ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 березня 2023 року
м. Київ
справа № 260/433/19
адміністративне провадження № К/990/35745/22
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Термал-Стар" Головного управління ДПС у Закарпатській області про скасування податкових повідомлень-рішень, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Закарпатській області на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 13.06.2022 (суддя - Гебеш С.А.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09.11.2022 (головуючий суддя - Гобор Р.Б., судді: Бруновська Н.В., Шавель Р.М.) у справі №260/433/19.
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Термал-Стар" (далі - ТОВ "Термал-Стар") звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби в Закарпатській області (далі - ГУ ДФС у Закарпатській області) від 11.01.2019 №0000281401, №0000271401, №0000261401, №0000251401, №0000241401, №000231401.
Справа судами розглядалась неодноразово.
Так, постановою Верховного Суду від 22.03.2021 рішення судів першої та апеляційної інстанції про задоволення позову скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
За наслідками повторного перегляду, рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 13.06.2022 позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано податкові повідомлення-рішення ГУ ДФС у Закарпатській області від 11.01.2019 № 0000271401, № 0000241401, № 0000231401. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09.11.2022 рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 13.06.2022 в частині визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 11.01.2019 № 0000241401 скасовано та прийнято в цій частині постанову, якою в задоволенні цієї позовної вимоги відмовлено. Рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 13.06.2022 в частині визнання протиправними та скасування податкових повідомлень рішень від 11.01.2019 № 0000271401 та № 0000231401 залишено без змін.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДФС у Закарпатській області оскаржила їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 13.06.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09.11.2022.
В обґрунтування підстав касаційного оскарження ГУ ДФС у Закарпатській області зазначає, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 28.05.2021 у справі №120/1565/19-а.
Також відповідач посилається на те, що під час проведення перевірки та судового розгляду даної справи судами попередніх інстанцій не враховано, що між Урядами України та Угорською Республікою не встановлено способу застосування обмеження передбаченого пунктом 2 статті 11 Конвенції між Україною і Угорською Республікою про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень щодо визначення розміру ставки (…обмежується ставкою 10 % загальної суми процентів…), а отже договірними державами не визначено відсоток який повинен сплачуватись у першій договірній державі де виникли проценти, натомість Конвенція містить максимальну ставку 10%. Крім того, за доводами відповідача, придбані у нерезидента Booking.com послуги оподатковуються відповідно до пункту 186.3 статті 186 Податкового кодексу України.
Позивач не скористався своїм правом та не надав відзив на касаційну скаргу, що не перешкоджає розгляду даної касаційної скарги.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, ГУ ДФС у Закарпатській області проведено планову виїзну перевірку ТОВ "Термал-Стар" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2015 по 30.06.2018, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з 01.07.2015 по 30.06.2018.
За результатами проведеної перевірки складено акт від 19.12.2018 № 1256/07-16-14-01/32123738, в якому відображено висновки про порушення позивачем податкового законодавства:
Підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134, підпункту140.4.2 пунктів 140.2,140.4 статті 140 Податкового кодексу України, в результаті чого завищено від`ємне значення об`єкта оподаткування податком на прибуток підприємств за І півріччя 2018 року на 8192658,00 грн;
Підпунктів 141.4.1, 141.4.2 пункту141.4 статті 141 Податкового кодексу України, внаслідок чого до бюджету не сплачено податок, який утримується при виплаті доходів (прибутків) нерезидентам в розмірі 441463,70 грн;
Підпунктів 14.1.13, 14.1.185 пункту 14.1 статті 14, пункту188.1 статті 188, пункту185.1 статті 185, пункту186.3 статті 186, пунктів 198.1, 198.5, 198.6 статті 198, підпункту197.1.14 пункту 197.1 статті 197, пунктів 201.1, 201.3 статті 201 Податкового кодексу України, що призвело до заниження податкових зобов`язань з ПДВ на 3095693,00 грн;
пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України внаслідок несвоєчасної реєстрації податкової накладної на суму ПДВ 278,41 грн та невиконання обов`язку щодо реєстрації податкових накладних на загальну суму ПДВ 39106,28 грн;
підпункту16.1.6 пункту 16.1 статті 16, пункту30.6 статті 30 Податкового кодексу України внаслідок неподання звіту про суми податкових пільг за ІІІ квартал 2017 року.
На підставі названого актa перевірки відповідачем 11.01.2019 прийнято наступні податкові повідомлення-рішення:
№ 0000281401 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 170,00 грн.;
№ 0000271401 про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем "податок на прибуток іноземних юридичних осіб" на 745901,10 грн, в тому числі, штрафні (фінансові) санкції 304437,50 грн;
№ 0000261401 про зменшення від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток за І півріччя 2018 року на 8192658,00 грн.;
№ 0000251401 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 27,84 грн.;
№ 0000241401 про застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 19553,14 грн.;
№ 000231401 про збільшення суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість на 3095693,00 грн. та застосування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 773923,00 грн.
Надаючи оцінку обставинам у справі, Верховний Суд виходить з наступного.
Як встановлено судами та вбачається з матеріалів справи, ТОВ "Термал-Стар" здійснювало виплату відсотків резиденту Угорщини - IBE KERESKEDELMI ES SZOLGALTATO KORLATORT FELELOSSEGU TARSASAG на підставі договору від 30.04.2009 № U 300409, який було укладено з нерезидентом "БоусманКонтинентал LTD" (Британські Віргінські Острови, Акара, буд. 24, вул.Кастро ВікземзКий 1) - у подальшому Кредитор.
Згідно додаткової угоди від 05.12.2014 №10 до вищевказаного договору внесено наступні зміни:
На підставі укладеної угоди поступки права вимог № TermalStar від 05.12.2014, укладеної між Кредитором та новим Кредитором (ТОВ "Ай Бі І з торгівлі та послуг/ IBE KERESKEDELMI ES SZOLGALTATO KORLATORT FELELOSSEGU TARSASAG (BudapestBajcsyZsilinzkyut 42-46 Hungary, №12863512-2-43), керуючись умовами кредитного договору від 30.09.2004 №300409, уклали угоду про те, що від Кредитора до нового Кредитора перейшло право вимоги від Позичальника (ТОВ "Термал-Стар") боргу по сумі фактично наданої послуги та суми нарахованих відсотків за фактичний термін користування позикою.
За висновком контролюючого органу, ТОВ "Термал-Стар" є податковим агентом, а тому у відповідності до вимог пункту 2 статті 11 Конвенції між Україною і Угорською Республікою про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень, ТОВ "Термал-Стар" при виплаті доходів резиденту Угорщини - фірмі IBE KERESKEDELMI ES SZOLGALTATO KORLATORT FELELOSSEGU TARSASAG повинно було утримувати та сплачувати податок з доходів нерезидента у розмірі 10 % з суми виплачених відсотків у розмірі 4414636, 00 грн.
Відповідно до підпункту 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 Податкового кодексу України резидент який здійснює на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у підпункті 141.4.1 ПК України, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.4-141.4.5 та 141.4.11 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, що сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності. Вимоги цього абзацу не застосовуються до доходів нерезидентів, що отримуються ними через їх постійні представництва на території України.
Законом України № 137/96-ВР від 23.04.1996 ратифіковано Конвенцію між Україною і Угорською Республікою про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень (далі - Конвенція).
Відповідно до статті 11 Конвенції проценти, що виникають в одній Договірній Державі і сплачуються резиденту другої Договірної Держави, будуть оподатковуватись у цій другій Державі. Однак такі проценти можуть також оподатковуватись у тій Договірній Державі, в якій вони виникають, і відповідно до законодавства цієї Держави, але якщо одержувач фактично має право на проценти, податок, що стягується, не повинен перевищувати 10 відсотків від загальної суми процентів. Компетентні органи Договірних Держав за взаємною згодою встановлюють спосіб застосування такого обмеження. Термін "проценти" при використанні в цій статті означає доход від боргових вимог будь-якого виду, незалежно від іпотечного забезпечення і незалежно від володіння правом на участь у прибутках боржника, і зокрема, доход від урядових цінних паперів і доход від облігацій чи боргових зобов`язань, включаючи премії та винагороди, що сплачуються стосовно таких цінних паперів, облігацій та боргових зобов`язань.
Згідно з пунктами 103.1, 103.2 статті 103 Податкового кодексу України, застосування правил міжнародного договору України здійснюється шляхом звільнення від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України, зменшення ставки податку або шляхом повернення різниці між сплаченою сумою податку і сумою, яку нерезиденту необхідно сплатити відповідно до міжнародного договору України.
Особа (податковий агент) має право самостійно застосувати звільнення від оподаткування або зменшену ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України на час виплати доходу нерезиденту, якщо такий нерезидент є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу і є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України.
Застосування міжнародного договору України в частині звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку дозволяється тільки за умови надання нерезидентом особі (податковому агенту) документа, який підтверджує статус податкового резидента згідно з вимогамипункту 103.4цієї статті.
За правилами пункту 103.4 статті 103 Податкового кодексу України підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України є подання нерезидентом з урахуванням особливостей, передбачених пунктами 103.5 і 103.6 цієї статті, особі (податковому агенту), яка виплачує йому доходи, довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України, а також інших документів, якщо це передбачено міжнародним договором України.