ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 березня 2023 року
м. Київ
справа № 460/9602/20
провадження № К/9901/35670/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Стрелець Т.Г., Шарапи В.М.,
за участю секретаря судового засідання Буденка В.В.,
за участю представника позивача, представників третіх осіб,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в касаційному порядку справу за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Кавказьке" до Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, треті особи - Релігійна організація "Рівненська міська іудейська релігійна громада", Комунальне підприємство "Управління майновим комплексом" Рівненської обласної ради, Товариство з обмеженою відповідальністю "БК ІНТЕРБУД", Рівненська обласна рада, Товариство з обмеженою відповідальністю "Будтех-Пром", про визнання протиправними та скасування наказу і рішення, за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "БК ІНТЕР-БУД" на ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду у складі судді Друзенко Н.В. від 17 травня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів Шевчук С. М., Кухтея Р.В., Обрізка І.М. від 09 вересня 2021 року,
УСТАНОВИВ:
Вступ
1. Позивач звернувся до суду з позовом про скасування наказу Управління містобудування та архітектури про затвердження Містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва та рішення ДАБІ про надання дозволу на виконання будівельних робіт на об`єкті будівництва. Разом з позовом позивачем було подано заяву про забезпечення позову, в якій він просив зупинити дію оскаржуваного наказу та заборонити розробляти та затверджувати проектну документацію, проводити будівельні роботи з будівництва на підставі Містобудівних умов та обмежень, затверджених оскаржуваним наказом.
2. Вирішуючи справу, Суду слід дати відповідь на таке питання: чи доведено та документально підтверджено обставини, які б вказували на очевидну небезпеку заподіяння шкоди його правам та інтересам, які б унеможливили захист його прав та інтересів без вжиття відповідних заходів до ухвалення рішення у справі?
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
3. Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Кавказьке" звернулось до суду з позовом до Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, треті особи - Релігійна організація "Рівненська міська іудейська релігійна громада", Комунальне підприємство "Управління майновим комплексом" Рівненської обласної ради, ТОВ "БК ІНТЕРБУД", Рівненська обласна рада, ТОВ "Будтех-Пром", у якому просило, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, просило:
- визнати протиправним та скасувати наказ Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради від 02 червня 2020 року № 81/М про затвердження Містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва "Нове будівництво багатофункціонального комплексу з діловим центром з готелем та житловими приміщеннями", виданих Рівненській обласній раді в особі КП "Управління майновим комплексом" Рівненської обласної ради, на земельній ділянці за адресою: м. Рівне, вул. Кавказька, 32-Б, площею 0,2441 га з кадастровим номером 5610100000:01:015:0109, яка належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Рівненської області;
- визнати протиправним і скасувати рішення Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 07 травня 2021 року про надання дозволу КП "Управління майновим комплексом" Рівненської обласної ради на виконання будівельних робіт на об`єкті "Нове будівництво багатофункціонального комплексу з діловим центром з готелем та житловими приміщеннями: м. Рівне, вул. Кавказька, 32-Б", реєстраційний номер ІУ013210430864 та дозволу на виконання будівельних робіт, виданого Державною архітектурно-будівельною інспекцією України 07.05.2021 року, реєстраційний номер: ІУ 013210430864.
4. Одночасно з позовом позивач подавав заяву про забезпечення позову, в якій просив зупинити дію оскаржуваного наказу від 02 червня 2020 року № 81/М та заборонити КП "Управління майновим комплексом" Рівненської обласної ради та будь-яким іншим особам розробляти та затверджувати проектну документацію, проводити будівельні роботи з будівництва багатофункціонального комплексу з діловим центром з готелем та житловими приміщеннями на земельній ділянці за адресою: м. Рівне, вул. Кавказька, 32-Б на підставі Містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта "Нове будівництво багатофункціонального комплексу з діловим центром з готелем та житловими приміщеннями", виданих Рівненській обласній раді в особі Комунального підприємства "Управління майновим комплексом" Рівненської обласної ради, затверджених наказом Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради від 02 червня 2020 року № 81/М.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
5. Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 17 травня 2021 року, залишеною без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду 09 вересня 2021 року, заяву Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Кавказьке" про забезпечення позову в справі № 460/9602/20 було задоволено.
Заборонено КП "Управління майновим комплексом" Рівненської обласної ради, ТОВ "БК Інтер-Буд", ТОВ "Будтех-Пром" та/або будь-яким іншим особам за їх дорученням чи за договором, здійснювати будь-які підготовчі та/або будівельні роботи на земельній ділянці кадастровий номер 5610100000:01:015:0109 з будівництва об`єкта "Нове будівництво багатофункціонального комплексу з діловим центром з готелем та житловими приміщеннями: м. Рівне, вул. Кавказька, 32-Б", до набрання законної сили судовим рішенням у цій адміністративній справі.
6. Задовольняючи заяву про забезпечення позову, суди попередніх інстанцій виходили з того, що, беручи до уваги предмет спору, ймовірні наслідки задоволення позову, суд вважає допустимим забезпечення даного позову шляхом заборони КП "Управління майновим комплексом" Рівненської обласної ради, ТОВ "БК Інтер-Буд", ТОВ "Будтех-Пром" та/або будь-яким іншим особам за їх дорученням чи за договором, здійснювати будь-які підготовчі та/або будівельні роботи на земельній ділянці кадастровий номер 5610100000:01:015:0109 з будівництва об`єкта "Нове будівництво багатофункціонального комплексу з діловим центром з готелем та житловими приміщеннями: м. Рівне, вул. Кавказька, 32-Б", до набрання законної сили судовим рішенням по даній адміністративній справі.
7. У оскаржуваних судових рішеннях зазначено, що, забороняючи здійснювати підготовчі та/або будівельні роботи, суди не вдавались до правової оцінки наказу про затвердження містобудівних умов та обмежень і дозволу на виконання будівельних робіт, і не приймали до уваги ті доводи сторони позивача, які ґрунтуються на ознаках протиправності оскаржуваних рішень, оскільки такі можуть бути встановлені лише на підставі дослідження поданих сторонами доказів у справі під час розгляду її по суті.
8. Вирішуючи заяву про забезпечення позову, суди попередніх інстанцій зауважили, що а ні Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", а ні жодним іншим нормативно-правовим актом не встановлено строковості дії містобудівних умов та обмежень та дозволу на виконання будівельних робіт, а це свідчить на користь того, що протягом дії заходів забезпечення позову вони не втратять свою чинність.
9. Обраний заявником спосіб забезпечення позову, за висновками судів попередніх інстанцій, не позбавляє замовника будівництва права на здійснення будівельних робіт на відповідному об`єкті після надання судом правової оцінки законності та обґрунтованості надання такого права (винесення рішення).
10. Таким чином, суди констатували, що вжиття заходів позову жодним чином не зумовлює фактичного вирішення спору по суті, а спрямовано лише на збереження існуючого становища до розгляду справи по суті.
11. Дійшовши таких висновків, суди попередніх інстанцій підкреслювали, що вони відповідають правовій позиції Верховного Суду, наведеній у постановах від 24 червня 2020 року у справі № 420/7613/19, від 27 квітня 2021 року у справі № 420/6907/20 та від 13 травня 2021 року у справі № 420/2719/20.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
12. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, якими задоволено заяву позивача про забезпечення цього позову, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права,, ТОВ "БК ІНТЕР-БУД" звернулось із касаційною скаргою, у якій просить скасувати ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду від 17 травня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 вересня 2021 року та постановити нову ухвалу, якою відмовити Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Кавказьке" у задоволенні заяви про забезпечення позову.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
13. Судами попередніх інстанцій встановлено, що Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Кавказьке" з 21 липня 2016 року зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, за організаційно-правовою формою - об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, за видом діяльності - 81.10. Комплексне обслуговування об`єктів, місцезнаходження: м. Рівне, вул. Кавказька, 6.
14. За даними Публічної кадастрової карти, будинок № 6 по вул. Кавказька в м. Рівне та його прибудинкова територія розміщені на земельній ділянці площею 0,8286 га з кадастровим номером 5610100000:01:015:0197; ділянка перебуває в комунальній власності і має цільове призначення: для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку.
15. З даною ділянкою безпосередньо межує земельна ділянка площею 0,1559 га з кадастровим номером 5610100000:01:015:0011; ділянка перебуває в приватній власності ТзОВ "Ажур ЛТД" і має цільове призначення: для обслуговування гаражно-складських приміщень.
16. Земельна ділянка площею 0,2441 га, кадастровий номер 5610100000:01:015:0109 перебуває в комунальній власності та має цільове призначення: для обслуговування нежитлової будівлі.
17. Земельні ділянки кадастровий номер 5610100000:01:015:0197 та кадастровий номер 5610100000:01:015:0109 не є суміжними, позаяк між ними розташована земельна ділянка з кадастровим номером 5610100000:01:015:0011.
18. 16 листопада 2016 року на забудову земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000:01:015:0011 видавалися містобудівні умови і обмеження за № 01-М/254. Такі містобудівні умови і обмеження видавалися для ТзОВ "Ажур ЛТД" на основі технічної документації на реконструкцію гаражно-складських приміщень під багатоквартирний житловий будинок.
19. 07 квітня 2017 року на замовлення ОСББ "Кавказьке" Волинським відділенням Львівського НДІ судових експертиз МЮ України було складено висновок № 8414 експертного будівельно-технічного дослідження. Згідно висновку:
- класифікація будівництва не відповідає ДБН А.2.2-3-2012 "Склад та зміст проектної документації на будівництво";
- подана ТзОВ "Ажур" ЛТД технічна документація на реконструкцію гаражно-складських приміщень під багатоквартирний житловий будинок не відповідає виданим Містобудівним умовам і обмеженням забудови земельної ділянки за адресою: м. Рівне, вул. Кавказька, 32Б;
- видані Містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки за адресою: м. Рівне, вул. Кавказька, 32-Б не відповідають нормам ДБН та іншим нормативним актам, що регулюють питання будівництва. Містобудівним розрахунком забудови земельної ділянки використано площі (земельні ділянки), що не належать ТзОВ "Ажур" ЛТД для влаштування дитячих спортивних та господарських майданчиків влаштування проїздів та стоянки автомобілів;
- вказана реконструкція гаражно-складських приміщень при проведенні будівельних робіт імовірно матиме вплив на погіршення технічного стану житлового будинку за адресою: м. Рівне, вул. Кавказька, 6 (в місці знаходження вертикальної тріщини). Експерт вказав: "при проведені огляду місця реконструкції гаражно-складських приміщень під багатоквартирний житловий будинок та будинку № 6 по вул. Кавказькій у м. Рівне встановлено, що між четвертим та п`ятим під`їздом житлового будинку утворилась вертикальна тріщина на всю висоту будинку з розкриттям в гору. За динамікою розвитку тріщини спостереження не ведеться. Для визначення технічного стану необхідно провести дослідження технічного стану несучих конструкції організацією яка володіє відповідною ліцензією. Однак будівництво житлового будинку в майбутньому може призвести до погіршення стану несучих конструкцій житлового будинку (розвитку тріщини та появи нових)".
20. Дія містобудівних умов і обмежень за № 01-М/254, що видавалися для ТзОВ "Ажур ЛТД" на забудову земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000:01:015:0011 скасована рішенням Управління ДАБІ у Рівненській області від 26 квітня 2017 року № 58.
21. Земельна ділянка, кадастровий номер 5610100000:01:015:0109, за даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, перебуває у власності територіальної громади області в особі Рівненської обласної ради і 05 грудня 2019 року на неї зареєстровано інше речове право, а саме право постійного користування - КП "Управління майновим комплексом" Рівненської обласної ради.
22. Наведене здійснено в рамках реалізації Інвестиційного договору № 155 щодо будівництва багатофункціонального комплексу комерційно-ділової активності з готелем та житловими приміщеннями за адресою: м. Рівне, вул.Кавказька, 32-Б, що був укладений 19 вересня 2018 року між КП "Управління майновим комплексом" Рівненської обласної ради, як замовником та ТОВ "БК Інтербуд", як Генеральним інвестором, та погоджений рішенням Рівненської обласної ради від 07 вересня 2018 року № 1105.
23. 19 травня 2020 року КП "Управління майновим комплексом" Рівненської обласної ради звернулося до Управління містобудування та архітектури із заявою про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки площею 0,2441 га, кадастровий номер 5610100000:01:015:0109, яка розташована на вул. Кавказька, 32-Б у м. Рівне для Нового будівництва багатофункціонального комплексу з діловим центром з готелем та житловими приміщеннями. До заяви додавались: витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права; викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; ескіз намірів забудови. Згідно з такими додатками, земельна ділянка, що запланована під будівництво розташована в центральній громадсько-діловій зоні Д-1 (відповідно до фрагменту плану зонування) і на території існуючої громадської забудови (згідно фрагменту Генплану міста).
24. Наказом Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради від 02 червня 2020 року № 81/М затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкту будівництва: "Нове будівництво багатофункціонального комплексу з діловим центром з готелем та житловими приміщеннями на вул. Кавказькій, земельна ділянка 32-Б" в м. Рівному. Замовнику будівництва - КП "Управління майновим комплексом" Рівненської обласної ради велено:
- отримати вихідні дані на проектування та замовити в організаціях, що мають на це відповідний кваліфікаційний сертифікат, розроблення проектної документації;
- розробити та погодити в Управлінні містобудування та архітектури паспорт опорядження фасадів;
- встановлення вивісок здійснювати відповідно до Порядку розміщена вивісок у місті Рівному, затвердженого рішенням виконавчого комітету Рівненської міської ради від 13 листопада 2018 року № 113;
- розробити та виконати проект благоустрою та озеленення прилеглої земельної ділянки;
- укласти договір зі спеціалізованим підприємством на вивіз будівельних відходів та забезпечити його виконання;
- при проектуванні передбачити місце та обладнання для зберігання велосипедів відповідно до Програми розвитку велоінфраструктури в місті Рівному на 2020 - 2022 роки, затвердженої рішенням Рівненської міської ради від 27 лютого 2020 року № 7227;
- відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності України" та рішення Рівненської міської ради від 27 грудня 2012 року № 2703 "Про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Рівного" протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта та до прийняття його в експлуатацію звернутися до Рівненської міської ради із заявою про визначення розміру пайової участі та перерахувати до місцевого бюджету кошти для створення розвитку інфраструктури населеного пункту;
- забезпечити умови для комфортного перебування та безперешкодного пересування маломобільних груп населення (відповідно до вимог ДБН В.2.2-40:2018 "Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення", розділу 13 ДБН В.2.2-9-2018 "Громадські будинки та споруди. Основні положення");
- забезпечити встановлення системи передачі даних та підключення до системи відеоспостереження вулиць міста Рівного (інформаційно-телекомунікаційна система "Безпечне місто Рівне");
- забезпечити протягом п`яти робочих днів з дня реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації або видачі відповідного сертифіката направлення в електронній формі повідомлення про прийняття в експлуатацію об`єкта нерухомого майна Управлінню містобудування та архітектури.
25. Затверджені наказом Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради від 02 червня 2020 року № 81/М Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкту будівництва: "Нове будівництво багатофункціонального комплексу з діловим центром з готелем та житловими приміщеннями на вул. Кавказькій, земельна ділянка 32-Б" в м. Рівному передбачають:
гранично допустиму висотність будинків, будівель та споруд у метрах - 54 м.;
максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки - 55%;
максимально допустиму щільність населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону)) - 150-450 осіб/га;
мінімально допустимі відстані від об`єкта, що проектується, до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд - мінімально допустимі відстані від об`єкта, шо проектується, прийняти: до межі червоної лінії вул. Кавказької: 80,0 м - об`єкт, шо планується до будівництва, не виходить на червоні лінії вулиць (внутрішньоквартальна забудова), - до межі лінії регулювання забудови: по лінії регулювання забудови (внутрішньоквартальна забудова); Мінімально допустимі протипожежні відстані від об`єкта, шо проектується, до існуючих будинків та споруд прийняти відповідно до вимог табл. 15.2 ДБН Б. 2.2-12:2019 "Планування і забудова територій" - 6-15 м (залежно від ступеня вогнестійкості об`єктів); При визначенні мінімально допустимих відстаней від об`єкта, що проектується, до існуючих будинків та споруд врахувати нормативні розриви (побутові, протипожежні, санітарні тощо) відповідно до ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій", ДБН В.1.1-7:2016 "Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги", інших будівельних норм, державних стандартів, норм і правил із визначенням ступеню вогнестійкості оточуючих будинків і споруд, нормативної інсоляції та освітленості приміщень об`єкта будівництва та приміщень будинків на суміжних ділянках;
планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони) - забезпечити пропорційність та співвідношення архітектурного об`єму з висотою існуючої забудови, що визначає масштаб проектної споруди та вирішення архітектурного вистрою фасадів; врахувати законні інтереси та вимоги власників або користувачів земельних ділянок, приміщень та будівель, шо оточують місце будівництва, згідно із статтею 5 Закону України "Про основи містобудування"; майново-правові питання вирішити у встановленому законодавством порядку; проїзд до об`єкта забезпечити єдиною системою з урахуванням функціонального призначення прилеглих вулиць, інтенсивності транспортного, пішохідного та велосипедного руху, характеру забудови, вимог охорони навколишнього середовища; до початку проектування забезпечити обстеження та фіксацію технічного стану існуючих будинків та споруд, шо знаходяться в безпосередній близькості до будівельного майданчика; передбачити розроблення заходів щодо захисту прилеглих будівель від руйнації; забезпечення їх стійкості під час будівництва;
охоронні зони об`єктів транспорту, зв`язку, інженерних комунікацій, відстані від об`єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж - врахувати відомості Державного земельного кадастру про обтяження у використанні земельної ділянки; Відстань від об`єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж та їх охоронні зони прийняти відповідно до додатку И.1 ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій": водопровід і напірна каналізація -5м, самопливна каналізація (побутова і дощова) - 3 м, газопроводи горючих газів тиску, МПа: низького до 0,005 МПа -2 м, середнього понад 0,005 до 0,3 - 4 м, високого понад 0,3 до 0,6 - 7 м, високого понад 0,6 до 1,2 - 10 м, теплові мережі - див. ДБН В.2.5-39:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Зовнішні мережі та споруди. Теплові мережі" - 2-8 м (залежно від умов прокладання), кабелі силові всіх напруг і телекомунікаційні кабелі - 0,6 м, комунікаційні тунелі - 2м, Існуючі інженерні мережі, до яких не дотримані охоронні зони, підлягають перенесенню.