язання здійснювати перерахування страхових виплат таким особам.

З наведеного місцевий господарський суд дійшов висновку, що не виникло і зобов`язань боржника з капіталізації платежів, призначених для здійснення страхових виплат таким потерпілим особам.

Суд апеляційної інстанції з такими висновками не погодився, врахувавши правову позицію Верховного Суду (постанова від 16.02.2022 у справі № 905/2340/20) про те, що не звернення осіб до Фонду із заявами для відновлення раніше призначених їм соціальних виплат згідно з Порядком призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 № 365 (далі - Порядок № 365), не позбавляє права таких осіб на призначені їм страхові виплати, а нездійснення Фондом їх нарахування та виплат пов`язане із неможливістю належного здійснення органами державної влади своїх повноважень на тимчасово окупованій території України та особливістю реалізації прав деяких категорій осіб на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Апеляційний господарський суд у своїй постанові з`ясував, що: (1) 36 осіб, які мають право на страхові виплати, не звернулись до відповідного органу, що здійснює соціальні виплати; (2) цим особам не здійснюється фактична виплата Фондом страхових виплат, однак здійснюється їх нарахування;(3) матеріали справи не містять доказів на підтвердження факту припинення згідно з частиною першою статті 46 Закону № 1105-XIV зазначеним 36-ти особам страхових виплат.


................
Перейти до повного тексту