1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 квітня 2023 року

м. Київ

справа № 280/4411/19

адміністративне провадження № К/9901/16981/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Хохуляка В.В.,

суддів: Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції справу за позовом Комунального підприємства "Бердянськводоканал" Бердянської міської ради до Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Комунальне підприємство "Облводоканал" Запорізької обласної ради про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Комунального підприємства "Бердянськводоканал" Бердянської міської ради на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02.12.2019 (суддя - Кисіль Р.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 16.06.2020 (головуючий суддя - Круговий О.О., судді: Прокопчук Т.С., Шлай А.В.) у справі №280/4411/19.

встановив:

Комунальне підприємство "Бердянськводоканал" Бердянської міської ради (далі - КП "Бердянськводоканал") звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області (далі - ГУ ДФС у Запорізькій області) від 11.06.2019 №0043745106.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 02.12.2019, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 16.06.2020, в позові відмовлено.

Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, КП "Бердянськводоканал" Бердянської міської ради оскаржило їх у касаційному порядку.

У касаційній скарзі позивач просить скасувати рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02.12.2019, постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 16.06.2020 та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.

В обґрунтування підстав касаційного оскарження КП "Бердянськводоканал" зазначає, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду від 09.10.2018 у справі №815/1073/17, від 20.03.2018 у справі № 819/777/17, від 22.09.2020 у справі №400/2285/19, відповідно до якого несвоєчасна реєстрація податкових накладних відбулась з вини контролюючого органу, оскільки відповідач не поповнив рахунок у системі електронного адміністрування податку на додану вартість коштами, виділеними останньому з бюджету в рахунок погашення різниці в тарифах на послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що виключає протиправність діянь платника податку, та як наслідок, притягнення його до відповідальності.

У відзиві на касаційну скаргу ГУ ДПС у Запорізькій області зазначає, що рішення суду апеляційної інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судом надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, відповідач просить залишити касаційну скаргу позивача без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

Комунальне підприємство "Облводоканал" у відзиві на касаційну скаргу зазначає, що встановлені судом першої інстанції обставини справи свідчать, що позивач був позбавлений можливості зареєструвати податкові накладні через відсутність коштів на рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; податковим органом не було збільшено ліміту на електронному рахунку позивача за рахунок субвенцій з Державного бюджету на погашення заборгованості з різниці в тарифах.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, ГУ ДФС у Запорізькій області проведено камеральну перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, виписаних КП "Бердянськводоканал" за період з листопада 2018 року по березень 2019 року.

За результатами проведеної перевірки складено акт від 20.05.2019 № 565/08-01-51-06/37622628, в якому відображено висновки про порушення позивачем граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених статтею 201, з урахуванням підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54, пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.

На підставі названого акту перевірки, 11.06.2019 відповідачем прийнято податкове повідомлення рішення №0043745106, згідно з яким:

за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 2146848,95 грн. до КП "Бердянськводоканал" БМР застосовано штраф у розмірі 10% у сумі 214684,88 грн.,

за затримку реєстрації податкових/розрахунків коригування до податкових накладних від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 1486465,20 грн. до позивача застосовано штраф у розмірі 20% у сумі 297292,65 грн.,

за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 193654,31 грн. до позивача застосовано штраф у розмірі 30% у сумі 58096,28 грн.,

за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 61 до 365 календарних днів на суму ПДВ 3420433,51 грн. до позивача застосовано штраф у розмірі 40% у сумі 1368173,63 грн.,

загальна сума штрафу становить 1938247,44 грн.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов`язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України передбачено, що порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів.

Учасниками справи не заперечується та матеріалами справи підтверджено, що позивачем несвоєчасно зареєстровані податкові накладні в ЄРПН на загальну суму ПДВ 2146848,95 грн., тобто фактично у справі встановлено наявність складу правопорушення, за який передбачена відповідальність пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.

Реєстрація податкової накладної в ЄРПН у строки, встановлені пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України встановлені в залежності від дати складання податкової накладної (розрахунку коригування до податкової накладної)), є одним із елементів податкового обов`язку платника ПДВ, який закріплений для усіх платників податків, незалежно від форм власності, виду діяльності, тощо. Тим самим у правовій державі закріплюється принцип рівності платників податку у виконанні відповідного обов`язку перед державою та передбачуваності дій контролюючих органів за невиконання цього обов`язку (неналежне або несвоєчасне виконання). Невиконання (неналежне або несвоєчасне виконання) обов`язку зареєструвати податкову накладну (розрахунок коригування до податкової накладної) у встановлені пунктом 200.10 статті 200 Податкового кодексу граничні строки утворює склад податкового правопорушення.

Відповідно до пункту 109.1 статті 109 Податкового кодексу України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

У визначенні податкового правопорушення законодавець прямо не зазначає про необхідність встановлення вини у діях платника податків.


................
Перейти до повного тексту