Постанова
Іменем України
22 березня 2023 року
м. Київ
справа № 207/1523/22
провадження № 61-1705св23
Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду: головуючого - Крата В. І. (суддя-доповідач), суддів: Антоненко Н. О., Дундар І. О., Краснощокова Є. В., Русинчука М. М.,
заявник: ОСОБА_1, який діє в своїх та в інтересах малолітньої ОСОБА_2,
заінтересовані особи: Міністерство соціальної політики України, Національна соціальна сервісна служба України, Кабінет Міністрів України, ОСОБА_3
розглянув у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи касаційну скаргу ОСОБА_1, який діє також в інтересах малолітньої ОСОБА_2, на постанову Дніпровського апеляційного суду від 24 січня 2023 року в складі колегії суддів: Гапонова А. В., Новікової Г. В., Никифоряка Л. П.
Історія справи
Короткий зміст заяви
У червні 2022 року ОСОБА_1, який діє в своїх інтересах та в інтересах малолітньої ОСОБА_2, звернувся з заявою про встановлення факту, що має юридичне значення.
Заява мотивована тим, що ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, уродженець м. Макіївки, Донецької області, зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 . 14 вересня 2013 року він був одружений в м. Красноармійськ, Донецька область. 12 травня 2016 року постановою Верховної Ради України "Про перейменування деяких населених пунктів" № 1353-VIII у Донецькій області місто Красноармійськ перейменували на місто Покровськ. ІНФОРМАЦІЯ_2 в нього у м. Покровськ, Донецька область, народилася донька - ОСОБА_4 . Відповідно до попередніх довідок ВПО від 11 листопада 2016 року та 14 грудня 2021 року фактичне місце перебування було - АДРЕСА_2 .
24 лютого 2022 року Російська Федерація здійснила повномасштабне військове вторгнення на територію України та почала військові дії, цей факт є загальновідомий та не потребує доказування відповідно до статті 82 ЦПК України. У квітні 2022 року він разом з донькою ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_3 та дружиною ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_4 у зв`язку з широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України та з метою збереження життя та здоров`я, забезпечення законних прав та інтересів вимушений був переселитися з родиною у більш безпечне місто. 25 квітня 2022 року Заводським Управлінням соціального захисту населення Департаменту соціальної політики Кам`янської міської ради його взято на облік як внутрішньо переміщену особу та видано відповідну довідку № 1206-5001267220, донька та дружина також отримали довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи № 1206-5001267139, № 1206-5001266687 від 21 квітня 2022 року з зазначенням адреси: АДРЕСА_3, де всі вони на даний час фактично проживають.
Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи регламентовано Постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 № 509 "Про облік внутрішньо переміщених осіб" з наступними змінами і доповненнями, де пункт 2 доповнено абзацом згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 269 від 13 березня 2022 року; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 332 від 20 березня 2022 року, а саме: на отримання довідки мають право особи, які після введення Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 "Про введення воєнного стану в Україні" воєнного стану перемістилися з території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії та яка визначена в переліку, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204 "Про затвердження переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога застрахованим особам в рамках Програми "єПідтримка" (далі - територія адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії). Отже відповідно до зазначеного переліку Донецька область, зокрема м. Покровськ є територія адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії. Постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 509 "Про облік внутрішньо переміщених осіб" з наступними змінами і доповненнями було затверджено Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
Однак вкзана форма не передбачає внесення відомостей про конкретну причину (підставу), яка змусила залишити або покинути своє місце проживання внутрішньо переміщену особу (частина перша статті 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб"), проте не виключається можливість звернення внутрішньо переміщеної особи для встановлення конкретної причини внутрішнього переміщення. Іншого порядку встановлення такого юридичного факту чинним законодавством України не передбачено. Факт збройної (військової) агресії Російської Федерації відносно України, окупації частини території України є загальновідомим, а тому не підлягає доказуванню згідно з частиною третьою статті 82 ЦПК України, оскільки інформація про них міститься в офіційних звітах (повідомленнях) Верховного Комісара Організації Об`єднаних Нації з прав людини, Організації з безпеки та співробітництва в Європі, Міжнародного Комітету Червоного Хреста і Червоного Півмісяця, Уповноваженого Верховної Ради з прав людини, розміщених у тому числі на офіційних веб-сайтах зазначених організацій.
Наслідком саме вторгнення та збройної агресії Російської Федерації м. Покровськ Донецької області стало територією адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії. Також до повномасштабного вторгнення та збройної агресії Російської Федерації проти України заявник міг вільно проживати в м. Покровськ Донецької області, мав налагоджений побут, роботу, можливість вільно спілкуватися з друзями, знайомими, родичами та здійснювати свої права та законні інтереси.
Вказані негативні наслідки повномасштабного вторгнення та збройної агресії Російської Федерації проти України пов`язані із військовими та бойовими діями на території адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться бойові дії, унеможливлюють там життя, а знаходження небезпечно.
Таким чином, внаслідок саме повномасштабного вторгнення та збройної агресії Російської Федерації було порушено цілу низку його прав і свобод, передбачених Конституцією України, Конвенцією "Про захист прав людини та основоположних свобод", зокрема: право на життя, право на повагу до честі і гідності, право на свободу і особисту недоторканість, право на повагу до приватного і сімейного життя, право на свободу думки, совісті і релігії, право на вільне пересування та вільний вибір місця проживання, право на ефективний засіб правового захисту, тощо та прав і інтересів його дитини.
Окрім того, після повномасштабного вторгнення та збройної агресії Російської Федерації проти України призвело до його вимушеного переселення з території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії з м. Покровськ, Донецької області до м. Кам`янське Дніпропетровської області, таке вимушене переселення було здійснено ним з метою забезпечення особистої безпеки, безпеки родини та поновлення основоположних прав, свобод та законних інтересів, передбачених вимогами чинного законодавства України та нормами міжнародного права.
Заявник та його донька мають на меті визначити свій статус як осіб, що перебувають під захистом Конвенції про захист цивільного населення під час війни, що обумовлює виникнення прав та обов`язків, передбачених цією Конвенцією, іншими нормами національного та міжнародного права.
ОСОБА_1, який діє в своїх інтересах та в інтересах малолітньої ОСОБА_2, просив встановити юридичний факт, що його вимушене переселення разом з донькою ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_3 та дружиною, ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_4 в квітні 2022 року відбулося з території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії з міста Покровськ Донецької області до міста Кам`янське Дніпропетровської області внаслідок повномасштабного вторгнення та збройної агресії Російської Федерації проти України.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Баглійського районного суду м. Дніпродзержинська Дніпропетровської області в складі судді: Бистрова Л. О. від 10 жовтня 2022 року заяву задоволено.
Встановлено факт, що вимушене переселення ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, РНОКПП НОМЕР_1, разом з донькою - ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_3, РНОКПП НОМЕР_2 та дружиною - ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_4, РНОКПП НОМЕР_3, в квітні 2022 року відбулося з території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії з міста Покровськ, Донецької області до міста Кам`янське, Дніпропетровської області, внаслідок повномасштабного вторгнення та збройної агресії Російської Федерації проти України.
Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру. Як вбачається із заяви, заявник, посилаючись на вказану норму закону, вказав на те, що причиною його з донькою внутрішнього переміщення з постійного місця проживання з м. Покровськ, Донецької області до іншого тимчасового місця проживання на території України - м. Кам`янське, Дніпропетровської області, обумовлена саме збройним конфліктом та тимчасовою окупацією частини Донецької області. Положеннями Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" порядок підтвердження і встановлення факту наявності збройного конфлікту або тимчасової окупації території України не передбачено, проте не виключається можливість звернення внутрішньо переміщеної особи до суду для встановлення конкретної причини внутрішнього переміщення, якщо від цього юридичного факту у цієї особи виникають, змінюються або припиняються певні правовідносини. У судовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення. Отже, встановлення юридичного факту за рішенням суду безпосередньо породжує певні юридичні наслідки, тобто, від встановлення факту залежить виникнення, зміна або припинення особистих прав громадян. Крім того, від встановлення такого факту залежить виникнення та реалізація особистих та майнових прав заявника та його дитини. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду у справах №363/2981/16-ц від 14 березня 2018 року, №428/13977/16-ц від 06 червня 2018 року, №417/3852/17 від 21 березня 2018 року, №243/7029/17 від 12 квітня 2018 року та №428/ 12368/16-ц від 21 березня 2018 року.
Суд прийняв до уваги доводи ОСОБА_1 про те, що він та його донька є громадянами України та, як повноправні громадяни своєї країни, проживали у м. Покровськ, Донецької області, мали налагоджений побут та можливість вести повноцінне життя. Проте, вищенаведені обставини призвели до неможливості подальшого проживання в м. Покровськ Донецької області, а тому, внаслідок воєнних дій Російської Федерації проти України, був змушений разом з дитиною переїхати до інших населених пунктів України. Заява ОСОБА_1, який діє в інтересах ОСОБА_2, обґрунтована, встановлення вказаних фактів має для заявника юридичне значення та від цього залежать його права та права його дитини, а тому заява підлягає задоволенню.
Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції
У листопаді 2022 року Кабінет Міністрів України подав апеляційну скаргу в якій просив скасувати рішення Баглійського районного суду м. Дніпродзержинська Дніпропетровської області від 10 жовтня 2022 року та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні заяви про встановлення факту, що має юридичне значення.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначив, що ОСОБА_1 має на меті визначити свій статус як особи, яка перебуває під захистом Конвенції про захист цивільного населення під час війни від 12 серпня 1949 року, що зумовлює виникнення прав та обов`язків, передбачених цією Конвенцією, іншими нормами національного та міжнародного права. Але внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру. Внутрішнє переміщення ОСОБА_1 є наслідком його волевиявлення, а причини, що змусили прийняти таке рішення вказані у статті 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб". Відповідно до статті 4 Конвенції про захист цивільного населення під час війни від 12 серпня 1949 року, під захистом цієї Конвенції є ті, хто в будь-який момент та за будь-яких обставин опиняються, у разі конфлікту чи окупації, під владою сторони конфлікту або окупаційної держави, громадянами яких вони не є.
Постановою Дніпровського апеляційного суду від 24 січня 2023 року апеляційну Кабінету Міністрів України задоволено. Рішення Баглійського районного суду м. Дніпродзержинська Дніпропетровської області від 10 жовтня 2022 року скасовано. Заяву ОСОБА_1, який діє в інтересах малолітньої ОСОБА_2, заінтересовані особи: Міністерство соціальної політики України, Національна соціальна сервісна служба України, Кабінет Міністрів України, ОСОБА_3 про встановлення факту, що має юридичне значення залишено без задоволення.
Постанова апеляційного суду мотивована тим, що загальновідомим є факт, що в місті Покровськ Донецької області не було бойових дій. Це місто не перебувало та не перебуває під окупацією. Поодинокі ракетні удари не підпадають під дію статті 4 Конвенції про захист цивільного населення під час війни від 12 серпня 1949 року. Разом з тим, відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб", внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру. Як вбачається з матеріалів цивільної справи заявник та члени його родини переїхали з міста Покровськ Донецької області до міста Кам`янське Дніпропетровської області та стали на облік як внутрішньо переміщені особи, у відповідності з Законом України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб". Таким чином, апеляційна скарга підлягає задоволенню.
Аргументи учасників справи
ОСОБА_1, який діє також в інтересах малолітньої ОСОБА_2, 05 лютого 2023 року через підсистему Електронний суд подав касаційну скаргу на постанову Дніпровського апеляційного суду від 24 січня 2023 року, в якій просив оскаржену постанову апеляційного суду скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Касаційна скарга мотивована тим, що:
суд апеляційної інстанції зробив висновок, що заявник та члени його родини переїхали з міста Покровськ Донецької області до міста Кам`янське Дніпропетровської області та стали на облік як внутрішньо переміщені особи, у відповідності з Законом України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб", але такий висновок позбавляє мене мого права на встановлення саме причини вимушеного переселення, зазначена норма закону встановлює лише порядок обліку як внутрішньо переміщених осіб та отримання відповідної довідки, а не встановлює причин вимушеного переселення. Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру. Аналіз вищевказаних положень закону свідчить про те, що підставами внутрішнього переміщення осіб на території України у тому числі може бути: збройний конфлікт, тимчасова окупація, повсюдні прояви насильства та надзвичайні ситуації природного чи техногенного характеру;
положеннями Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" порядок підтвердження і встановлення факту наявності збройного конфлікту або тимчасової окупації території України не передбачено, проте не виключається можливість звернення внутрішньо переміщеної особи до суду для встановлення конкретної причини внутрішнього переміщення, якщо від цього юридичного факту у цієї особи виникають, змінюються або припиняються певні правовідносини. Аналогічні висновки щодо застосування норм права у подібних правовідносинах були викладені у постановах Верховного Суду, а саме у постановах Верховного Суду у справах № 363/2981/16-ц від 14 березня 2018 року, № 428/13977/16-ц від 06 червня 2018 року, № 417/3852/17 від 21 березня 2018 року, № 243/7029/17 від 12 квітня 2018 року та № 428/ 12368/16-ц від 21 березня 2018 року;