1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 березня 2023 року

м. Київ

cправа № 925/14/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Берднік І.С. - головуючого, Волковицької Н.О., Зуєва В.А.,

секретар судового засідання - Корнієнко О.В.,

за участю представників:

Офісу Генерального прокурора - Кондратюка Д.А.,

Чигиринської міської ради Черкаської області - Постриганя С.Г.,

Фізичної особи-підприємця Демиденко Олени Олександрівни - Чакалова А.К.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Фізичної особи-підприємця Демиденко Олени Олександрівни

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.11.2022 (у складі колегії суддів: Кравчук Г.А. (головуючий), Коробенко Г.П., Тищенко А.І.)

та рішення Господарського суду Черкаської області від 23.06.2022 (суддя Спаських Н.М.)

у справі № 925/14/22

за позовом Заступника керівника Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Чигиринської міської ради Черкаської області

до Фізичної особи-підприємця Демиденко Олени Олександрівни

про розірвання договорів оренди землі водного фонду та повернення орендованого майна,

ВСТАНОВИВ:

У січні 2022 року Заступник керівника Черкаської окружної прокуратури (далі - прокурор) звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Чигиринської міської ради Черкаської області (далі - Чигиринська міська рада) до Фізичної особи - підприємця (далі - ФОП) Демиденко О.О., у якому просив:

- розірвати договір оренди земельної ділянки із земель запасу під водним об`єктом, яка знаходиться на території Чигиринської міської ради за межами населеного пункту, загальною площею 34,1522 га, в тому числі: під ставом - 26,0147 га, гідроспоруди - 0,0442 га, сіножаті - 3,6461 га, заболочені - 4,4472 га (кадастровий номер 7125410100:01:000:0933), зареєстрований Чигиринським РВ Черкаської РФ ДП "Центр Державного земельного кадастру" 24.02.2010 за № 041079800258, укладений 01.02.2010 між Чигиринської районною державною адміністрацією та ФОП Демиденко О.О.;

- розірвати договір оренди земельної ділянки із земель запасу під водним об`єктом, яка знаходиться на території Чигиринської міської ради за межами населеного пункту, загальною площею 61,5781 га, в тому числі: під ставом - 28,2791 га, гідроспоруди - 0,0770 га, сіножаті - 2,8663 га, заболочені - 30,3557 га (кадастровий номер 7125410100:01:000:0934), зареєстрований Чигиринським РВ Черкаської РФ ДП "Центр Державного земельного кадастру" 24.02.2010 за № 041079800259, укладений 01.02.2010 між Чигиринської районною державною адміністрацією та ФОП Демиденко О.О.;

- зобов`язати ФОП Демиденко О.О. повернути Чигиринській міській раді зазначені земельні ділянки у стані, не гіршому у порівнянні з тим, у якому вона одержала їх в оренду.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ФОП Демиденко О.О. як орендар зазначених земельних ділянок не виконала належним чином зобов`язання за договорами оренди, що призвело до порушень і погіршення властивостей земельних ділянок, що є підставою для розірвання цих договорів.

Оскільки на час вирішення спору зазначені земельні ділянки зареєстровано за Чигиринською міською радою на праві комунальної власності, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за № 42890961 та № 42889716, прокурор просив повернути їх з оренди саме міській раді.

Наявність підстав для представництва інтересів громади та подання позову у цій справі в інтересах Чигиринської міської ради прокурор обґрунтував неналежним виконанням своїх повноважень органом місцевого самоврядування та невжиттям ним заходів на захист інтересів територіальної громади щодо використання земель комунальної власності.

Рішенням Господарського суду Черкаської області від 23.06.2022, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 28.11.2022, позов задоволено в повному обсязі.

Не погоджуючись із висновками судів першої та апеляційної інстанцій, у грудні 2022 року ФОП Демиденко О.О. подала касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права, порушення норм процесуального права та наявність випадків, передбачених пунктами 1, 4 частини 2 статті 287 ГПК, просить скасувати постановлені у справі судові рішення та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 30.01.2023 відкрито касаційне провадження у справі № 925/14/22 за касаційною скаргою ФОП Демиденко О.О. з підстав, передбачених пунктами 1, 4 частини 2 статті 287 ГПК, та призначено касаційну скаргу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 08.03.2023.

Заступник керівника Черкаської окружної прокуратури, Чигиринська міська рада у відзивах на касаційну скаргу зазначили про правильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права при вирішенні спору, тому просили залишити оскаржені судові рішення без змін, а касаційну скаргу без задоволення.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та заперечення проти неї, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд дійшов таких висновків.

При вирішенні справи судами попередніх інстанцій установлено, що 01.02.2010 між Чигиринською районною державною адміністрацією (орендодавець) і ФОП Демиденко О.О. (орендар) укладено два договори оренди землі, а саме:

- договір оренди земельної ділянки із земель запасу під водним об`єктом, яка знаходиться на території Чигиринської міської ради за межами населеного пункту, загальною площею 34,1522 га, в тому числі: під ставом - 26,0147 га, гідроспоруди - 0,0442 га, сіножаті - 3,6461 га, заболочені - 4,4472 га (кадастровий номер 7125410100:01:000:0933), зареєстрований Чигиринським РВ Черкаської РФ ДП "Центр Державного земельного кадастру" 24.02.2010 за № 041079800258 (далі - договір 1);

- договір оренди земельної ділянки із земель запасу під водним об`єктом, яка знаходиться на території Чигиринської міської ради за межами населеного пункту, загальною площею 61,5781 га, в тому числі: під ставом - 28,2791 га, гідроспоруди - 0,0770 га, сіножаті - 2,8663 га, заболочені - 30,3557 га (кадастровий номер 7125410100:01:000:0934), зареєстрований Чигиринським РВ Черкаської РФ ДП "Центр Державного земельного кадастру" 24.02.2010 за № 041079800259 (далі - договір 2).

За умовами цих договорів орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель запасу під водним об`єктом, яка знаходиться на території Чигиринської міської ради за межами населеного пункту (пункт 1 договорів).

На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна водний об`єкт - став із гідроспорудами (пункт 3 договорів).

Орендар вносить орендну плату в розмірі півтора відсотки від грошової оцінки на період проведення робіт з ремонту гідротехнічних споруд та очищення дна ставу, що складає 6 168,00 грн та 8 584,00 грн у рік відповідно, а в послідуючі роки - три відсотки від грошової оцінки, що складає 12 335,00 грн та 17 167,00 грн на рік (пункт 7 договорів).

Земельні ділянки передаються в оренду для риборозведення (пункт 13 договорів).

Цільове призначення земельних ділянок - землі іншого сільськогосподарського призначення Код по УКЦВЗ -2.7 (пункт 14 договорів).

Орендодавець має право вимагати від орендаря використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; дотримання екологічної безпеки землекористування, додержання державних стандартів, норм і правил, у тому числі місцевих правил забудови населених пунктів; дотримання режиму санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються; своєчасного внесення орендної плати (пункт 26 договорів).

Орендар зобов`язаний приступати до використання земельних ділянок в строки, встановлені договором оренди земельної ділянки, зареєстрованим в установленому законом порядку; виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяжування), передбачені договором оренди земельної ділянки; підтримувати в належному стані прилеглу до ставу територію; своєчасно проводити поточний та капітальний ремонт гідротехнічних споруд; у п`ятиденний строк після державної реєстрації договору оренди надати копію договору в ДПІ в Чигиринському районі (пункт 29 договорів).

Ризик випадкового знищення або пошкодження об`єкта оренди чи його частини несе орендар (пункт 30 договорів).

Дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; ліквідації юридичної особи - орендаря; договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом (пункт 33 договорів).

Дія договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом (пункт 34 договорів).

Договори укладено строком на 49 років до 30.12.2058 (пункт 6 договорів).

Невід`ємними частинами договорів є: план-схема земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об`єкта оренди.

25.02.2010 земельні ділянки фактично передано відповідачеві. Зауважень щодо стану земельної ділянки та недоліків, які могли перешкоджати ефективному їх використанню за цільовим призначенням, не виявлено, про що зазначено сторонами в актах прийому-передачі земельних ділянок від 25.02.2010.

Обидві земельні ділянки з 05.07.2021 належать Чигиринській міській раді на праві комунальної власності, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

У квітні 2013 року Державною екологічною інспекцією у Черкаській області проведено обстеження та складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства. У цьому акті зазначено встановлені обставини, за якими ФОП Демиденко О.О. здійснює користування водними об`єктами (ставками) загальною площею 34,1522 га та 61,5781 га. Водні об`єкти "Чернече водосховище" внаслідок спуску води, який здійснювався з метою попередження надзвичайної ситуації та неналежного утримання дамби, водоспускної споруди перебувають у незадовільному стані, а саме відсутнє водне дзеркало, відбулося заростання ставу очеретом, деревами, кущами, водоспускна споруда має численні тріщини, шандорна заслонка відсутня. За результатами перевірки Демиденко О.О. притягнуто до адміністративної відповідальності за статтею 61 Кодексу України про адміністративні правопорушення (протокол № 005594 про адміністративне праворушення від 04.04.2013, постанова про накладення адміністративного стягнення від 05.04.2013 № 005438).

Виявлені порушення орендарем не усунуто.

20.07.2016 комісією Чигиринської міської ради по здійсненню контролю за використанням та охоронною земель проведено обстеження орендованих відповідачкою земельних ділянок загальною площею 34,1522 га та 61,5781 га та складено відповідний акт, за змістом якого земельні ділянки не використовуються за цільовим призначенням, обидві ділянки не заводнені, заросли чагарниками, деревами та очеретом. Гідроспоруди знаходяться в аварійному стані та потребують термінового капітального ремонту.

Державна екологічна інспекція у Черкаській області у листі від 17.10.2016 № 04-04/2932 на запит місцевої прокуратури повідомила, що за результатами розгляду звернень жителів м. Чигирин щодо можливих порушень природоохоронного законодавства ФОП Демиденко О.О. проведено перевірку, внаслідок якої установлено, що водойми заросли небажаною рослинністю та не використовуються для риборозведення; гідроспоруда Чернеченського водосховища має чисельні тріщини між стіновими блоками, стики між плитами не замонолічені, що призводить до розмиву дамби та унеможливлює безпечну експлуатацію водного об`єкта. За порушення правил експлуатації водопровідних та водопропускних споруд ФОП Демиденко О.О. притягнуто до адміністративної відповідальності за частиною 2 статті 61 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

02.02.2018 державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель у Черкаській області виявлено порушення вимог земельного законодавства ФОП Демиденко О.О., що полягає в неправильній експлуатації гідротехнічних споруд, які розташовані на земельних ділянках (кадастрові номери: 7125410100:01:000:0933, 7125410100:01:000:0934), наданих підприємцю в оренду, про що складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 35-ДК/42/АП/09/01/-18 та протокол про адміністративне правопорушення № 35-ДК/0011П/07/-1/-18. Постановою від 02.02.2018 за № 35-ДК/001По/08/01/-18 Демиденко О.О. визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачено статтею 53 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено на неї адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 170 грн, а також вручено Припис від 02.02.2018 реєстраційний № 35-ДК/0013Пр/03/01/-18 про усунення вказаного порушення земельного законодавства.

Згідно з інформацією Управління Державного агентства рибного господарства у Черкаській області від 12.04.2021, протягом 2018-2021 років громадянка Демиденко О.О. чи інша особа із заявою щодо отримання документів дозвільного характеру на став площею 34,1522 га з кадастровим номером 7125410100:01:000:0933 та на став площею 61,5781 га з кадастровим номером 7125410100:01:000:0934, які розташовані на території Чигиринської міської ради за межами населеного пункту, до Управління не зверталися.

Заява щодо проведення робіт із вселення водних біоресурсів у рибогосподарські водні об`єкти (його частину), що розташовані на території Чигиринської міської ради за межами населеного пункту на земельних ділянках з кадастровими номерами 7125410100:01:000:0933 та 7125410100:01:000:0934, яка передбачена Порядком штучного розведення (відтворення), вирощування водних біоресурсів та їх використання, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 07.07.2012 № 414 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.07.2012 за № 1270/21582, до Управління не надходила.

Крім того, звіт про обсяги вилову водних біоресурсів та звіт за формою ІА-риба (річна) "Виробництво продукції аквакультури" за наведеними водними об`єктами від громадянки Демиденко О.О. чи іншої особи не надходили.

30.04.2021 Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства при використанні земель державної власності в адміністративних межах Чигиринської міської ТГ (с. Чернече) Черкаського району.

За результатами перевірки виявлено, що земельні ділянки державної власності, землі водного фонду площею 61,5760 га з кадастровим номером 7125410100:01:000:0934 та площею 34,1522 га з кадастровим номером 7125410100:01:000:0933 в адміністративних межах Чигиринської міської ТГ (с. Чернече) Черкаського району не використовуються за цільовим призначенням.

Виявлено, що ці земельні ділянки (ставки) зневоднені, заросли очеретом та деревами.

08.06.2021 працівниками Черкаського рибоохоронного патруля Управління Державного агентства рибного господарства у Черкаській області проведено візуальне обстеження водних об`єктів, розташованих на земельних ділянках з кадастровими номерами 7125410100:01:000:0933, 7125410100:01:000:0934 в межах с. Чернече Чигиринської ОТГ, та встановлено, що на вказаних земельних ділянках майже відсутня вода, протікає лише струмок води шириною 1 м та глибиною близько 0,5 м, вся земельна ділянка вкрита вищою водною рослинністю та кущами. Ознак здійснення рибогосподарської діяльності орендарем ФОП Демиденко О.О. не виявлено.

У позові прокурора в справі, що розглядається, зазначено, що з метою ініціювання питання захисту інтересів держави уповноваженим органом, Черкаською окружною прокуратурою у листі від 07.04.2021 № 145-398 вих.21 повідомлено Чигиринську міську раду про виявлені порушення вимог законодавства щодо використання спірних земельних ділянок, з наданням копій відповідних матеріалів та запитано про вжиті заходи реагування.

26.08.2021 прокуратурою повторно направлено Чигиринській міській раді запит щодо вжиття заходів з приведення земельних ділянок у стан, придатний для використання, проте органом місцевого самоврядування не виявлено наміру вживати відповідних заходів на захист порушених інтересів держави, що, на думку прокурора, свідчить про бездіяльність уповноваженого органу.

13.12.2021 Черкаською окружною прокуратурою в порядку статті 131-1 Конституції України, статті 23 Закону України "Про прокуратуру" направлено лист за № 145-4554вих21 до Чигиринської міської ради, у якому зазначено, зокрема, про виявлені прокуратурою факти порушення природоохоронного та земельного законодавства при використанні спірних земельних ділянок, наголошено на необхідності вжиття заходів з метою усунення фактів порушення законодавства, виявлених прокуратурою, приведення цих земельних ділянок у стан, приданий для використання. Крім того, зазначено про необхідність вчинення органом місцевого самоврядування певних дій з метою захисту інтересів територіальної громади шляхом звернення з відповідною позовною заявою до орендаря, який протягом тривалого часу не використовує земельні ділянки водного фонду для рибогосподарських потреб та своєю бездіяльністю допустив зневоднення водних об`єктів. У разі невжиття заходів із захисту інтересів держави повідомити їх причини.

У відповідь на цей лист Чигиринська міська рада у листі від 15.12.2021 № 1287-02-33/2 повідомила прокуратуру про обставини неможливості звернення до суду з позовом щодо приведення у відповідність до вимог природоохоронного законодавства права користування земельними ділянками з кадастровими номерами 7125410100:01:000:0933, 7125410100:01:000:0934 під водними об`єктами, а тому просила прокуратуру захистити інтереси територіальної громади.

23.12.2021 Черкаська окружна прокуратура відповідно до вимог частини 4 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" у листі за № 145-4784вих21 повідомила Чигиринську міську раду про направлення до суду в порядку господарського судочинства позовної заяви в інтересах держави в особі Чигиринської міської ради до ФОП Демиденко О.О. про розірвання договорів оренди землі водного фонду та повернення орендованого майна; підставою для пред`явлення цього позову зазначено, зокрема, статті 525, 526, 651 Цивільного кодексу України (далі - ЦК), статтю 95 Водного кодексу України.

Позовну заяву за № 145-4921вих-21 від 30.12.2021 прокурором в інтересах держави в особі Чигиринської міської ради до ФОП Демиденко О.О. про розірвання договорів оренди землі водного фонду та повернення орендованого майна надіслано до Господарського суду Черкаської області 30.12.2021, що підтверджується відміткою Укрпошти на конверті з поштовим відправленням №1801507527465.

Прокурор, обґрунтовуючи позовні вимоги, послався на обставини тривалого невиконання ФОП Демиденко О.О. обов`язків орендаря, передбачених пунктом 29 договорів оренди, щодо, зокрема, своєчасного та якісного проведення поточного та капітального ремонту гідроспоруд; порушення умов використання орендованих земельних ділянок, що призвело до погіршення їх стану (за відсутності підприємницької діяльності відбулося вичерпання (зневоднення) водних об`єктів, ділянки заросли бур`янами, чагарниками, деревами, очеретом); недотримання орендарем обов`язку збереження земельних ділянок у первісному стані, як істотної умови договору, що призводить до погіршення якості земель і зниження їх властивостей; не здійснення рибогосподарської діяльності, що загалом є істотним порушеннями орендарем умов договорів оренди та підставою для їх дострокового розірвання.

Суд апеляційної інстанції залишив без змін рішення суду першої інстанції та погодився з його висновками про доведеність обставин, які свідчать про істотність порушення відповідачем умов договорів оренди, що відповідно до положень частини 2 статті 651 ЦК є підставою для розірвання договорів оренди та повернення земельних ділянок власнику.

У поданій касаційній скарзі ФОП Демиденко О.О. зазначила, зокрема, що судами попередніх інстанцій при вирішенні спору неправильно застосовано положення частини 2 статті 651 ЦК, статті 12 ЦК, статей 24, 25, 32, 143 Земельного кодексу України (далі - ЗК), оскільки істотного порушення умов договорів не відбулося, позивача не було позбавлено того, на що він розраховував під час укладення договорів (отримання орендної плати, можливості скористатися результатами договорів тощо); позивачем не надано доказів того, що об`єкти оренди (ставки) на цей час не є ставками в розумінні чинного законодавства; сторонами не визначено таку умову для розірвання договорів як не використання земельних ділянок з визначеною метою, судами не враховано, що не використання об`єкта оренди за цільовим призначенням протягом тривалого часу не є порушенням умов договору та підставою для його розірвання; судами попередніх інстанцій порушено положення статті 23 Закону України "Про прокуратуру", статей 53, 86, 174, 226, 236, 269 ГПК і за відсутності підтверджених підстав для представництва прокурором інтересів держави в суді в спірних правовідносинах позов прокурора не залишено без розгляду. В обґрунтування підстави касаційного оскарження постанови суду апеляційної інстанції, передбаченої пунктом 1 частини 2 статті 287 ГПК, скаржник послався на постанови Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18, від 06.07.2021 у справі № 911/2169/20, від 28.11.2021 у справі № 917/388/20, від 08.09.2020 у справі № 920/418/19, від 04.04.2019 у справі № 922/324/17, від 25.03.2020 у справі № 715/214/17, постанови Вищого господарського суду України від 14.08.2014 у справі № 910/16306/13, від 23.04.2015 у справі № 910/1753/14. Судами попередніх інстанцій у порушення частини 4 статті 75 ГПК при вирішення справи не враховано обставин, встановлених судовим рішенням у справі № 925/965/18.

Відповідно до частин 1, 2 статті 300 ГПК, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Верховний Суд, переглянувши судові рішення в межах, передбачених статтею 300 ГПК, виходить із такого.

Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону, а у статті 13 Конституції України серед іншого визначено, що земля та водні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу, від імені якого відповідні права здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування у визначених межах.

Власник земельної ділянки має право використовувати її на свій розсуд відповідно до її цільового призначення (частина 4 статті 373 ЦК).

Цільове призначення земель України покладено законодавцем в основу розмежування правових режимів окремих категорій земель (розділ ІІ "Землі України" ЗК), при цьому такі режими характеризуються високим рівнем імперативності відносно свободи розсуду власника щодо використання ним своєї земельної ділянки (такий висновок наведено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 07.04.2020 у справі № 916/2791/13).

За змістом статті 93 ЗК і статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі регулюються ЗК, ЦК, Законом України "Про оренду землі", законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі статтею 13 зазначеного Закону договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За змістом статті 25 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, чинній на час укладення договорів оренди землі) орендар земельної ділянки зобов`язаний, зокрема, приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, зареєстрованим в установленому законом порядку; виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі; дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Орендодавець має право вимагати від орендаря: використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил, у тому числі місцевих правил забудови населених пунктів; дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються; своєчасного внесення орендної плати (стаття 24 Закону України "Про оренду землі" у відповідній редакції).

Отже, орендар зобов`язаний, зокрема, виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі; дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Зазначене відповідає положенням частини 1 статті 628 ЦК, яка передбачає, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (частина 1 статті 627 ЦК).

Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом (стаття 31 Закону України "Про оренду землі").

У частині 1 статті 32 Закону України "Про оренду землі" визначено, що на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Відповідно до статті 141 ЗК підставами припинення права користування земельною ділянкою є, зокрема використання земельної ділянки не за цільовим призначенням (пункт ґ).

Згідно зі статтею 651 ЦК зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом (частина 1). Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору (частина 2).


................
Перейти до повного тексту