ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 квітня 2023 року
м. Київ
справа № 600/102/22-а
адміністративне провадження № К/990/3219/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Шевцової Н.В.,
суддів: Мацедонської В.Е., Данилевич Н.А.,
за участю:
секретаря судового засідання - Лук`яненко О.О.
учасників справи:
представника позивача - Бурми С.В.
представника відповідача-1 - Вахатової І.О.
розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції у порядку спрощеного позовного провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу № 600/102/22-а
за позовом ОСОБА_1
до Державної служби України з питань праці, Управління Держпраці у Чернівецькій області
про визнання протиправними та скасування рішень, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу
за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - адвоката Бурми Сергія Валерійовича
на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 29 листопада 2022 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого судді Матохнюка Д.Б., суддів: Білої Л.М., Гонтарука В. М.,
УСТАНОВИВ:
І. Короткий зміст позовних вимог
1. У січні 2022 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Державної служби України з питань праці (далі - відповідач-1, Держпраці), Управління Держпраці у Чернівецькій області (далі - відповідач-2), в якому просив:
1.1. визнати протиправним та скасувати висновок про результати оцінювання службової діяльності позивача на посаді начальника Управління Держпраці у Чернівецькій області, який затверджений наказом виконуючого обов`язки голови Держпраці І.А. Дегнери від 13 грудня 2021 року №156-кт;
1.2. визнати протиправним та скасувати наказ виконуючого обов`язки голови Держпраці І.А. Дегнери від 22 грудня 2021 року №164-кт про звільнення позивача з посади начальника Управління Держпраці у Чернівецькій області з 22 грудня 2021 року у зв`язку з отриманням негативної службової діяльності за 2021 рік, відповідно до пункту 3 частини першої статті 87 Закону України "Про державну службу";
1.3. поновити позивача на посаді начальника Управління Держпраці у Чернівецькій області;
1.4. стягнути з Держпраці середній заробіток позивача за час вимушеного прогулу.
2. Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, ОСОБА_1 зазначив, що його звільнення є незаконним, оскільки оцінювання його службової діяльності відповідачем здійснено всупереч дійсним результатам його роботи, без дотримання принципів об`єктивності, достовірності, доступності та прозорості, взаємодії та поваги до гідності державного службовця.
2.1. Зокрема, позивач наполягає, що відповідачем не вірно оцінено завдання № 3 та № 5 у "3" бали, оскільки під час оцінювання не було встановлено жодних недоліків у їх виконанні, які могли б бути зафіксовані в частині обґрунтування у Результатах виконання завдань державним службовцем, а зазначені у Результатах виконання завдань державним службовцем від 25 листопада 2021 року та у спірному негативному висновку негативні оцінки із виставленням за результатами виконання завдань № 1, 4 та 2 балу "1" та "2" жодним чином не обґрунтовані окремо по кожному завданню. На думку позивача, виставлення відповідних балів без такого обґрунтування окремо по завданнях не може свідчити про об`єктивність оцінки роботи позивача в цілому. За відсутності відповідних обґрунтувань неможливо встановити достовірність виставлення середнього балу, що, на переконання позивача, вказує на неправомірне виставлення балів за результатами проведеного оцінювання. При цьому, позивач наголошує, що керівник відповідача володіє дискреційними повноваженнями щодо виставлення балів за виконання завдань, однак наявність таких дискреційних повноважень не наділяє його правами діяти необ`єктивно і свавільно.
3. Заперечуючи проти задоволення позову, Держпраці у відзиві на позовну заяву наполягало, що доводи позивача про наявність факту необґрунтованості та необ`єктивності (заниження) оцінок позивача не підтверджуються доказами та не можуть бути враховані судом при вирішенні справи по суті. При цьому, відповідач-1 наполягав на тому, що обов`язок безпосереднього керівника наводити обґрунтування виставленим балам не може сприйматися як вимога наводити детальну відповідь на кожен аргумент та/або бал.
4. У відзиві на позовну заяву Управління Держпраці у Чернівецькій області наполягало на безпідставності та необґрунтованості позову, зокрема, з огляду на те, що прийняття рішення щодо предмету позову, а саме оцінки результатів оцінювання позивача, належить до виключної компетенції Держпраці.
ІІ. Установлені судами попередніх інстанцій фактичні обставини справи
5. Наказом Держпраці від 11 листопада 2015 року № 118-кт "Про призначення начальника управління Держпраці у Чернівецькій області" призначено позивача на посаду начальника Управління Держпраці у Чернівецькій області з 12 листопада 2015 року з посадовим окладом згідно з штатним розписом.
5.1. Матеріалами справи підтверджується, що посада начальника Управління Держпраці у Чернівецькій області відноситься до посади державної служби категорії "Б".
6. 24 грудня 2020 року т.в.о. голови Держпраці Сажієнко В. погоджено позивачу ключові показники результативності, ефективності та якості службової діяльності державного службовця, відповідно до яких основними завданнями позивача є:
1) організація роботи щодо запобігання використанню незадекларованої праці та іншим порушенням законодавства про працю та зайнятість населення;
2) організація роботи щодо забезпечення прав і гарантій медичних працівників, ще безпосередньо зайняті у ліквідації епідемії та здійсненні заходів з запобігання поширеннк гострої респіраторної хвороби Соvid-19;
3) здійснення територіальними органами Держпраці інформаційно-роз`яснювальної роботи щодо запобігання виробничому травматизму та зниження його рівня;
4) проведення моніторингу та аналізу ефективності інспекційної діяльності територіальних органів Держпраці під час здійснення заходів державного нагляду за додержанням суб`єктам господарювання вимог законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт на будівельних майданчиках області;
5) фактичне проведення позапланових перевірок суб`єктів господарювання щодо виконання приписів.
6.1. Ключовими показники результативності, ефективності та якості виконання цих завдань відповідно є:
6.1.1. завдання № 1:
- розроблено та узгоджено із заінтересованими органами та соціальними партнерами План спільних заходів щодо зниження рівня не задекларованої праці в регіоні на 2021 рік, який подано на затвердження до Держпраці. Строк виконання - 01.02.2021;
- забезпечено 100% виконання Плану спільних заходів щодо зниження рівня не задекларованої праці в регіоні на 2021 рік. Строк виконання - протягом 2021 року;
- кількість застрахованих осіб зросла у порівнянні із відповідним періодом попереднього року не менше як на 3% (9 місяців). Строк виконання - 01.11.2021;
6.1.2. завдання № 2:
- проведено аналіз захворюваності захворювання медичних та інших працівників, що безпосередньо зайняті у ліквідації епідемії та здійснення заходів у ліквідації епідемії здійснення заходів запобігання поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19 тa визначено перелік основних призводять що причин, до інфікування iнших працівників. Строк виконання - 01.03.2021;
- розроблено проекти планів заходiв щодо усунення організаційних тa технічних причин інфікування медичних та інших працівників, що безпосередньо зайняті у ліквідації епідемії здійсненнi заходів тa запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19 при посадових обов`язкiв, по кожному медичному закладу, де зареєстровано найбільшу кiлькiсть випадків інфікування. Строк виконання - 01.03.2021;
- проведено спiльнi наради із профільними департаментами обласної державної адміністрації та медичними закладами, на яких погоджено проекти планів заходів щодо усунення організаційних та технічних причин інфікування медичних та інших працівників, що безпосередньо зайняті у ліквідації епідемії та здійсненнi заходів з запобігання поширенню респіраторної хвороби COVID-19, при виконанні посадових обов`язків по кожному медичному закладу, де зареєстровано найбільшу кількість випадків інфікування (далі - План заходів). Строк виконання - 01.03.2021;
- проведено повторний аналіз стану захворюваності медичних та інших працівників, що безпесередньо зайняті у ліквідації епідемії та здійсненнi заходiв з запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19 та, у разі необхідності, внесені зміни до Плану заходів. Строк виконання - 01.06.2021; забезпечено відстеження виконання Плану заходів. Строк виконання - протягом 2021 року;
6.1.3. завдання №3:
- сформовано та обговорено з соціальними партнерами і зацікавленими органами Профілі безпеки праці в області. Строк виконання - 01.02.2021;
- за результати обговорення профілів безпеки праці в області у консультаціях з соціальними партнерами i зацікавленими органами сформовано проекти Планів превентивної роботи територіального органу на 2021 рік, які подано на затвердження Держпраці. Строк виконання - 01.02.2021;
- забезпечено контроль на 100% заходів, Планами визначених превентивної з роботи територіального органу на 2021 рік. Строк виконання - протягом 2021 року;
6.1.4. завдання № 4:
- проведено аналіз щодо організації безпеки праці під час ведення будівельних робіт області. Строк виконання - 01.02.2021;
- моніторинг щодо кількості отриманих у 2021 попередніх інформацій при виконанні будівельних робіт та розпочатих робіт в області всього. Строк виконання - протягом 2021 року;
- проведено протягом звітного періоду 100% перевірок запланованих об`єктів господарювання будівельної галузі. Строк виконання - протягом 2021 року;
6.1.5. завдання № 5:
- кількість перевірених приписів (щодо заборон/призупинень, тих про які не увійшла інформація про виконання або виконання відбулося не в повному обсязі) не менше 100%. Строк виконання - щомісячно;
- 100% внесених матеріалів перевірок у систему IAC та повнота внесеної інформації. Строк виконання - щомісячно;
- кількість усунутих порушень законодавства про охорону праці, що виявлені під час перевірок, не менше 80%. Строк виконання - щомісячно.
6.2. З вказаними завданнями позивача фактично ознайомили 5 лютого 2021 року, про що свідчить розписка останнього в завданнях.
7. 12 листопада 2021 року позивач подав виконуючому обов`язки голови Держпраці І.А. Дегнери звіт про виконання ключових показників результативності, ефективності та якості службової діяльності, а також результати виконання завдань державним службовцем, який займає посаду державної служби категорій "Б" за 2021 рік, у якому зазначено таке.
7.1. По першому завданню:
На виконання окремого доручення т.в.о. голови Держпраці щодо виконання рішень робочої наради з питань запобігання використанню незадекларованої праці, у тому числі у неформальному секторі економіки, із заінтересованими органами виконавчої влади та із залученням соціальних партнерів, яка відбулася 07.12.2020, узгоджений на засіданні постійно діючої робочої групи з питань узгодження спільних дій щодо зменшення рівня незадекларованої праці у Чернівецькій області, яке відбулося 29.01.2021, План спільних заходів щодо зниження рівня незадекларованої праці у Чернівецькій області на 2021 рік направлено до Держпраці. Строк фактичного виконання - 29.01.2021;
Забезпечено 100% виконання Плану спільних заходів щодо зниження рівня не задекларованої праці в регіоні на 2021 рік:
1. Моніторинг рівня незадекларованої праці в області.
1.1 Проведено аналіз кількості застрахованих осіб, стану незадекларованої праці в а регіоні, їх динаміки загальних тенденцій з метою визначення найбільш ризикованих сфер господарювання та категорій роботодавців. Строк фактичного виконання - 18.01.2021.
1.2. Розроблено Паспорт неформальної зайнятості у Чернівецькій області. Строк фактичного виконання - 18.01.2021.
1.3. Проводиться моніторинг чисельності застрахованих осіб та найманих працівників унікальним кодом; суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, кількості фізичних осіб-підприємців, які є платниками єдиного внеску. Строк фактичного виконання - протягом 2021 року.
1.4. Створено постійно діючу робочу групу з питань узгодження спільних дій щодо зменшення рівня незадекларованої праці у Чернівецькій області (наказ № 13 від 16.01.2021). Строк фактичного виконання - 16.01.2021.
1.5. Проведено 10 засідань постійно діючої робочої групи з питань узгодження спільних дій щодо зменшення рівня незадекларованої праці у Чернівецькій області. Строк фактичного виконання - 01.11.2021.
1.6. Затверджено план спільних заходів щодо зниження рівня незадекларованої праці на 2021 рік. Строк фактичного виконання - 29.01.2021.
2. Організація та проведення інформаційно-роз`яснювальної роботи з метою попередження незадекларованої праці.
2.1. Проведено згідно з графіком інформаційну роз`яснювальну роботу з питань оформлення заробітної плати згідно чинного законодавства, в тому числі у галузях з високим ступенем ризику щодо неформальної зайнятості. За 10 місяців 2021 року: торгівля - 1352, сільське господарство - 236, будівництво - 97, тимчасове розміщення та організація харчування - 125, транспорт та кур`єрська діяльність - 189. Строк фактичного виконання - 01.11.2021.
2.2. Прийнято участь членів робочої групи, інших спеціалістів у заходах (семінари в режимі он-лайн, навчання, "круглі столи" тощо) з питань додержання законодавства при оформленні трудових відносин, організованих Чернівецьким обласним центром зайнятості роботодавцями, за січень-жовтень 2021 року у 35 заходах. Строк фактичного виконання - 01.11.2021.
2.3. Надано групові та індивідуальні консультації і роз`яснення з питань організації та провадження підприємницької діяльності, в частині додержання порядку оформлення трудових відносин з найманими працівниками, для представників малого підприємництва (28). Строк фактичного виконання - 01.11. 2021.
2.4. Проведено для студентів випускних курсів, учнів випускних класів навчальних області інформаційні заходи щодо переваг легального працевлаштування та оформлення трудових відносин згідно законодавства у 16 закладах освіти. Строк фактичного виконання -березень-травень 2021.
2.5. Прийнято участь у роботі обласної, міської, районних комісій з питань зайнятості та у групах з питань легалізації зайнятості та офіційної виплати заробітної плати, створених ОМС (25 заходів). Строк фактичного виконання - 01.11. 2021.
2.6. Прийнято участь у нарадах, зборах, вебінарах, інформаційних кампаніях з питань запобігання незадекларованої праці, організованих органами місцевого самоврядування на територіях громад (Новодністровська міська рада, Сокирянська міська рада, Хотинська міська рада, Глибоцька селищна рада). Строк фактичного виконання - 01.11.2021.
2.7. Надано посадовими особами відповідних індивідуальних консультацій громадянам з питань порядку оформлення трудових відносин та переваг легального працевлаштування, в тому числі через телефонний зв`язок, соціальні мережі тощо (1788). Строк фактичного виконання - 01.11. 2021.
2.8. На офіційному сайті Управління розміщено 355 інформаційних повідомлень на актуальні теми, з них 190 - з питань законодавства про працю. На офіційній сторінці у ФБ понад 100 iнформацiйних повідомлень та поширень. На сайт Держпраці України підготовлено та надіслано 55 інформацій. Строк фактичного виконання - 01.11.2021.
2.9. Розміщено у місцевих та регіональних ЗМІ, на сайтах виконавчої влади та органів місцевого самоврядування розміщено 285 повідомлень на теми трудового законодавства. Строк фактичного виконання - 01.11.2021.
2.10. Направлено звернення до адміністрацій КП МТК "Калинівський ринок", ТЦ "DEPOT Mall",ТЦ "Екватор", ТЦ "Майдан", ТЦ "Епіцентр", ТЦ "Метро", ТЦ "Боянівка" щодо розміщення через систему оповіщення соціальної реклами та тематичних оголошень на тему легалізації неофіційної зайнятості. Соціальну рекламу розміщено в ефірі радіомережі на КП МТК "Калинівський ринок" - понад 170 виходів. Строк фактичного виконання - 01.03.2021.
2.11. Направлено до Чернівецької міської ради та до всіх територіальних громад звернення щодо виготовлення та встановлення соціальної реклами (білборди, сітілайти тощо) з питання легалізації неофіційної зайнятості. Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради виготовив 2 біг-борди та 3 сіті-лайти. Строк фактичного виконання - 01.03.2021.
2.12. Відповідна соціальна реклама була розміщена в ефірі "Вуличне радіо-Чернівці", упродовж 2021 року - 90 виходів. Строк фактичного виконання - березень-квітень 2021 року.
2.13. На мiсцевих ТБ та радіо розміщено соціальну рекламу - в ефірі "Чернівецький промінь", "ТВА", Радiо 10 (ТРК "АСС"), "Буковинська хвиля" - загалом 630 виходів. Строк фактичного виконання - березень-квітень 2021 року.
2.14. Організовано 11 тематичних програм (5 - в ефірі ТБ, 6 - в ефірі радіо). Строк фактичного виконання - 01.11.2021.
2.15. У видавництві "АНТ ЛТД" надруковано 100 плакатів, 400 листівок. Інформаційні листівки розміщено у тролейбусах (рухомий склад 90 тролейбусів). Тематичні плакати розміщено у всіх філіях Чернівецького обласного центру зайнятості, філіях ГУ Пенсійного фонду області. Строк фактичного виконання - 01.11.2021.
3.1. Забезпечено проведення обміну інформацією щодо суб`єктів господарювання, які використовують працю неоформлених працівників (за 10 місяців 2021 року ГУ ДПС направлено інформацій стосовно порушень 6 тис. роботодавців, ГУ ПФУ - інформації щодо 4527 роботодавців). Строк фактичного виконання - 01.11.2021.
3.2. Забезпечено проведення аналізу інформації у засобах масової інформації, інформацій державних органів, органів місцевого самоврядування, громадян, інших джерел з метою виявлення роботодавців, які мають високий ризик використання незадекларованої праці. Строк фактичного виконання - 01.11.2021.
3.3. За результатами інформаційних заходів та на підставі інших матеріалів за 10 місяців 2021 року проведено 131 інспекційне відвідування з питань додержання порядку оформлення трудових відносин у галузях з найбільшими ризиками незадекларованої (торгівля - 49, сільське господарство - 7, будівництво - 6, тимчасове розміщування та організація харчування - 24, транспорт та кур`єрська діяльність - 10, інші - 35). Строк фактичного виконання - 01.11.2021.
3.4. За порушення законодавства про працю за січень-жовтень 2021 року винесено 21 постанову щодо накладення штрафних санкцій стосовно роботодавців на суму 4676,0 тис. грн, з них 15 - на суму 4490,0 тис. грн, за допуск до роботи працівника без укладення трудового договору, 1 - на суму 96,0 тис. грн за створення перешкод у проведенні перевірки з питань оформлення трудових відносин. Складено та направлено роботодавцям 61 попередження про відповідальність за порушення законодавства про працю щодо оформлення трудових відносин. Строк фактичного виконання - 01.11.2021.
Вжито заходи для зростання кількості застрахованих осіб, а саме: за січень-жовтень 2021 року здійснено 268 контрольних заходів з питань дотримання законодавства про працю. За результатами здійснених контрольних заходів керівникам видано 187 приписів на усунення порушень трудового законодавства, складено та передано до суду 37 протоколів щодо притягнення посадових осіб до адміністративної відповідальності. Направлено до правоохоронних органів матеріали по 6 підприємствах порушниках трудового законодавства. Строк фактичного виконання - 01.11.2021.
Виявлено 307 працівників, допущених до роботи без належного оформлення трудових відносин, а саме: 267 працівників, які працювали без оформлення трудових відносин; 17 працівників, які працювали без належного оформлення трудових відносин (цивільно-правова угода мала ознаки трудової угоди); 14 ФОПів, які виконували роботу на умовах договорів, що мали ознаки трудових; 9 працівників, з якими укладено трудові договори, але допущені до роботи без повідомлення ДПС.
3 1 липня до 1 жовтня 2021 року на території області проводилась інспекційна кампанія з питань виявлення неоформлених трудових відносин "Виходь на світло", до якої були залучені територіальні органи Державної податкової служби України, Національної поліції України, Державної служби України з безпеки на транспорті, Державної міграційної служби, органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
В ході кампанії проведено 66 інспекційних відвідування, з яких 50 успішних. Виявлено 247 працівників, допущених до роботи без укладення трудових договорів. За результатами інспекційних та інформаційних заходів легалізовано 3343 працівників. За період з 01.07.2021 до 01.10.2021 поступило до органів ДПС повідомлень про прийняття на роботу 16476 працівників.
Проводиться моніторинг динаміки чисельності застрахованих осіб згідно з даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. У зв`язку із зміною термінів звітування інформація щодо кількості застрахованих осіб за 9 місяців 2021 року в територіальних органах ПФУ та ДПС відсутня.
Завдяки спільним інформаційним та інспекційним заходам з питань незадекларованої праці в області відслідковується ріст кількості укладених трудових договорів (прийнятих працівників на роботу) та поданих повідомлень. Так, за 9 місяців 2021 року за даними органів ДПС прийнято на роботу 42471 працівника, що на 3079 працівників або на 7,8 % більше, ніж за 9 місяців 2020 року (39392).
Аналіз розміру суми сплаченого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за даними ДПС свідчить про його зростання, зокрема, у жовтні 2021 року порівняно з вереснем 2021 року зростання становило на 5 млн. 020,7 тис. грн (або на 1,4%). порівняно з жовтнем 2020 року зростання становило на 14 млн. 299,4 тис. грн, або на 4,2%.
7.2. По другому завданню.
2.1. Управлінням Держпраці у Чернівецькій області України, на підставі отриманих повідомлень, проведено ґрунтовний аналіз стану захворювань медичних та інших працівників відповідно до визначеного завдання. За 2020 рік та 10 місяців 2021 року Управлінням отримано 1120 повідомлень про захворювання медичних працівників закладів охорони здоров`я. Завершено 1110 розслідувань, в тому числі: спецрозслідувань - 27 (100%); розслідування комісіями роботодавців - 1083 (99,1%). Пов`язано з умовами праці 655 випадків, не пов`язано - 444. Строк фактичного виконання - 01.03.2021.
З урахування строків виконання, станом на 01.03.2021 року 124 випадки гострих професійних захворювань працівників медичних установ визнано пов`язаними з виробництвом, з них 3 зі смертельними наслідками.
2.2. Розроблено План заходів щодо усунення організаційних та технічних причин інфікування працівників закладів охорони здоров`я області, які надають медичну допомогу хворим на СОVID-19, який затверджений Департаментом охорони здоров`я Чернівецької обласної державні адміністрації та погоджений з Управлінням. Аналогічні заходи розроблені в усіх медичні установах, де зареєстровано найбільшу кількість інфікування при виконанні посадових обов`язків. Строк фактичного виконання - 01.03.2021.
2.3. Упродовж І кварталу та подальших періодів проведено спільні наради з посадовими особами Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації, Управління ВД Фонду соціального страхування в Чернівецькій області. Аналогічні наради проведені в КНП "Кіцманський центр первинної медичної допомоги", КНП "Заставнівський РЦ ПМСД". КНП "Вижницький центр первинної медичної допомоги", Чернівецького обласного медичного діагностичного центру, на яких, крім іншого, погоджувалися Плани заходів щодо усунення організаційних та технічних причин інфікування працівників закладів охорони здоров`я області, які надають медичну допомогу хворим на СОVID-19. Строк фактичного виконання - 01.03.2021.
Крім цього, стан діяльності комісій із розслідувань захворювань медичних працівників обговорено на засіданні обласного штабу ліквідації наслідків надзвичайної ситуації з упередження та нерозповсюдження СОVID-19 в регіоні.
Результати спільної роботи Управління Держпраці у Чернівецькій області, Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в області, відповідальних осіб закладів охорони здоров`я щодо діяльності комісій розслідувань захворювань коронавірусом працівників місцевих медичних установ обговорено на засіданні обласного штабу ліквідації наслідків надзвичайної ситуації. Оперативне засідання відбулося у Чернівецькій ОДА за участю керівництва області, департаменту охорони здоров`я, Чернівецького обласного лабораторного центру, представників територіальних органів державних відомств, які здійснюють контроль за дотриманням у регіоні карантинних заходів з не розповсюдження СОVID-19 у регіоні.
Також низку проблемних питань, що виникають у роботі комісій з розслідування випадків захворювань працівників медичних установ гострою респіраторною хворобою СОVID-19, спричиненого коронавірусом SARS-СоV-2, обговорено на засіданні круглого столу, що відбувся у II кварталі 2021 року. В засіданні взяли участь посадові та відповідальні особи з охорони праці медичних закладів області, керівників Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Чернівецькій області, та Управління. В роботі круглого столу також взяв участь начальник управління фінансової політики, звітності та правового забезпечення Департаменту охорони здоров`я Чернівецької ОДА.
28 травня, у Чернівецькій обласній державній адміністрації відбулася робоча зустріч представників Управління Держпраці у Чернівецькій області з посадовцями медичної галузі регіону щодо якісного налагодження оперативного обміну інформацією про випадки захворювання медичних працівників на коронавірусну інфекцію СОVID-19.
На виконання доручення Прем`єр-міністра України Дениса Шмигаля від 25.05.2020 відбулася нарада щодо здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за своєчасністю подання повідомлень про кожний встановлений факт інфікування медичних працівників гострою респіраторною хворобою СОVID-19, спричиненого коронавірусом SARS-СоV-2.
Посадовими особами Управління, Департаменту охорони здоров`я ОДА прийнято участь в селекторній нараді у зв`язку з негативними рішеннями за результатами проведених розслідувань випадків гострих професійних захворювань на СОVID-19 серед медичних та інших працівників закладів охорони здоров`я області, в тому числі із смертельними наслідками, що відбулася 24.12.2020 під головуванням заступника керівника Офісу Президента України К.Тимошенка. Аналогічні заходи Управлінням систематично проводились упродовж звітного періоду.
В рамках відзначення Дня охорони праці в Україні відбувся в приміщенні обласної державної адміністрації круглий стіл за участю представників Управління, Департаменту охорони здоров`я Обласної державної адміністрації, Управління ВД Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області, інших зацікавлених сторін, на якому проведено повторний аналіз стану захворюваності та опрацьовані шляхи удосконалення розслідувань випадків гострих професійних захворювань працівників закладів охорони здоров`я. Станом на 01.06.2021 237 випадків гострих професійних захворювань працівників медичних установ визнано пов`язаними з виробництвом, з них 4 зі смертельними наслідками. Строк фактичного виконання - 01.06.2021.
Забезпечено належний контроль стану виконання Плану заходів. Строк фактичного виконання - протягом 2021.
7.3. По третьому завданню.
3.1. Управлінням 20.01.2021 сформовано та опрацьовано з соціальними партнерами і зацікавленими органами Профіль безпеки в області. Документ схвалено на засіданні постійнодіючої робочої групи щодо підвищення рівня безпеки та формування основних напрямків превентивної роботи по запобіганню виробничому травматизму у 2021 році при Управлінні Держпраці у Чернівецькій області.
Відповідно до Профілю пріоритетними напрямами превентивної роботи Управління у сфері охорони праці упродовж 2021 року визначено, зокрема, надання роз`яснень з питань дотримання безпеки в умовах пандемії коронавірусної хвороби СОVID-19, безпечної експлуатації об`єктів підвищеної небезпеки, машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, автотранспортних засобів, безпечного зберігання та застосування пестицидів, мінеральних добрив в тому числі аміачної селітри, безпечного виконання робіт підвищеної небезпеки. Крім цього значна увага приділена наданню методичної допомоги щодо розслідування нещасних випадків комісіями підприємств, реєстрації декларацій відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці суб`єктами господарювання, декларацій безпеки. Переважну більшість заходів, на підставі матеріалів профілю безпеки, передбачається провести в енергетиці, машинобудуванні, на підприємствах водопровідно-каналізаційного господарства, будівництва, автомобільного транспорту, сільського, лісового господарства, виробництва деревини та виробів з дерева, а також соціально-культурної сфери. Строк фактичного виконання - 20.01.2021.
3.2. З урахуванням доповнень, внесених обласною радою профспілок, Управлінням ВД Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області, Управлінням Профіль безпеки подано до Держпраці. Строк фактичного виконання - 01.02.2021.
3.3. Управлінням забезпечено контроль за 100% виконанням Плану превентивної роботи на 2021 рік. Станом на 09.11.2021 кількість цих заходів склала 1815. Строк фактичного виконання - протягом 2021.
7.4. По четвертому завданню:
4.1. Управлінням здійснено детальний аналіз дотримання безпеки під час виконання будівельних робіт.
За період 2020 року та січня 2021 року нещасних випадків у будівельній галузі не зареєстровано. При здійсненні заходів державного нагляду зосереджується основна увага на облаштування і утримання будівельних майданчиків, виробничих дільниць і робочих місць, використання засобів індивідуального та колективного захисту; виконання робіт на будівельних майданчиках із застосуванням механізмів, вантажопідіймальних машин та інструменту тощо. Строк фактичного виконання - 01.02.2021.
4.2. Упродовж 10 місяців 2021 року Управлінням отримано 6 попередніх інформацій про виконання будівельних робіт та розпочатих будівельних робіт в області. Інформацію внесено до Google таблиці в повному обсязі. Строк фактичного виконання - протягом 2021.
4.3. Управлінням за звітний період проведено 15 планових перевірок щодо стану додержання законодавства у сфері охорони праці, що складає 100% від запланованих перевірок суб`єктів господарювання будівельної галузі. Строк фактичного виконання - протягом 2021.
7.5. По п`ятому завданню.
5.1. Упродовж звітного періоду проведено 23 позапланові заходи щодо виконання раніше виданих приписів у кількості, що складає 100% тих про які не надійшла інформація про їх виконання або виконання відбулося не в повному обсязі. Строк фактичного виконання - щомісячно.
5.2. Інформацію про всі проведені Управлінням заходи державного нагляду 100% внесено до системи ІАС. Строк фактичного виконання - щомісячно.
5.3. Управлінням вжито дієвих заходів щодо надання відповідної інформації суб`єктами господарювання про виконання раніше виданих приписів. За звітний період рівень усунення порушень, виявлених за результатами перевірок законодавства з охорони праці складає 80,1%. Строк фактичного виконання - щомісячно.
8. 25 листопада 2021 року відповідно до пункту 39 Типового порядку проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2017 року № 640 (далі - Порядок № 640) виконуючим обов`язки голови Держпраці Дегнерою І.А. проведено оціночну співбесіду з ОСОБА_1, під час якої було заслухано усні пояснення, розглянуто поданий ним письмовий Звіт щодо стану виконання завдань і ключових показників за 2021 рік.
9. Після проведення оціночної співбесіди, суб`єктом призначення заповнено форму згідно з додатком 8 до Порядку № 640 "Результати виконання завдань державним службовцем, який займає посаду державної служби категорії "Б" або "В" за 2021 рік, де були виставлені наступні оцінки за виконання позивачем завдань: за перше завдання - 1 бал; за друге завдання - 2 бали; за третє завдання - 3 бали; за четверте завдання - 1 бал; за п`яте завдання - 3 бали.
9.1. Так, виконання ключового показника завдання № 1 оцінено в "1" бал, в обґрунтування зазначено - завдання виконано частково, потребує доопрацювання. До виконання завдань державний службовець підійшов формально.
9.2. Виконання ключового показника завдання № 2 оцінено в "2" бали, в обґрунтування зазначено - завдання виконано. Під час виконання потребував допомоги у виробленні алгоритму роботи, нагадувань і високої міри контролю за його виконанням.
9.3. Виконання ключового показника завдання № 3 оцінено в "3" бали, в обґрунтування зазначено - завдання виконано своєчасно, результат можна використати в роботі.
9.4. Виконання ключового показника завдання № 4 оцінено в "1" бали, в обґрунтування зазначено - завдання виконано частково, потребує доопрацювання. До виконання завдань державний службовець підійшов формально.
9.5. Виконання ключового показника завдання № 5 оцінено в "3" бали, в обґрунтування зазначено - завдання виконано своєчасно, результат можна використати в роботі.
9.6. Середній бал за виконання всіх завдань - "2,0" бали, оцінка - негативна. В обґрунтування оцінки зазначено наступне: завдання виконані частково та потребують суттєвого доопрацювання. До виконання завдань державний службовець підійшов формально, проявив низьку самостійність. Завдання виконані з демонстрацією неспроможності одночасного забезпечення на належному рівні і своєчасного виконання посадових обов`язків.
10. Наказом Держпраці від 13 грудня 2021 року № 156-кт "Про затвердження висновку оцінювання результатів службової діяльності керівників територіальних органів Держпраці та їх заступників, які займають посади державної служби категорії "Б", у 2021 році" затверджено висновок щодо оцінювання результатів службової діяльності, які займають посади державної служби категорії "Б", у 2021 році згідно з додатком 1 та зазначено, що позивач одержав негативну оцінку.
10.1. З цим наказом позивач ознайомлений 14 грудня 2021 року, що підтверджується проставленим ним підписом.
11. 21 грудня 2021 року Мінекономіки листом за вих. № 2202-14/59948-03 погодило звільнення позивача з посади начальника Управління Держпраці у Чернівецькій області відповідно до пункту 3 частини першої статті 87 Закону України "Про державну службу".
12. Наказом виконуючого обов`язки голови Держпраці І.А. Дегнери від 22 грудня 2021 року № 164-кт звільнено позивача з посади начальника Управління Держпраці у Чернівецькій області з 22 грудня 2021 року у зв`язку з отриманням негативної оцінки службової діяльності за 2021 рік, відповідно до пункту 3 частини першої статті 87 Закону України "Про державну службу".
12.1. Підстава: наказ Держпраці від 13 грудня 2021 року № 156-кт "Про затвердження висновку оцінювання результатів службової діяльності керівників територіальних органів Держпраці та їх заступників, які займають посади державної служби категорії "Б", у 2021 році", лист Мінекономіки від 21 грудня 2021 року № 2202-14/59948-03.
12.2. З вказаним наказом позивач ознайомлений 29 грудня 2021 року.
13. Наказом виконуючого обов`язки голови Держпраці І.А. Дегнери від 24 грудня 2021 року №168-кт "Про внесення зміни до наказу Держпраці від 22.12.2021 № 164 -кт" внесено зміни до пункту 1 наказу Держпраці від 22 грудня 2021 року № 164-кт "Про звільнення ОСОБА_2 " а саме: слова, дата, цифри "22 грудня 2021" замінено словами "у перший день, наступний за днем закінчення тимчасової непрацездатності".
14. Згідно з електронними листками непрацездатності № 2151219-2004132343-2, № 2151219-2004311671-1, № 2372098-2004565648-1, № 2372098-2004724041-1, у період з 22 грудня 2021 року до 29 грудня 2021 року, з 30 грудня 2021 року до 6 січня 2022 року, з 10 січня 2022 року до 14 січня 2022 року та з 15 січня 2022 року до 19 січня 2022 року позивач перебував на лікарняному у зв`язку із тимчасовою непрацездатністю.
15. В перший робочий день після виходу з лікарняного, а саме 20 січня 2022 року, у зв`язку з оголошенням наказів Держпраці від 22 грудня 2021 року № 64-кт та від 24 грудня 2021 року №168-кт, позивач видав наказ по Управлінню Держпраці у Чернівецькій області від 20 січня 2022 року №08-к, яким припинив виконання обов`язків начальника Управління Держпраці у Чернівецькій області 20 січня 2022 року.
16. Дослідження трудової книжки позивача встановлено, що він припинив виконання обов`язків начальника Управління Держпраці у Чернівецькій області 20 січня 2021 року на підставі наказу від 20 серпня 2022 року № 08 - к, запис № 69.
ІІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
17. Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 14 липня 2022 року позов задоволено.
17.1. Визнано протиправним та скасовано наказ Держпраці від 13 грудня 2021 року № 156-кт "Про затвердження висновку щодо оцінювання результатів службової діяльності керівників територіальних органів Держпраці та їх заступників, які займають посади державної служби категорії "Б" у 2021 році" в частині затвердження висновку щодо оцінювання результатів службової діяльності керівника територіального органу Держпраці, який займає посаду державної служби категорії "Б" у 2021 році, ОСОБА_2 начальника Управління Держпраці у Чернівецькій області.
17.2. Визнано протиправними та скасовано накази Держпраці від 22 грудня 2021 року № 164-кт "Про звільнення ОСОБА_3 " та від 24 грудня 2021 року № 168-кт "Про внесення зміни до наказу Держпраці від 22.12.2021 № 164-кт" про звільнення ОСОБА_1 з посади начальника Управління Держпраці у Чернівецькій області у перший день, наступний за днем закінчення тимчасової непрацездатності, у зв`язку з отриманням негативної оцінки за результатами оцінювання службової діяльності у 2021 році, відповідно до пункту 3 частини першої статті 87 Закону України "Про державну службу".
17.3. Поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника Управління Держпраці у Чернівецькій області з 21 січня 2022 року.
17.4. Стягнуто з Управління Держпраці у Чернівецькій області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 21 січня 2022 року до 14 липня 2022 року у сумі 132420,84 грн.
18. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оцінка, виставлена за результатами оцінювання діяльності державного службовця, повинна бути обґрунтована у відповідному висновку щодо результатів оцінювання окремого державного службовця. При цьому, дослідивши Висновок щодо оцінювання результатів службової діяльності керівників територіальних органів Держпраці, які займають посади державної служби категорії "Б" у 2021 році, в тому числі позивача, який затверджено наказом Держпраці від 13 грудня 2021 року № 156-кт, суд першої інстанції констатував, що він не містять обґрунтувань фактичної роботи, недоліків та зауважень безпосередньо щодо позивача, які можливо перевірити та оцінити під час розгляду справи по суті. Суд першої інстанції також зазначив, що не містять таких обґрунтувань і результати виконання завдань державним службовцем, який займає посаду державної служби категорії "Б" за 2021 рік, складені відповідачем 25 листопада 2021 року стосовно позивача.
18.1. Надаючи юридичну оцінку відповідності проведеної процедури оцінювання та відповідності результатів оцінювання з критеріями виставлення балів оцінювання, які встановлені додатком 4 Порядку № 640, суд першої інстанції зазначив, що згідно з результатами виконання завдань державним службовцем, який займає посаду державної служби категорії "Б" за 2021 рік начальника Управління Держпраці у Чернівецькій області ОСОБА_1 та звітом про виконання ключових показників результативності, ефективності та якості службової діяльності за вказаний період, поставлені завдання виконано позивачем своєчасно (завчасно), результат високої якості, його досягнуто з високим ступенем самостійності, ініціативності, робота проводилась ефективно, з дотриманням правил етичної поведінки. Поряд із цим, суд першої інстанції наголосив, що відповідачем не надано до суду належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів на підтвердження обставин щодо виконання позивачем ключових показників завдань, під час яких він: потребував нагадувань та високої міри контролю з боку керівництва; проявляв недостатній рівень самостійності; до виконання завдання підійшов формально. Крім того, суд першої інстанції указав на те, що аналогічні за змістом завдання, ключові показники результативності, ефективності та якості держаного службовця отримано заступниками начальника Управління Держпраці в Чернівецькій області ОСОБА_4 та ОСОБА_5, які за результатами оцінювання службової діяльності отримали позитивну оцінку. Однак під час розгляду справи по суті, відповідач не обґрунтував чому по різному затверджено результати оцінювання виконання завдань позивачем, як керівником територіального органу Держпраці, та його заступниками, в той час як за функціональними обов`язками він виконує завдання щодо здійснення контрольно-перевірочної роботи, організовує і забезпечує виконання цієї роботи безпосередньо підлеглими працівниками та контролює таке виконання і за його результатами несе персональну відповідальність. З огляду на викладене суд першої інстанції дійшов висновку, що при визначенні негативної оцінки позивачу під час його оцінювання, відповідач не врахував складність завдань, їх можливість виконання особисто позивачем чи відсутність такої можливості, результати виконання завдань державними службовцями, які підпорядковані позивачу, що в свою чергу, суттєво вплинуло на кінцевий результат оцінювання.