1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 квітня 2023 року

м. Київ

справа №822/1508/17

касаційне провадження № К/9901/32744/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Ханової Р.Ф., Хохуляка В.В.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Хмельницькій області на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 21.09.2017 (головуючий суддя - Мельник-Томенко Ж. М., судді - Ватаманюк Р.В., Сторчак В.Ю.) у справі за позовом Приватного акціонерного товариства по технічній експлуатації і сервісу молочного обладнання "Тесмо-М" до Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

УСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне товариство по технічній експлуатації і сервісу молочного обладнання "Тесмо-М" (далі у тексті - позивач, Товариство, платник) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області (далі у тексті - відповідач, Управління, контролюючий орган), в якому просить скасувати податкові повідомлення-рішення форми "Д" від 01.03.2017 № 0007021304 форми "Д", від 01.03.2017 № 0007011304 форми "ПС", від 01.03.2017 № 0007031304 форми "Р", від 01.03.2017 № 0000961401 форми "В1", від 01.03.2017 №0000971401 форми "В4", від 01.03.2017 № 0000981401.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що посадовими особами Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області проведено документальну планову виїзну перевірку Приватного акціонерного товариства по технічній експлуатації і сервісу молочного обладнання "Тесмо-М", ПН 14152653 з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, правильності нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2014 року по 31.09.2016 року. За результатами перевірки складено акт № 0196/22-01-14-01/14152653 від 20.02.2017 року. На підставі вказаного акту перевірки податковим органом винесено податкові повідомлення - рішення форми "Д" від 01.03.2017 року № 0007021304, форми "Д" від 01.03.2017 року № 0007011304, форми "ПС" від 01.03.2017 року № 0007031304, форми "Р" від 01.03.2017 року № 0000961401, форми "В1" від 01.03.2017 року № 0000971401, форми "В4" від 01.03.2017 року № 0000981401. Позивач не погоджується з винесеним відповідачем податковими повідомленнями-рішеннями, вважає, що вони не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства України, суперечать обставинам викладеним в акті перевірки, а відтак просить суд їх скасувати..

В обґрунтування позовних вимог позивач послався на протиправність оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, а тому вважає, що зазначені рішення контролюючого органу підлягають скасуванню. Позивач зазначає, що суми витрат та податкового кредиту з податку на додану вартість були сформовані ним по реальним правочинам, що пов`язані із його господарською діяльністю, у тому числі з СВК "Добрі справи", ТОВ "Агропромсервіс" (Росія), ТОВ "Ельбрус", ТОВ "Системи керування виробництвом", ТОВ "Стальконструкція-103", ПП "Ренет", ТОВ "Сірпаре", ТОВ "Радивилівмолоко", ТОВ "Гайсинський Молокозавод", Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1. Позивач доводить, що господарські операції із зазначеними контрагентами фактично відбулася, спричинили зміну активів та зобов`язань Товариства, а висновки податкового органу, викладені в акті перевірки базуються лише на припущеннях, не підтверджуються об`єктивними даними і не можуть слугувати підставою для висновків про нереальність господарських операцій між позивачем та вказаними контрагентами, у зв`язку з чим є безпідставними висновки податкового органу про порушення позивачем вимог діючого законодавства та, як наслідок, прийняті на їх підставі податкові повідомлення-рішення є незаконними та підлягають скасуванню.

Хмельницький окружний адміністративний суд постановою від 19.07.2017 адміністративний позов залишив без задоволення.

Залишаючи позов без задоволення суд першої інстанції дійшов до висновку про не підтвердження господарських операцій з наведеними вище контрагентами, діяльність позивача не направлена на отримання доходу, оскільки обсяг продажу платником товарно-матеріальних цінностей контрагентам СВК "Добрі справи", ТОВ "Агропромсервіс" (Росія), ТОВ "Стальконструкція-103", ПП "Ренет", ТОВ "Сірпаре", ТОВ "Радивилівмолоко", ТОВ "Гайсинський Молокозавод" є меншим ніж обсяги придбаних товарів, з яких складається собівартість реалізованої продукції. Позивачем не надано доказів наявності розумних економічних або інших причин (ділової мети) продажу готової продукції без компенсації понесених витрат на придбання товарів для її виробництва, та в матеріалах справи такі докази відсутні. По взаємовідносинам з контрагентом ТОВ "Системи керування виробництвом" суд першої інстанції дійшов до висновку, шо дебіторська заборгованість позивача у загальній сумі 145018,18 грн, яка рахувалася станом на 23.01.2016 в розумінні статті 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) є безнадійною заборгованістю. Також суд першої інстанції зазначив, що позивачем в порушення вимог пункту 198.3 статті 198 ПК України у податковій декларації з податку на додану вартість за грудень 2014 року не проведено коригування "зменшення" податкового кредиту при списані дебіторської заборгованості по контрагенту-постачальнику ТОВ "Ельбрус", що призвело до його завищення у грудні 2014 року на суму 1115147,00 грн. Суд першої інстанції також дійшов до висновку, що Товариством в порушення вимог абзацу "а" пункту 176.2 статті 176 ПК України не нараховано і не сплачено (занижено) податкове зобов`язання по податку на доходи фізичних осіб та військового збору під час виплати доходу фізичній особі, з якою мав господарські взаємовідносини позивач.

Вінницький апеляційний адміністративний суд постановою від 21.09.2017 скасував постанову суду першої інстанції та прийняв нову постанову, якою адміністративний позов задовольнив повністю, визнав протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 01.03.2017 №0007021304, №0007011304, №0007031304, №0000961401, №0000971401, № 0000981401.

Задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції виходив з того, що платником правомірно сформовані витрати та податковий кредит з податку на додану вартість за господарськими операціями із зазначеними вище контрагентами позивача, оскільки такі операції підтверджені належними первинними документами, відбулися реальні зміни майнового стану платника податків, господарські операції спричинили зміни в структурі активів і зобов`язань платника податків та сприяли отриманню доходу, а відтак зазначені податкові повідомлення рішення підлягають скасуванню. Також суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що господарська операція, направлена на отримання доходу, не завжди може мати позитивний економічний ефект, що є об`єктивним процесом здійснення господарської діяльності, оскільки при здійсненні господарських операцій існує звичайний комерційний ризик не отримати дохід від конкретної операції. Збитковість господарської операції не може бути підставою для визначення виробничої діяльності, як негосподарської. Контролюючий орган не дотримався свого обов`язку щодо належного та об`єктивного встановлення обставин діяльності платника податків із урахуванням усіх норм чинного податкового законодавства України, а тому, його висновки щодо порушення платником податків законодавства при списанні дебіторської заборгованості не можуть вважатися обґрунтованими. Крім того, суд апеляційної інстанції зазначив, що позивач не порушував вимоги підпункту 168.4.1, абзацу "в" підпункту 168.4.5 пункту 168.4 статті 168, статті 176 ПК України, оскільки в даному випадку фізична особа, з якою позивач мав взаємовідносини, був самозайнятою особою і був зобов`язаний самостійно здійснювати нарахування військового збору та податок на доходи фізичних осіб, як самозайнята особа.

Управління, не погодившись з прийнятим рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, звернулось до суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

У доводах касаційної скарги відповідач цитує норми матеріального і процесуального права, водночас не вказує, в чому саме полягає неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права, контролюючий орган фактично викладає обставини, якими він керувався під час прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень. Контролюючий орган доводить, що за Товариством рахується кредиторська заборгованість перед контрагентами платника, яка є безнадійною і повинна включатися до складу доходу у перевіряємому періоді, оскільки строк позовної давності для її стягнення минув. Стверджує про не підтвердження господарських операцій з наведеними вище контрагентами позивача, оскільки вважає, що господарські операції стосовно яких відповідачем констатовано реалізацію готової продукції за ціною нижче собівартості, не були пов`язані з господарською діяльністю позивача і, відповідно, не можуть слугувати підставою для формування витрат та податкового кредиту. Вважає, що позивач повинен був нараховувати, утримувати і сплачувати податок на доходи фізичних осіб і військовий збір з фізичної особи, з якою мав господарські відносини позивач.

Позивач у запереченнях на касаційну скаргу, посилаючись на законність і обґрунтованість рішення суду апеляційної інстанції, просить відмовити у задоволенні касаційної скарги відповідача та залишити рішення суду апеляційної інстанції без змін.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 20.10.2017 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 27.07.2018 прийняв касаційну скаргу до провадження та витребував матеріали справи з суду першої інстанції.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 04.04.2023 призначив справу до касаційного розгляду в попередньому судовому засіданні на 05.04.2023.

Верховний Суд, переглянувши рішення суду апеляційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з огляду наступне.

Як установлено судами попередніх інстанцій, контролюючим органом проведено документальну планову виїзну перевірку Товариства з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, правильності нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2014 по 31.09.2016, за результатами якої складено акт від 20.02.2017 № 0196/22-01-14-01/14152653 (далі - акт перевірки).

Проведеною перевіркою встановлено порушення платником положень:

абзацу 2 пункту 188.1 статті 188, пункту 189.1 статті 189, пункту 198.3, абзацу "г" пункту 198.5 статті 198 ПК України, в результаті чого занижено податок на додану вартість, що підлягає сплаті до бюджету на загальну суму 1068913,00 грн, в тому числі в розрізі звітних податкових періодів за вересень 2014 року в сумі 6102,00 грн, грудень 2014 року в сумі 774789,00 грн., січень 2015 року в сумі 75737,00 грн, лютий 2015 року в сумі 14899,00 грн, березень 2015 року в сумі 75061,00 грн, грудень 2015 року в сумі 83405,00 грн, квітень 2016 року в сумі 20915,00 грн, травень 2016 року в сумі 18305,00 грн; завищено податок на додану вартість, що підлягає бюджетному відшкодуванню на загальну суму 458570,00 грн, в тому числі в розрізі звітних податкових періодів за: грудень 2014 року в сумі 97166,00 грн, січень 2015 року в сумі 210682,00 грн, травень 2015 року в сумі 114070,00 грн, червень 2015 року в сумі 36652,00 грн; занижено рядок 21 "Сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду" на загальну суму 8218,00 грн, в тому числі в розрізі звітних періодів за вересень 2016 року в сумі 8218,00 грн;

абзаців "а", "г" пункту 176.2 статті 176 ПК України, в результаті чого не нараховано та не сплачено (занижено) податкове зобов`язання по податку на доходи фізичних осіб у сумі 1398,00 грн;

підпункту 168.4.1, абзацу "в" підпункту 168.4.5 пункту 168.4 статті 168, статті 176 ПК України підпунктів 1.4, 1.6 пункту 16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України, що призвело до не нарахування та несплати (заниження) військового збору в сумі 122,10 грн;

абзацу "б" пункту 176.2 статті 176 ПК України, пунктів 3.4, 3.5, 3.6, абзацу 3 пункту 3.11 розділу ІІІ Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.01.2015 за № 111/26556, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, а саме: у податкових розрахунках (форма № 1 - ДФ) за ІІІ квартал 2015 року, І квартал та ІІІ квартал 2016 року не відображені суми нарахування та сплати податку на доходи з фізичних осіб громадянину ОСОБА_1, які відповідно довідника ознак доходів фізичних осіб повинні бути відображені за 102 ознакою доходу - суми винагород та інших виплат, нарахованих (виплачених) платнику податку відповідно до умов цивільно-правового договору та суми нарахування та сплати військового збору.

На підставі висновків акту перевірки Управлінням прийнято податкові повідомлення - рішення від 01.03.2017:

форми "Д" № 0007021304, яким позивачу збільшено грошове зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати на загальну суму 2530, 68 грн, з яких за основним платежем в сумі 1398,00 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями у розмірі 817,50 грн, пені - 315,18 грн;

форми "Д" № 0007011304, яким збільшено суму грошового зобов`язання з військового збору на суму 190,69 грн, з яких за основним платежем в сумі 122,10 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями у розмірі 39,53 грн, пені - 29,06 грн;

форми "ПС" № 0007031304, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 510,00 грн;

форми "Р" №0000961401, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість у сумі 1336141,00 грн, з яких за податковим зобов`язанням в сумі 1068913,00 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями у сумі 267228,00 грн.

форми "В1" № 0000971401, яким зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість у розмірі 458570,00 грн, визначено податкове зобов`язання з податку на додану вартість, зобов`язано сплатити суму податку у розмірі 458570,00 грн та застосовано штрафні (фінансові) санкцій у розмірі 229285,00 грн;

форми "В4" № 0000981401, яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) за вересень 2016 року на суму 8218,00 грн.

Надаючи оцінку правомірності прийняття відповідачем оскаржуваних рішень, Верховний Суд виходить із такого.

Підставою для визначення контролюючим органом платнику податку на додану вартість та податку на прибуток слугували висновки податкового органу про безпідставне включення до складу витрат та податкового кредиту з податку на додану вартість сум за господарськими операціями позивача із контрагентами, зокрема, СВК "Добрі справи", ТОВ "Агропромсервіс" (Росія), ТОВ "Стальконструкція-103", ПП "Ренет", ТОВ "Сірпаре", ТОВ "Радивилівмолоко", ТОВ "Гайсинський Молокозавод", які, на думку податкового органу, не відбулись, оскільки мали збитковий характер. В акті перевірки контролюючий орган дійшов до висновку, що дебіторська заборгованість позивача перед контрагентами ТОВ "Системи керування виробництвом", "Ельбрус" є безнадійною заборгованістю, яка повинна належним чином відображаються в бухгалтерському та податковому обліку позивача. Також в акті перевірки зазначено про порушення позивачем вимог абзацу "а" пункту 176.2 статті 176 ПК України та не нараховано і не сплачено (занижено) податкове зобов`язання по податку на доходи фізичних осіб та військового збору під час виплати доходу фізичній особі, з якою позивач мав господарські взаємовідносини.

Статтею 92 Конституції України визначено, що виключно законами України встановлюються, зокрема, система оподаткування, податки і збори.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює ПК України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до абзаців першого та другого пункту 44.1 статті 44 ПК України (тут і далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Підпунктом 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 ПК України визначено, що об`єктом оподаткування (податок на прибуток підприємств) є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього розділу.

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 №996-ХІV (далі - Закон №996-ХІV, тут і далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 2 статті 3 Закону №996-ХІV визначено, що бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, гуртуються на даних бухгалтерського обліку.

За приписами частини п`ятої статті 8 Закону №996-ХІV підприємство самостійно: визначає за погодженням з власником (власниками) або уповноваженим ним органом (посадовою особою) відповідно до установчих документів облікову політику підприємства; обирає форму бухгалтерського обліку як певну систему регістрів обліку, порядку і способу реєстрації та узагальнення інформації в них з додержанням єдиних засад, встановлених цим Законом, та з урахуванням особливостей своєї діяльності і технології обробки облікових даних; розробляє систему і форми внутрішньогосподарського (управлінського) обліку, звітності і контролю господарських операцій, визначає права працівників на підписання бухгалтерських документів; затверджує правила документообороту і технологію обробки облікової інформації, додаткову систему рахунків і регістрів аналітичного обліку; може виділяти на окремий баланс філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, які зобов`язані вести бухгалтерський облік, з наступним включенням їх показників до фінансової звітності підприємства; визначає доцільність застосування міжнародних стандартів (крім випадків, коли обов`язковість застосування міжнародних стандартів визначена законодавством).

Методологічні засади формування в бухгалтерському обліку інформації про витрати підприємства та її розкриття в фінансовій звітності визначає Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 "Витрати", затверджене наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 №318 (далі - П(С)БО 16 "Витрати").

Пунктом 2 П(С)БО 16 "Витрати" визначено, що норми цього Положення (стандарту) застосовуються підприємствами, організаціями та іншими юридичними особами (далі - підприємства) незалежно від форм власності (крім банків, бюджетних установ та підприємств, які відповідно до законодавства складають фінансову звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності).

Відповідно до пункту 11 П(С)БО 16 "Витрати" собівартість реалізованої продукції (робіт, послуг) складається з виробничої собівартості продукції (робіт, послуг), яка була реалізована протягом звітного періоду, нерозподілених постійних загальновиробничих витрат та наднормативних виробничих витрат. До виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) включаються: прямі матеріальні витрати; прямі витрати на оплату праці; інші прямі витрати; змінні загальновиробничі та постійні розподілені загальновиробничі витрати. Виробнича собівартість продукції зменшується на справедливу вартість супутньої продукції, яка реалізується, та вартість супутньої продукції в оцінці можливого її використання, що використовується на самому підприємстві. Перелік і склад статей калькулювання виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) установлюються підприємством.

Підпунктом "а" пункту 185.1 статті 185 ПК України визначено, що об`єктом оподаткування (ПДВ) є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.

Згідно з пунктом 198.2 статті 198 ПК України, датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною.

Відповідно до пункту 198.3 статті 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.

Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Згідно з абзацами першим та другим пункту 198.6 статті 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/ розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

Відповідно до статті 1 Закону №996-ХІV господарська операція - це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства; первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.

Згідно із частиною першою статті 9 Закону №996-ХІV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Частиною другою зазначеної статті передбачено, що первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Таким чином, правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування витрат, що враховуються при визначенні об`єкта оподаткування, та податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання у власній господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.

Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.

Відтак, підтвердженням господарської операції виходячи з визначення Закону №996-ХІV є саме рух матеріальних активів та коштів між контрагентами, натомість первинна документація є відображенням такої операції.

Будь-який документ, виданий від імені суб`єкта господарювання (платника податків), що не був позбавлений відповідного статусу на час складення цього документа, має силу первинного документа та згідно зі статтею 44 ПК України та статтею 9 Закону №996-ХІV підтверджує дані податкового обліку суб`єкта господарювання та/або його контрагентів у тому разі, якщо цей документ містить, зокрема: достовірні дані про фактично здійснену господарську операцію та відображає її економічну суть; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

При вирішенні спорів щодо правомірності формування платниками податків своїх даних податкового обліку, зокрема якщо предметом спору є достовірність первинних документів та підтвердження інших обставин реальності відображених у податковому обліку господарських операцій, необхідно враховувати, що відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Судами попередніх інстанцій установлено та підтверджується матеріалами справи, що у перевіряємому періоді позивач мав господарські відносини за відповідними договорами поставки із контрагентами, зокрема, ТОВ "Стальконструкція-103", ПП "Ренет", ТОВ "Сірпаре", ТОВ "Радивилівмолоко", ТОВ "Гайсинський Молокозавод", яким позивач реалізував виготовлену готову продукцію (сировиготовлювачі, пастеризаційно-охолоджувальні установки для молока, твороговиготовлювачі, термос, прес ПС - 25, тощо) за ціною, нижчою вартості матеріалів, використаних на їх виготовлення.

На підтвердження реалізації виготовленої продукції позивачем надано до суду копії наступних документів: договори поставки, договори купівлі-продажу, специфікації до договорів, податкові накладні, видаткові накладні, виписки по особових рахунках, квитанції та платіжні доручення.

Суд першої інстанції, надаючи оцінку вказаним правовідносинам, дійшов до висновку, що діяльність позивача не направлена на отримання доходу, оскільки обсяг продажу позивачем товарно-матеріальних цінностей зазначеним контрагентам є меншим ніж обсяги придбаних товарів, з яких складається собівартість реалізованої продукції. Позивачем не надано доказів наявності розумних економічних або інших причин (ділової мети) продажу готової продукції без компенсації понесених витрат на придбання товарів для її виробництва, та в матеріалах справи такі докази відсутні.

Суд апеляційної інстанції не погодившись з такими висновками суду першої інстанції, вважаючи їх необґрунтованими, дійшов до висновку, що правові наслідки реалізації товару на експорт за ціною нижчою, ніж собівартість, мають визначатися з урахуванням доктрини ділової мети, що реалізується у податкових правовідносинах на підставі положень підпунктів 14.1.36, 14.1.231 пункту 14.1 статті 14, пункту 198.3 статті 198 ПК та передбачає обов`язкову наявність у платника прагнення отримати економічний ефект за рахунок приросту (збереження) активів при вступі у господарські правовідносини.

Судами попередніх інстанцій установлено, позивач (продавець) мав господарські взаємовідносини і ТОВ "Агропромсервіс" (Росія) за договором купівлі - продажу обладнання від 21.08.2015 № 50, від 25.11.2014 № 53, предметом яких є продаж промислового обладнання.

На підтвердження здійснення господарських операцій по вищезазначених договорах позивачем надано до суду копії специфікацій до договорів, вантажно-митні декларації, квитанції, податкові накладні, банківські повідомлення, відповідно до яких позивач реалізував товарно-матеріальні цінності, зокрема, установку автоматизовану пастеризаційно-охолоджуючу типу АПОУП-П-5 призначену для теплової обробки молока при виробництві сира та кисломолочних продуктів на підприємствах харчової промисловості, в кількості 1 штука, ціна постачання одиниці товару 227970,00 грн та обладнання для проведення процесу мийки технологічного обладнання на молокопереробних та інших підприємствах харчової промисловості в автоматичному або ручному режимі: станція мийки СМ-2-2, загальна робоча ємність резервуарів 2,12 м. куб. ціна постачання одиниці товару 694323,00 грн.

Судовими інстанціями також установлено, що надані первинні документи відповідають вимогам Закону №996-ХІV та у повному обсязі відображають і підтверджують зміст господарських операцій між позивачем та його контрагентом. Зауважень до первинних документів, на підставі яких позивачем було сформовано витрати та податковий кредит, акт перевірки не містить. Господарські взаємовідносини по зазначеним контрагентом відбулись, відбулись реальні зміни майнового стану платника податків, господарські операції спричинили зміни в структурі активів і зобов`язань платника податків та сприяли отриманню доходу.

Колегія суддів не може погодитися з твердженням відповідача про нереальність господарських операцій позивача із зазначеними контрагентами з підстав здійснення реалізації товарів (готової продукції) за ціною, нижчою вартості матеріалів, використаних для виготовлення такої продукції, з огляду на таке.


................
Перейти до повного тексту