1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 березня 2023 року

м. Київ

справа № 640/15119/21

адміністративне провадження № К/990/6516/22, №К/990/1977/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Соколова В.М.,

суддів: Єресько Л.О., Загороднюка А.Г.,

розглянувши в порядку письмового провадження у суді касаційної інстанції адміністративну справу № 640/15119/21

за позовом Консорціуму "Дорлідер" до Антимонопольного комітету України, за участю третьої особи - Державної казначейської служби України про визнання протиправним та скасування рішення, стягнення коштів, провадження у якій відкрито

за касаційними скаргами Антимонопольного комітету України та Консорціуму "Дорлідер" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 17 вересня 2021 року (суддя Вєкуа Н.Г.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08 грудня 2021 року (головуючий суддя - Василенко Я.М., судді: Ганечко О.М., Кузьменко В.В.),

УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

1. У червні 2021 року Консорціум "Дорлідер" (далі - Консорціум, позивач) звернувся до Окружного адміністративного суду міста Київ з позовом до Антимонопольного комітету України (далі - АМКУ, відповідач), за участю третьої особи - Державної казначейської служби України (далі - ДКС України), у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі - Колегія) № 9243-р/пк-пз від 27 квітня 2021 року про припинення розгляду скарги Консорціуму від 14 квітня 2021 року № UA-2021-01-13-005896-a.a6.

- стягнути з Державного бюджету України шляхом списання коштів з єдиного казначейського рахунку ДКС України на користь Консорціуму завдану майнову шкоду у розмірі 170 000 (сто сімдесят тисяч) гривень.

2. На обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що відповідач не мав правових підстав для припинення розгляду його скарги, оскільки сам по собі факт застосування до нього обмежувальних заходів (санкцій), жодним чином не позбавляло скаржника права захисту при поданні скарги до органу оскарження в порядку статті 18 Закону України від 25 грудня 2015 року № 922-VIII "Про публічні закупівлі" (далі - Закон № 922-VIII). У зв`язку з цим, просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

3. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 17 вересня 2021 року адміністративний позов Консорціуму "Дорлідер" задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Колегії № 9243-р/пк-пз від 27 квітня 2021 року про припинення розгляду скарги Консорціуму "Дорлідер" від 14 квітня 2021 року № UA-2021-01-13-005896-a.a6. В іншій частині позовних вимог відмовлено. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань АМКУ на користь позивача понесені ним витрати по сплаті судового збору пропорційно задоволеним позовним вимогам.

4. Шостий апеляційний адміністративний суд погодився з наведеною позицією суду першої інстанції та постановою від 08 грудня 2021 року залишив указане рішення без змін

5. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що у відповідача не було підстав для припинення розгляду скарги позивача на підставі частин дванадцятої та тринадцятої статті 18 Закону № 922-VIII, оскільки скарга позивача містила відповідні обґрунтування порушення його прав та інтересів з приводу рішення замовника про відхилення тендерної пропозицію Консорціуму, а тому рішення Колегії № 9243-р/пк-пз від 27 квітня 2021 року про припинення розгляду скарги є протиправним та підлягає скасуванню.

6. Відмовляючи в задоволенні позову в частині стягнення завданої майнової шкоди у розмірі 170 000, 00 грн, суди дійшли висновків, що вони є передчасними.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції. Позиція інших учасників справи

7. АМКУ звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 17 вересня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08 грудня 2021 року, де скаржник просить скасувати оскаржувані рішення у частині задоволених позовних вимог та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог Консорціуму повністю.

8. Як на підставу оскарження судових рішень АМКУ послався на пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), що відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права, а саме: застосування в сукупності пункту 11 частини першої статті 17 та пункту 4 частини п`ятої статті 18 Закону № 922-VIII стосовно відсутності порушеного права у суб`єкта оскарження у разі застосування до нього санкції у виді заборони на здійснення у нього публічних закупівель товарів, робіт та послуг згідно із Законом України "Про санкції", частини дванадцятої та тринадцятої статті 18 Закону № 922-VIII щодо можливості залишення скарги без розгляду або припинення її розгляду у разі відсутності у скарзі обґрунтування порушеного права, пов`язаного із участю учасника у процедурі закупівлі внаслідок накладення санкцій на суб`єкта оскарження згідно із Законом України "Про санкції".

9. Ухвалою від 01 лютого 2022 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження за вищевказаною касаційною скаргою (К/990/1977/22).

10. Також касаційна скарга надійшла від Консорціуму, у якій скаржник просить скасувати рішення судів першої і апеляційної інстанцій в частині відмови в задоволені позовних вимог щодо стягнення завданої йому майнової шкоди у розмірі 170 000 гривень, та ухвалити в цій частині нове рішення, яким позовну вимогу задовольнити.

11. Скаржник, відповідно до пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України зазначає, що наразі відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права, а саме в сукупності: пунктів 12, 13 Порядку здійснення плати за подання скарги до органу оскарження через електронну систему закупівель та її повернення суб`єкту оскарження, затвердженого постановою КМУ від 22 квітня 2020 року № 292, незастосування статей 22, 1166, 1173, 1174 ЦК України, частини десятої статті 18 Закону № 922-VIII, в частині повернення плати за подання скарги суб`єкта оскарження в тому разі, коли рішення АМКУ про припинення розгляду скарги визнано протиправним в судовому порядку.

12. Ухвалою від 14 квітня 2022 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження за цією касаційною скаргою (К/990/6516/22).

13. Ухвалою від 23 березня 2023 року Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду Соколова В.М. провів необхідні дії з підготовки справи до касаційного розгляду та призначив її до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини

14. Консорціум "Дорлідер" (колишня назва - КОНСОРЦІУМ "ЗА МАЙБУТНЄ") прийняв участь у процедурі закупівлі, яка проводилась Департаментом благоустрою та інфраструктури Дніпровської міської ради за предметом: Послуги з поточного ремонту автошляхів, адреса на веб-порталі Уповноваженого органу: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021 - 01-13-005896-а.

15. Участь у закупівлі прийняли наступні учасники:

- Товариство з обмеженою відповідальністю "БУДІВЕЛЬНО-ВИРОБНИЧА ФІРМА "ЕЛІТПРОЕКТ";

- Товариство з обмеженою відповідальністю "ВЕСТАШЛЯХБУД";

- КОНСОРЦІУМ "ЗА МАЙБУТНЄ".

16. За результатами оцінки тендерних пропозицій учасників Закупівлі, проведених Замовником, лише тендерні пропозиції ТОВ "БУДІВЕЛЬНО-ВИРОБНИЧА ФІРМА "ЕЛІТПРОЕКТ" та ТОВ "ВЕСТАШЛЯХБУД" були допущені до аукціону. Тендерна пропозиція позивача була відхилена на підставі рішення тендерного комітету Замовника.

17. Не погоджуючись з даним рішенням Замовника, позивач 14 квітня 2021 року звернувся із скаргою до АМКУ.

18. Указом Президента України від 21 квітня 2021 року №169/2021 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 квітня 2021 року "Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)", відповідно до якого застосувано персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції), зокрема, до Консорціум "Дорлідер" (колишня назва Консорціум "За Майбутнє"), ідентифікаційний код юридичної особи - 43978883, місцезнаходження юридичної особи: Україна, 65026, Одеська обл., м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога, буд. 5, офіс 203, директор - Назаренко Роман Олегович (терміном на три роки).

19. Рішенням № 9243-р/пк-пз від 27 квітня 2021 року Колегія встановила невідповідність скарги позивача пункту 4 частини п`ятої статті 18 Закону № 922-VIII, за наслідком чого постановила припинити розгляд скарги Консорціуму (від 14 квітня 2021 року № UA-2021-01-13-005896-a.a6).

20. Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач звернувся з позовом до суду.

Нормативне регулювання

21. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

22. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

23. Закон № 922-VIII установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

24. В той же час, цим Законом також передбачений механізм та порядок оскарження процедур закупівлі.

25. Відповідно до Закону № 922-VIII суб`єктом оскарження в органі оскарження - є фізична чи юридична особа, яка звернулася до органу оскарження з метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи.

26. Органом оскарження в сфері державних закупівель є АМКУ.

27. Відповідно до частини третьої статті 8 Закону № 922-VIII АМКУ як орган оскарження з метою неупередженого та ефективного захисту прав та законних інтересів осіб, пов`язаних з участю у процедурах закупівлі, утворює постійно діючу адміністративну колегію (колегії) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Рішення постійно діючої адміністративної колегії (колегій) приймаються від імені АМКУ.

28. Порядок оскарження процедур закупівлі визначений статтею 18 Закону № 922-VIII.


................
Перейти до повного тексту