ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 березня 2023 року
м. Київ
справа №620/19132/21
провадження № К/990/30888/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Кашпур О. В., Соколов В. М.
розглянув у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Державної служби України з безпеки на транспорті на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 вересня 2022 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого - Файдюка В. В., суддів: Мєзєнцева Є. І., Собківа Я. М.
І. Суть спору
1. У грудні 2021 року фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - ФО-П ОСОБА_1 ) звернувся до суду з адміністративним позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті (далі також - Укртрансбезпека) про визнання протиправною та скасування постанови від 07 грудня 2021 року № 318846 про застосування до ФО-П ОСОБА_1 адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17000,00 грн., винесену Північним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки.
2. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що уповноваженими особами Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки за результатами перевірки транспортного засобу марки "Mercedes-Benz", реєстраційний номер НОМЕР_1, належного ФО-П ОСОБА_1 установлено порушення вимог абзацу 3 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", внаслідок чого до позивача застосовано адміністративно-господарський штраф.
Позивач вказує на безпідставність накладеного штрафу, оскільки на момент перевірки належний позивачеві транспортний засіб перебував на паркувальному майданчику біля станції метро Лісова в м. Київ та перевезень пасажирів не здійснювалось.
Стверджує, що на вимогу представника контролюючого органу водієм надано затребувані документи, жодних зауважень щодо їх нестачі від представника контролюючого органу на адресу водія не надходило.
Разом з цим акт від 22 жовтня 2021 року № 292535 в присутності водія не складався і на підпис йому не надавався, а дані, викладені у вищевказаному акті, в тому числі і стосовно кількості інспекторів, є недостовірними і не відповідають фактичним обставинам.
Вважаючи постанову Укртрансбезпеки від 07 грудня 2021 року № 318846 протиправною, ФО-П ОСОБА_1 звернувся до суду з вимогою про її скасування.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
3. 22 жовтня 2021 року на підставі щотижневого графіку проведення рейдових перевірок з 18 жовтня 2021 року по 24 жовтня 2021 року, направлення на рейдову перевірку від 13 жовтня 2021 року № 000295 уповноваженими особами Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки проведено рейдову перевірку дотримання позивачем вимог законодавства про автомобільний транспорт, а саме транспортного засобу марки "Mercedes-Benz", реєстраційний номер НОМЕР_1, за результатами якої складено акт № 292535 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
4. В акті контролюючого органу від 22 жовтня 2021 року № 292535 зафіксовано порушення абзацу 3 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", яке полягло у відсутності на момент проведення перевірки у водія транспортного засобу під час здійснення регулярних перевезень пасажирів по маршруту Чернігів - Київ, про що свідчить трафарет на лобовому склі, посвідчення водія відповідної категорії, схеми маршруту, розкладу руху, протоколу перевірки та адаптації тахографу, індивідуальна-контрольної книжки водія, квитково-касового листа.
5. Розглянувши справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт на підставі висновків акту перевірки від 22 жовтня 2021 року № 292535 заступником начальника Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки винесено постанову 07 грудня 2021 року № 318846 про застосування до Ф-ОП ОСОБА_1 адміністративно-господарського штрафу в розмірі 17000,00 гривень.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
6. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 травня 2022 року в позові відмовлено.
7. Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції виходив з правомірності застосованого до позивача адміністративно-господарського штрафу, оскільки позивачем не наведено обґрунтованих доводів, які б доводили неправомірність притягнення його до відповідальності, а саме факту наявності на момент перевірки у водія посвідчення відповідної категорії, схеми маршруту, розкладу руху, протоколу перевірки та адаптації тахографу, індивідуально-контрольної книжки водія, квитково-касового листа та їх пред`явлення на перевірку.
При цьому суд першої інстанції зазначив, що документів на спростування фактів, викладених в акті перевірки, позивачем ні під час розгляду уповноваженою особою справи про правопорушення, ні в суді надано не було.
8. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 27 вересня 2022 року скасував рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 травня 2022 року та прийняв постанову, якою позовні вимоги задовольнив.
8.1. Визнав протиправною та скасував постанову Північного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки від 07 грудня 2021 року № 318846 про застосування адміністративно-господарського штрафу у сумі 17000,00 грн.
9. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про задоволення позову, суд апеляційної інстанції дійшов до такого висновку з огляду на ненадання контролюючим органом належних та допустимих доказів для підтвердження допущеного позивачем порушень вимог законодавства під час проведення перевірки та як наслідок необґрунтованого подальшого притягнення його до відповідальності оскаржуваною постановою.
Разом з цим на спростування позиції контролюючого органу в матеріалах справи містяться надані позивачем документи, а саме: копія витягу з Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на ФО-П ОСОБА_1 ; копія ліцензії серії АЕ № 268969 на ФО-П ОСОБА_1 ; копія посвідчення водія на ім`я " ОСОБА_2"; копія свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу марки "Mercedes-Benz" Sprinter 519 CDI, реєстраційний номер НОМЕР_1 ; копію тимчасового реєстраційного талону на транспортний засіб "Mercedes-Benz" Sprinter 519 CDI, реєстраційний номер НОМЕР_1 ; копію протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, реєстраційний номер НОМЕР_1 ; копію індивідуальної контрольної книжки водія на ім`я " ОСОБА_2"; копію квитково-облікового листа № 034093 за 22 жовтня 2021 року на автобус марки "Mercedes-Benz", реєстраційний номер НОМЕР_1 ; копію паспорта автобусного маршруту Чернігів - Київ (номери рейсів: 69/70,71/72).
IV. Касаційне оскарження
10. Представник Укртрансбезпеки подав касаційну скаргу на вказане судове рішення з підстав, передбачених пунктом 3 частини четвертої, підпункту "в" пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати його рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Так, автор посилається на відсутність висновку Верховного Суду застосування у подібних правовідносинах положень статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" та пунктів 21, 22 та 27 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року № 1567.
11. Верховний Суд ухвалою від 27 грудня 2022 року відкрив касаційне провадження за скаргою Укртрансбезпеки на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 вересня 2022 року з підстави, передбаченої пунктом 3 частини четвертої статті 328 КАС України.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
12. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
13. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
14. Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України "Про автомобільний транспорт" від 05 квітня 2001 року № 2344-III, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Закон № 2344-III).
15. Відповідно до частини дванадцятої статті 6 Закону № 2344-III державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
16. В силу частини сьомої статті 6 Закону № 2344-III центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, серед інших: державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм на автомобільному транспорті; контроль за дотриманням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах.
17. Приписами частини чотирнадцятої статті 6 Закону № 2344-III визначено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
18. Згідно з частинами сімнадцятої - двадцятої статті 6 Закону № 2344-III рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
У разі проведення позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі) автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується.
Під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) посадові особи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, мають право: використовувати спеціалізовані автомобілі; використовувати спеціальне обладнання, призначене для перевірки дотримання водіями норм режиму праці та відпочинку; супроводжувати транспортний засіб, що має ознаки порушення нормативів вагових або габаритних параметрів, до найближчого місця зважування (на відстань не більше 50 кілометрів) для здійснення габаритно-вагового контролю, а також забороняти подальший рух такого транспортного засобу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України; здійснювати габаритно-ваговий контроль транспортних засобів; використовувати стаціонарні або пересувні пункти габаритно-вагового контролю; використовувати засоби фото- і відеофіксації процесу перевірки, у тому числі в автоматичному режимі; у разі виявлення порушень законодавства щодо габаритно-вагового контролю під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) копіювати, сканувати документи, які пред`являють водії транспортних засобів під час проведення такої перевірки, та використовувати їх як доказ під час розгляду справ про порушення законодавства; здійснювати опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення адміністративного правопорушення, свідками якого вони були або могли бути.
Автомобільні перевізники, їх уповноважені особи (водії), автомобільні самозайняті перевізники, суб`єкти господарювання, які надають автостанційні послуги, мають право фіксувати процес проведення планової, позапланової або рейдової перевірки (перевірки на дорозі) засобами фото- і відеотехніки, не перешкоджаючи проведенню таких перевірок.
19. Процедура здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами визначена Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року № 1567 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок № 1567).
20. За приписами пункту 14 Порядку № 1567 рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.