1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ф

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 березня 2023 року

м. Київ

справа № 335/15480/17(2-а/335/100/2018)

адміністративне провадження № К/9901/5202/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя від 03.10.2018 (головуючий суддя Рибалко Н.І.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 22.01.2019 (головуючий суддя Чепурнов Д.В., судді Сафронова С.В., Мельник В.В.)

у справі № 335/15480/17(2-а/335/100/2018)

за позовом ОСОБА_1

до Виконавчого комітету Запорізької міської ради,

треті особи - Державна регуляторна служба України, Запорізьке обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України, товариство з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Мрія", товариство з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Місто для людей Запоріжжя", комунальне підприємство "Запоріжремсервіс"

про визнання незаконними та скасування рішення,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_1 звернулася з позовом до суду, в якому просила:

1.1. визнати незаконними та скасувати рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради від 19.07.2017 № 389 "Про затвердження конкурсної документації для проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирних будинків міста Запоріжжя та внесення змін до складу конкурсної комісії" (далі - Рішення від 19.07.2017 № 389) та рішення від 01.09.2017 № 520 "Про призначення управителів багатоквартирних будинків міста Запоріжжя" (далі - Рішення від 01.09.2017 № 520).

2. Рішенням Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя від 03.10.2018, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 22.01.2019, у задоволенні позовних вимог відмовлено.

3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні фактичні обставини:

3.1. 19.07.2017 виконавчим комітетом Запорізької міської ради, в межах наданих повноважень та на виконання вимог Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", прийнято рішення № 389 "Про затвердження конкурсної документації для проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирних будинків міста Запоріжжя та внесення змін до складу конкурсної комісії", яким вирішено:

1. Затвердити надану конкурсною комісією конкурсну документацію для проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирних будинків міста Запоріжжя з додатками, що є її невід`ємною частиною.

2. Внести зміни до рішення виконавчого комітету міської ради від 26.05.2017 № 265 "Про проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирних будинків міста Запоріжжя", а саме затвердити склад конкурсної комісії з призначення управителя багатоквартирних будинків міста Запоріжжя, у новій редакції.

3. Комунальному підприємству "Наше місто" Запорізької міської ради забезпечити доступ учасникам конкурсу до будинків, що є об`єктами конкурсу у дати та час визначений конкурсною документацією для проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирних будинків міста Запоріжжя.

4. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Бородая О.М.

3.2. 01.09.2017 виконавчий комітет Запорізької міської ради за результатами проведеного конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку у м. Запоріжжі прийняв рішення № 520 "Про призначення управителів багатоквартирних будинків міста Запоріжжя", яким вирішено:

1. Призначити управителем багатоквартирних будинків у м. Запоріжжі, згідно з додатком №1 до цього рішення, за об`єктом конкурсу (група будинків) № 1 товариство з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Мрія", ідентифікаційний код юридичної особи у єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 40413159.

2. Призначити управителем багатоквартирних будинків у м. Запоріжжі, згідно з додатком № 2 до цього рішення, за об`єктом конкурсу (група будинків) № 2 товариство з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Місто для людей Запоріжжя", ідентифікаційний код юридичної особи у єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 41279924.

3. Призначити управителем багатоквартирних будинків у м. Запоріжжі, згідно з додатком № 3 до цього рішення, за об`єктом конкурсу (група будинків) № 3 комунальне підприємство "Запоріжремсервіс" Запорізької міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи у єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 22144952.

4. Призначити управителем багатоквартирних будинків у м. Запоріжжі, згідно з додатком № 4 до цього рішення, за об`єктом конкурсу (група будинків) № 4 товариство з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Місто для людей Запоріжжя", ідентифікаційний код юридичної особи у єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 41279924.

5. Департаменту правового забезпечення Запорізької міської ради спільно з департаментом з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради підготувати проект договору з надання послуг з управління багатоквартирними будинками міста Запоріжжя, що має бути укладений від імені власників багатоквартирних будинків з переможцями конкурсу уповноваженою особою виконавчого комітету Запорізької міської ради, строком на один рік, з обов`язком управителя розпочати надання послуг з управління багатоквартирними будинками з 01 листопада 2017 року.

6. Уповноважити заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Бородая О.М. укласти договір з надання послуг з управління багатоквартирними будинками міста Запоріжжя від імені власників багатоквартирних будинків з переможцями конкурсу.

7. Департаменту з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради забезпечити доведення до відома співвласників багатоквартирних будинків інформації про управителя, з яким укладено договір, шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Запорізької міської влади та в кожному конкретному будинку (на прибудинковій території), зокрема на інформаційних стендах у під`їздах будинків та біля них, відповідного оголошення, що має містити інформацію про повне найменування управителя, його контактні телефони, номер та дату укладення договору, ціну послуги.

8. Комунальному підприємству "Наше місто" Запорізької міської ради до 31 жовтня 2017 року здійснити всі необхідні дії щодо передачі багатоквартирних будинків в управління управителям, призначеним цим рішенням, в порядку передбаченому правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 2 лютого 2009 року № 13.

9. Контроль за виконанням цього рішення покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Бородая О.М.

3.3. Відповідно до листа вих. № 8708/0/20-17 від 05.10.2017 Державна регуляторна служба України розглянувши рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради від 19.07.2017 № 389 "Про затвердження конкурсної документації для проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирних будинків м. Запоріжжя та внесення змін до складу конкурсної комісії" на предмет віднесення цього рішення до категорії регуляторних актів, повідомила, що з врахуванням статті 1 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" вищезазначене рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради містить норми регуляторного характеру, а його прийняття потребувало реалізації передбачених цим Законом процедур.

4. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що виконавчий комітет Запорізької міської ради, приймаючи рішення № 389 від 19.07.2017 "Про затвердження конкурсної документації для проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирних будинків м. Запоріжжя та внесення змін до складу конкурсної комісії" та № 520 від 01.09.2017 "Про проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирних будинків м. Запоріжжя", діяв на підставі та у межах повноважень, наданих законами України. Вказані рішення відповідача, як суб`єкта владних повноважень, є законними та прийнятими у відповідності до вимог частини 2 статті 19 Конституції України, частини 2 статті 2 КАС України.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Позивачем - ОСОБА_1, подано касаційну скаргу на рішення Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя від 03.10.2018 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 22.01.2019, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати і ухвалити нове судове рішення про задоволення позовних вимог.

5.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до порушення судами попередніх інстанцій норм процесуального права та неправильного застосування норм матеріального права. На переконання позивача Рішення від 19.07.2017 № 389 є регуляторним актом, у зв`язку з чим під час його прийняття відповідачем повинні були бути дотримані вимоги щодо оприлюднення та обговорення такого акту, які визначені Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". Крім того, позивач обґрунтовує незаконність Рішення від 19.07.2017 № 389 та Рішення від 01.09.2017 № 520 порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.

6. У відзиві на касаційну скаргу Запорізьке обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України надало пояснення, в яких вказало, що адміністративною колегією Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України прийнято рішення № 10-рш, яким встановлено ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції у діях відповідача та зобов`язано його припинити такі порушення.

7. Державна регуляторна служба України у своїх поясненнях визнала касаційну скаргу обґрунтованою та просила її задовольнити. Зазначає, що Рішення від 19.07.2017 № 389 містить норми регуляторного характеру, а його прийняття потребувало реалізації процедур, передбачених Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", про що було зазначено у листі від 05.10.2017 №8708/0/20-17, який міститься у матеріалах справи. Також вказує на практику Верховного Суду, згідно якої порушення порядку оприлюднення проекту регуляторного акта є підставою для його скасування.

8. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, у якому просив залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін. Вважає правильними висновки судів попередніх інстанцій про те, що Рішення від 19.07.2017 № 389 не є регуляторним актом. Твердження позивача про наявність порушень законодавства про захист економічної конкуренції вважає необґрунтованим та безпідставним. На думку відповідача, прийняття оскаржених рішень не призвело до порушень законних прав, свобод та інтересів позивача. Крім того посилається на постанову Верховного Суду від 16.06.2018 у справі №335/12370/17, якою підтверджено законність оскаржених рішень, а відтак такі обставини звільняються від доказування.

9. ТОВ "Керуюча компанія "Місто для людей Запоріжжя" у відзиві на касаційну скаргу просило залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін. Оскаржувані судові рішення вважає законним та обґрунтованими, а касаційну скаргу безпідставною, оскільки у ній не було зазначено які саме порушення допущені судами попередніх інстанцій.

10. У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "Керуюча компанія "Мрія" заперечило проти касаційної скарги, просило рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін. Вважає, що позивачем не доведено порушення своїх прав спірними рішеннями відповідача.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

11. Під час розгляду касаційної скарги колегія суддів суду касаційної інстанції враховує приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України), відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.


................
Перейти до повного тексту