1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 березня 2023 року

м. Київ

справа №591/7067/17

адміністративне провадження № К/9901/2784/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів - Стародуба О.П., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу прокуратури Сумської області на рішення Зарічного районного суду м. Суми від 2 лютого 2018 року у складі судді Кривцової Г.В. та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2019 року у складі колегії суддів: Присяжнюк О.В. (головуючий), суддів: Бенедик А.П., Любчич Л.В. у справі за позовом ОСОБА_1 до прокуратури Сумської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. У грудні 2017 року позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у наданні оновленої довідки про заробітну плату за відповідною посадою працюючого працівника прокуратури Сумської області для перерахунку пенсії станом на 1 січня 2016 року;

- зобов`язати відповідача видати позивачу оновлену довідку про заробітну плату на відповідній посаді для працюючих працівників прокуратури області станом на 1 січня 2016 року з арифметичним розрахунком всіх складових заробітної плати згідно з його розрахунками, зокрема, з розрахунку премії у розмірі 168,15 %.

2. Зарічний районний суд м. Суми рішенням від 2 лютого 2018 року, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2019 року позов задовольнив:

Визнав протиправними дії прокуратури Сумської області щодо відмови у наданні ОСОБА_1 оновленої довідки про заробітну плату за відповідною посадою працюючого працівника прокуратури Сумської області станом на 1 січня 2016 року.

Зобов`язав прокуратуру Сумської області видати ОСОБА_1 у зв`язку з підвищенням посадових окладів працівників прокуратури, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 №763 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 31 травня 2012 №505" та до постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2015 №1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів" (далі - постанова №1013) оновлену довідку для перерахунку пенсії про заробітну плату на відповідній посаді для працюючих працівників прокуратури Сумської області на підставі фактично нарахованої заробітної плати за грудень 2015 року працюючим працівникам органів прокуратури на відповідних посадах, відповідно до частини 17 статті 50-1 Закону України від 5 листопада 1991 року №1789-ХІІ "Про прокуратуру" (у редакції Закону України "Про прокуратуру" від 12 липня 2001 року №2663-ІІІ) станом на 1 січня 2016 року згідно з доданими розрахунками, зокрема в довідці зазначити премію в розмірі 168,15%.

2.1 Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції виходив із того, що відповідач протиправно відмовив ОСОБА_1 у наданні довідки про заробітну плату для перерахунку пенсії на підставі фактично нарахованої заробітної плати працюючим працівникам органів прокуратури на відповідних посадах.

3. Судами попередніх інстанцій встановлено що:

3.1 З жовтня 2001 року позивачу призначена пенсія за вислугу років, відповідно до статті 50-1 Закону України від 5 листопада 1991 року №1789-ХІІ "Про прокуратуру".

3.2 29 січня 2016 року позивач звернувся до відповідача з заявою про видачу довідки про перерахунок пенсії, за результатами розгляду вказаної зави позивачу видана довідка № 16-зп-16 від 29 лютого 2016 року, згідно якої, ОСОБА_1 працював в прокуратурі Сумської області на посаді заступника прокурора м. Суми, заробітна плата з 1 грудня 2015 року складає: основний оклад 2848 грн, клас, чин 130 грн, вислуга років 1191,20 грн, щомісячна премія на яку нараховуються страхові внески 6237,12 грн; доплати, які передбачені чинним законодавством - надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи 2918,44 грн, матеріальна допомога на оздоровлення (1/12) 590,64 грн, матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань (1/12) 590,64 грн, а всього 14506,04 грн.

3.3 6 липня 2017 року позивач звернувся до прокурора Сумської області з заявою, у якій просив видати уточнену довідку до довідки за №16-зп-16 від 29 лютого 2016 року з розшифровкою всіх зазначених у ній сум, зокрема, розміру премії, надбавок та матеріальної допомоги, тощо, а також посилання на відповідні законодавчі акти при нарахуванні зазначених у довідці сум.

3.4 За результатами розгляду вказаної заяви листом прокуратури Сумської області № 18-594 вих-17 від 18 липня 2017 року позивачу роз`яснено, що на теперішній час не розроблено методики для перерахунку пенсії непрацюючим колишнім працівникам органів прокуратури, при видачі позивачу довідки для перерахунку пенсії застосовано методику, викладену у спільному листі-роз`ясненні Міністерства праці та соціальної політики України, Генеральної прокуратури України, Пенсійного фонду України від 17 квітня 2006 року №2569/0/14-06/039,18-656, 4724/02-30 та у вказаній довідці вказані складові заробітної плати для перерахунку пенсії станом на 1 грудня 2015 року, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №1013 від 9 грудня 2015 року. Крім того, позивачу повідомлено, що усі довідки про заробітну плату для перерахунку пенсії складалися на підставі фактично нарахованої заробітної плати працюючих працівників органів прокуратури на відповідних посадах.

3.5 18 серпня 2017 року звернувся до відповідача зі скаргою, у якій просив видати відкориговану довідку про заробітну плату станом на 1 січня 2016 року.

3.6 За результатами розгляду цієї скарги, листом прокуратури Сумської області № 01/1-1625-17 від 11 серпня 2017 року позивачу повідомлено про відсутність нормативного документу, який регулює зазначені в заяві питання.

3.7 Не погодившись із такою відмовою відповідача, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

4. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій відповідач звернувся із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову..

4.1 На обґрунтування касаційної скарги зазначив, що жодним нормативно-правовим документом чи актом Уряду не визначено наявність підстав для отримання оновленої довідки про заробітну плату для перерахунку пенсії, оскільки така довідка надається у зв`язку з підвищенням посадових окладів працівників прокуратури, що відбулось із прийняттям постанови №1013. При цьому з січня 2016 року по липень 2017 року підвищення заробітної плати відповідних категорій працівників не відбулося, а тому і підстав для видачі нової довідки у позивача у відповідності до частин 12, 17 статті 50-1 Закону №1789-ХІІ не виникло.

5. Позивач подав відзив на касаційну скаргу, в якому зазначив, що висновки судів першої та апеляційної інстанції є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування судових рішень відсутні.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

6. Відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

7. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

8. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

9. Згідно зі статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

10. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.


................
Перейти до повного тексту