ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 березня 2023 року
м. Київ
справа №420/21241/21
адміністративне провадження № К/990/24745/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єресько Л.О.,
суддів: Загороднюка А.Г., Соколова В.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 420/21241/21
за позовом ОСОБА_1 до Військового інституту телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 січня 2022 року, ухвалене суддею Завальнюком І.В.
та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 15 квітня 2022 року, ухвалену у складі колегії суддів: судді-доповідача - Шеметенко Л.П., суддів: Стас Л.В., Турецької І.О.,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та суть спору
1. У листопаді 2021 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Військового інституту телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут (далі - відповідач), у якому просив:
1.1. визнати протиправними дії відповідача щодо застосування місяця підвищення тарифної ставки (окладу) грудня 2014 року та січня 2016 року для розрахунку індексації грошового забезпечення в періоді з 01.12.2015 по 07.12.2016 включно;
1.2. зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити позивачу індексацію грошового забезпечення за вказаний період в розмірі 30163,36 грн із застосуванням місяця підвищення тарифної ставки (окладу) для обчислення індексу споживчих цін - січень 2008 року із одночасним відрахуванням 1,5% військового збору та із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб.
2. Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що на виконання судового рішення відповідачем здійснено нарахування та виплату індексації грошового забезпечення позивачу із застосуванням місяця підвищення тарифної ставки (окладу) - січень 2016 року замість належного - січень 2008 року, в результаті чого сплачено значно меншу суму грошових коштів. Позивач зазначає, що з 01.12.2015 істотно змінився порядок індексації зарплати та інших доходів населення. Так, починаючи з 01.12.2015 обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації здійснюється з місяця наступного за місяцем підвищення тарифної ставки (посадового окладу) за посадою, яку займає працівник, у тому числі військовослужбовець. З огляду на те, що останній раз зміна посадових окладів відбулася 01.01.2008, місяцем підвищення тарифної ставки (окладу) для нарахування та виплати індексації грошового забезпечення за період з 01.12.2015 по 07.12.2016 має бути січень 2008 року, а не січень 2016 року як визначив відповідач.
Установлені судами фактичні обставини справи
3. ОСОБА_1 з 28.05.2015 по 29.11.2016 проходив військову службу у лавах Збройних Сил України, а саме у Військовому інституті телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут.
4. Згідно з наказом начальника Військового інституту телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут № 245 від 07.12.2016 ОСОБА_1 з 07.12.2016 виключено зі списків особового складу інституту та всіх видів забезпечення; виплачено з 01.12.2016 по 07.12.2016 щомісячну премію за особистий вклад у загальний результат служби від максимального розміру посадового окладу 400%; надбавку за виконання особливо важливих завдань 50% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років; щомісячну додаткову грошову винагороду 60%.
5. В подальшому позивач звернувся до Військового інституту телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут із заявою 27.01.2020, в якій просив: нарахувати та виплатити індексацію грошового забезпечення за період з 01.12.2015 по 29.11.2016 в сумі 30 391,59 грн; нарахувати та виплатити компенсацію втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати на всю суму заборгованість станом на дату повного розрахунку; нарахувати та виплатити середній заробіток за період з 30.11.2019 по дату повного розрахунку.
6. У відповіді Військового інституту телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут від 26.02.2020 № 190/481 вказано, що правила проведення індексації грошових доходів населення визначені Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078 (далі - Порядок №1078). Відповідно до статті 51 Бюджетного кодексу України керівники установ здійснюють фактичні видатки на грошове забезпечення лише в межах фонду грошового забезпечення. Згідно з статті 5 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення", пункту 6 Порядку № 1078 індексація грошових доходів здійснюється в межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, що підтверджено розсуненнями Міністерства соціальної політики України від 16.07.2015 № 10685/0/14-15/10, від 09.06.2016 № 252/10/136-16, 08.08.2017 № 13700/з, від 08.08.2017 № 78/0/66-17. Відповідно до роз`яснень Міністерства соціальної політики України, механізму нарахування та виплати індексації грошового забезпечення за попередні періоди немає. Отже сума нарахування та виплати грошової індексації здійснювалась відповідно до вимог діючого законодавства.
7. Разом із вказаним листом позивачу надано довідку про виплату індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період грудень 2015 року - листопад 2016 року сума виплаченої індексації склала 544,94 грн; для виплати індексації в січні 2016 року - листопад 2016 року фінансового ресурсу в Міністерстві оборони України не було і фінансування на виплату індексації не здійснювалось.
8. Вважаючи бездіяльність відповідача щодо виплати не в повному розмірі індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 01.01.2015 по 07.12.2016 протиправною, позивач звернувся до суду.
9. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 12.08.2020 у справі №420/3250/20 позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Військового інституту телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут щодо не нарахування та невиплати індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 з 01.12.2015 по 07.12.2016. Зобов`язано Військовий інститут телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення з 01.12.2015 по 07.12.2016. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
10. Вищезазначене судове рішення набрало законної сили та на його виконання Військовим інститутом телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут за період з 01.01.2016 по 07.12.2016 нараховано позивачу індексацію грошового забезпечення в сумі 491,10 грн, виходячи з місяця підвищення тарифної ставки (окладу) - січень 2016 року; за період з 01.12.2015 по 31.12.2015 відповідачем застосовано місяць підвищення тарифної ставки (окладу) - грудень 2014 року та виплачено індексацію грошового забезпечення в сумі 544,94 грн.
11. Зазначені вище обставини зумовили позивача повторно звернутися за судовим захистом із даним адміністративним позовом, так як визначення місяців підвищення тарифної ставки (окладу) замість січня 2008 року призвело до зменшення суми індексації грошового забезпечення.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
12. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 10.01.2022, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 15.04.2022, позов задоволено частково.
12.1. Визнано протиправними дії Військового інституту телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 07.12.2016 із застосуванням місяця підвищення тарифної ставки (окладу) - січень 2016 року.
12.2. Зобов`язано Військовий інститут телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут нарахувати і виплатити на користь ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 07.12.2016 включно із застосуванням місяця підвищення тарифної ставки (окладу) для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення (базового місяця) - грудень 2014 року.
12.3. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
13. Задовольняючи частково позовні вимоги суд першої інстанції з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції виходив з того, що належний обрахунок індексації грошового забезпечення військовослужбовців в період з 01.12.2015 по 07.12.2016 можливо забезпечити шляхом застосування останнього місяця підвищення тарифної ставки (окладу), який по відношенню до конкретної особи було встановлено згідно абз. 1 пункту 5 Порядку № 1078 в редакції, що діяла до 01.12.2015.
13.1. Тому, на думку судів обох інстанцій, для обчислення індексації за період з 01.12.2015 по 07.12.2016 включно застосуванню підлягає місяць підвищення тарифної ставки (окладу) грудень 2014 року, що є останнім місяцем, який по відношенню до позивача встановлено згідно абз. 1 пунктом 5 Порядку № 1078 в редакції, що діяла до 01.12.2015.
13.2. З огляду на викладене, оскільки розрахунок та виплату індексації за грудень 2015 року позивачу здійснено належним чином, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що в цій частині позову слід відмовити.
13.3. Водночас в іншій частині позовні вимоги, на думку судів попередніх інстанцій, слід задовольнити частково, а саме шляхом визнання протиправними дій відповідача щодо нарахування та виплати позивачу індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 07.12.2016 із застосуванням місяця підвищення тарифної ставки (окладу) - січень 2016 року та зобов`язання нарахувати і виплатити на користь позивача індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 07.12.2016 включно із застосуванням місяця підвищення тарифної ставки (окладу) для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення - грудень 2014 року.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції
14. Касаційна скарга ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10.01.2022 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 15.04.2022 надійшла до Верховного Суду 21.09.2022, у якій позивач просить скасувати оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанції та задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
15. Ця касаційна скарга подана на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС України, з посиланням у касаційній скарзі на те, що судом першої та апеляційної інстанцій застосовано норми Порядку № 1078 без урахування висновків Верховного Суду щодо їх застосування у подібних правовідносинах, викладених у постановах від 26.01.2022 у справі № 400/1118/21, від 20.04.2022 у справі № 420/3593/20 (щодо застосування у якості базового місяця для обчислення індексації грошового забезпечення військовослужбовцям за період з 01.12.2015 по 28.02.2018 включно січня 2008 року).
16. Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 01.11.2022 відкрито касаційне провадження за вказаною касаційної скаргою.
17. Ухвалою Верховного Суду у складі судді Касаційного адміністративного суду Єресько Л.О. від 23.03.2023 закінчено підготовчі дії у справі та призначено касаційну скаргу до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до статті 345 КАС України.
Позиція інших учасників справи
18. Не погоджуючись із доводами касаційної скарги, Військовий інститут телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут 18.11.2022 подав до Верховного Суду відзив на касаційну скаргу, де відповідач просить відмовити у її задоволенні з огляду на необґрунтованість доводів останньої, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.
Позиція Верховного Суду
Оцінка висновків суду, рішення якого переглядається, та аргументів учасників справи
19. За правилами частин першої та другої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. При цьому, суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
20. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також надаючи оцінку правильності застосування судом першої та апеляційної інстанції норм процесуального права, виходить із такого.
21. Спірним у цій справі є питання визначення місяця підвищення тарифної ставки (окладу), який підлягає застосуванню при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів позивача за період з 01.12.2015 по 07.12.2016 включно.
22. Спеціальним законом, який визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі є Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
23. Відповідно до частин першої та другої статті 9 Закону № 2011-XII держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
24. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
25. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина третя статті 9 Закону № 2011-XII).
26. Згідно зі статтею 18 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" від 05.10.2000 № 2017-III (далі - Закон № 2017-III) з метою надання соціальної підтримки населенню України в цілому та окремим категоріям громадян встановлюються державні гарантії, зокрема, щодо індексації доходів населення з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін.
27. Відповідно до статті 19 цього ж Закону № 2017-III державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
28. Конституційний Суд України у Рішенні від 15.10.2013 № 9-рп/2013 наголосив, що винагорода за виконану працівником роботу є джерелом його існування та має забезпечувати для нього достатній, гідний життєвий рівень. Це визначає обов`язок держави створювати належні умови для реалізації громадянами права на працю, оптимізації балансу інтересів сторін трудових відносин, зокрема, шляхом державного регулювання оплати праці. Держава передбачає заходи, спрямовані на забезпечення реальної заробітної плати, тобто грошової винагороди за виконану роботу як еквівалента вартості споживчих товарів і послуг. Згідно з положеннями частини шостої статті 95 КЗпП України, статей 33, 34 Закону України "Про оплату праці" такими заходами є індексація заробітної плати та компенсація працівникам втрати частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків її виплати.
29. На підставі аналізу наведених положень законодавства Конституційний Суд України дійшов висновку, що кошти, які підлягають нарахуванню в порядку індексації заробітної плати та компенсації працівникам частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків її виплати, мають компенсаторний характер. Як складові належної працівникові заробітної плати ці кошти спрямовані на забезпечення реальної заробітної плати з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності заробітної плати у зв`язку з інфляційними процесами та зростанням споживчих цін на товари та послуги.
30. Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначені Законом України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03.07.1991 № 1282-XII (далі - Закон № 1282-XII, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
31. Відповідно до статті 1 Закону № 1282-XII індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
32. Згідно з положеннями статті 2 Закону № 1282-XII індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
33. Відповідно до статті 4 Закону № 1282-XII (у редакції Закону № 911-VIII від 24.12.2015, що діє з 01.01.2016 року) індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка. Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.
34. Підвищення грошових доходів населення, у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін (частина четверта статті 4 Закону № 1282-XII).
35. Підприємства, установи та організації, що фінансуються чи дотуються з Державного бюджету України, підвищують розміри оплати праці (грошового забезпечення) у зв`язку з індексацією за рахунок власних коштів і коштів Державного бюджету України (частини друга статті 5 Закону № 1282-XII).