1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 березня 2023 року

м. Київ

справа №420/8165/21

адміністративне провадження № К/9901/38543/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів: Рибачука А.І., Стеценка С.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02.07.2021 (суддя Тарасишина О.М) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.09.2021 (колегія суддів: Осіпов Ю.В., Косцова І.П., Скрипченко В.О.) у справі №420/8165/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, Пенсійного фонду України про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

В травні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до ГУ ПФУ в Одеській області, в якому просив суд:

- визнати неправомірним та скасувати рішення ГУ ПФУ в Одеській області, яке викладено у листі від 11.05.2021 №7463-7371/В-02/8-1500/21, а також рішення від 19.04.2021 №951060840441 щодо проведення з 13.12.2019 перерахунку пенсії в частині визначення проценту розрахунку пенсії у розмірі 60% від суми заробітної плати та обмеження її максимальним розміром;

- зобов`язати ГУ ПФУ в Одеській області здійснити перерахунок та виплату йому пенсії за вислугу років з 13.12.2019, виходячи із розрахунку 90% від суми місячної заробітної плати на підставі довідки прокуратури Одеської області від 06.03.2020 №423 без обмеження максимального розміру пенсії, а також виплатити з 13.12.2019 різницю в розмірі пенсії за минулий час та з урахуванням раніше проведених виплат.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 27.04.2021 позивач звернувся до пенсійного органу із заявою про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16.03.2021 по справі №420/3366/20 щодо проведення перерахунку призначеної пенсії за вислугу років на підставі Закону України "Про прокуратуру". Однак, листом від 11.05.2021 ГУ ПФУ в Одеській області повідомлено, що на виконання судового рішення пенсію перераховано виходячи з розрахунку 60% від середньомісячного заробітку та з обмеженням максимальним розміром.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 02.07.2021 позов задоволено повністю.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, яке викладено у листі від 11.05.2021 №7463-7371/В-02/8-1500/21, (№ 951060840441 від 19.04.2021) про проведення з 13.12.2019 перерахунку пенсії ОСОБА_1 в частині визначення проценту розрахунку пенсії у розмірі 60% від суми заробітної плати та обмеження її максимальним розміром.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії за вислугу років з 13.12.2019, виходячи з розрахунку 90% від суми місячної заробітної плати на підставі довідки прокуратури Одеської області від 06.03.2020 року № 423 без обмеження максимального розміру пенсії, а також виплатити з 13.12.2019 року різницю в розмірі пенсії за минулий час та з урахуванням раніше проведених виплат.

Зобов`язано Пенсійний фонд України виплатити з 13.12.2019 перераховану на підставі довідки прокуратури Одеської області від 06.03.2020 № 423 пенсію ОСОБА_1 виходячи з розрахунку 90% від суми місячної заробітної плати без обмеження максимального розміру пенсії, а також виплатити з 13.12.2019 різницю в розмірі пенсії за минулий час та з урахуванням раніше проведених виплат

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.09.2021 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02.07.2021 скасовано в частині зобов`язання Пенсійного фонду України виплатити з 13.12.2019 перераховану на підставі довідки прокуратури Одеської області №423 від 06.03.2020 пенсію ОСОБА_1 виходячи із розрахунку 90% від суми місячної заробітної плати без обмеження максимального розміру пенсії, а також виплатити з 13.12.2019 різницю в розмірі пенсії за минулий час та з урахуванням раніше проведених виплат та ухвалено в цій частині нове рішення, яким зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області виплатити з 13.12.2019 перераховану на підставі довідки прокуратури Одеської області №423 від 06.03.2020 пенсію ОСОБА_1, виходячи із розрахунку 90% від суми місячної заробітної плати без обмеження максимального розміру пенсії, а також виплатити з 13.12.2019 різницю в розмірі пенсії за минулий час та з урахуванням раніше проведених виплат.

В іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02.07.2021 залишено без змін.

Не погоджуючись з судовими рішеннями відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати, ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити.

Касаційна скарга обґрунтувана тим, що суди попередніх інстанцій щодо спірних правовідносин неправильно застосували положення статті 86 Закону № 1697-VII, статті 50-1 Закону № 1789-XII, статті 2, абзацу 1 пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 08.07.2011 № 3668-VI "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" (далі - Закон № 3668-VI), у зв`язку із чим дійшли помилкових висновків щодо наявності підстав для перерахунку пенсії у розмірі 90 відсотків від суми місячної заробітної плати та без обмеження розміру.

Вказує, що суд апеляційної інстанції застосував норму права без урахування висновку Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду від 24.06.2020 у справі №580/234/19, від 05.11.2020 у справі №440/2423/19.

Ухвалою Верховного Суду від 22.11.2021 відкрито касаційне провадження.

Від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому заперечує проти її задоволення, просить судові рішення залишити без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційних скарг, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судами встановлено, що ОСОБА_1 з 24.01.2011 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Одеській області та отримує пенсію за вислугу років, призначену у відповідності до ст.50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 №1789-ХІІ (в редакції чинній на час виходу на пенсію) у розмірі 90% заробітку.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 16.03.2020 у справі №420/3366/20 зобов`язано ГУ ПФУ в Одеській області здійснити перерахунок та виплату пенсії за вислугу років позивачу на підставі довідки Прокуратури Одеської області від 04.03.2020 №423 з 13.12.2019 із врахуванням раніше виплачених сум. Рішення набрало законної сили 16.04.2021.

27.04.2021 ОСОБА_1 звернувся до ГУ ПФУ в Одеській області із письмовою заявою про виконання судового рішення від 16.03.2021 у справі №420/3366/20 щодо проведення перерахунку призначеної пенсії за вислугу років на підставі Закону України "Про прокуратуру", зазначивши, що такий перерахунок має бути проведений у розмірі 90% від суми заробітку, вказаної у довідці прокуратури Одеської області від 06.03.2020 №423, та виплати пенсії мають здійснюватися без обмеження її граничного розміру.

Однак, ГУ ПФУ в Одеській області своїм листом від 11.05.2021 №7463-7371/В-02/8-1500/21 повідомило позивача про здійснення перерахунку його пенсії у відповідності до довідки прокуратури Одеської області від 06.03.2020р. №423 виходячи із розрахунку 60% від середньомісячного заробітку та застосуванням максимального розміру пенсії, який не може перевищувати 10 (десяти) прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність.

Не погоджуючись із зазначеними діями та рішеннями відповідача, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що до розміру призначеної позивачу до 01.01.2016 пенсії не можуть застосовуватись обмеження в 60 відсотків від суми місячної (чинної) заробітної плати та обмеження максимального розміру пенсії, визначені Законом № 1697-VII. При перерахунку пенсії позивача має застосовуватись норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії.

Апеляційний суд скасував рішення суду першої інстанції в частині зобов`язання Пенсійного фонду України, оскільки суд першої інстанції помилково застосував до спірних правовідносин постанову Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 №1279 "Деякі питання організації виплати пенсії та грошової допомоги", оскільки вказаною постановою був змінений лише тільки порядок фінансування виплати пенсій, а повноваження ПФУ та його територіальних органів щодо призначення, нарахування та виплати пенсій не змінені.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.

Спірними у цій справі є питання щодо розміру відсотку, який підлягає застосуванню при перерахунку пенсії, призначеної працівнику прокуратури відповідно до Закону № 1789-XII та виплати її без обмеження розміру.

На час призначення ОСОБА_1 пенсії особливості пенсійного забезпечення прокурорів і слідчих прокуратури визначалися статтею 50-1 Закону №1789-ХІІ.

Так, статтею 50-1 Закону №1789-ХІІ у редакції, чинній до 1 жовтня 2011 року, було передбачено, що прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до котрої включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку.

15 липня 2015 року набрав чинності Закон №1697-VII, відповідно до Розділу ХІІ Прикінцевих положень якого визнано таким, що втратив чинність із набранням чинності цим Законом, зокрема, Закон №1789-XII, крім, частин третьої, четвертої, шостої та одинадцятої статті 50-1, що втратили чинність з 15 грудня 2015 року.

З набранням чинності Законом №1697-VII пенсійне забезпечення працівників прокуратури регулюється положеннями статті 86, за правилами частин першої, другої якої прокурори мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років. Пенсія призначається в розмірі 60 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії.

Згідно з частиною двадцятою статті 86 Закону №1697-VII призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури на момент виникнення права на перерахунок. Перерахунок призначених пенсій проводиться з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув право на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Пенсія працюючим пенсіонерам перераховується також у зв`язку з призначенням на вищу посаду, збільшенням вислуги років, присвоєнням почесного звання або наукового ступеня та збільшенням розміру складових його заробітної плати в порядку, передбаченому частинами другою, третьою та четвертою цієї статті, при звільненні з роботи або за кожні два відпрацьовані роки.

Відповідно до частини першої статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії у часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

За загальним правилом норма права діє щодо відносин, які виникли після набрання чинності цією нормою. Тобто до правовідносин застосовується той закон, під час дії якого вони настали.

Позицію щодо незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів висловлював Конституційний Суд України. Так, згідно з висновками щодо тлумачення змісту статті 58 Конституції України, викладеними у рішеннях Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зп, від 9 лютого 1999 року № 1-рп/99, від 5 квітня 2001 року № 3-рп/2001, від 13 березня 2012 року № 6-рп/2012, закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності; дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється із втратою ним чинності, тобто до певного юридичного факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце; дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.

Ураховуючи наведене, до правовідносин щодо визначення відсоткового значення розміру пенсії, право на перерахунок якої виникло після набрання чинності Законом №1697-VII, повинні застосовуватись виключно норми цього Закону, оскільки застережень щодо застосування норми, що визначала розмір місячного заробітку у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії, Закон №1697-VII не містить та не встановлює окремого порядку обчислення відсоткового розміру під час перерахунку раніше призначеної пенсії з урахуванням норми Закону №1789-XII, що визначала розмір місячного заробітку у відсотках та яка діяла на момент призначення пенсії, тобто одночасного застосування норм, які передбачені різними законами.


................
Перейти до повного тексту