1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 квітня 2023 року

м. Київ

справа №160/9880/21

адміністративне провадження № К/9901/34749/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу № 160/9880/21

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕТРАГРАММАТОН 7", Товариства з обмеженою відповідальністю "Голос Дніпра" до Виконавчого комітету Дніпровської міської ради, треті особи: Комунальне підприємство "Благоустрій міста" Дніпровської міської ради, Департамент торгівлі та реклами Дніпровської міської ради, Комунальне підприємство "Управління контролю за благоустроєм міста" Дніпровської міської ради, Комунальне підприємство "Дніпровські активи" Дніпровської міської ради, про визнання протиправним та скасування рішення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Виконавчого комітету Дніпровської міської ради на ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 червня 2021 року (суддя Серьогіна О.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 19 серпня 2021 року (головуючий суддя Баранник Н.П., судді: Малиш Н.І., Суховаров А.В.),

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕТРАГРАММАТОН 7" звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Виконавчого комітету Дніпровської міської ради, в якому просило визнати нечинним та скасувати рішення Виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 17.06.2021 року № 629 "Про затвердження схеми розташування окремо розташованих рекламних засобів по пл. Старомостовій (до вул. Привокзальної, 3) та демонтаж рекламних засобів" з моменту його прийняття.

Дніпропетровський окружний адміністративний суд ухвалою від 22.06.2021 відкрив провадження у справі №160/9880/21 за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін з 22.07.2021.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.06.2021 залучено до участі у справі № 160/9880/21 в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Департамент торгівлі та реклами Дніпровської міської ради, Комунальне підприємство "Управління контролю за благоустроєм міста" Дніпровської міської ради, Комунальне підприємство "Дніпровські активи" Дніпровської міської ради та Комунальне підприємство "Благоустрій міста" Дніпровської міської ради.

Також до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Голос Дніпра" до Виконавчого комітету Дніпровської міської ради про визнання нечинним та скасування рішення Виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 17.06.2021 №629 "Про затвердження схеми розташування окремо розташованих рекламних засобів по пл. Старомостовій (до вул. Привокзальної, 3) та демонтаж рекламних засобів" з моменту його прийняття.

Дніпропетровським окружним адміністративним судом прийнято вказану позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №160/9881/21 (ухвала суду від 22.06.2021).

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.06.2021 вирішено об`єднати в одне провадження адміністративну справу №160/9881/21 з адміністративною справою №160/9880/21, об`єднаній справі присвоєно номер №160/9880/21.

22.06.2021 позивачами до суду було подано заяву про забезпечення адміністративного позову, в якій останні просили:

- зупинити дію рішення Виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 17.06.2021 № 629 "Про затвердження схеми розташування окремо розташованих рекламних засобів по пл. Старомостовій (до вул. Привокзальної, 3) та демонтаж рекламних засобів" до набрання рішення суду у цій справі законної сили;

- заборонити до набрання рішення суду законної сили Виконавчому комітету Дніпровської міської ради, Департаменту торгівлі та реклами Дніпровської міської ради, Комунальному підприємству "Управління контролю за благоустроєм міста" Дніпровської міської ради, Комунальному підприємству "Дніпровській активи" Дніпровської міської ради, Комунальному підприємству "Благоустрій міста" Дніпровської міської ради та/або будь-якому іншому структурному підрозділу Дніпровської міської ради та/або комунальним підприємствам чи закладам, що належать до сфери управління Дніпровської міської ради вчиняти будь-які дії спрямовані на демонтаж рекламних засобів (рекламних конструкцій) ТОВ "ТЕТРАГРАММАТОН 7", розташованих за наступними адресами: пл. Старомостова, 1 (2) (дозвіл № 2612/5); пл. Старомостова - вул. Привокзальна (дозвіл № 2612/50); пл. Старомостова, в районі буд. 1;

- заборонити до набрання рішення суду законної сили Виконавчому комітету Дніпровської міської ради, Департаменту торгівлі та реклами Дніпровської міської ради, Комунальному підприємству "Управління контролю за благоустроєм міста" Дніпровської міської ради, Комунальному підприємству "Дніпровській активи" Дніпровської міської ради, Комунальному підприємству "Благоустрій міста" Дніпровської міської ради та/або будь-якому іншому структурному підрозділу Дніпровської міської ради та/або комунальним підприємствам чи закладам, що належать до сфери управління Дніпровської міської ради вчиняти будь-які дії спрямовані на демонтаж рекламних засобів (рекламних конструкцій) ТОВ "ГОЛОС ДНІПРА", розташованих за наступними адресами: пл. Старомостова, 1 (1) (дозвіл № 2782/32); пл. Старомостова, 1 (2) (дозвіл № 2782/33); пл. Старомостова, 1 (3) (дозвіл № 2782/34); пл. Сторомостова, навпроти буд. 5 (дозвіл № 2782/37);

- встановити судовий контроль за виконанням ухвали Дніпропетровського окружного адміністративного суду про забезпечення позову у справі № 160/9880/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ГОЛОС ДНІПРА" (49000, м. Дніпро, вул. Берегова, буд. 153, код ЄДРПОУ 42527013) та Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕТРАГРАММАТОН 7" (49000, м. Дніпро, вул. Берегова, буд. 153, код ЄДРПОУ 41945510) до Виконавчого комітету Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, буд. 75, код ЄДРПОУ 04052092), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Департамент торгівлі та реклами Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, буд. 75, код ЄДРПОУ 40970588), Комунальне підприємство "Управління контролю за благоустроєм міста" Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, вул. Троїцька, буд. 22-А, код ЄДРПОУ 33612019), Комунальне підприємство "Дніпровські активи" Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, просп. Пушкіна, буд. 55, код ЄДРПОУ 21927416), Комунальне підприємство "Благоустрій міста" Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, буд. 75, кімната 723, код ЄДРПОУ 35609280), про визнання нечинним та скасування рішень;

- зобов`язати Виконавчий комітет Дніпровської міської ради, Департамент торгівлі та реклами Дніпровської міської ради, Комунальне підприємство "Управління контролю за благоустроєм міста" Дніпровської міської ради, Комунальне підприємство "Дніпровські активи" Дніпровської міської ради, Комунальне підприємство "Благоустрій міста" Дніпровської міської ради подати протягом десяти днів з дати прийняття цієї ухвали звіт про виконання ухвали Дніпропетровського окружного адміністративного суду про забезпечення позову у справі № 160/9880/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ГОЛОС ДНІПРА" (49000, м. Дніпро, вул. Берегова, буд. 153, код ЄДРПОУ 42527013) та Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕТРАГРАММАТОН 7" (49000, м. Дніпро, вул. Берегова, буд. 153, код ЄДРПОУ 41945510) до Виконавчого комітету Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, буд. 75, код ЄДРПОУ 04052092), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Департамент торгівлі та реклами Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, буд. 75, код ЄДРПОУ 40970588), Комунальне підприємство "Управління контролю за благоустроєм міста" Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, вул. Троїцька, буд. 22-А, код ЄДРПОУ 33612019), Комунальне підприємство "Дніпровські активи" Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, просп. Пушкіна, буд. 55, код ЄДРПОУ 21927416), Комунальне підприємство "Благоустрій міста" Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, буд. 75, кімната 723, код ЄДРПОУ 35609280), про визнання нечинним та скасування рішень;

- покласти персональну відповідальність за виконання резолютивної частини ухвали на керівників (або виконуючого обов`язки керівника) Виконавчого комітету Дніпровської міської ради, Департаменту торгівлі та реклами Дніпровської міської ради, Комунального підприємства "Управління контролю за благоустроєм міста" Дніпровської міської ради, Комунального підприємства "Дніпровські активи" Дніпровської міської ради, Комунального підприємства "Благоустрій міста" Дніпровської міської ради, та довести до їх відома, що за умисне невиконання ухвали суду передбачена кримінальна відповідальність, а за неповагу до суду - адміністративна відповідальність.

Заява про забезпечення позову мотивована тим, що під час прийняття оспорюваного рішення з боку відповідача та третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача допущено численні порушення норм чинного законодавства, яке регулює питання розміщення зовнішньої реклами в частині прийняття схеми розташування окремо розташованих рекламних засобів без додержання визначеної процедури та рівності між розповсюджувачами зовнішньої реклами, які здійснюють свою підприємницьку діяльність за рахунок розташування власних рекламоносіїв на визначених ділянках згідно з дозволами на розміщення зовнішньої реклами, які були видані на підставі рішень виконавчого комітету та на момент прийняття оскаржуваного рішення мають незакінчений строк дії.

За твердженням позивачів, жодних письмових повідомлень щодо зміни містобудівної ситуації, як те передбачено пунктом 28 Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 № 2067 (далі - Типові правила № 2067), ними від відповідача або третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача одержано не було.

Також у заяві про забезпечення позову позивачі стверджують, що відповідачем та третіми особами, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача не дотримано процедури, визначеної Порядком розміщення зовнішньої реклами в місті Дніпрі, затвердженим рішенням Виконкому Дніпровської міськради від 16.02.2004 № 325 (далі - Порядок № 325) при прийнятті оскаржуваного рішення, зокрема щодо повідомлення розповсюджувача зовнішньої реклами про необхідність зміни місця розташування рекламного засобу, а також у зв`язку із тим, що рішення Виконкому Дніпровської міськради про затвердження схеми розташування рекламних засобів, із не включенням до неї об`єктів, на які раніше було видано дозвіл і термін яких не сплив, не може визнаватися рішеннями про зміну містобудівної ситуації стосовно певного об`єкта за відсутності підстав та умов зміни містобудівної ситуації, відсутності фактичних змін в організації зовнішнього рекламного оформлення.

Обґрунтовуючи необхідність вжиття заходів забезпечення позову у вказаний спосіб, заявники вказують на те, що виконання вказаного рішення відповідача до вирішення позову щодо його законності становить суттєву загрозу їх інтересам, оскільки в разі демонтажу рекламних конструкцій при подальшому задоволенні судом позову, відновлення порушених прав позивачів потребуватиме значних зусиль, часу та витрат, так як потребуватиме відновлення цілісності конструкцій, повторного монтажу та оплати вказаних витрат, відшкодування збитків. А в разі встановлення на відповідних об`єктах рекламних конструкцій третіх осіб, відновлення порушених прав та інтересів позивачів може стати взагалі неможливим.

Дніпропетровський окружний адміністративний суд ухвалою від 22.06.2021, залишеною без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 19.08.2021, заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕТРАГРАММАТОН 7" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Голос Дніпра" про забезпечення адміністративного позову задовольнив частково.

Зупинив дію рішення Виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 17.06.2021 № 629 "Про затвердження схеми розташування окремо розташованих рекламних засобів по пл. Старомостовій (до вул. Привокзальної, 3) та демонтаж рекламних засобів" до набрання рішення суду у цій справі законної сили.

Заборонив до набрання рішення суду законної сили Виконавчому комітету Дніпровської міської ради, Департаменту торгівлі та реклами Дніпровської міської ради, Комунальному підприємству "Управління контролю за благоустроєм міста" Дніпровської міської ради, Комунальному підприємству "Дніпровській активи" Дніпровської міської ради, Комунальному підприємству "Благоустрій міста" Дніпровської міської ради та/або будь-якому іншому структурному підрозділу Дніпровської міської ради та/або комунальним підприємствам чи закладам, що належать до сфери управління Дніпровської міської ради вчиняти будь-які дії спрямовані на демонтаж рекламних засобів (рекламних конструкцій) ТОВ "ТЕТРАГРАММАТОН 7", розташованих за наступними адресами: пл. Старомостова, 1 (2) (дозвіл № 2612/5); пл. Старомостова - вул. Привокзальна (дозвіл № 2612/50); пл. Старомостова, в районі буд. 1.

Заборонив до набрання рішення суду законної сили Виконавчому комітету Дніпровської міської ради, Департаменту торгівлі та реклами Дніпровської міської ради, Комунальному підприємству "Управління контролю за благоустроєм міста" Дніпровської міської ради, Комунальному підприємству "Дніпровській активи" Дніпровської міської ради, Комунальному підприємству "Благоустрій міста" Дніпровської міської ради та/або будь-якому іншому структурному підрозділу Дніпровської міської ради та/або комунальним підприємствам чи закладам, що належать до сфери управління Дніпровської міської ради вчиняти будь-які дії спрямовані на демонтаж рекламних засобів (рекламних конструкцій) ТОВ "ГОЛОС ДНІПРА", розташованих за наступними адресами: пл. Старомостова, 1 (1) (дозвіл № 2782/32); пл. Старомостова, 1 (2) (дозвіл № 2782/33); пл. Старомостова, 1 (3) (дозвіл № 2782/34); пл. Сторомостова, навпроти буд. 5 (дозвіл № 2782/37).

В задоволенні решти вимог, викладених у заяві, відмовлено.

Задовольняючи заяву про забезпечення позову частково, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, зазначив, що вжиття вказаних заходів забезпечення адміністративного позову буде мати наслідком виключно збереження існуючого становища до розгляду справи по суті. Водночас, невжиття таких заходів може призвести до того, що захист прав, свобод та інтересів позивача, на захист яких подано адміністративний позов, стане неможливим. При цьому суд апеляційної інстанції також вказав на те, що внаслідок демонтажу рекламних засобів до набрання законної сили судовим рішенням, можуть виникнути несприятливі наслідки для позивачів у вигляді понесених витрат з демонтажу рекламних засобів, виготовлення нових та оплата послуг з їх монтажу, що може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду у разі задоволення позову.

Не погоджуючись із зазначеними судовими рішеннями суду першої та апеляційної інстанцій в частині задоволення заяви про забезпечення позову, відповідач подав касаційну скаргу, у якій просить ці рішення у вказаній частині скасувати та відмовити у задоволенні заяв ТОВ "Голос Дніпра" та ТОВ "ТЕТРАГРАММАТОН 7" в повному обсязі.

Так, касаційна скарга насамперед обґрунтована тим, що заявниками не надано доказів в підтвердження наявності обґрунтованих підстав вважати, що існує очевидна небезпека заподіяння шкоди їх правам та інтересам. Відповідач стверджує, що висновки судів попередніх інстанцій про те, що внаслідок демонтажу рекламних засобів до набрання законної сили судовим рішенням можуть виникнути несприятливі наслідки для позивачів ґрунтуються на припущеннях.

Позивачі у відзиві на касаційну скаргу проти доводів та вимог такої заперечили, просили залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.06.2021та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 19.08.202 без змін.

Верховний Суд, враховуючи доводи та вимоги касаційних скарг, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права в межах доводів та вимог касаційної скарги, у відповідності до частини першої статті 341 КАС України, виходить з такого.

Відповідно до частини першої статті 150 КАС України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.

Забезпечення позову - це надання позивачеві тимчасової правової охорони його прав та інтересів, за захистом яких він звернувся до суду, до вирішення спору судом та набрання рішенням суду законної сили. Заходи забезпечення позову є втручанням суду у спірні правовідносини до їх вирішення, тому вони повинні застосовуватися судом з підстав та в порядку, прямо передбаченому законом.

Відповідно до статті 150 КАС України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову. Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо: 1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або 2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.

Водночас підстави забезпечення позову, передбачені частиною другою статті 150 КАС України, є оціночними, тому суд повинен у кожному випадку, виходячи з конкретних доказів, встановити, чи є хоча б одна з названих обставин, і оцінити, чи не може застосуванням заходів забезпечення позову бути завдано ще більшої шкоди, ніж та, якій можна запобігти.

За умовами статті 151 КАС України позов може бути забезпечено: зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта; забороною відповідачу вчиняти певні дії; забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.

Суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову. Заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.

При розгляді заяв про забезпечення позову суд (суддя) має з урахуванням доказів, наданих позивачем на підтвердження своїх вимог, пересвідчитись, зокрема, в тому, що між сторонами дійсно виник спір та існує реальна загроза невиконання чи утруднення виконання можливого рішення суду про задоволення позову; з`ясувати обсяг позовних вимог, дані про особу відповідача, а також відповідність виду забезпечення позову, який просить застосувати особа, котра звернулась з такою заявою, позовним вимогам.

Згідно із Рекомендаціями №R (89) 8 про тимчасовий судовий захист в адміністративних справах, прийнятій Комітетом Ради Європи 13.09.1989, рішення про вжиття заходів тимчасового захисту може, зокрема, прийматися у разі, якщо виконання адміністративного акта може спричинити значну шкоду, відшкодування якої неминуче пов`язано з труднощами, і якщо на перший погляд наявні достатньо вагомі підстави для сумнівів у правомірності такого акта. Суд, який постановляє вжити такий захід, не зобов`язаний одночасно висловлювати думку щодо законності чи правомірності відповідного адміністративного акта; його рішення стосовно вжиття таких заходів жодним чином не повинно мати визначального впливу на рішення, яке згодом має бути ухвалено у зв`язку з оскарженням адміністративного акта.

Тобто, інститут забезпечення позову є однією з гарантій захисту прав, свобод та законних інтересів юридичних та фізичних осіб - позивачів в адміністративному процесі, механізмом, який покликаний забезпечити реальне та неухильне виконання судового рішення прийнятого в адміністративній справі.


................
Перейти до повного тексту