ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 березня 2023 року
м. Київ
справа № 580/3884/19
провадження № К/9901/44123/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., СтрелецьТ.Г., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України про визнання протиправними та скасування наказів, за касаційною скаргою Міністерства юстиції України на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Губської Л.В., Епель О.В., Карпушової О.В. від 27 жовтня 2021 року,
УСТАНОВИВ:
Вступ
Відповідачем видано наказ про проведення камеральної перевірки позивача, який було розміщено на вебсайті відповідача та листами направлено на адресу позивача за місцем роботи та Виконавчого комітету Рацівської сільської ради. У ході камеральної перевірки встановлено порушення позивачем вимог Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". За результатами проведеної камеральної перевірки відповідачем видано наказ про анулювання позивачу доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Не погоджуючись із наказами відповідача про проведення камеральної перевірки та про анулювання позивачу доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, позивач звернувся до суду з позовом. Судом апеляційної інстанції визнано протиправним та скасовано наказ відповідача про анулювання позивачу доступу до Державного реєстратору, оскільки позивач не був повідомлений належним чином про проведення камеральної перевірки, так як наказ про проведення камеральної перевірки надсилався на колишнє місце роботи державного реєстратора.
Зважаючи на встановлені обставини справи, доводи учасників справи, Суду слід дати відповідь на таке питання: чи є надсилання копії наказу про проведення камеральної перевірки на неправильну адресу суттєвим порушенням, що зумовлює скасування результату перевірки?
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства юстиції України про визнання протиправними та скасування наказів, у якому просив:
- визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 05 листопада 2019 року № 3901/7 "Про проведення камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державного реєстратора Виконавчого комітету Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області ОСОБА_1";
- визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 06 листопада 2019 року № 3414/5 "Про анулювання доступу державного реєстратора Виконавчого комітету Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області ОСОБА_1 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно".
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 08 липня 2021 року у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 було відмовлено.
3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржений наказ прийнято відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", підставою для якого є наявність у діях державного реєстратора порушення порядку державної реєстрації прав та на підставі довідки за результатами камеральної перевірки, яка містить виклад встановлених порушень з боку позивача, норми, що регулюють відповідальність за ці порушення та вид дисциплінарного стягнення, а саме: пропозицію анулювати доступ позивача до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
4. Суд вважав необґрунтованими доводи позивача про незабезпечення його участі у процесі прийняття оскаржуваного рішення як на підставу його скасування, оскільки нормами Порядку № 990 визначено лише обов`язок розміщення наказу на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України та направлення державному реєстратору копії наказу про проведення камеральної перевірки, що виконано відповідачем.
5. Відповідач застосував відповідальність, виходячи з типу порушення, його систематичності, сукупності з іншими порушеннями, співрозмірності порушення з можливими негативними наслідками.
6. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 жовтня 2021 року рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 08 липня 2021 року скасовано та ухвалено нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано наказ Міністерства юстиції України від 06 листопада 2019 року № 3414/5 "Про анулювання доступу державного реєстратора Виконавчого комітету Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області ОСОБА_1 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно".
Провадження у справі в частині визнання протиправним та скасування наказу Міністерства юстиції України від 05 листопада 2019 року № 3901/7 "Про проведення камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державного реєстратора Виконавчого комітету Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області ОСОБА_1" закрито.
7. Задовольняючи позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування наказу Міністерства юстиції України від 06 листопада 2019 року № 3414/5, суд апеляційної інстанції виходив з того, що неповідомлення позивача про проведення камеральної перевірки є порушенням, яке позбавило його права на участь у процесі прийняття оскарженого наказу від 06 листопада 2019 року № 3414/6, можливості надавати пояснення під час проведення перевірки, чим був порушений принцип обґрунтованості прийняття рішення суб`єктом владних повноважень.
8. Закриваючи провадження у справі в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування наказу Міністерства юстиції України від 05 листопада 2019 року № 3901/7 суд апеляційної інстанції виходив з того, що такий спір не підлягає розгляду за правилами адміністративного судочинства.
9. У разі якщо контролюючий орган був допущений до проведення перевірки на підставі наказу про її проведення, то цей наказ як акт індивідуальної дії реалізовано його застосуванням, а тому його оскарження не є належним та ефективним способом захисту права платника податків, оскільки скасування наказу не може призвести до відновлення порушеного права. Неправомірність дій контролюючого органу при призначенні і проведенні перевірки не може бути предметом окремого позову, але може бути підставами позову про визнання протиправними рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
10. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Міністерство юстиції України звернулось із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 жовтня 2021 року в частині визнання протиправним та скасування наказу Міністерства юстиції України від 06 листопада 2019 року № 3414/5 "Про анулювання доступу державного реєстратора Виконавчого комітету Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області ОСОБА_1 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно" і залишити в силі рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 08 липня 2021 року про відмову в задоволенні позовних вимог у відповідній частині.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
11. Судами попередніх інстанцій установлено, що наказом Міністерства юстиції України від 04 жовтня 2019 року № 3608/7 "Про проведення моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" затверджено перелік державних реєстраторів та суб`єктів державної реєстрації, щодо яких проводиться моніторинг реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Зазначеним наказом передбачено проведення моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з дати набрання чинності цим наказом у термін до 01 лютого 2020 року.
12. За результатами проведення моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державного реєстратора Виконаного комітету Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області ОСОБА_1. складено акт від 05 листопада 2019 року.
13. Міністерством юстиції України прийнято наказ від 05 листопада 2019 року № 3901/7 "Про проведення камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державного реєстратора Виконавчого комітету Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області ОСОБА_1".
14. Наказ Міністерства юстиції України від 05 листопада 2019 року № 3901/7 розміщений 06 листопада 2019 року на вебсайті Міністерства юстиції України та супровідними листами Міністерства юстиції України від 06 листопада 2019 року №№ 9687/19.3.2/7-19 та 9688/19.3.2/7-19 на адресу Виконавчого комітету Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області та державного реєстратора Виконавчого комітету Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області ОСОБА_1. (20910, Черкаська область, Чигиринський район, с. Рацеве, вул. Центральна. 74-Б) направлено копії наказу Міністерства юстиції України від 05 листопада 2019 року № 3901/7 "Про проведення камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державного реєстратора виконавчого комітету Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області ОСОБА_1".
15. Під час проведення камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, комісією встановлено порушення державним реєстратором ОСОБА_1. вимог статей 10, 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", оскільки 14 січня 2019 року ним зареєстровано у базі даних заяв Державного реєстру прав за реєстраційним № 32160665, цього ж дня у Державному реєстрі прав скасовано запис про право власності № 29775249 та скасовано операцію - відкриття розділу № 1738078271101 без відповідних документів, на підставі яких скасовуються записи у Державному реєстрі прав.
Аналогічні порушення вимог Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" вчинено державним реєстратором при розгляді заяви № 32316512.
Також, комісією встановлено порушення вимог статей 3, 12, 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", оскільки 10 червня 2019 року державним реєстратором ОСОБА_1. видалено з Державного реєстру прав розділ № 1305374871101, запис про право власності № 21475762 без відповідного рішення суду.
При розгляді попередніх реєстраційних дій у Державному реєстру прав, вчинених при внесенні запису про право власності № 21475762 у розділі № 1305374871101 комісією встановлено, що розділ № 1305374871101 відкритий у Державному реєстру прав державним реєстратором ОСОБА_1 20 липня 2017 року. До розділу № 1305374871101 право власності № 21475762, зареєстроване за Лініцьким В.В., внесено на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 20 липня 2017 року № 36226954, прийнятого державним реєстратором ОСОБА_1. за заявою про державну реєстрацію права власності, прийнятою 20 липня 2017 року за № 23313703.
Аналогічні порушення вимог Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" допущено державним реєстратором ОСОБА_1, а саме: державним реєстратором ОСОБА_1 видалено з Державного реєстру прав розділи №№ 1754433471101, 17537112871101, 1336099571249, 1589485171101, 13360995771249, 1336099571249, 1856522271101, 1589485171101; записи про право власності №№ 30079853, 30065199, 26872417, 22042495, 31763240, 31734026, 32087272, 268772417; записи про інше речове право №№ 31124580, 31122891, 31126073, 31123986, 31126970, 31126762, 22042515.
16. За результатами проведеної камеральної перевірки Міністерством юстиції України 06 листопада 2019 року видано наказ № 3414/5 "Про анулювання доступу державного реєстратора виконавчого комітету Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області ОСОБА_1 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно".
17. Не погоджуючись із наказами Міністерства юстиції України від 05 листопада 2019 року № 3901/7 та від 06 листопада 2019 року № 3414/5, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
18. Касаційна скарга обґрунтована тим, що судом апеляційної інстанції було неправильно застосовано статтю 37-1 Закону України "Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень", пункти 6 та 7 Порядку здійснення контролю у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 року № 990, без урахування висновків Верховного Суду щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах від 20 вересня 2019 року у справі № 2140/1832/18, від 25 січня 2019 року у справі № 820/5866/17 щодо обов`язку інформування про проведення камеральної перевірки, шляхом розміщення наказу на офіційному вебсайті Міністерства юстиції України та направлення його копії державному реєстратору та/або суб`єкту державної реєстрації; висновку Верховного Суду, викладеного у постанові від 25 червня 2020 року у справі № 826/2470/17 в частині процедурних порушень під час прийняття рішень за наслідками здійснення Міністерством юстиції України контролю у сфері державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
19. ОСОБА_1 подано відзив на касаційну скаргу Міністерства юстиції України на рішення постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 жовтня 2021 року, у якому він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
20. Відзив обґрунтовано тим, що проведенню камеральної перевірки передує обов`язок відповідача повідомити державного реєстратора про факт проведення такої перевірки та правові підстави її проведення. В той же час, невиконання наведених вимог законодавства призводить до визнання такої перевірки та рішень, прийнятих за її результатами, незаконними.
21. Міністерство юстиції України мало встановити належну адресу для направлення відповідного наказу, яка б давала можливість отримати позивачу, як державному реєстратору, наказ про проведення камеральної перевірки.
22. Суд апеляційної інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що позивач не міг отримати кореспонденцію, направлену на адресу Рацівської сільської ради, оскільки станом на 06 листопада 2019 року він вже перебував на посаді державного реєстратора Виконавчого комітету Мошнівської сільської ради.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права
23. Правовідносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень врегульовані Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
24. Відповідно до статті 37-1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" контроль у сфері державної реєстрації прав здійснюється Міністерством юстиції України, у тому числі шляхом моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав з метою виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав.
За результатами моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав Міністерство юстиції України проводить перевірки державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації прав.
За результатами проведення перевірок державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації прав Міністерство юстиції України у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав приймає вмотивоване рішення про:
1) тимчасове блокування доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації прав до Державного реєстру прав;
2) анулювання доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації прав до Державного реєстру прав;