ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 березня 2023 року
м. Київ
cправа № 906/890/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Берднік І. С. - головуючого, Зуєва В. А., Волковицької Н. О.,
секретар судового засідання - Корнієнко О. В.,
за участю представників:
Товариства з обмеженою відповідальністю "Полісся-Енерго" - Чулкової Н. К.,
Квартирно-експлуатаційного відділу м. Житомир - Кур`янової Н. М.,
Житомирської міської ради - не з`явився,
Міністерства оборони України - Барди С. Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Полісся-Енерго"
на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 01.12.2022 (у складі колегії суддів: Розізнана І. В. (головуючий), Бучинська Г. Б., Грязнов В. В.)
та рішення Господарського суду Житомирської області від 25.07.2022 (суддя Тимошенко О. М.)
у справі № 906/890/21
за позовом Квартирно-експлуатаційного відділу м. Житомир
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Полісся-Енерго", Житомирської міської ради,
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Міністерства оборони України,
про визнання незаконним рішення, про визнання недійсним договору, про витребування земельної ділянки,
ВСТАНОВИВ:
У серпні 2021 року Квартирно-експлуатаційний відділ м. Житомира звернувся до Господарського суду Житомирської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Полісся-Енерго" (далі - ТОВ "Полісся-Енерго") та Житомирської міської ради, у якому просив:
- визнати незаконним та скасувати пункт 5 рішення Житомирської міської ради від 22.06.2020 № 1931 "Про затвердження документації із землеустрою та надання права користування земельними ділянками суб`єктам земельних відносин" в частині затвердження технічної документації із землеустрою та надання в користування ТОВ "Полісся-Енерго" земельної ділянки загальною площею 0,1695 га за адресою: вул. Дмитра Донцова 18, м. Житомир, кадастровий номер 1810136600:03:032:0008;
- визнати недійсним, укладений між Житомирською міською радою та ТОВ "Полісся-Енерго", договір оренди землі від 16.09.2020 № 196;
- витребувати з незаконного володіння ТОВ "Полісся-Енерго" на користь Квартирно-експлуатаційного відділу м. Житомира земельну ділянку загальною площею 0,1695 га за адресою: вул. Дмитра Донцова 18, м. Житомир, кадастровий номер 1810136600:03:032:0008.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що оспорювані пункт рішення міської ради та договір оренди землі не відповідають положенням законодавства, оскільки спірна земельна ділянка належить до земель оборони.
Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 13.09.2021 залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача - Міністерство оборони України.
Рішенням Господарського суду Одеської області від 25.07.2022, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 01.12.2022, позов задоволено частково. Визнано незаконним та скасовано пункт 5 рішення Житомирської міської ради від 22.06.2020 № 1931 в частині, яка стосується ТОВ "Полісся-Енерго". Визнано недійсним договір оренди землі від 16.09.2020 № 196, укладений між Житомирською міською радою та ТОВ "Полісся-Енерго", щодо земельної ділянки загальною площею 0,1695 га. У решті позову відмовлено.
Не погоджуючись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, у грудні 2022 року ТОВ "Полісся-Енерго" подало до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права, порушення норм процесуального права та наявність випадків, передбачених пунктами 1, 4 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), просить постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 01.12.2022 та рішення Господарського суду Житомирської області від 25.07.2022 в частині задоволення позовних вимог скасувати, ухвалити в цій частині нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити. Крім того, товариством надано попередній (орієнтовний) розрахунок суми витрат на правничу допомогу у розмірі 30 000,00 грн, які відповідач поніс і очікує понести у зв`язку із розглядом справи у суді касаційної інстанції та зазначено, що докази щодо понесення судових витрат на правничу допомогу будуть надані протягом п`яти днів після ухвалення судового рішення.
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Берднік І. С. - головуючого, Зуєва В. А., Сухового В. Г. від 30.01.2023 відкрито касаційне провадження у справі № 906/890/21 за касаційною скаргою ТОВ "Полісся-Енерго" на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 01.12.2022 та рішення Господарського суду Житомирської області від 25.07.2022 з підстав, передбачених пунктами 1, 4 частини 2 статті 287 ГПК України; касаційну скаргу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні на 08.03.2023.
Квартирно-експлуатаційний відділ м. Житомира у відзиві на касаційну скаргу зазначив про правильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, тому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.
Міністерство оборони України у відзиві на касаційну скаргу, посилаючись на пункт 5 частини 1 статті 296 ГПК України, просить закрити касаційне провадження у справі № 910/13704/21, відкрите на підставі пункту 1 частини 2 статті 287 ГПК України. У решті касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення без змін.
Суд касаційної інстанції дійшов висновку, що зазначене клопотання задоволенню не підлягає, оскільки після відкриття касаційного провадження у справі № 906/890/21 за касаційною скаргою ТОВ "Полісся-Енерго", Судом не встановлено підстав для закриття касаційного провадження, передбачених пунктами 5 частини 1 статті 296 ГПК України.
Житомирська міська рада не скористалась правом на подання відзиву на касаційну скаргу.
Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.03.2023 справу № 906/890/21 передано на розгляд складу колегії суддів Касаційного господарського суду: Берднік І. С. - головуючий, Зуєв В. А., Волковицька Н. О.
Житомирської міської ради в судове засідання свого представника не направила.
Відповідно до частини 1 статті 301 ГПК України у суді касаційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням положень статті 300 цього Кодексу.
Наслідки неявки в судове засідання учасників справи визначено у статті 202 ГПК України.
Так, за змістом частини 1 пункту 1 частини 2 статті 202 ГПК України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Суд відкладає розгляд справи в судовому засіданні в межах встановленого цим Кодексом строку з підстав, зокрема, неявки в судове засідання учасника справи, щодо якого немає відомостей про направлення йому ухвали з повідомленням про дату, час і місце судового засідання.
Ураховуючи положення статті 202 ГПК України, наявність відомостей про направлення зазначеному учаснику справи ухвали з повідомленням про дату, час і місце судового засідання, що підтверджено матеріалами справи, а також те, що зазначений учасник справи не звертався до суду з будь-якими заявами щодо розгляду справи, явка учасників справи не визнавалася судом обов`язковою, а участь у засіданні суду є правом, а не обов`язком сторони, Верховний Суд дійшов висновку про можливість розгляду касаційної скарги по суті за відсутності представника зазначеного учасника справи.
Заслухавши суддю-доповідача, представників ТОВ "Полісся-Енерго", Квартирно-експлуатаційного відділу м. Житомир, Міністерства оборони України, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та заперечення проти неї, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд дійшов таких висновків.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, рішенням виконавчого комітету Житомирської міської ради депутатів трудящих від 24.12.1952 № 1040 підтверджено право користування Квартирно-експлуатаційній частині Житомирського району приміщеннями фонду міської ради, відведеними до 1941 року та відведеними до них після 1944 року земельними ділянками, зокрема і земельною ділянкою площею 0,3720 га.
Житомирським бюро технічної інвентаризації затверджено Генеральний план (схему розміщення) зазначеної ділянки. Тобто земельна ділянка державної власності за рішенням органу місцевого самоврядування передана у безстрокове користування суб`єкту господарювання Збройних Сил України.
Також, рішенням виконавчого комітету Житомирської міської ради депутатів трудящих від 08.08.1974 № 547 "Про підтвердження права користування земельною площею 488,9 га в межах міста Житомира Квартирно-експлуатаційній частині Житомирського району станом на 01.07.1974" підтверджено право користування Житомирської квартирно-експлуатаційної частини району (далі - Житомирська КЕЧ району) земельною ділянкою площею 488,9 га, в тому числі по вул. Театральній, 3 в м. Житомирі фактичною площею 0,48 га.
Рішенням виконавчого комітету Житомирської міської ради народних депутатів від 04.10.1979 № 605 "Про підтвердження права користування КЕЧ земельними площами в межах міста Житомира" підтверджено право користування Житомирською КЕЧ району земельними ділянками, зокрема і по вул. Театральній, 3 в м. Житомирі, фактичною площею 0,3720 га.
Актом інвентаризації земель Міністерства оборони України від 1993 року встановлено, що в користуванні Житомирської КЕЧ району перебуває земельна ділянка площею 0,37 га, що підтверджується рішенням виконавчого комітету Житомирської міської ради народних депутатів від 04.10.1979 № 605.
Рішеннями виконавчого комітету Житомирської міської ради народних депутатів від 18.11.1982 № 669 "Про перейменування вулиці на честь 40-річчя Сталінградської битви" вулиця Театральна перейменована на вулицю Героїв Сталінграду.
Рішенням виконавчого комітету Житомирської міської ради від 13.02.1992 № 81 "Про практичні заходи по поверненню історичних назв вулицям та площам Житомира, впорядкування нумерації будинків на цих вулицях та площах, та присвоєння назв новим топонімічним об`єктам" будівлі по вул. Героїв Сталінграду, 3 надано нову адресу вул. Адмірала Щасного, 20.
Рішенням Житомирської міської ради народних депутатів виконавчого комітету від 10.11.1994 № 603 "Про затвердження матеріалів інвентаризації земель Міністерства оборони України" затверджено матеріали інвентаризації земель Міністерства оборони України, відповідно до яких земельна ділянка площею 0,37 га за адресою вул. Адмірала Щасного, 20, м. Житомир залишилась у користуванні Житомирського КЕЧ району.
Відповідно до наказу начальника Житомирської КЕЧ району від 10.11.2005 № 138, на підставі директиви Міністра оборони України від 20.04.2005 № Д322/1/010, Житомирська КЕЧ району переформована в Квартирно-експлуатаційний відділ м. Житомир з 10.11.2005.
Рішенням Житомирської міської ради від 28.03.2008 № 590 "Про припинення права користування, надання у користування, надання дозволу на складання, технічної документації із землеустрою щодо відведення та встановлення зовнішніх меж земельних ділянок юридичним та фізичним особам" надано дозвіл Квартирно-експлуатаційному відділу м. Житомир на складання документації із землеустрою на земельну ділянку загальною площею 0,3720 га, розташовану за адресою: вул. Адмірала Щасного 20, м. Житомир.
Розпорядженням голови Житомирської обласної державної адміністрації від 16.02.2016 № 35 "Про надання земельних ділянок, поновлення договорів оренди землі, продаж земельних ділянок, припинення права постійного користування земельними ділянками, припинення дії договору оренди землі, затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, надання дозволу на розроблення проектів землеустрою, технічної документації із землеустрою, проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок, надання згоди на поділ земельних ділянок, передачу в суборенду та укладання додаткової угоди" надано дозвіл Квартирно-експлуатаційному відділу м. Житомир на розроблення технічної документації із землеустрою щодо земельної ділянки площею 0,37 га за адресою: вул. Адмірала Щасного 20, м. Житомир для розміщення та постійної діяльності Збройних сил України.
Як також установлено судами попередніх інстанцій, 08.11.2002 між Міністерством оборони України та ТОВ "Полісся-Енерго" укладено договір міни. Предметом цього договору є обмін нерухомого військового майна, що є власністю держави в особі Верховної Ради (користувач - Житомирська КЕЧ району) і належить до сфери управління Міністерства оборони України, а саме: будівля № 2 - адміністративний будинок "Б" площею 232 кв. м військового містечка № 108 по вул. Адмірала Щасного, 18 в м. Житомир, на квартиру, яка належить ТОВ "Полісся-Енерго" на праві колективної власності (пункт 1.1).
Рішенням Житомирської міської ради від 05.09.2007 № 366 "Про вилучення, надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок та проектів із землеустрою щодо відведення земельних ділянок юридичним та фізичним особам" ТОВ "Полісся-Енерго" надано дозвіл на складання документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Адмірала Щасного, 18, м. Житомир та встановлення її зовнішніх меж.
12.11.2007 складено Протокол встановлення та узгодження зовнішніх меж земельної ділянки в натурі ТОВ "Полісся-Енерго" по вул. Адмірала Щасного, 18. Протокол підписано директором ТОВ "Полісся-Енерго", начальником КЕЧ Житомирського району та іншими. До Протоколу додано план конфігурації земельної ділянки площею 0,1695 га з розміщеною на ній будівлею в межах площі 0,0183 га.
Рішенням Житомирської міської ради від 16.09.2008 № 724 "Про вилучення та припинення, надання на праві користування земельних ділянок юридичним і фізичним особам" надано ТОВ "Полісся-Енерго" в оренду на 5 років земельну ділянку площею 0,1695 га.
06.11.2008 між Житомирською міською радою (орендодавець) та ТОВ "Полісся-Енерго" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до умов якого орендодавець надав, а орендар прийняв в оренду земельну ділянку площею 0,1695 га, кадастровий номер 1810136600:03:032:0008, строком на 5 років.
Судами установлено, що учасниками справи не надано доказів перейменування вулиці Адмірала Щасного на вулицю Дмитра Донцова, однак зазначене не заперечувалось.
02.04.2018 ТОВ "Полісся-Енерго" звернулось листом № 02/04 до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Житомир, у якому просило забезпечити доступ (проїзд автотранспортної техніки та механізмів, проходу представників ТОВ "Полісся-Енерго" та третіх осіб для проведення ремонтних робіт) до адміністративної будівлі 18 по вул. Дмитра Донцова через земельну ділянку позивача.
У відповідь на цей лист Квартирно-експлуатаційний відділ м. Житомир (лист від 18.04.2018 № 2051) повідомив ТОВ "Полісся-Енерго" про те, що спірна земельна ділянка відноситься до земель оборони, тому неможливо погодити безперешкодний проїзд автотранспортної техніки та механізмів, проходу представників ТОВ "Полісся-Енерго" та третіх осіб для проведення ремонтних робіт до адміністративної будівлі та запропонував знайти інший спосіб доступу до належної товариству будівлі.
Судами також установлено, що у листі від 13.01.2020 № 3289/11 Житомирською міською радою було повідомлено ТОВ "Полісся-Енерго" про наявність у Міністерства оборони України права постійного користування спірною земельною ділянкою.
Разом з цим, рішенням Житомирської міської ради від 22.06.2020 № 1931 "Про затвердження документацій із землеустрою та надання права користування земельними ділянками суб`єктам земельних відносин" затверджено технічні документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) відповідно до Додатку № 5 (пункті 5).
Відповідно до Додатку № 5 до цього рішення міської ради ТОВ "Полісся-Енерго" надано земельну ділянку по вул. Дмитра Донцова, 18 (стара адреса вул. Адмірала Щасного, 18) в оренду строком на 5 років для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, площею 0,1695 га, кадастровий номер 1810136600:03:032:0008, на якій розташоване нерухоме майно ТОВ "Полісся-Енерго".
На підставі вище зазначеного рішення міської ради, 16.09.2020 між Житомирською міською радою (орендодавець) та ТОВ "Полісся-Енерго" (орендар) укладено договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передав, а орендар прийняв в користування спірну земельну ділянку строком на 5 років.
Предметом розгляду у справі № 906/890/21, є вимоги Квартирно-експлуатаційного відділу м. Житомир про визнання незаконним та скасування пункту 5 рішення Житомирської міської ради від 22.06.2020 № 1931 в частині затвердження технічної документації із землеустрою та надання в користування ТОВ "Полісся-Енерго" спірної земельної ділянки, визнання недійсним договору оренди землі від 16.09.2020 та витребування спірної земельної ділянки.
Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що міська рада не наділена повноваженнями щодо розпорядження спірною земельною ділянкою, оскільки ця земельна ділянка належить до земель оборони, тому дійшов висновку про протиправність оспорюваного пункту рішення міської ради у відповідній частині, який підлягає скасуванню. Крім того, суд першої інстанції, встановивши, що оспорюваний договір оренди землі суперечить вимогам законодавства, дійшов висновку про наявність підстав для визнання його недійсним. Разом з цим, суд першої інстанції відмовив у задоволенні позовної вимоги про витребування спірної земельної ділянки з огляду на те, що задоволення такої вимоги призведе до порушення прав ТОВ "Полісся-Енерго", яке є власником нерухомого майна, розташованого на спірній земельній ділянці.
Як вбачається із змісту касаційної скарги ТОВ "Полісся-Енерго", предметом касаційного оскарження у справі, що розглядається, є рішення суду першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанції в частині задоволення позовних вимог щодо визнання незаконним та скасування пункту 5 рішення Житомирської міської ради від 22.06.2020 № 1931 у відповідній частині та визнання недійсним договору оренди землі від 16.09.2020.
У поданій касаційній скарзі ТОВ "Полісся-Енерго", послалось на те, що судами першої та апеляційної інстанцій не враховано висновків щодо застосування положень статей 120 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), статей 256, 257, 377, 387, 388 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статей 2, 4, ГПК України у подібних правовідносинах, викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду від 04.12.2018 у справі № 910/18560/16, від 14.11.2018 у справі № 183/1617/16, від 04.07.2018 у справі № 653/1096/16-ц, від 17.10.2018 у справі № 362/44/17, у постановах Верховного Суду від 08.09.2021 у справі № 904/1015/20, від 04.02.2021 у справі № 910/8502/17, від 14.02.2019 у справі № 911/792/18.
Крім того, ТОВ "Полісся-Енерго", підставою касаційного оскарження судових рішень у справі, що розглядається, також зазначає пункт 4 частини 2 статті 287 ГПК України з огляду на наявність підстави, передбаченої пунктом 4 частини 3 статті 310 цього Кодексу, а саме - суд встановив обставини, що мають суттєве значення, на підставі недопустимих доказів.
Відповідно до частин 1, 2 статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Верховний Суд, переглянувши судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах доводів і вимог касаційної скарги, виходить із такого.
При вирішення справи судами попередніх інстанцій встановлено, що спірна земельна ділянка площею 0,1695 га, яка є частиною земельної ділянки площею 0,37 га, є землями оборони та перебуває у користуванні позивача.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частинами 1, 2 статті 84 ЗК України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Статтею 77 ЗК України встановлено, що землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України. Землі оборони можуть перебувати лише в державній власності (частина 1). Порядок використання земель оборони та особливості відчуження земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти нерухомого військового майна, що підлягають реалізації, та земельних ділянок, які вивільняються у процесі реформування Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту, встановлюються законом (частина 5).
Відповідне регулювання міститься також у статті 1 Закону України "Про використання земель оборони", за змістом якої землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України, визнаються землями оборони. Військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимог ЗК України (стаття 2 наведеного Закону).
За змістом статті 14 Закону України "Про Збройні Сили України" землі, закріплені за військовими частинами та установами Збройних Сил України, є державною власністю та належать їм на праві оперативного управління.
Законами України "Про оборону України" (стаття 9) та "Про Збройні Сили України" (стаття 9) передбачено, що Кабінет Міністрів України встановлює порядок надання Збройним Силам України, іншим військовим формуванням у користування державного майна, в тому числі земельних ділянок, інших природних, енергетичних ресурсів тощо.