ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 березня 2023 року
м. Київ
справа №803/211/16
касаційне провадження № К/9901/35472/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Бившевої Л.І.,
суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,
розглянувши у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін касаційну скаргу Ковельської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 15.03.2016 (суддя - Ксензюк А.Я.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.02.2017 (колегія суддів: Левицька Н.Г., Обрізко І.М., Сапіга В.П.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "УКР-ПЕТРОЛЬ" до Ковельської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області (далі у тексті - Інспекція, Ковельська ОДПІ) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
УСТАНОВИВ:
29.02.2016 Товариство з обмеженою відповідальністю "УКР-ПЕТРОЛЬ" (далі у тексті - позивач, Товариство, ТОВ "УКР-ПЕТРОЛЬ") звернулося до адміністративного суду із позовом до Ковельської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.
Обґрунтовуючи позовні вимоги Товариство зазначило, що не погоджується з висновками, викладеними в акті перевірки та винесеним податковим повідомленням-рішенням з тих підстав, що в межах камеральної перевірки неможливо встановити, чи були реалізовані підакцизні товари (нафтопродукти) для комерційного використання, а здійснення роздрібного продажу нафтопродуктами через мережу
Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 15.03.2016, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.02.2017, позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Ковельської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області 04.02.2016 № 000058310.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з чим погодився суд апеляційної інстанції, виходили з того, що здійснення роздрібного продажу нафтопродуктами через мережу АЗС не позбавляє права позивача здійснювати оптовий продаж нафтопродуктів для подальшого їх продажу кінцевому споживачеві через роздрібну торгівлю або для виробничого споживання, відповідно під час проведення камеральної перевірки неможливо зробити висновок про реалізацію нафтопродуктів для комерційного чи некомерційного використання.
Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, у якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволені позову відмовити, посилаючись на неврахування судами того, що позивачем здійснювався продаж нафтопродуктів через мережу АЗС, що в розумінні підпункту 213.1.9 пункту 213.1 статті 213 Податкового кодексу України є базою для оподаткування акцизним податком у розмірі 5-ти відсотків від вартості таких реалізацій.
У запереченнях на касаційну скаргу Товариство зазначає, що суди всебічно, повно та об`єктивно розглянули справу, правильно встановили обставини справи, наданим доказам дали вірну правову оцінку і прийшли до обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог, ухваливши судові рішення із додержанням норм матеріального і процесуального права, тому просить суд залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої та апеляційної інстанції без змін.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 02.06.2017 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою та витребував матеріали справи з суду першої інстанції.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 20.03.2023 призначив справу до касаційного розгляду у спрощеному провадженні без повідомлення сторін на 21.03.2023.
Переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення касаційної скарги, з таких підстав.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Любомльським відділенням Ковельської ОДПІ ГУ ДФС проведено камеральну перевірку даних, задекларованих у декларації з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів ТОВ "УКР-ПЕТРОЛЬ" за листопад 2015 року, за результатами якої складено акт від 18.01.2016 № 10/21/39610216
Перевіркою встановлено, неправомірне відображення у додатку 6 декларації з акцизного податку за листопад 2015 року вартості від реалізації пального для комерційного призначення в сумі 521 202, 29грн, чим порушено статті 213, 214, підпункт 215.3.4 пункту 215.3 статті 215, статтю 216 Податкового кодексу України та наказу Міністерства фінансів України від 23.01.2015 №14 "Про затвердження форми декларації акцизного податку, Порядку заповнення та подання декларації акцизного податку", у результаті чого ТОВ "УКР-ПЕТРОЛЬ" занижено акцизний податок, який підлягає сплаті до бюджету за листопад 2015 року у сумі 26 061, 00грн.
За наслідками перевірки прийняте податкове повідомлення-рішення від 04.02.2016 №000058310, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання по акцизному податку з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів на 39 091, 50 грн, у тому числі за основним платежем в розмірі 26 061, 00 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями в розмірі 13 030, 50 грн Позивачем укладено договори поставки пального через мережі АЗС, відповідно до яких, товар поставляється по паливним карткам та скретч-карткам. Факт реалізації пального у перевіряємий період у визначеній позивачем в декларації сумі підтверджується актами приймання-передачі товару, копії яких долучено до матеріалів справи.
За результатами адміністративного оскарження вказане податкове повідомлення-рішення було залишено без змін.
Відповідно до пункту 215.1 статті 215 ПК України до підакцизних товарів належать: спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво; тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну; нафтопродукти, скраплений газ, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, паливо моторне альтернативне; автомобілі легкові, кузови до них, причепи та напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб i більше, транспортні засоби для перевезення вантажів; електрична енергія.
Реалізація суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів - це продаж товарів, зазначених у підпункті 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 ПК України (нафтопродукти, скраплений газ, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, а також паливо моторне альтернативне), безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків (абзаци 1, 2 підпункту 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).
Згідно з ДСТУ 4303:2004 "Роздрібна та оптова торгівля. Терміни та визначення понять" роздрібна торгівля - це вид економічної діяльності в сфері товарообігу, що охоплює купівлю-продаж товарів кінцевому споживачу та надавання йому торговельних послуг. Торговельна послуга передбачає здійснення додаткової діяльності суб`єкта господарювання в сфері роздрібної та оптової торгівлі з надання допомоги покупцям у здійсненні договору купівлі-продажу товарів, їх доставляння та використовування.
Відповідно до підпункту 214.1.4 пункту 214.1 статті 214 ПК України базою оподаткування акцизним податком є вартість (з ПДВ) підакцизних товарів, що реалізовані відповідно до підпункту 213.1.9 пункту 213.1 статті 213 Податкового кодексу України.
Таким чином, об`єктом оподаткування акцизним податком є будь-які операції з роздрібної реалізації нафтопродуктів кінцевим споживачам, при цьому, в незалежності від форми розрахунків.
Згідно з підпунктом 213.1.9 пункту 213.1 статті 213, підпунктом 215.3.10 пункту 251.3 статті 215 ПК України операції з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів оподатковуються акцизним податком у розмірі 5 % від вартості підакцизних товарів.
Датою виникнення податкових зобов`язань щодо реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів є дата здійснення розрахункової операції відповідно до Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", а у разі реалізації товарів фізичними особами - підприємцями, які сплачують єдиний податок, є дата надходження оплати за проданий товар, що передбачено пунктом 216.9 статті 216 ПК України.