1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 квітня 2023 року

м. Київ

справа №120/815/22-а

адміністративне провадження № К/990/429/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 120/815/22-а

за позовом ОСОБА_1 до Томашпільської селищної ради Тульчинського району Вінницької області (далі - Томашпільська селищна рада) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Томашпільської селищної ради

на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 30.06.2022, ухвалене у складі головуючої судді Бошкової Ю.М.

та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 29.11.2022, ухвалену судом у складі колегії суддів: головуючого судді: Капустинського М.М., суддів: Сапальової Т.В. Ватаманюка Р.В.,

УСТАНОВИВ:

РУХ СПРАВИ:

1. 20.01.2022 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:

визнати протиправним та скасувати рішення Томашпільської селищної ради від 12.01.2022 № 2335 "Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо поділу та об`єднання земельної ділянки";

зобов`язати Томашпільську селищну раду надати йому дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки сільськогосподарського призначення, для ведення особистого селянського господарства, із кадастровим номером 0523986800:02:000:0820, орієнтовною площею 2,0 га, із земель запасу, яка розташована на території Томашпільської селищної ради, із урахуванням правових висновків, наданих в судовому рішенні.

Позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтував протиправністю оспорюваного рішення Томашпільської селищної ради від 12.01.2022 № 2335, оскільки відповідач відмовив йому у наданні дозволу на виготовлення технічної документації щодо поділу та об`єднання земельної ділянки з підстави включення бажаної ним земельної ділянки до переліку земельних ділянок, які пропонуються для продажу на земельних торгах, що суперечить положенням статті 118 Земельного кодексу України (далі - ЗК України).

2. Вінницький оружний адміністративний суд рішенням від 30.06.2022, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 29.11.2022, частково задовольнив позовні вимоги:

визнав протиправним та скасував рішення Томашпільської селищної ради від 12.01.2022 № 2335 "Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо поділу та об`єднання земельної ділянки";

зобов`язав Томашпільську селищну раду повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, комунальної форми власності, орієнтовною площею 2,0 га, з метою подальшої передачі безоплатно у власність, яка розташована на території Томашпільської селищної ради Тульчинського району Вінницької області, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні;

в задоволенні решти позовних вимог - відмовив.

3. 28.12.2022 Томашпільська селищна рада звернулась до Верховного Суду із касаційною скаргою на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 30.06.2022 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 29.11.2022 у справі № 120/815/22-а за вищевказаним позовом, з підстави, визначеної пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

4. Верховний Суд ухвалою від 16.01.2023 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. У справі, яка розглядається суди встановили, що в липні 2021 року, зокрема, ОСОБА_1 звернувся до відповідача з клопотанням про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0 га, на території Томашпільської об`єднаної територіальної громади.

Рішенням Томашпільської селищної ради від 16.07.2021 №1271 ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки площею 0,01 га, із земель комунальної власності сільськогосподарського значення, кадастровий номер 0523986800:02:000:0820.

Не погоджуючись із вказаним рішенням Томашпільської селищної ради від 16.07.2021 №1271, ОСОБА_1 оспорив його до суду, за результатом ревізії якого, Вінницький окружний адміністративний суд рішенням від 08.11.2021 у справі № 120/9505/21-а, яке набрало законної сили, частково задовольнив позовні вимоги:

визнав протиправним та скасував рішення Томашпільської селищної ради від 16.07.2021 №1271;

зобов`язав Томашпільську селищну раду повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання йому дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок сільськогосподарського призначення, для ведення особистого селянського господарства, комунальної форми власності, орієнтовною площею 2,0 га, з метою подальшої передачі у власність, за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 0523986800:02:000:0820, яка розташована на території Томашпільської селищної територіальної громади Тульчинського району Вінницької області, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

На виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 08.11.2021 у справі № 120/9505/21-а Томашпільська селищна рада повторно розглянула заяву позивача та рішенням від 12.01.2022 №2335 на підставі статті 12, частини сьомої статті 118 та частини п`ятої статті 136 ЗК України відмовила у наданні дозволу на виготовлення технічної документації щодо поділу та об`єднання земельної ділянки площею 2,0 га, із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 0523986800:02:000:0820, загальною площею 10,7523 га за межами населеного пункту с. Яланець, Тульчинського району, Вінницької області, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства (код цільового призначення 01.03).

Вказане рішення відповідача від 12.01.2022 №2335 обґрунтоване посиланням на висновок постійної комісії селищної ради з питань промислової політики, підприємництва, агропромислового комплексу, земельних ресурсів, розвитку особистих підсобних господарств, охорони навколишнього природного середовища, та з питань поводження з безхазяйними відходами та комунальною власністю та на те, що ця земельна ділянка сформована та включена до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується на продажу на земельних торгах (у формі аукціону).

Вважаючи вказане рішення відповідача від 12.01.2022 №2335 протиправним, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із того, що сам лише факт прийняття рішення про включення земельної ділянки в перелік земельних ділянок, право оренди на які виставляється на земельні торги, не є самостійною підставою для заборони їх відчужувати та надавати у користування, оскільки за правилами частини п`ятої статті 136 ЗК України заборона відчужувати та надавати у користування земельні ділянки розпочинає свою дію не з моменту включення цієї ділянки до переліку земельних ділянок, а саме з моменту, коли конкретна земельна ділянка або права на неї вже виставлені на земельні торги.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

7. Касаційна скарга відповідача обґрунтована посиланням на те, що суди попередніх інстанцій в оскаржуваних судових рішеннях застосували положення частини п`ятої статті 136 ЗК України без урахування висновку щодо її застосування у подібних правовідносинах, викладеного, зокрема, у постановах Верховного Суду від 29.03.2021 у справі № 2040/6485/18, від 29.07.2021 у справі № 120/1317/19-а, від 03.04.2018 у справі № 815/3059/17 про те, що віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, виставлених для продажу прав на них на земельних торгах є підставою для відмови у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

8. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.

9. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

10. Земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (стаття 3 ЗК України).

11. Згідно із частиною другою статті 4 ЗК України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

12. Відповідно до пункту "а" частини третьої статті 22 ЗК України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

13. За змістом пункту "б" частини першої статті 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,0 гектара.

14. Згідно із частиною четвертою статті 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.


................
Перейти до повного тексту