ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 березня 2023 року
м. Київ
cправа № 904/934/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Кондратова І.Д. - головуючий, судді - Вронська Г.О., Губенко Н.М.,
розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"
на рішення Господарського суду Дніпропетровської області
(суддя - Бєлік В.Г.)
від 28.07.2022
та постанову Центрального апеляційного господарського суду
(головуючий - Кощеєва І.М., судді - Березкіна О.В., Антонік С.Г.)
від 24.10.2022
у справі за позовом Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат"
до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"
про стягнення штрафу за несвоєчасну доставку вантажу у розмірі 98 252,60 грн,
Короткий зміст позовних вимог та заперечень
1. Приватне акціонерне товариство "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (далі - Товариство, позивач) звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - Залізниця, відповідач) про стягнення штрафу за несвоєчасну доставку вантажу у розмірі 98 252, 60 грн.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Залізниця доставила вантаж із порушенням встановленого терміну доставки, визначеного статтею 41 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, та Правилами обчислення термінів доставки вантажу (далі - Правила), затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644.
3. Залізниця заперечувала, оскільки при розрахунку штрафу не враховані акти затримки. Така затримка сталась не з вини Залізниці.
4. Також Залізниця заявила клопотання про зменшення розміру нарахованого штрафу до 1 грн, яке мотивовано таким:
- Товариство не вказало, що йому спричинені збитки, а тому розмір штрафу значно перевищує збитки;
- залізнична інфраструктура постраждала від систематичних ракетних обстрілів російської федерації (наводить перелік майна, яке зруйновано та пошкоджено);
- Залізниця внесена до переліку підприємств, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави (постанова Кабінету Міністрів України (далі - КМУ) від 04.03.2015 № 83);
- відповідно до постанови КМУ від 04.11.2015 № 891 залізничний транспорт здійснює військові залізничні перевезення, у зв`язку з чим, рухомий склад повинен утримуватися у справному стані і своєчасно проходити обслуговування;
- військова агресія російської федерації, що є загальновідомим фактом (частина третя статті 75 ГПК України), зумовила виконання Залізницею евакуаційних рейсів, здійснення перевезень для потреб Збройних Сил України, що теж є загальновідомим фактом і також підтверджується органами державної влади та місцевого самоврядування і публікаціями у засобах масової інформації;
- зобов`язання з перевезення за заявленими накладними виконані в повному обсязі;
- порушення зобов`язання мало місце до початку військової агресії російської федерації, проте наведене не нівелює права суду за наявності обставин на дату розгляду спору зменшити розмір неустойки.
Фактичні обставини справи, установлені судами
5. У листопаді 2021 року Залізниця до станції призначення Рядова та Терни Придніпровської залізниці здійснила перевезення вантажу. Одержувач - Товариство.
6. Перевезення оформлені такими залізничними накладними: №№ 40193732, 40193757, 40193765, 40193773, 40193781, 40193799, 40193807, 40193815, 40316465, 40316523, 40316531, 40316671, 40317042, 40317059, 47202692, 47331046, 47331053, 47398466, 47398508, 47419098, 47449012, 47449038, 47520432, 47646971, 51118305, 47814496, 47893474, 47895388, 47893516, 44074292, 40679011, 40679029, 40679078, 40679136, 40693392, 40697740, 40697906, 40845489, 40845497, 40845505, 40854101, 40859068, 40859076, 40880486, 40880718, 40880775, 45028974, 45028982, 40839862, 40944845, 40944886, 45106382, 40836249, 40837304, 40837320, 40837338, 40837346, 40969289, 40969305, 40977985, 40978025, 40978041, 40978058, 40978066, 40982696, 40982720, 40982738, 40982761, 41015041, 41048885, 47790514, 47814967, 47814975, 47814983, 51492692, 45275856, 45276169, 45276185, 45276268, 45276276, 45278546, 45327699, 45342516, 45348497, 45369352, 41123720, 41123738, 41145046, 45368412, 45368420, 41167073, 41167081, 41167099, 41167107, 41278326, 41278334, 41278342, 41278417, 41278557, 45411857, 45477668, 45508058, 41174830, 41258732, 41258740, 41258757, 41299363, 51858686, 41150707, 41196585, 41239690, 41278086, 41278102, 41278151, 41375940, 41553678, 45547957, 41531005, 45513033, 45619509, 41258831, 41258849, 41258864, 41258872, 41531955, 41532003, 41532219, 41532334, 41532367, 41532375, 41541095, 41541103, 41541111, 41541129, 41541137, 41541160, 41541186, 41541194, 41541202, 41541210, 41541228, 41541236, 41541244, 41541277, 41541285, 41541293, 41541301, 41541319, 41541335, 51829158, 51858686, 41320284, 41320318, 45696937, 51854271, 51859940, 51860021.
7. Під час здійснення вказаних перевезень вантажів Залізниця допустила прострочення термінів доставки, що підтверджується календарними штемпелями на зазначених залізничних накладних.
8. Залізниця доставила вантаж на адресу Товариства у листопаді 2021 року з прострочкою від двох до шістнадцяти днів згідно з розрахунком позивача, який визнаний судами обґрунтованим.
9. Загальний розмір заявленого до стягнення штрафу складає 98 252,60 грн.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
10. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 28.07.2022, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 24.10.2022, позовні вимоги задоволено. Стягнуто з відповідача на користь позивача штраф за несвоєчасну доставку порожніх вагонів у розмірі 98 252,60 грн та витрати зі сплати судового збору у розмірі 2 481,00 грн.
11. Рішення судів обґрунтовано таким:
- Залізниця доставила вантаж Товариству із порушенням встановленого терміну доставки, визначеного статтею 41 Статуту залізниць України та Правилами, що підтверджується календарними штемпелями на накладних;
- Залізниця не надала доказів відсутності вини в порушенні терміну доставки вантажів та заперечень по суті позовних вимог в частині стягнення штрафу в сумі 98 252,60 грн;
- акти загальної форми ГУ-23, на які посилається Залізниця, як на підставу відсутності у її діях вини з прострочення зобов`язання, містять загальну інформацію про певні конвенційні заборони, проте не визначено причини таких заборон, не дає змогу оцінити такі зупинки на шляху прямування і встановити, чи дійсно були такі зупинки невідворотними і чи не міг відповідач вплинути на скорочення часу таких зупинок;
- щодо клопотання про зменшення розміру неустойки, то наведені Залізницею обставини не є винятковими;
- розмір штрафу за прострочену доставку вантажів визначено пунктом 116 Статуту залізниць України. Зменшення розміру такого штрафу Статутом не передбачено.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та підстава (підстави) відкриття касаційного провадження. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу, та викладені у відзиві на касаційну скаргу
12. 02.12.2022 Залізниця звернулась до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове - про відмову у задоволенні позовних вимог шляхом зменшення розміру штрафу на 50%.
13. В обґрунтування касаційної скарги Залізниця зазначає таке:
- суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми статті 233 ГК України та статей 3, 551 ЦК України в період введення воєнного стану в Україні, з урахуванням обставин у спірних правовідносинах та Закону України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні", яким затверджено Указ Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 №64/2022 за відсутності висновку Верховного Суду щодо питання застосування цих норм права у подібних правовідносинах (пункт 3 частини другої статті 287 ГПК України);
- касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики, оскільки у судах першої та апеляційної інстанцій розглядаються низка подібних справ за позовами до скаржника про стягнення штрафу за несвоєчасну доставку вантажу із заявленим клопотанням про зменшення розміру штрафних санкцій, зокрема, справи №№ 904/1289/22, 904/3341/22, 904/3277/22, 904/392/22, 904/880/22, 904/907/22, 904/9744/21, 904/547/22, 904/821/22, 904/613/22, 904/124/22, 910/2621/22, 910/3047/22, 904/1401/22, 904/1561/22, 910/6000/21, 910/20897/20, 910/15641/21, 910/1972/21, 904/1725/22, 904/1754/22, 904/1752/22, 904/1795/22, 904/1815/22, 904/1871/22, 904/1874/22, 904/1907/22, 904/2060/22, 904/2397/22, 904/2348/22 (підпункт "а" пункту 2 частини третьої статті 287 ГПК України);
- у судах існує неоднакове застосування норм статей 233 ГК України та 551 ЦК України з урахуванням введення воєнного стану в Україні у подібних правовідносинах, з огляду на відсутність єдиного висновку Верховного Суду щодо застосування вказаних норм права, а саме:
а) у справах №№ 910/3228/22, 910/7825/22, 910/2621/22 суди врахували відсутність доказів негативних наслідків від несвоєчасної доставки вантажу, що свідчили б про погіршення фінансового стану позивача, ускладнення в його господарській діяльності чи завдання йому збитків в результаті дій відповідача, а також врахувавши фінансовий стан сторін, стратегічне значення АТ "Українська залізниця", як важливого підприємства залізничного транспорту, яке здійснює вантажі, пасажирські перевезення, прийшли до висновку, що зменшення суми штрафу є обґрунтованим;
б) у справах №№ 904/613/22, 904/934/22, 904/392/22 суди дійшли висновку про відсутність підстав для зменшення штрафу.
14. 22.03.2023 Товариство подало відзив на касаційну скаргу, в якому заперечило проти доводів касаційної скарги.
15. Відзив мотивовано таким:
- Залізниця не скористалась правом зазначити у перевізних документах причини затримки вантажу;
- посилання скаржника на воєнний стан не є тією обставиною, що надає право на зменшення розміру неустойки без дослідження всіх доказів у сукупності;
- багато підприємств групи Метінвест (до якої входить Товариство) повністю або частково зупинилися. Товариство здійснює витрати, пов`язані із забезпеченням життєдіяльності підприємства, виплатою заробітної плати працівникам, сплатою податків;
- Залізниця у скарзі не наводить доказів того, що намагалася уникнути затримки вагонів, доказів відсутності своєї вини.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Мотиви, якими керується Верховний Суд, та застосоване законодавство
16. Розглянувши подану касаційну скаргу, Верховний Суд дійшов висновку, що вона підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.
17. Скаржник, звертаючись з касаційною скаргою, не оскаржує судові рішення в частині висновків щодо суті позовних вимог (наявність прострочення зі своєчасної поставки товару, що є підставою для нарахування штрафу). Залізниця фактично не погоджується з висновком судів попередніх інстанцій щодо відсутності у спірних правовідносинах виняткових випадків для зменшення неустойки на підставі статті 551 ЦК України та статті 233 ГК України.
18. Відповідальність за несвоєчасну доставку вантажів передбачена статтею 116 Статуту залізниць України, згідно з абзацом першим якої за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини).
19. Правовідносини між сторонами і прострочення їх виконання Залізницею відбулося до ухвалення Закону України від 24.02.2022 "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні", яким затверджено відповідний Указ Президента України від 24.02.2022 № 64/2022, яким введено в Україні воєнний стан з 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.
20. Верховний Суд вважає помилковим висновок судів попередніх інстанцій щодо відмови у задоволенні клопотання про зменшення розміру неустойки, оскільки Статут залізниць України не передбачає зменшення розміру такого штрафу.
21. Відповідно до частини третьої статті 551 ЦК України розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.
22. Норма частини третьої статті 551 ЦК України передбачає дві умови для зменшення розміру неустойки, а саме: (І) якщо він значно перевищує розмір збитків, (ІІ) наявність інших обставин, які мають істотне значення.
23. Тлумачення частини третьої статті 551 ЦК України свідчить, що в ній не передбачено вимог щодо обов`язкової наявності одночасно двох умов, а тому достатнім для зменшення неустойки може бути наявність лише однієї з них (постанова Верховного Суду від 04.04.2018 у справі № 367/7401/14-ц).
24. У разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов`язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов`язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу (частина перша статті 233 ГК України).
25. Аналіз приписів статей 551 ЦК України, 233 ГК України свідчить, що право суду зменшити заявлені до стягнення суми штрафних санкцій пов`язане з наявністю виняткових обставин, встановлення яких вимагає надання оцінки; господарський суд повинен надати оцінку поданим учасниками справи доказам та обставинам, якими учасники справи обґрунтовують наявність підстав для зменшення штрафних санкцій, так і заперечення інших учасників щодо такого зменшення. Вирішуючи питання про зменшення розміру пені, яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов`язання, суд повинен з`ясувати наявність значного перевищення розміру неустойки порівняно з розміром збитків, а також об`єктивно оцінити, чи є цей випадок винятковим, виходячи з інтересів сторін, які заслуговують на увагу, ступеня виконання зобов`язань, причин неналежного виконання або невиконання зобов`язання, незначності прострочення у виконанні зобов`язання, невідповідності розміру пені наслідкам порушення, негайного добровільного усунення винною стороною порушення та його наслідків та ін. При цьому обов`язок доведення існування обставин, які можуть бути підставою для зменшення розміру заявленої до стягнення суми пені, покладається на особу, яка заявляє відповідне клопотання (постанова Верховного Суду від 03.07.2019 у справі № 914/1517/18).
26. Положення статей 233 ГК України та 551 ЦК України при вирішенні питання про зменшення розміру штрафних санкцій є універсальними у правозастосуванні (пункт 8.26. постанови Верховного Суду від 09.03.2023 у справі № 902/317/22).
27. Реалізуючи свої дискреційні повноваження, які передбачені статтями 551 ЦК України та 233 ГК України щодо права зменшення розміру належних до сплати штрафних санкцій, суд, враховуючи загальні засади цивільного законодавства, передбачені статтею 3 ЦК України (справедливість, добросовісність, розумність) має забезпечити баланс інтересів сторін, та з дотриманням правил статті 86 ГПК України визначати конкретні обставини справи (як-то: ступінь вини боржника, його дії щодо намагання належним чином виконати зобов`язання, ступінь виконання зобов`язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов`язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, дії/бездіяльність кредитора тощо), які мають юридичне значення, і з огляду на мотиви про компенсаційний, а не каральний характер заходів відповідальності з урахуванням встановлених обстави справи не допускати фактичного звільнення від їх сплати без належних правових підстав (пункт 88 постанови Верховного Суду від 02.03.2023 у справі № 905/1409/21).