1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 квітня 2023 року

м. Київ

справа №380/25987/21

адміністративне провадження № К/990/33367/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Тацій Л.В., Мороз Л.Л.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 380/25987/21

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі - ГУ ПФУ) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 30.06.2022, ухвалене судом у складі головуючого судді Кузана Р.І.

та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.10.2022, ухвалену судом у складі колегії суддів: головуючого судді - Улицького В.З., суддів: Глушка І.В., Кузьмича С.М.,

УСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 03.02.2022 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до ГУ ПФУ, в якому просив суд:

визнати протиправною бездіяльність ГУ ПФУ щодо ненарахування та невиплати з 01.07.2021 доплати до пенсії згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 №713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб" (далі - постанова № 713);

зобов`язати ГУ ПФУ нарахувати та виплатити з 01.07.2021 щомісячну доплату у розмірі 2000,00 грн. відповідно до постанови №713.

В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначив те, що з 01.07.2021 він має право на отримання доплати до його пенсії у розмірі 2000,00 грн. відповідно до постанови № 713, проте ГУ ПФУ зазначену доплату йому не нарахувало.

2. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 30.06.2022, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.10.2022, відмовлено в задоволенні позову.

3. 25.11.2022 ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 30.06.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.10.2022 і ухвалити в цій справі нове судове рішення про задоволення позовних вимог.

4. Верховний Суд ухвалою від 08.12.2022 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. У цій справі суди попередніх інстанцій встановили, що ОСОБА_1 є пенсіонером органів внутрішніх справ, перебуває на обліку в ГУ ПФУ та отримує пенсію за вислугою років у розмірі 90% грошового забезпечення відповідно до Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ).

29.03.2018 на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - постанова №988), пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - постанова №103) ГУ ПФУ здійснило перерахунок пенсії позивача виходячи із таких сум грошового забезпечення: посадовий оклад - 3400,00 грн.; оклад за військове звання - 2400,00 грн.; надбавка за вислугу років 50% - 2900,00 грн.; надбавка за роботу в режимних обмежень 15% - 510,00 грн.; премія 6,7% - 617,07 грн. Всього - 9827,07 грн. Підсумок пенсії 6878,95 грн.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 19.04.2018 у справі №813/329/18 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області виплатити ОСОБА_1 пенсію з 01.01.2016 в розмірі 90% місячного грошового забезпечення з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій, встановлених законодавством для поліцейських, зазначених у довідці Ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області від 23.03.2018 №91-01062 про грошове забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1, виданої на виконання постанови № 103.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 18.04.2019, із урахуванням ухвали Львівського окружного адміністративного суду від 07.05.2019 у справі №813/5054/17, зобов`язано Ліквідаційну комісію Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 за формою, передбаченою Додатком № 2 до Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393" від 13.02.2008 № 45, з урахуванням змін в грошовому забезпеченні, передбачених Постановою Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" від 11.11.2015 № 988.

На виконання зазначеного судового рішення Ліквідаційною комісією Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області направлено в адресу ГУ ПФУ довідку від 03.07.2019 № 91-01062 про розмір грошового забезпечення для перерахунку ОСОБА_1 пенсії.

Однак ГУПФУ листом від 21.08.2019 № 3768/Л-20/11.03-06 повідомило позивача про відмову в здійсненні перерахунку на підставі зазначеної довідки.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 28.12.2019 у справі №1.380.2019.004403 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області перерахувати та виплатити ОСОБА_1 з 01.01.2016 пенсію в розмірі 90% місячного грошового забезпечення, виходячи із розміру грошового забезпечення, зазначеного у довідці Ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області від 03.07.2019 № 91-01062 з урахуванням раніше проведених виплат.

На виконання зазначеного рішення суду 15.01.2020 ГУ ПФУ здійснило перерахунок пенсії позивача виходячи із таких сум грошового забезпечення: посадовий оклад - 3600,00 грн., оклад за військове звання - 2400,00 грн., процентна надбавка за вислугу років 50% - 3000,00 грн., надбавка особам, які працюють в умовах режимних обмежень 15% - 540,00 грн., премія 25,77% - 2458,46 грн. Всього - 11998,46 грн. Розмір пенсії склав 10798,61 грн.

16.07.2021 набрала чинності постанова №713, якою, зокрема вирішено установити з 01.07.2021 особам, яким призначено пенсію до 01.03.2018 відповідно до Закону № 2262-ХІІ (крім військовослужбовців строкової служби), до розмірів їх пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону станом на 01.03.2018, щомісячну доплату в сумі 2000, 00 грн, яка враховується під час подальших підвищень розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону.

25.08.2021 позивач звернувся до Головного управління Пенсійного Фонду України в Львівській області із запитом про надання публічної інформації щодо перерахунку пенсії з 01.07.2021 з урахуванням доплати, встановленої постановою №713.

За результатами розгляду запиту, відповідач надав позивачу відповідь листом від 30.08.2021 №1300-5203-8/76400, в якому повідомив про відсутність підстав для виплати доплати, встановленої постановою №713, оскільки після перерахунку пенсії позивача, здійсненого після 01.03.2018 на виконання рішення суду, пенсія збільшилася більше ніж на 2000,00 грн.

Вважаючи протиправною невиплату йому доплати до пенсії у розмірі 2000,00 грн. відповідно до постанови № 713, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що проведений на виконання судового рішення по справі № 1.380.2019.004403 перерахунок пенсії позивача відбувся 15.01.2020, тобто після 01.03.2018 і в результаті зазначеного перерахунку розмір пенсії позивача збільшився на суму більшу ніж 2000,00 грн. Позиція судів попередніх інстанцій полягає в тому, що вказаний перерахунок є перерахунком пенсії, проведення якого згідно з абзацом третім пункту 1 постанови № 713 є обставинною, що виключає можливість встановлення щомісячної доплати, виплата якої передбачена першим абзацом цього ж пункту постанови №713, оскільки нормами зазначеної постанови не розмежовано виключень щодо підстав здійснення перерахунку пенсії.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

7. Касаційна скарга позивача мотивована, зокрема тим, що перерахунок пенсії згідно із абзацом третім пункту 1 постанови № 713, проведення якого виключає можливість встановлення щомісячної доплати в розмірі 2000,00 грн, передбаченої абзацом першим цього ж пункту постанови № 713, полягає у його здійсненні у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії, а не з метою усунення порушення права особи на належний розмір пенсії на виконання судового рішення, яке набрало законної сили. Відтак, ОСОБА_1 зазначає, що він має право на доплату до його пенсії у розмірі 2000,00 грн. відповідно до постанови №713.

8. Правом на подання відзиву на касаційну скаргу відповідач не скористався.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

9. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), колегія суддів виходить із такого.

10. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

11. Аналіз цієї норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу "заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом". Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.

12. Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.

13. Відповідно до частини п`ятої статті 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

14. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

15. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців, є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону № 2262-XII.

16. Так, частиною третьою статті 63 Закону № 2262-ХІІ визначено, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції та податкової міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

17. Усі призначені за Законом № 2262-ХІІ пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій (частина четверта статті 63 Закону № 2262-ХІІ).

18. Кабінет Міністрів України 11.11.2015 прийняв постанову № 988, яка набрала чинності 02.12.2015, та якою затверджено схеми окладів за спеціальним званням поліцейських, схеми посадових окладів курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання та схеми посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3-10.

19. При цьому пунктом 7 постанови № 988 доручено Міністерству внутрішніх справ України за погодженням з Міністерством соціальної політики та Міністерством фінансів затвердити у двотижневий строк порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання.

20. Такий порядок було затверджено наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260 "Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських" відповідно до статті 94 Закону України від 02.07.2015 № 580-VIII "Про Національну поліцію" (далі - Закон № 580-VIII), постанови №988, з метою впорядкування структури та умов грошового забезпечення поліцейських та курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ України із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських, та який набрав чинності 27.05.2016.


................
Перейти до повного тексту