1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 квітня 2023 року

м. Київ

справа № 400/9920/21

адміністративне провадження № К/990/24162/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Соколова В.М.,

суддів: Калашнікової О.В., Білак М.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження за наявними матеріалами у суді касаційної інстанції адміністративну справу № 400/9920/21

за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2022 року (головуючий суддя Гордієнко Т.О.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2022 року (головуючий суддя - Лук`янчук О.В., судді: Бітов А.І., Ступакова І.Г.),

УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У жовтні 2021 року ОСОБА_1 (далі також - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Військової частини НОМЕР_1 (далі також - відповідач), у якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність щодо невиплати в повному розмірі індексації грошового забезпечення за період з 01 травня 2018 року по 26 вересня 2018 року включно із застосуванням щомісячної фіксованої індексації 4 076 гривень 99 копійок відповідно до абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078 (далі - Порядок № 1078);

- зобов`язати нарахувати і виплатити щомісячну фіксовану індексацію грошового забезпечення 4 076 гривень 99 копійок за період з 01 травня 2018 року по 26 вересня 2018 року включно відповідно до абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку № 1078 з одночасним відрахуванням 1,5% військового збору та з одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 2004 року № 44 з урахуванням раніше виплачених сум.

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги ОСОБА_1 зазначав про допущення відповідачем протиправної бездіяльності щодо невиплати йому за період з 01 травня 2018 року по 26 вересня 2018 року щомісячної фіксованої індексації грошового забезпечення у розмірі 4076,99 грн. Позивач уважає, що відповідач повинен був керуватися абзацами 4, 6 пункту 5 Порядку № 1078.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

3. Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2022 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2022 року, в задоволенні позову відмовлено.

4. Суд першої інстанції мотивував свою позицію тим, що для застосування щомісячної фіксованої індексації 4076,99 грн відповідно до абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку № 1078 за період з 01 травня 2018 року по 26 вересня 2018 року необхідно, щоб була відома сума індексації за лютий 2018 року. Лише у разі, якщо сума індексації за березень 2018 року буде менша за різницю між окладом позивача після підвищення з 01 березня 2018 року та окладом позивача до підвищення (2 640,00 грн - 530,00 грн = 2110 грн), то відповідач повинен буде розрахувати суму індексації за березень 2018 року відповідно до абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку № 1078. Водночас, позивач доказів того, що індексація у лютому 2018 року перевищила різницю між його окладом у лютому та березні 2018 року суду не надав. Суд першої інстанції не прийняв до уваги твердження позивача про те, що індексація за лютий 2018 року становить 4 258,75 грн, оскільки долучений позивачем до позову доказ виплати індексації на виконання постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12 травня 2021 року у справі № 400/2432/20 свідчить лише про виплату відповідачем індексації за період з грудня 2015 року по квітень 2018 року включно з урахуванням січня 2008 року, як базового місяця.

5. Суд апеляційної інстанції, виходячи з фактичних обставин справи та правої позиції Верховного Суду, дійшов висновку про відсутність підстав для нарахування та виплати ОСОБА_1 щомісячної фіксованої індексації грошового забезпечення у сумі 4076,99 грн за вказаний період. Апеляційний суд зазначив, що для правовідносин, пов`язаних з нарахуванням індексації, визначальним є також факт підвищення саме грошового доходу, а не лише тарифних ставок (окладів). Лише у жовтні 2018 року було перевищено поріг індексації у 103%, а відсоткові показники індексу інфляції були опубліковані у листопаді 2018 року, що з огляду на приписи пункту 1-1 Порядку № 1078, свідчить про те, що індексацію слід проводити з 01 грудня 2018, як першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін. До того ж суд апеляційної інстанції зазначив про те, що положення Закону України від 03 липня 1991 року № 1282-XII "Про індексацію грошових доходів населення" (далі - Закон № 1282-XII) та Порядку № 1078 у спірний період не містили у собі такого поняття як "фіксована сума індексації". Зазначений термін використовувався лише у додатку 4 "Приклад проведення індексації у разі підвищення грошових доходів" до Порядку № 1078 у редакції, яка діяла до 15 грудня 2015 року.

ІІІ. Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції. Позиція інших учасників справи

6. 06 вересня 2022 року на адресу Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1, у якій скаржник просить скасувати рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2022 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2022 року, прийняти у справі нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

7. Касаційна скарга на вказані судові рішення подана з підстави, передбаченої пунктом 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) та мотивована тим, судами першої та апеляційної інстанції неправильно застосовано норми матеріального права - абзаци 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку № 1078, за відсутності висновку Верховного Суду щодо права військовослужбовців на отримання індексації грошового забезпечення у фіксованій величині за умови, що підвищення грошового забезпечення з 01 березня 2018 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" не перевищило суму індексації у місяці підвищення посадових окладів. Касатор зазначає, що суди попередніх інстанцій залишили поза увагою те, що відповідачем у період з 01 березня по 30 квітня 2018 року вже установлено та виплачено на його користь індексацію грошового забезпечення у фіксованому розмірі 4076,99 грн у місяць.

8. Ухвалою від 15 вересня 2022 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

9. У відзиві на касаційну скаргу Військова частина НОМЕР_1 просить відмовити у задоволенні скарги ОСОБА_1 і закрити провадження у справі.

10. 23 лютого 2023 року до Верховного Суду надійшло клопотання Військової частини НОМЕР_1 про закриття провадження у справі № 400/9920/21, яке обґрунтоване тим, що є таке, що набрало законної сили рішення суду у справі № 400/2432/20 між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав, а відтак, провадження у справі підлягає закриттю відповідно до пункту 4 частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України (по тексту - КАС України).

11. Аналогічне клопотання відповідача надійшло на електронну пошту Верховного Суду 24 лютого 2023 року.

12. Ухвалою від 05 квітня 2023 року Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду Соколова В.М. провів необхідні дії з підготовки справи до касаційного розгляду та призначив її до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами.

13. Ухвалою Верховного Суду від 06 квітня 2023 року відмовлено у задоволенні клопотання Військової частини НОМЕР_1 про закриття провадження у справі.

IV. Установлені судами попередніх інстанцій обставини

14. Позивач у період з 09 жовтня 2013 року по 26 вересня 2018 року проходив військову службу у Військовій частині НОМЕР_1 .

15. Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року у справі № 400/2432/20 позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1, яка полягає у ненарахуванні та невиплаті позивачу індексації грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 26 вересня 2018 року. Зобов`язано Військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити позивачу індексацію грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 26 вересня 2018 року. Визнано протиправними дії Військової частини НОМЕР_1, які полягають у нарахуванні та виплаті позивачу індексації грошового забезпечення за грудень 2015 року, обчисленої з урахуванням січня 2015 року як місяця підвищення доходів. Зобов`язано Військову частину НОМЕР_1нарахувати та виплатити позивачу індексацію грошового забезпечення за грудень 2015 року, обчисливши її з урахуванням січня 2008 року як місяця підвищення доходів. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

16. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12 травня 2021 року у справі № 400/2432/20 рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року скасовано у частині визнання протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1, яка полягає у ненарахуванні та невиплаті ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 26 вересня 2018 року. Прийнято в цій частині нове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено. Абзац п`ятий резолютивної частини рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року змінено, викладено його в наступній редакції: "Зобов`язано Військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з грудня 2015 року по квітень 2018 року включно, обчисливши її з урахуванням січня 2008 року як базового місяця". В іншій частині рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року залишено без змін.

17. На виконання постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12 травня 2021 року у справі № 400/2432/20 відповідач виплатив позивачу індексацію грошового забезпечення у розмірі 94 854,17 грн.

18. За період з 01 травня по 26 вересня 2018 року індексація грошового забезпечення позивачу відповідачем не нараховувалася та не виплачувалася.

19. Позивач уважаючи, що за вказаний період має право на виплату індексації грошового забезпечення у фіксованому розмірі, звернувся до суду з цим позовом.

V. Нормативне регулювання

20. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

21. Відповідно до частин першої та другої статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

22. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

23. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина третя статті 9 Закону № 2011-XII).

24. Згідно зі статтею 18 Закону України від 05 жовтня 2000 року № 2017-III "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" (далі - Закон № 2017-III), з метою надання соціальної підтримки населенню України в цілому та окремим категоріям громадян встановлюються державні гарантії, зокрема, щодо індексації доходів населення з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін.

25. Відповідно до статті 19 цього ж Закону державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.

26. Статтею 1 Закону України від 03 липня 1991 року № 1282-XII "Про індексацію грошових доходів населення" (далі - Закон № 1282-XII у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

27. Приписами статті 2 Закону № 1282-XII передбачено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

28. Підстави для проведення індексації визначені статтею 4 Закону №1282-ХІІ.

29. У первинній редакції частина перша статті 4 цього Закону передбачала, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка.

30. Надалі до цієї норми були внесені зміни Законом України від 24 грудня 2015 року №911-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", який набрав законну силу 01 січня 2016 року.

31. Тож з 01 січня 2016 року за правилами частини першої статті 4 Закону №1282-ХІІ індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.

32. Інші положення статті 4 цього Закону з 2005 року й дотепер залишилися незмінними.

33. Зокрема, частина друга статті 4 Закону № 1282-ХІІ передбачає, що обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.

34. Згідно з частиною третьою статті 4 Закону №1282-ХІІ для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.

35. Відповідно до частини четвертої статті 4 Закону №1282-ХІІ підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

36. Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України (частина друга статті 6 Закону № 1282-XII).

37. Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078 затверджено Порядок проведення індексації грошових доходів населення, яким визначені правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення.

38. Пункт 1-1 Порядку №1078 (тут і далі - у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) загалом дублює приписи статей 3, 4 Закону № 1282-XII, деталізуючи відповіді на питання про те, коли проводиться індексація.

39. Так, пунктом 1-1 Порядку № 1078 установлено, що підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін.

40. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 1 січня 2016 року).

41. Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

42. Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 року - місяця опублікування Закону України від 06 лютого 2003 року № 491-IV "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".

43. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.

44. За змістом абзацу 5 пункту 2 Порядку № 1078, індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема грошове забезпечення військовослужбовців.


................
Перейти до повного тексту