1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 квітня 2023 року

м. Київ

справа №628/2432/17

адміністративне провадження № К/9901/55187/18 № К/9901/55059/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,

розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу № 628/2432/17

за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Куп`янської міської ради Харківської області, треті особи: Комунальне підприємство "Житлово-комунальне підприємство-№1", Товариство з обмеженою відповідальністю "Керуюча Компанія "Коменерго-Куп`янськ", Комунальне підприємство "Куп`янські міські теплові мережі" Куп`янської міської ради Харківської області, Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та капітального будівництва Куп`янської міської ради, про визнання нечинним та скасування рішення, провадження по якій відкрито

за касаційними скаргами Куп`янської міської ради Харківської області та Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 24 травня 2018 року (головуючий-суддя Жигилій С.П., судді: Сіренко О.І., Перцова Т.С.)

в с т а н о в и в :

У вересні 2017 року позивач - ФОП ОСОБА_1 звернувся до суду з даним позовом, зазначивши в його обґрунтування, що він займається підприємницькою діяльністю у сфері надання безпровідного та проводового електрозв`язку і для надання послуг цій сфері йому необхідно мати доступ до об`єктів будівництва та електричних опор та інших об`єктів електроенергетики.

11 липня 2014 року рішенням Куп`янської міської ради Харківської області на LІV сесії VI скликання, було прийнято рішення № 1325-VІ "Про затвердження Порядку розміщення, встановлення технічних елементів телекомунікаційних мереж (Інтернету, кабельного телебачення), супутникових антен та охоронних засобів на будівлях, спорудах в м. Куп`янську (нова редакція)" (далі - Порядок).

07 лютого 2017 року був прийнятий Закон України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж" № 1834-VIII, який набрав чинності 04 червня 2017 року (далі - Закон № 1834-VIII), однак, на думку позивача, рішення Куп`янської міської ради Харківської області від 11 липня 2014 року № 1325-VІ не відповідає чинному законодавству, оскільки орган місцевого самоврядування так і не привів спірне рішення у відповідність до вимог Закону № 1834-VIII, у зв`язку з чим просив суд визнати його нечинним та скасувати.

Рішенням Куп`янського міськрайонного суду Харківської області від 05 лютого 2018 року у задоволенні позову відмовлено.

Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з необґрунтованості заявлених позивачем вимог, оскільки правила та методики, необхідні для реалізації Закону № 1834-VIII, знаходяться на стадії підготовки у Кабінеті Міністрів України та не залежать від волі відповідача, а встановлення плати за доступ до об`єктів будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв`язку, будинкової розподільної мережі комунальної власності належить до виключної компетенції міської ради. У зв`язку з чим вважав оспорюване рішення таким, що відповідає нормам чинного законодавства.

Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 24 травня 2018 року рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нову постанову про часткове задоволення позову.

Скасовано рішення Куп`янської міської ради № 1325-VI від 11.07.2014 р. "Про затвердження Порядку розміщення, встановлення технічних елементів телекомунікаційних мереж, супутникових антен та охоронних засобів на будівлях, спорудах в м. Куп`янську" в частині визначення розрахунку за користування частинами будинків для розміщення телекомунікаційних мереж.

В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Вирішуючи спір, апеляційний суд виходив з того, що станом на час звернення позивача до суду з даним позовом та на час розгляду справи в суді першої інстанції, Кабінетом Міністрів України не затверджено Правила надання доступу до інфраструктури об`єкта електроенергетики та відповідні методики. Оскільки питання надання доступу до інфраструктури відповідного об`єкта доступу, порядку та умов розроблення технічних умов з доступу, а також порядок розроблення проектної документації з доступу, чинним законодавством не врегульовано, погодився з висновком суду першої інстанції щодо відсутності підстав для скасування рішення відповідача від 11 липня 2014 року № 1325-VI в частині затвердження п. 3 Порядку, який визначає порядок погодження на розміщення телекомунікаційних мереж, мереж зв`язку та іншого слабкого струмового обладнання в м. Куп`янську.

В частині визначення розрахунків за користування частинами будинків для розміщення телекомунікаційних мереж, апеляційний суд зазначив, що питання встановлення плати за доступ до об`єкта будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв`язку, будинкової розподільної мережі комунальної власності віднесено до повноважень міської ради.

Встановивши, що Законом № 1834-VIII встановлено максимальну ставку плати за доступ до елементів інфраструктури, в тому числі за доступ до інфраструктури об`єкта будівництва, за користування будинковою розподільною мережею (в місяць за будинок), розмір якої є меншим, ніж визначено у п. 7 Порядку, затвердженим спірним рішенням, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що рішення органу місцевого самоврядування в частині визначення розрахунку за користування частинами будинків для розміщення телекомунікаційних мереж не відповідає положенням даного Закону, а тому підлягає скасуванню в цій частині.

Також суд зазначив, що відповідно до п. 7 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону N 1834-VIII рекомендовано, зокрема, органам місцевого самоврядування у тримісячний строк з дня опублікування цього Закону привести свої рішення у відповідність із цим Законом, однак відповідачем у встановлений строк та на час судового розгляду справи не приведено у відповідність рішення в частині визначення розрахунку за користування частинами будинків для розміщення телекомунікаційних мереж, і розмір плати за доступ до елементів інфраструктури об`єкта доступу залишився незмінним, тобто таким, що перевищує максимальну ставку плати, встановлену Законом № 1834-VIII.

Куп`янська міська рада Харківської області подала касаційну скаргу, у якій з посиланням на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати постанову апеляційного суду в частині скасування рішення Куп`янської міської ради № 1325-VI від 11 липня 2014 року щодо визначення розрахунку за користування частинами будинків для розміщення телекомунікаційних мереж і залишити без змін рішення суду першої інстанції.

Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що саме методика визначення плати за доступ до елементів інфраструктури об`єкта доступу має встановлювати, зокрема, механізм визначення розміру плати за доступ у вигляді формули із пропорційним розподілом витрат власника інфраструктури об`єкта доступу між замовниками, якщо вони використовують одні й ті самі елементи інфраструктури об`єкта доступу. Оскільки, як зазначено апеляційним судом, станом на час звернення позивача до суду з позовом та на час розгляду справи Кабінетом Міністрів України не затверджено Правила надання доступу до інфраструктури об`єкта електроенергетики та відповідні методики, тому застосування максимальної ставки плати за доступ до елементів інфраструктури без урахування вимог методики є перевищенням повноважень Куп`янською міською радою та призведе до порушення прав користувача на обґрунтовану суму плати за користування. У зв`язку з цим до затвердження Правил надання доступу до інфраструктури об`єкта електроенергетики та відповідних методик Куп`янська міська рада, на думку заявника касаційної скарги, повинна керуватися рішенням № 1325.

Крім того, заявник звертає увагу на постанову Пленуму Вищого адміністративного суду України від 20 травня 2013 року № 7 "Про судове рішення в адміністративній справі", де зазначається, що скасування акта суб`єкта владних повноважень як способу захисту порушеного права позивача застосовується тоді, коли спірний акт не породжує жодних правових наслідків від моменту прийняття такого акта. Визнання ж акта суб`єкта владних повноважень нечинним означає втрату чинності таким актом з моменту набрання чинності відповідним судовим рішенням або з іншого визначеного судом моменту після прийняття такого акта. Стосовно нормативно-правового акту надано право суду лише визнати його протиправним та нечинним, а скасувати можна лише індивідуальний акт чи його положення, яким не є рішення № 1325-VІ від 11 липня 2014 року.

Ухвалою Верховного Суду від 31 липня 2018 року відкрито провадження у справі за касаційною скаргою Куп`янської міської ради Харківської області.

У відзиві на касаційну скаргу Куп`янської міської ради Харківської області, ФОП ОСОБА_1 просив залишити її без задоволення, а оскаржуване судове рішення скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог та ухвалити в цій частині нове рішення про задоволення позову.

Крім того, ФОП ОСОБА_1 подав касаційну скаргу, у якій з посиланням на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, аналогічно, як і у своєму відзиві, просить скасувати постанову апеляційного суду в частині відмови у задоволенні позовних вимог та ухвалити в цій частині нове рішення про задоволення позову. В іншій частині постанову апеляційного суду просив залишити без змін.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що орган місцевого самоврядування прийняв рішення у правовідносинах, які відносяться до повноважень Верховної ради України. Зазначає, що відповідач в порушення вимог п. 7 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 1834-VIII не привів у відповідність своє рішення від 11 липня 2014 року № 1325-VI у визначений законом строк, а апеляційний суд не перевірив усіх обставин невідповідності в цілому оспорюваного рішення вимогам Закону № 1834-VIII, проаналізувавши лише підстави наявності/відсутності правил та методик, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Ухвалою Верховного Суду від 13 липня 2018 року відкрито провадження у справі за касаційною скаргою ФОП ОСОБА_1 .

У відзиві на вказану касаційну скаргу Куп`янська міська рада Харківської області просить відмовити у задоволенні касаційної скарги, скасувати постанову апеляційного суду в частині скасування рішення Куп`янської міської ради № 1325-VI від 11 липня 2014 року щодо визначення розрахунку за користування частинами будинків для розміщення телекомунікаційних мереж і залишити без змін рішення суду першої інстанції.

Суд, заслухавши суддю-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом касаційної інстанції, та, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку, що касаційні скарги підлягають частковому задоволенню з огляду на наступне.

Судами встановлено, що 11 липня 2014 року Куп`янською міською радою Харківської області на LІV сесії VI скликання прийнято рішення № 1325 "Про затвердження Порядку розміщення, встановлення технічних елементів телекомунікаційних мереж (Інтернету, кабельного телебачення), супутникових антен та охоронних засобів на будівлях, спорудах в м. Куп`янськ (нова редакція)".

07 лютого 2017 року прийнято Закон України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж", який набрав чинності 04 червня 2017 року.

Позивач вважав, що рішення міської ради суперечить вимогам Закону № 1834-VIII, оскільки відповідач не привів своє рішення у відповідність до вказаного Закону.

Відповідно до частини першої статті 3 Закону № 1834-VIII визначено, що дія цього Закону поширюється на відносини між власниками інфраструктури об`єкта доступу всіх форм власності та замовниками, що виникають при доступі до інфраструктури відповідного об`єкта доступу.

Статтею 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що районні та обласні ради - органи місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст.

Статтею 11 Закону N 1834-VIII встановлено основні вимоги до правил надання доступу, згідно з якою правила надання доступу встановлюють загальний порядок здійснення доступу до інфраструктури відповідного об`єкта доступу.

Правила надання доступу затверджуються Кабінетом Міністрів України за поданням відповідних державних органів згідно з повноваженнями, встановленими цим Законом.

Правила надання доступу повинні містити такі умови здійснення доступу до інфраструктури об`єкта доступу: 1) порядок звернення замовника до власника інфраструктури відповідного об`єкта доступу щодо отримання доступу до інфраструктури об`єкта доступу; 2) строки розроблення та видачі технічних умов з доступу; 3) порядок та строки розроблення і погодження проектної документації з доступу; 4) порядок подання замовником письмового звернення до власника інфраструктури відповідного об`єкта доступу з пропозицією укладення договору з доступу; 5) строки розгляду та надання відповіді на звернення замовника до власника інфраструктури відповідного об`єкта доступу з пропозицією укладення договору з доступу; 6) порядок та строки укладення договору з доступу; 7) порядок та умови розірвання відповідного договору з доступу та/або його припинення; 8) порядок та умови припинення користування елементами інфраструктури об`єкта доступу; 9) порядок демонтажу технічних засобів телекомунікацій, розміщених без укладення договору з доступу; 10) інші умови, передбачені законодавством.

Правила надання доступу до інфраструктури відповідного об`єкта доступу мають передбачати визначені законодавством особливості безпечного доступу та користування інфраструктурою об`єкта доступу.

Правила надання доступу до інфраструктури відповідного об`єкта доступу мають містити вимоги щодо захисту технічних засобів телекомунікацій та передбачати відповідальність за їх умисне пошкодження (демонтаж або руйнування), якщо ці дії призвели або могли призвести до порушення штатного режиму роботи цих технічних засобів телекомунікацій.


................
Перейти до повного тексту