ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 березня 2023 року
м. Київ
cправа № 911/3553/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Волковицька Н. О. - головуючий, Могил С. К., Случ О. В.,
секретар судового засідання - Мельникова Л. В.,
розглянувши касаційні скарги Міністерства юстиції України та Приватного акціонерного товариства "Домобудівельний комбінат № 1"
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.09.2022 у справі
за позовом керівника Бучанської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації
до: 1) Гостомельської селищної ради,
2) Державної установи "Бучанська виправна колонія (№ 85)",
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні другого відповідача - Приватне акціонерне товариство "Домобудівельний комбінат № 1",
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів - Міністерство юстиції України,
про визнання недійсними рішення та державного акта про право постійного користування, скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, повернення земельної ділянки,
(У судове засідання з`явилися: прокурор - Голуб Є .В., представник Приватного акціонерного товариства "Домобудівельний комбінат № 1" - Биструшкін В. Ю., Міністерства юстиції України - Козиренко С. П.),
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1. Бучанська окружна прокуратура в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації (далі - Київська ОДА) звернулася до Господарського суду Київської області з позовом до Гостомельської селищної ради (далі також - відповідач-1) та Державної установи "Бучанська виправна колонія (№ 85)" (далі також - відповідач-2) з вимогами про визнання недійсними рішення та державного акта про право постійного користування, скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, повернення земельної ділянки, відповідно до якої просила суд:
- визнати недійсним рішення Гостомельської селищної ради від 21.04.2011 № 146-06-IV "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Бучанській виправній колонії № 85";
- визнати недійсним державний акт на право постійного користування земельною ділянкою від 27.06.2012 серії ЯЯ № 154647;
- скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 15.02.2019 № 45549942 з виправлення права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3210945900:01:037:0041, що розташована за адресою: Київська обл., смт Гостомель, вул. Мирна, 3 з одночасним припиненням прав Гостомельської селищної ради на земельну ділянку з кадастровим номером 3210945900:01:037:0041;
- повернути у власність держави в особі Київської ОДА земельну ділянку з кадастровим номером 3210945900:01:037:0041, яка розташована за адресою: Київська обл., смт Гостомель, вул. Мирна, 3.
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що Державна установа "Бучанська виправна колонія (№ 85)", яка є правонаступником Бучанської виправної колонії Державної пенітенціарної служби України в м. Києві та Київській області (№ 85), для забезпечення своєї діяльності мала в користуванні земельну ділянку площею 19,6 га спеціального призначення згідно державного акта на право постійного користування земельною ділянкою ІІ-КВ від 18.03.1996 № 001538. Оскаржуваним рішенням Гостомельської селищної ради від 21.04.2011 № 146-06-IV затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування відповідачу-2 за адресою: Київська обл., смт Гостомель, вул. Мирна, 3 для будівництва житлових будинків під службове житло персоналу установи, вилучено з акта постійного користування, який зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею від 18.03.1996 за № 11 земельну ділянку площею 2,8042 га для будівництва житлових будинків під службове житло персоналу установи та надано дозвіл на виготовлення акта на право постійного користування земельною ділянкою площею 2,8042 га відповідачу-2 за адресою: Київська обл., смт Гостомель, вул. Мирна, 3 для будівництва житлових будинків під службове житло персоналу установи. На підставі вказаного відповідачу-2 видано оскаржуваний державний акт на право постійного користування земельною ділянкою від 27.06.2012 серії ЯЯ № 154647 з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, про що в Книзі реєстрації державних актів про право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі Гостомельської селищної ради здійснено запис за № 321094593000009. Державним реєстратором прав на нерухоме майно Комунального підприємства "Реєстрація Плюс" Товкайло Уляною Василівною прийнято оскаржуване рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 15.02.2019 № 45549942 про реєстрацію виправлення права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3210945900:01:037:0041, що розташована за адресою: Київська обл., смт Гостомель, вул. Мирна, 3 та змінено форму власності з державної на комунальну.
Як зазначає прокурор, оскаржуване рішення селищної ради прийняте всупереч норм закону, позаяк вона не мала повноважень щодо розпорядження спірною земельною ділянкою державної форми власності, право розпоряджатися якою належить виключно Київській ОДА, яка в свою чергу рішень щодо вказаної земельної ділянки на користь другого відповідача не приймала. За вказаних обставин, оскаржуване рішення селищної ради та виданий на його підставі державний акт на право постійного користування землею є неправомірними та підлягають визнанню недійсними, а оскаржуване рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень є незаконним та підлягає скасуванню, а спірна земельна ділянка поверненню у державну власність в особі Київської ОДА.
2. Фактичні обставини справи, встановлені судами
2.1. Як установили суди попередніх інстанцій і свідчать матеріали справи, згідно з державним актом на право постійного користування землею від 18.03.1991 серії ІІ-КВ № 001538, виданим Гостомельською селищною радою народних депутатів, землекористувачем земельної ділянки 19,6 га є відповідач-2, якому в постійне користування надано землю для спеціального призначення.
Розглянувши заяву начальника Управління державного департаменту України з питань виконання покарань в м. Києві та Київської області про згоду на зміну цільового призначення частини земельної ділянки, яка знаходиться у постійному користуванні відповідача-2 на підставі державного акта на право постійного користування землею ІІ-КВ від 18.03.1991 № 001538 із земель спеціального призначення на землі житлової та громадської забудови, Гостомельська селищна рада Київської області рішенням "Про надання дозволу на підготовку матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки" від 21.02.2008 № 701-27-V надала дозвіл відповідачу-2 на підготовку матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки площею 2,8042 га за адресою: Київська обл., смт Гостомель, вул. Мирна, 3 для будівництва жилих будинків під службове житло персоналу установи з обов`язковим врахуванням під час проектування системи теплопостачання, підключення до системи будинків 13,15, розташованих за адресою: Київська обл., смт Гостомель, вул. Мирна.
Рішенням Гостомельської селищної ради Київської області "Про затвердження матеріалів попереднього погодження та надання дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки Бучанській виправній колонії № 85" від 25.09.2008 № 872-33-V затверджено матеріали попереднього погодження місця розташування земельної ділянки відповідачу-2, для будівництва жилих будинків під службове житло персоналу установи загальною площею 2,8042 га за адресою: Київська обл., смт Гостомель, вул. Мирна, 3. Надано дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки для будівництва жилих будинків під службове житло персоналу установи площею 2,8042 га за адресою: Київська обл., смт Гостомель, вул. Мирна, 3 за рахунок земель відповідача-2.
Оскаржуваним рішенням Гостомельської селищної ради Київської області "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Бучанській виправній колонії № 85" від 21.04.2011 № 146-06-VІ затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування відповідачу-2 за адресою: Київська обл., смт Гостомель, вул. Мирна, 3 для будівництва жилих будинків під службове житло персоналу установи. Вирішено вилучити з акта постійного користування, який зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 11 від 18.03.1996 земельну ділянку площею 2,8042 га для будівництва жилих будинків під службове житло персоналу установи. Надано дозвіл на виготовлення акта на право постійного користування земельною ділянкою площею 2,8042 га відповідачу-2 за адресою: Київська обл., смт Гостомель, вул. Мирна, 3 для будівництва жилих будинків під службове житло персоналу установи.
На підставі оскаржуваного рішення Гостомельської селищної ради Київської області від 21.04.2011 № 146 відповідачу-2 видано оскаржуваний державний акт від 27.06.2012 серії ЯЯ № 154647 на право постійного користування земельною ділянкою площею 2,8042 га, яка розташована за адресою: Київська обл., смт Гостомель, вул. Мирна, 3, цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку.
15.02.2019 державним реєстратором прав на нерухоме майно Комунального підприємства "Реєстрація Плюс" прийнято рішення № 45549942 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на земельну ділянку з кадастровим номером 3210945900:01:037:0041, що розташована за адресою: Київська обл., смт Гостомель, вул. Мирна, 3 про що державним реєстратором сформовано витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 15.02.2019 № 156454826, згідно якого власником земельної ділянки площею 2,8042 га з кадастровим номером 3210945900:01:037:0041, що розташована за адресою: Київська обл., смт Гостомель, вул. Мирна, 3 є Гостомельська селищна рада, цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, форма власності земельної ділянки - комунальна.
Судами також встановлено, що згідно з інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 27.09.2018 № 139327882 власником земельної ділянки площею 16,6958 га з кадастровим номером 3210945900:01:037:0178, що розташована за адресою: Київська обл., смт Гостомель, вул. Мирна, 3 є Гостомельська селищна рада, цільове призначення земельної ділянки: для розміщення та постійної діяльності інших, створених відповідно до законів України, військових формувань, форма власності земельної ділянки - державна.
3. Короткий зміст судових рішень у справі
3.1. Рішенням Господарського суду Київської області від 02.11.2021 у справі № 911/3553/20 (суддя Подоляк Ю. В.) у задоволенні позову відмовлено повністю.
Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що земельна ділянка спеціального призначення площею 19,6 га згідно з державним актом на право постійного користування землею від 18.03.1991 серії ІІ-КВ № 001538 надана в постійне користування відповідачу-2, майно, в т.ч. земельні ділянки якої перебуває в державній власності та використовується нею виключно для забезпечення виконання її завдань. Розпорядження та управління майном виправної колонії здійснює Міністерство юстиції України, а тому органом уповноваженим державою для захисту порушених прав держави щодо розпорядження об`єктами державної власності у спірних правовідносинах є Міністерство юстиції України. Прокурор, звертаючись до суду з цим позовом в інтересах держави, визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Київську ОДА.
Враховуючи, що судом встановлені обставини звернення прокурора в інтересах неналежного позивача, тобто особи, яка не уповноважена на виконання функцій держави у спірних правовідносинах, то у задоволенні позовних вимог керівника Бучанської окружної прокуратури необхідно відмовити.
3.2. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 14.09.2022 у справі № 911/3553/20 (Мальченко А. О. - головуючий суддя, судді Агрикова О. В., Чорногуз М. Г.) рішення Господарського суду Київської області від 02.11.2021 скасовано, прийнято нове рішення, яким задоволено позовні вимоги.
Постанова аргументована тим, що з огляду на відсутність на території Ірпінського регіону районної державної адміністрації, повноваження щодо розпорядження земельною ділянкою державної форми власності, яка на підставі державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серії ІІ-КВ № 001538 від 18.03.1996 перебувала в постійному користуванні Державної установи "Бучанська виправна колонія (№ 85)", мала Київська ОДА.
Однак Київська ОДА не приймала рішень щодо вилучення з постійного користування Державної установи "Бучанська виправна колонія (№ 85)" земельної ділянки площею 2,8042 га в селищі Гостомель по вулиці Мирній, 3 для будівництва житлових будинків під службове житло персоналу установи. Докази протилежного в матеріалах справи відсутні.
Більше того, наявним в матеріалах справи листом від 25.07.2019 № 03-02/1961 Гостомельська селищна рада повідомила, що рішень щодо прийняття до комунальної власності земельної ділянки площею 2,8042 га з кадастровим номером 3210945900:01:037:0041 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку не приймалося, актів приймання-передачі вищевказаної земельної ділянки не складалося.
Оспорюване рішення Гостомельської селищної ради від 21.04.2011 № 146-06-IV "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування відповідачу-2 є таким, що порушує права позивача як власника спірної земельної ділянки, а відтак вимога про визнання його недійсним підлягає задоволенню.
З огляду на встановлення судом факту відсутності в Гостомельської селищної ради повноважень щодо розпорядження спірною земельною ділянкою державної форми власності, колегія суддів дійшла висновку, що державний акт від 27.06.2012 серії ЯЯ № 154647 на право постійного користування земельною ділянкою площею 2,8042 га, яка розташована за адресою: Київська обл., смт Гостомель, вул. Мирна, 3, цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, виданий на підставі оскаржуваного рішення також підлягає визнанню недійсним.
У матеріалах справи відсутні докази щодо передачі Київською ОДА з державної у комунальну власність земельної ділянки з кадастровим номером 3210945900:01:037:0041. Більше того, листом від 16.07.2019 № 0302/1870 Гостомельська селищна рада повідомила, що Державна установа "Бучанська виправна колонія (№ 85)" у 2019 році з питань щодо зміни форми власності земельної ділянки з кадастровим номером 3210945900:01:037:0041 з державної на комунальну до Гостомельської селищної ради не зверталася. За таких обставин, враховуючи задоволення позовних вимог про визнання недійсним рішення Гостомельської селищної ради від 21.04.2011 № 146-06-IV "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Бучанській виправній колонії № 85" та визнання недійсним державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 154647 від 27.06.2012, апеляційний господарський суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення похідної від неї вимоги про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 15.02.2019 № 45549942 з виправлення права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3210945900:01:037:0041, що розташована за адресою: Київська обл., смт Гостомель, вул. Мирна, 3 з одночасним припиненням прав Гостомельської селищної ради на земельну ділянку з кадастровим номером 3210945900:01:037:0041.
Використання відповідачем-2 земельної ділянки за кадастровим номером 3210945900:01:037:0041 порушує права держави в особі Київської ОДА як власника цієї земельної ділянки, враховуючи той факт, що вона надана відповідачеві-2 неправомірно, з порушенням вимог чинного законодавства без згоди власника. За таких обставин, зважаючи на відсутність між позивачем та відповідачем-2 договірних відносин, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про наявність у позивача, як володіючого спірним майном власника, правових підстав для звернення до відповідача-2, який протиправно за відсутності відповідної правової підстави та в порушення вимог земельного законодавства користується спірною земельною ділянкою, з вимогою про усунення перешкод у реалізації ним повноважень розпорядження або (та) користування спірною земельною ділянкою шляхом її повернення.
4. Узагальнені доводи осіб яка подали касаційні скарги, та інших учасників судового процесу
4.1. Міністерство юстиції України та ПАТ "Домобудівельний комбінат № 1" звернулися до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду із касаційними скаргами, в яких просять постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.09.2022 у справі № 911/3553/20 скасувати та залишити в силі рішення Господарського суду Київської області від 02.11.2021.
4.2. Міністерство юстиції України підставою касаційного оскарження визначило пункт 3 частини другої статті 287 ГПК України і вказало, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував статті 122, 123, пункт 12 Розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України (тут і далі в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) за відсутності висновку Верховного Суду щодо застосування зазначених норм права. З наведених норм законодавства, на думку скаржника вбачається, що право розпорядження згаданими земельними ділянками на момент виникнення спірних правовідносин не належало до повноважень обласної державної адміністрації. Крім того, жодних рішень сільської ради, погоджених з органами виконавчої влади, чи рішень органу виконавчої влади, погоджених з органом місцевого самоврядування, про розмежування земель державної і комунальної власності в межах с. Гостомель Гостомельської селищної ради чи за його межами до суду не надано.
У свою чергу Закон України від 06.09.2012 № 5245-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності " набрав чинності 01.01.2013. Натомість, матеріалами справи підтверджується, що земельні ділянки 19,6 га та 2,8 га на момент виникнення спірних правовідносин знаходились на території Гостомельської селищної ради в межах селища Гостомель.
Враховуючи вищевикладене, земельна ділянка з кадастровим номером 3210945900:01:037:0041, площею 2,8 га, що розташована в смт Гостомель, вул. Мирна, 3 не може бути повернута у власність держави в особі Київської обласної державної адміністрації, оскільки і не вилучалась з неї в розумінні законодавства, чинного на момент виникнення спірних правовідносин.
4.3. ПАТ "Домобудівельний комбінат № 1" посилаючись на підставу касаційного оскарження, передбачену пунктом 1 частини другої статті 287 ГПК України зазначив, що судом апеляційної інстанції у контексті застосування приписів статті 23 Закону України "Про прокуратуру" не враховано висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18, від 05.10.2021 у справі № 925/1214/19, 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц. Заявник зазначив, що оскільки земельна ділянка спеціального призначення надана в постійне користування відповідачу-2, а майно, в т.ч. земельні ділянки, виправної колонії перебувають в державній власності та використовується нею виключно для забезпечення виконання її завдань, розпорядження та управління яким (майном виправної колонії) здійснює Міністерство юстиції України, то органом, уповноваженим державою для захисту порушених прав держави щодо розпорядження об`єктами державної власності у спірних правовідносинах є Міністерство юстиції України. З урахуванням викладеного, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відсутність підстав для здійснення представництва прокурором інтересів Київської ОДА, оскільки в даному випадку оспорюється питання виключно інтересів Міністерства юстиції України.
Судом апеляційної інстанції також не враховано висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 21.08.2019 у справі № 911/3681/17, 30.05.2018 у справі № 359/2012/15-ц від 26.11.2019 у справі № 914/3224/16 щодо застосування позовної давності та залишено поза увагою, що спірна земельна ділянка відведена в постійне користування відповідачу-2 на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а його затвердження відбулося на підставі висновку від 07.08.2008 № 11/6784/ос Київської ОДА, яка погодила проект відведення земельної ділянки площею 2,8042 га для будівництва житлових будинків під службове житло персоналу по вул. Мирній, 3 в смт Гостомель. Зазначене свідчить про обізнаність Київської ОДА про факт виникнення спірних правовідносин ще з 07.04.2008. Отже, для визначеного прокурором позивача та з огляду на його правовий статус, позовна давність для звернення до суду з позовом на момент його подання сплинула.
4.4. Прокурор не обґрунтував мету витребування спірної земельної ділянки, оскільки ці земельні ділянки забудовані житловими будинками, в яких проживають власники квартир будинку. У цьому контексті скаржник звертає увагу на постанову Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 18.11.2020 у справі № 369/4636/16-ц. Крім того, при розгляді цієї справи, на думку заявника, може бути враховано також рішення Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) від 20.10.2011 у справі "Рисовський проти України " щодо принципів застосування статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (далі - Конвенція), зокрема щодо необхідності додержання принципу "належного урядування " при втручанні держави у право особи на мирне володіння своїм майном. Висновки щодо застосування принципу "належного урядування" також викладені у постановах Верховного Суду від 27.03.2019 у справі № 369/4858/16-ц, від 22.05.2019 у справі № 369/2803/16-ц, від 22.05.2019 у справі № 369/2692/16-ц, від 27.11.2019 у справі № 369/4389/16, від 30.09.2019 у справі № 369/6400/17.
4.5. У відзивах на касаційні скарги прокурор вказує на безпідставність доводів скаржників. Стверджує, що суд апеляційної інстанції дійшов вірного висновку щодо відсутності повноважень у відповідача-1 щодо розпорядження спірною земельною ділянкою, оскільки такі мала лише Київська ОДА.
5. Позиція Верховного Суду
5.1. Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наведені у касаційних скаргах доводи, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційні скарги підлягають частковому задоволенню з огляду на таке.
5.2. Відповідно до статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.
5.3. Щодо підстави касаційного оскарження, передбаченої пунктом 3 частин другої статті 287 ГПК України
Згідно зі статтею 12 ЗК України (у редакції, чинній на час прийняття спірного рішення селищної ради) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Повноваження органів виконавчої влади у галузі земельних відносин врегульовані главою 3 ЗК України, зокрема за статтею 17 до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; б) участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель; в) координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель; г) підготовка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земельних ділянок; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб у межах, визначених законом; д) підготовка висновків щодо встановлення та зміни меж сіл, селищ, районів, районів у містах та міст; е) здійснення контролю за використанням коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов`язаних із вилученням (викупом) земельних ділянок; є) координація діяльності державних органів земельних ресурсів; ж) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Щодо набуття прав на землю, частинами першої, третьої, четвертою статті 122 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад віднесено передання земельних ділянок у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів. Обласні державні адміністрації передають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами третьою, сьомою цієї статті.
Статтею 123 ЗК України встановлено порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування.
У постанові від 19.06.2018 у справі № 916/1979/13 Велика Палата Верховного Суду виснувала такий правовий висновок.
Відповідно до пункту 12 розділу X "Перехідні положення " ЗК України, до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці другому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Характерною особливістю права державної власності на землю є те, що держава реалізує своє право власності на землю через відповідні органи державної влади, які фактично і здійснюють комплекс правомочностей власника (держави), визначених у частині першій статті 78 ЗК України, у тому числі й розпоряджаються землею державної власності.
У державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності (частина перша статті 84 ЗК України). За загальним правилом статті 122 ЗК України питання передачі ділянок із земель державної власності в приватну перебуває в компетенції органу виконавчої влади, а не органу місцевого самоврядування.
Разом з тим відповідно до частини першої статті 122 ЗК України (у редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) сільські, селищні, міські ради надавали земельні ділянки у постійне користування юридичним особам із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Крім того, згідно з пунктом 12 розділу X "Перехідні положення " ЗК України до моменту розмежування земель державної та комунальної власності сільська, селищна, міська рада була повноважна розпоряджатися нерозмежованою землею в межах населеного пункту. Право розпорядження нерозмежованою землею поза межами населеного пункту належало органам виконавчої влади.
У статті 122 ЗК України передбачено повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування по наданню земельних ділянок юридичним особам у постійне користування на час виникнення спірних правовідносин, оскільки після змін, внесених Законом України від 16.09.2008 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву ", розподіл повноважень щодо надання у власність та користування земельних ділянок державної та комунальної власності, передбачений коментованою статтею, став універсальним.
З аналізу зазначених норм права вбачається, що як органи влади, так і органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями розпорядження земельними ділянками, які відрізняються лише своїми характеристиками, такими, як місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, категорія.
Сам обсяг повноважень, тобто у межах своєї компетенції надавати земельні ділянки у постійне користування, користування, оренду, чи передавати їх у власність, є аналогічним.
Такий висновок підтверджується змістом статей шостої-сімнадцятої ЗК України.
До аналогічних висновків дійшов Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду у постанові від 29.05.2018 у справі № 922/2222/17 в якій зауважив на тому, що з огляду на відповідні законодавчі положення державою фактично делеговані повноваження органам місцевого самоврядування до моменту розмежування земель державної і комунальної власності щодо розпорядження землями державної власності, які знаходяться на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Отже висновок щодо застосування норм статей 122, 123, пункту 12 розділу X "Перехідні положення " ЗК України наявний у практиці Верховного Суду, проте суд апеляційної інстанції не врахував його під час розгляду справи по суті та не встановив обставини, необхідні для застосування вказаних норм права до спірних правовідносин.
Як вбачається із оскарженої постанови, апеляційний господарський суд задовольняючи позовні вимоги, узагальнено пославшись на наявні в матеріалах справи докази (проект землеустрою, довідку від 17.12.2008 № 5867, витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку, інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно), без конкретизації зазначених у цих доказах відомостей та чіткого обґрунтування, дійшов висновку, що спірна земельна ділянка належить до державної форми власності. У той же час, суд апеляційної інстанції, попри наявні заперечення Гостомельської селищної ради щодо суті позовних вимог, в яких вона посилалася на необхідність врахування приписів пункту 12 розділу X "Перехідні положення " ЗК України, не надав оцінки питанню чи відбулося розмежування земель державної та комунальної власності у межах відповідного населеного пункту на момент прийняття спірного рішення від 21.04.2011.