ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 квітня 2023 року
м. Київ
справа №520/732/22
адміністративне провадження № К/990/3376/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Уханенка С.А.,
суддів -Кашпур О.В., Радишевської О.Р.,
розглянув у письмовому провадженні як суд касаційної інстанції справу
за позовом ОСОБА_1 до Міністерства оборони України про визнання протиправною відмови, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Міністерства оборони України на ухвалу Другого апеляційного адміністративного суду від 27 грудня 2022 року (суддя-доповідач Присяжнюк О.В., судді Любчич Л.В., П`янова Я.В.),
У С Т А Н О В И В:
У січні 2022 року ОСОБА_1 звернувся з адміністративним позовом до Міністерства оборони України, в якому просив: визнати протиправною відмову Міністерства оборони України в наданні йому безоплатної первинної правової допомоги з правових питань; визнати протиправною бездіяльність Міністерства оборони України, що полягає у ненаданні йому безоплатної первинної правової допомоги з правових питань, порушених у заяві про надання безоплатної первинної правової допомоги від 08.11.2021; зобов`язати Міністерство оборони України надати йому безоплатну первинну правову допомогу з правових питань, порушених у заяві про надання безоплатної первинної правової допомоги від 08.11.2021, відповідно до вимог Закону України "Про безоплатну правову допомогу".
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 27 травня 2022 року позов задоволено частково: визнано протиправною відмову Міністерства оборони України у наданні ОСОБА_1 безоплатної первинної правової допомоги з правових питань; зобов`язано Міністерство оборони України повторно розглянути звернення ОСОБА_1 від 08.11.2021 про надання безоплатної первинної правової допомоги у порядку, визначеному Законом України "Про безоплатну правову допомогу", та надати відповідь з урахуванням висновків суду, викладених у цьому рішенні. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись із зазначеним судовим рішенням, Міністерство оборони України оскаржило його в апеляційному порядку.
Ухвалами Другого апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2022 року визнано неповажними зазначені відповідачем причини пропуску строку на апеляційне оскарження та залишено апеляційну скаргу без руху.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 27 грудня 2022 року відмовлено у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Міністерства оборони України на рішення Харківського окружного адміністративного суду міста Києва від 27 травня 2022 року з мотивів пропуску строку апеляційного оскарження і визнання судом неповажними наведених відповідачем підстав для його поновлення.
У касаційній скарзі Міністерство оборони України, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права, просить скасувати ухвалу суду від 27 грудня 2022 року та направити справу для продовження апеляційного розгляду.
За доводами відповідача, висновок суду апеляційної інстанції щодо неповажності причин пропуску строку є необґрунтованим, оскільки Міністерство не отримувало рішення суду першої інстанції, у тому числі й на електронну пошту, що підтверджується листом Державного підприємства "Центр судових сервісів" ДСА України від 06.10.2022 №624-2022, який було надано суду апеляційної інстанції.
Позивач не подав відзиву на касаційну скаргу.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм процесуального права, колегія суддів виходить з такого.
Частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
За змістом частин першої і четвертої статті 18 КАС України у судах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система (далі також ЄСІТС), яка відповідно до закону забезпечує обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, а також фіксування судового процесу і участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції.
Згідно з частиною п`ятою цієї статті суд направляє судові рішення та інші процесуальні документи учасникам судового процесу на їх офіційні електронні адреси, вчиняє інші процесуальні дії в електронній формі із застосуванням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи в порядку, визначеному цим Кодексом, Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів).
Приписами частин шостої і сьомої цієї статті обумовлено, що адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, судові експерти, державні органи та органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання державного та комунального секторів економіки реєструють офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в добровільному порядку. Особам, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, суд вручає будь-які документи у справах, в яких такі особи беруть участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення на офіційні електронні адреси таких осіб, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.
Рішенням Вищої ради правосуддя від 17.08.2021 №1845/0/15-21 затверджене Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (далі - Положення), яке визначає порядок функціонування в судах та органах системи правосуддя окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, зокрема підсистем "Електронний кабінет", "Електронний суд" та підсистеми відеоконференцзв`язку; порядок вчинення процесуальних дій в електронній формі з використанням таких підсистем; особливості використання в судах та органах системи правосуддя іншого програмного забезпечення в перехідний період до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи у складі всіх підсистем (модулів).
Згідно з пунктом 8 Положення підсистема "Електронний кабінет" (Електронний кабінет ЄСІТС, Електронний кабінет) - це підсистема ЄСІТС, захищений вебсервіс, що має офіційну адресу в інтернеті (https://cabinet.court.gov.ua), який забезпечує процедуру реєстрації користувачів в ЄСІТС, а також подальшу автентифікацію таких осіб з метою їх доступу до підсистем (модулів) ЄСІТС у межах наданих прав.
Процедура реєстрації в ЄСІТС (реєстрація Електронного кабінету, реєстрація офіційної електронної адреси) передбачає проходження запропонованої засобами Електронного кабінету процедури реєстрації з використанням кваліфікованого електронного підпису, та внесенням контактних даних особи, зокрема адреси електронної пошти, номера телефону (в тому числі мобільного), зазначенням інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику (пункт 9 Положення).
У підпункті 5.8 пункту 5 Положення визначено, що офіційна електронна адреса - це сервіс Електронного кабінету ЄСІТС, адреса електронної пошти, вказана користувачем в Електронному кабінеті ЄСІТС, або адреса електронної пошти, вказана в одному з державних реєстрів.
За правилами пункту 42 Положення засобами ЄСІТС в автоматичному режимі здійснюється перевірка наявності в особи зареєстрованого Електронного кабінету. У разі наявності в особи Електронного кабінету засобами ЄСІТС забезпечується надсилання до автоматизованої системи діловодства підтвердження доставлення до Електронного кабінету користувача документа у справі. В іншому випадку до автоматизованої системи діловодства надходить повідомлення про відсутність в особи зареєстрованого Електронного кабінету.