ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 березня 2023 року
м. Київ
справа № 600/2686/21-а
адміністративне провадження № К/990/22657/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Пасічник С.С.,
суддів: Гончарової І.А., Васильєвої І.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області, утвореного як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України, на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 22 березня 2022 року (суддя Григораш В.О.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 21 липня 2022 року (головуючий суддя Залімський І.Г., судді: Мацький Є.М., Сушко О.О.) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Чернівецькій області про визнання протиправною та скасування вимоги,
В С Т А Н О В И В:
В червні 2021 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернулась до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Чернівецькій області (далі - Управління, податковий орган, відповідач), в якому просила визнати протиправною та скасувати вимогу №Ф-1628-51 від 12 березня 2021 року про сплату боргу (недоїмки) з єдиного внеску в сумі 37 388,74 грн.
Обґрунтовуючи позовну заяву, ОСОБА_1 зазначала, що з 25 квітня 2007 року була зареєстрована як фізична особа-підприємець, проте з 2015 року фактично таку діяльність не здійснювала, а постійно проживала та працювала в Республіці Польща у Відкритому товаристві "RAWONA", яке, як податковий агент, утримувало і сплачувало за неї податки та інші платежі; відтак вважає, що недоїмка зі сплати єдиного внеску, нарахована їй відповідно до спірної вимоги, визначена за період, за який нею вже сплачено єдиний внесок як найманим працівником.
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 22 березня 2022 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 21 липня 2022 року, позов задоволено: визнано протиправною та скасовано вимогу Управління про сплату боргу (недоїмки) з єдиного внеску №Ф-1628-51 від 12 березня 2021 року.
Приймаючи такі рішення, суди попередніх інстанцій, проаналізувавши положення Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08 липня 2010 року №2464-VI (далі - Закон №2464) та Конвенції між Урядом України і Урядом Республіки Польща про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень, яка набула чинності для України 11 березня 1994 року (далі - Конвенція), а також врахувавши правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 04 грудня 2019 року у справі №440/2149/19, прийшли до висновку, що хоча ОСОБА_1 у період з 25 квітня 2007 року по 23 квітня 2021 року і була зареєстрована як фізична особа-підприємець, проте оскільки вона з 2017 року по 2020 рік на підставі трудових договорів працювала найманим працівником на підприємстві, яке розташоване на території Республіки Польща та сплачувало за неї податки і збори (зокрема, пенсійні накопичення), й доказів отримання позивачем інших доходів, в тому числі на території України, відповідачем суду не надано, то ним безпідставно винесено спірну вимогу про нарахування боргу (недоїмки) з єдиного внеску за цей же період.
Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення ними норм матеріального права й неправильне застосування процесуальних норм, просив їх скасувати та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
При цьому, в касаційній скарзі зазначає про те, що судами безпідставно застосовано до спірних правовідносин положення Конвенції, оскільки остання регулює лише питання уникнення подвійного оподаткування під час нарахування і сплати податку на прибуток (доходи) й подібних по суті податків та не стосується єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, особливості справляння якого врегульовано спеціальним законом.
Позивач своїм правом на подання письмового відзиву на касаційну скаргу не скористалась.
Верховний Суд ухвалою від 13 вересня 2022 року відкрив касаційне провадження у справі.
Переглянувши судові рішення та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіривши правильність застосування норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд вказує на таке.
Судами встановлено, що ОСОБА_1 з 25 квітня 2007 року по 23 квітня 2021 року була зареєстрована як фізична особа-підприємець.
20 грудня 2018 року позивач отримала Карту роботи (доступ до ринку праці) Республіки Польща RP5645369, персональний номер 81012218263.
Відповідно до довідок від 03 червня 2021 року, наданих Відкритим товариством "RAWONA" (переклад засвідчений сертифікованим перекладачем Красовською Я.С.), позивач працювала на підприємстві на підставі цивільно-правових договорів та отримала дохід:
- у 2017 році: середній дохід брутто - 846,67; середні витрати на отримання - 0,00; середні страхові внески - 116,08; середній дохід брутто - 730,59; середній дохід нетто - 495,50;
- у 2018 році: середній дохід брутто - 1091,33; середні витрати на отримання - 94,58; середні страхові внески - 149,62; середній дохід брутто - 847,14; середній дохід нетто - 716,87;
- у 2019 році: середній дохід брутто - 2237,50; середні витрати на отримання - 145,94; середні страхові внески - 306,77; середній дохід брутто - 1784,80; середній дохід нетто - 1635,13;
- у 2020 році: середній дохід брутто - 2552,64; середні витрати на отримання - 250,00; середні страхові внески - 343,82; середній дохід брутто - 1958,82; середній дохід нетто - 1892,19.
Згідно даних облікової картки станом на 31 січня 2021 року за позивачем обліковується заборгованість зі сплати єдиного соціального внеску в сумі 37 788,74 грн, в тому числі: 8 448,00 грн. - нарахування за 2017 рік; 2 457,18 грн. - нарахування за І квартал 2018 року; 2 457,18 грн. - нарахування за ІІ квартал 2018 року; 2 457,18 грн. - нарахування за ІІІ квартал 2018 року; 2 457,18 грн. - нарахування за ІV квартал 2018 року; 2 754,18 грн. - нарахування за І квартал 2019 року; 2 457,18 грн. - нарахування за ІІ квартал 2019 року; 2 457,18 грн. - нарахування за ІІІ квартал 2019 року; 2457,18 грн. - нарахування за ІV квартал 2019 року; 2 754,18 грн. - нарахування за І квартал 2019 року; 2 754,18 грн. - нарахування за ІІ квартал 2019 року; 2 754,18 грн. - нарахування за ІІІ квартал 2019 року; 2 754,18 грн. - нарахування за ІV квартал 2019 року; 2 078,12 грн. - нарахування за І квартал 2020 року; 1 039,06 грн. - нарахування за ІІ квартал 2020 року; 3 178,12 грн. - нарахування за ІІІ квартал 2020 року; 2 200,00 грн. - нарахування за ІV квартал 2020 року.
З огляду на наявність такої заборгованості Управлінням 12 березня 2021 року винесена вимога про сплату боргу (недоїмки) №Ф-1628-51 на суму 37 788,74 грн, яка направлена позивачу рекомендованим листом за адресою с.Малинці, Чернівецька область, 6024, проте повернулась на адресу відправника без вручення з відміткою відділення поштового зв`язку "адресат відсутній за вказаною адресою".
Не погодившись із сформованою Управлінням вимогою, ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом у даній справі.
В частині 2 статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 67 Конституції України передбачено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначені Законом №2464, згідно з пунктом 1 частини 2 статті 6 якого платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 1 Закону №2464 єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
За приписами статті 2 Закону №2464 його дія поширюється на відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов`язаної із збором та веденням обліку єдиного внеску. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на зазначені відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону. Виключно цим Законом визначаються: принципи збору та ведення обліку єдиного внеску; платники єдиного внеску; порядок нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску; розмір єдиного внеску; орган, що здійснює збір та веде облік єдиного внеску, його повноваження та відповідальність; склад, порядок ведення та використання даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування; порядок здійснення державного нагляду за збором та веденням обліку єдиного внеску.
Згідно з пунктом 4 частини 1 статті 4 Закону №2464 платниками єдиного внеску є фізичні особи-підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування.