1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 березня 2023 року

м. Київ

cправа № 902/115/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Дроботової Т. Б. - головуючого, Багай Н. О., Чумака Ю. Я.,

секретар судового засідання - Денисюк І. Г.,

представники учасників справи:

прокуратури - Савицька О. В.,

третьої особи - Томляк Т. С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Вінницького національного аграрного університету

на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 27.10.2022 (судді: Філіпова Т. Л. - головуючий, Бучинська Г. Б., Грязнов В. В.) у справі

за позовом керівника Вінницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Національної академії аграрних наук України та Вінницької районної державної адміністрації

до Агрономічної сільської ради

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Державне підприємство "Науковий інноваційно-технічний центр Інституту кормів та сільського господарства Поділля Національної академії аграрних наук України" та Вінницький національний аграрний університет,

про визнання незаконними та скасування рішень, скасування державної реєстрації та повернення земельної ділянки,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1. У лютому 2022 року керівник Вінницької обласної прокуратури (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Національної академії аграрних наук України (далі - НААУ) та Вінницької районної державної адміністрації (далі - Вінницька райдержадміністрація) звернувся до Господарського суду Вінницької області з позовом до Агрономічної сільської ради (далі - Агрономічна сільрада), за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Державне підприємство "Науковий інноваційно-технічний центр Інституту кормів та сільського господарства Поділля Національної академії аграрних наук України" (далі - ДП "Науковий інноваційно-технічний центр Інституту кормів та сільського господарства Поділля НААН України") та Вінницький національний аграрний університет про:

- визнання незаконним та скасування пункту 3 рішення Агрономічної сільради від 02.12.2016 № 195 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації частини земель, які включені в межу населеного пункту села Агрономічне Вінницького району Вінницької області";

- визнання незаконним та скасування пункту 2 рішення Агрономічної сільради від 27.05.2017 № 54 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ДП "Науковий інноваційно-технічний центр Інституту кормів та сільського господарства Поділля НААН України";

- скасування державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 0520680200:03:003:0229, площею 1,4493 га для будівництва та обслуговування будівель і споруд закладів науки на вулиці Мічуріна, 1 в с. Агрономічне, Вінницького району з одночасним припиненням права комунальної власності Агрономічної сільради;

- зобов`язання Агрономічну сільраду повернути земельну ділянку кадастровий номер 0520680200:03:003:0229, площею 1,4493 га для будівництва та обслуговування будівель і споруд закладів науки на вулиці Мічуріна, 1 в с. Агрономічне, Вінницького району у державну власність з правом постійного користування ДП "Науковий інноваційно-технічний центр Інституту кормів та сільського господарства Поділля НААН України, що перебуває у віданні НААН України.

1.2. Позовні вимоги обґрунтовані прийняттям Агрономічною сільрадою оспорюваних рішень з порушенням статті 19 Конституції України, статей 12, 122 Земельного кодексу України, поза межами повноважень та відсутності передбачених статтею 141 Земельного кодексу України підстав для припинення права користування земельною ділянкою в особи, якою таке право набуте у встановленому законом порядку.

Проте оскільки на спірній земельній ділянці знаходиться нерухоме майно державного підприємства, така земельна ділянка з державної власності не вибувала та перебувала у користуванні ДП "Науковий інноваційно-технічний центр Інституту кормів та сільського господарства Поділля НААН України на підставі державного акта на право постійного користування землею від 05.04.1996 серії І-ВН № 001263.

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на спірній земельній ділянці розташоване нерухоме майно - нежитлові будівлі (науковий корпус, лабораторія первинного насінництва, лабораторія селекції), які належать Вінницькій державній сільськогосподарській дослідній станції (правонаступником якої є ДП "Науковий інноваційно-технічний центр Інституту кормів та сільського господарства Поділля НААН України) на підставі свідоцтва про право власності від 09.10.2008 № 344526.

Отже, відповідно до положень частини 3 статті 122 Земельного кодексу України розпорядження земельною ділянкою державної власності кадастровий номер 0520680200:03:003:0229, площею 1,4493 га, що розташована в межах села Агрономічне належало Вінницькій райдержадміністрації, а тому рішення Агрономічної сільради прийняті з перевищенням повноважень, наданих чинним законодавством.

З урахуванням того, що спірна земельна ділянка в силу свого статусу, якого вона не була позбавлена у встановленому законом порядку, взагалі не може перебувати у комунальній власності згідно з частиною 2 статті 117 Земельного кодексу України, прокурор з посиланням, зокрема, на статтю 152 Земельного кодексу України, статі 317, 319, 321, 391, 396 Цивільного кодексу України та положення Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", просив скасувати державну реєстрації права комунальної власності на спірну земельну ділянку та повернути її в державну власність з правом постійного користування ДП "Науковий інноваційно-технічний центр Інституту кормів та сільського господарства Поділля НААН України), що перебуває у віданні НААН України.

1.3. Ухвалою Господарського суду Вінницької області від 14.02.2022, зокрема, відкрито провадження у справі, призначено підготовче засідання та залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - ДП "Науковий інноваційно-технічний центр Інституту кормів та сільського господарства Поділля НААН України.

У березні 2022 Вінницький національний аграрний університет звернувся до суду із заявою про вступ у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача.

1.4. У відзиві на позовну заяву Агрономічна сільрада просила відмовити в її задоволенні, вказуючи на те, що спірна земельна ділянка на час прийняття оскаржуваних рішень знаходилася в межах населеного пункту, відносилася до земель комунальної власності, а підтверджень перебування спірної земельної ділянки в державній власності немає.

1.5. Ухвалою Господарського суду Вінницької області від 29.07.2022, залишеною без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 06.10.2022, залишено без розгляду позов керівника Вінницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі НААУ до Агрономічної сільради на підставі пункту 2 частини 1 статті 226 Господарського процесуального кодексу України.

2. Короткий зміст судових рішень у справі

2.1. Рішенням Господарського суду Вінницької області від 29.07.2022 (суддя Міліціанов Р. В.) позов керівника Вінницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Вінницької райдержадміністрації задоволено частково, а саме:

- скасовано державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 0520680200:03:003:0229, площею 1,4493 га для будівництва та обслуговування будівель і споруд закладів науки на вул. Мічуріна, 1 в с. Агрономічне, Вінницького району згідно з рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 07.07.2017 індексний номер 36046620 (номер запису про право власності/довірчої власності 21291224);

- припинено право комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 0520680200:03:003:0229, площею 1,4493 га;

- зобов`язано Агрономічну сільраду повернути у державну власність земельну ділянку кадастровий номер 0520680200:03:003:0229, площею 1,4493 га на вул. Мічуріна, 1 в с. Агрономічне, Вінницького району.

Відмовлено у задоволенні позову керівника в іншій частині позовних вимог про визнання незаконним та скасування пункту 3 рішення Агрономічної сільради від 02.12.2016 № 195 та пункту 2 рішення Агрономічної сільради від 27.05.2017 № 54.

2.1.1. Судове рішення в частині відмови у задоволенні позовних вимог аргументовано тим, що оскаржувані рішення сільської ради є протиправними, такими, що порушують майнові інтереси держави в особі Вінницької райдержадміністрації.

Однак, суд дійшов висновку, що скасування окремих пунктів оскаржуваних рішень не забезпечить ефективне поновлення прав держави на спірну земельну ділянку. Крім того згідно з пунктом 3 рішення Агрономічної сільської ради від 02.12.2016 № 195 лише визнано таким, що втратив чинність державний акт на право постійного користування землею Вінницької обласної державної сільськогосподарської дослідної станції від 05.04.1996 серії І-ВН № 001263. Тобто, на підставі вказаного рішення припинено правовстановлюючий документ щодо речового права (постійного користування), а не право власності.

Щодо доцільності визнання незаконним та скасування пункту 2 рішення Агрономічної сільради від 27.05.2017 № 54, суд першої інстанції зазначив, що судове рішення призведе до припинення права постійного користування ДП "Науковий інноваційно-технічний центр Інституту кормів та сільського господарства Поділля Національної академії аграрних наук України" земельною ділянкою кадастровий номер 0520680200:03:003:0229, який не залучено до участі у справі як відповідача.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, зокрема, установив, що згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, на спірній земельній ділянці (кадастровий номер 0520680200:03:003:0229) розташовані нежитлові будівлі (науковий корпус, лабораторія первинного насінництва, лабораторія селекції), які належать Вінницькій державній сільськогосподарській станції, правонаступником якої є ДП "Науковий інноваційно-технічний центр Інституту кормів та сільського господарства Поділля Національної академії аграрних наук України" на підставі свідоцтва про право державної власності від 09.10.2008 серії САС № 344526.

Отже, спірна земельна ділянка перебувала у державній власності за фактом місцезнаходження державного нерухомого майна, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.

2.2. Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 27.10.2022 рішення Господарського суду Вінницької області від 29.07.2022 скасовано в частині відмови у задоволенні позовних вимог, задоволено позов прокурора про визнання незаконним та скасування пункту 3 рішення Агрономічної сільської ради від 02.12.2016 № 195 та пункту 2 рішення Агрономічної сільської ради від 27.05.2017 № 54.

2.2.1. Суд апеляційної інстанції зазначив, що земельна ділянка площею 1229,6 га відноситься до земель державної власності, право постійного користування, яке належить Вінницькій державній сільськогосподарській станції (правонаступником якої є ДП "Науковий інноваційно-технічний центр Інституту кормів та сільського господарства Поділля Національної академії аграрних наук України"), посвідчено державним актом серії І-ВН №001263, виданим Агрономічною сільрадою народних депутатів Вінницького району Вінницької області на підставі рішення від 05.04.1996 та в межах її повноважень (постанова Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2018 у справі № 902/517/17).

Суд вказав на те, що прокурор оскаржив до суду пункт 3 рішення Агрономічної сільради від 02.12.2016 № 195 згідно з яким визнано втрату чинності державним актом на право постійного користування землею І-ВН №001263, виданим Вінницькій обласній державній сільськогосподарській дослідній станції відповідно до рішення Агрономічної сільради від 05.04.1996 та пункт 2 рішення Агрономічної сільської ради від 27.05.2017 № 54 стосовно передачі у постійне користування ДП "Науковий інноваційно-технічний центр Інституту кормів та сільського господарства Поділля Національної академії аграрних наук України" земельної ділянки кадастровий номер 0520680200:03:003:0229, площею 1,4493га.

Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що ці позовні вимоги перебувають у логічному зв`язку з іншими позовними вимогами, оскільки обраний прокурором спосіб судового захисту спрямовано на відновлення правового становища держави як власника конкретної земельної ділянки. У цьому випадку ефективність захисту може бути досягнута лише у разі скасування незаконно прийнятих рішень Агрономічною сільською радою, адже до висновку про незаконність цих рішень і невідповідність їх компетенції органу місцевого самоврядування господарський суд правильно зазначив у своєму рішенні, на підставі аналізу положень земельного законодавства.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги

3.1. Не погоджуючись із постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 27.10.2022, Вінницький національний аграрний університет у касаційній скарзі просить постанову суду апеляційної інстанції скасувати, залишити в силі рішення Господарського суду Вінницької області від 29.07.2022 в частині відмови у задоволенні позову, обґрунтовуючи підстави для касаційного оскарження судового рішення посиланням на пункти 1, 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, а саме з підстав ухвалення судового рішення без урахування висновків Верховного Суду у подібних правовідносинах та з огляду на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування норм права.

3.1.1. Так, оскаржуючи судові рішення з підстави, передбаченої у пункті 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, скаржник посилається на те, що оскаржувана у справі постанова суду апеляційної інстанції прийнята судом з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, а також без урахування висновків Верховного Суду, а саме:

- суд апеляційної інстанції ухвалив постанову без урахування висновків, викладених у постановах Верховного Суду України від 21.02.2011 у справі № 21-3а11, постановах Верховного Суду від 31.01.2019 у справі № 914/839/18, від 23.06.2020 у справі № 179/1043/16-ц (пункти 25, 26), від 16.10.2019 у справі № 663/1738/16-ц, від 02.09.2020 у справі № 918/194/19, від 12.02.2020 № 914/748/19, від 19.08.2020 у справі № 904/284/19, від 04.08.2020 у справі № 915/657/18 щодо переоформлення користувачем права постійного користування у відповідності до норм чинного законодавства, що є наслідком втрати чинності державного акта на право постійного користування, оформленого до 2001 року);

- суд апеляційної інстанції ухвалив постанову без урахування висновків, викладених у постановах Верховного Суду України від 23.06.2020 у справі № 909/447/19, від 19.05.2020 у справі № 916/1608/18 щодо відсутності порушеного права чи невідповідності обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, що є підставою для прийняття судового рішення про відмову в позові, а також без урахування висновків, викладених у постановах об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 07.12.2018 у справі № 924/1256/17 та від 15.05.2019 у справі № 911/1497/18 стосовно того, що наявність інтересів держави повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом.

3.1.2. Скаржник зазначає, що рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 27.04.2018 у справі № 128/860/17, яке набрало законної сили, скасовано пункт 1 рішення від 02.12.2016 № 195, яким Агрономічна сільрада визнала 474,6783 га державної землі ДП "Вінницька державна сільськогосподарська дослідна станція" згідно з державним актом на право постійного користування землею І-ВН №001263 комунальною власністю.

Таким чином скаржник зазначає, що пункт 3 рішення Агрономічної сільської ради від 02.12.2016 № 195 згідно з яким сільська рада визнала таким, що втратив чинність державний акт на право постійного користування землею І-ВН №001263, не призвело до переходу вказаних земель у комунальну власність та до порушення прав Вінницької райдержадміністрації. Отже, суд апеляційної інстанції не врахував, що пункт 3 рішення Агрономічної сільської ради від 02.12.2016 № 195 не порушує права держави в особі Вінницької райдержадміністрації.

3.1.3. Заявник касаційної скарги зауважує, що наявність чи відсутність права постійного користування на земельну ділянку на підставі державного акта на право постійного користування, виданого 1996 року Вінницькій державній сільськогосподарській станції, не впливає на права Вінницької райдержадміністрації в частині розпорядження земельними ділянками в межах населеного пункту, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна державної власності в силу пункту 4 Прикінцевих положень та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності".

3.1.4. Суд апеляційної інстанції не врахував, що земельні ділянки, які визначені у державному акті на право постійного користування серії І-ВН № 001263, виданому відповідно до рішення Агрономічної сільради від 05.04.1996 Вінницькій обласні сільськогосподарській станції, переоформлені у відповідності до норм Земельного кодексу України та Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" Вінницьким національним аграрним університетом та ДП "Науковий інноваційно-технологічний центр інституту кормів та сільського господарства Поділля Національної академії аграрних наук України". Тобто, фактично державний акт зберігав свою чинність до переоформлення державних прав на землю у відповідності до вимог чинного законодавства.

Вінницький національний аграрний університет оформлював право постійного користування з урахування того, що державний акт на право постійного користування землею І-ВН №001263 1996 року втратив чинність на підставі пункту 3 рішення Агрономічної сільської ради від 02.12.2016 № 195.

3.1.5. Заявник касаційної скарги з посиланням на положення статей 22, 122 Земельного кодексу України вказував на те, що повноваження щодо розпорядження від імені власника земельної ділянки - держави належать центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин, яким є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр). Отже, уповноваженим державою органом на здійснення захисту її інтересів у спірних земельних правовідносинах в частині визнання незаконним та скасування пункту 3 рішення Агрономічної сільради від 02.12.2016 № 195 є Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області, а отже прокурор помилково зазначив орган, що є власником та здійснює розпорядження спірною землею - Вінницьку райдержадміністрацію.

Захисту підлягає наявне законне порушене право особи, яка звернулася за таким захистом до суду. Однак, суд апеляційної інстанції не зазначив які саме права на землю Вінницької райдержадміністрації порушені пунктом 3 рішення Агрономічної сільради від 02.12.2016 № 195, яким фактично визнано таким, що втратив чинність державний акт на право постійного користування, яке переоформлено Вінницьким національним аграрним університетом і ДП "Науковий інноваційно-технологічний центр Інституту кормів та сільського господарства Поділля Національної академії аграрних наук України" відповідно до чинного земельного законодавства.

3.1.6. Обґрунтовуючи касаційну скаргу щодо оскарження судового рішення з підстави, визначеної у пункті 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, скаржник вважає, що відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування статті 16 Цивільного кодексу України, статті 23 Закону України "Про прокуратуру", статей 4, 53 Господарського процесуального кодексу України, пункту 4 Прикінцевих положень та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" та статті 17, частини 3 статті 122, статті 141 Земельного кодексу України у подібних правовідносинах, а саме чи порушуються права держави в особі районної державної адміністрації, як власника землі і розпорядника земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна державної власності у разі прийняття органом місцевого самоврядування рішення про визнання таким, що втратив чинність державного акта на право постійного користування, оформленого до 2002 року, на ім`я юридичної особи, яка є власником вказаного майна.

3.2. У відзиві на касаційну скаргу прокурор просить відмовити в її задоволенні та залишити без змін постанову суду апеляційної інстанції, акцентуючи увагу на правильному застосуванні судом норми матеріального та процесуального права до спірних правовідносин та необґрунтованості доводів заявника касаційної скарги.

Прокурор зазначає, що фактичні обставини у справах № 924/1256/17 та № 911/1497/18, на які посилається скаржник, не є подібними до обставин даної справи та стосуються відносин у сфері публічних закупівель. З цих же підстав, а саме через неподібність правовідносин, не підлягають застосуванню у даній справі висновки Верховного Суду у справі № 916/1608/18, оскільки правовідносини у цій справі стосуються відносин про визнання права власності на нерухоме майно та його державну реєстрацію на підставі рішення суду. Безпідставними є доводи Вінницького національного аграрного університету щодо неврахування апеляційним судом висновків Верховного Суду, викладених у справі № 909/447/19, адже вказана справа у суді касаційної інстанції взагалі не розглядалась.

Прокурор вважає необґрунтованими також доводи Вінницького національного аграрного університету про наявність підстав для касаційного оскарження постанови суду апеляційної інстанції з підстав, визначених у пункті 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України через відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, вказуючи на те, що перелічені касатором норми матеріального права встановлюють обсяг повноважень органів влади та місцевого самоврядування та підстави припинення права користування земельною ділянкою. Неухильне дотримання органом місцевого самоврядування імперативних вимог перелічених статей не потребує додаткових висновків суду щодо їх застосування.

Також прокурор зазначив, що рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 27.04.2018, яке набрало законної сили, визнано протиправним та скасовано пункт 1 рішення Агрономічної сільської ради від 02.12.2016 № 195, відмовлено в задоволенні позову в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування пункту 3 вищевказаного рішення (щодо визнання державного акта на право постійного користування землею Вінницької обласної державної сільськогосподарської дослідної станції від 05.04.1996 серії І-ВН № 001263 таким, що втратив чинність). Адміністративний суд приймаючи рішення виходив з того, що безпідставним є посилання позивача - Вінницького національного аграрного університету на порушення його права або охоронюваного законом інтересу в досліджуваній частині. Так, суд дійшов висновку, що будь-які, у тому числі й негативні, наслідки після прийняття пункту 3 оскаржуваного рішення для позивача не настали, оскільки державний акт не видавався ні позивачу, ні приєднаному до нього ДП "Агрономічне", ні попереднику останнього.

Про відсутність порушення права або охоронюваного законом інтересу Вінницького національного аграрного університету щодо земель Вінницької обласної державної сільськогосподарської дослідної станції зазначалось і в рішенні Господарського суду Вінницької області від 07.08.2017 у справі № 902/517/17 за позовом Вінницького національного аграрного університету до Агрономічної сільської ради Вінницького району Вінницької області про визнання недійсними пунктів 1, 2 рішення Агрономічної сільської ради від 02.12.2016 № 195.

Доводи скаржника про те, що уповноваженим державою органом на здійснення захисту її інтересів у спірних правовідносинах в частині визнання незаконним і скасування пункту 3 рішення Агрономічної сільради від 02.12.2016 № 195 є виключно Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області прокурор також вважає необґрунтованими, вказуючи на те, що оскільки на вказаній ділянці знаходиться нерухоме майно державного підприємства, вона з державної власності не вибувала та перебувала в користуванні державного підприємства згідно державного акта на право постійного користування землею від 05.04.1996 серії І-ВН № 001263. Відповідно до частини 3 статті 122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі, тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва. Отже, право розпорядження земельною ділянкою державної власності кадастровий номер 0520680200:03:003:0229, площею 1,4493 га, що розташована в межах села Агрономічне належало Вінницькій райдержадміністрації, а не Головному управлінню Держгеокадастру у Вінницькій області.

3.3. Відзив Агрономічної сільради на касаційну скаргу, в якому відповідач просить судові рішення у справі скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову, не береться до уваги, оскільки згідно з ухвалою суду учасникам справи надано строк на подання відзиву та пояснень до 09.01.2023, у той час як відзив на касаційну скаргу сільрадою направлено до суду 24.01.2023 (згідно із штампом поштового відділення на поштовому конверті) за відсутності клопотання про відновлення строку та обґрунтування поважності причин пропуску встановленого судом строку для подання відзиву.

4. Розгляд касаційної скарги і позиція Верховного Суду

4.1. Згідно з ухвалою Верховного Суду від 23.12.2022 колегією суддів у складі: Дроботова Т. Б. - головуючий, Берднік І. С., Багай Н. О. відкрито касаційне провадження у справі № 902/115/22 за касаційного скаргою Вінницького національного аграрного університету на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 27.10.2022, призначено касаційну скаргу до розгляду у відкритому судовому засіданні.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11.01.2023 визначено такий склад колегії суддів у цій справі: Дроботова Т.Б. - головуючий суддя, Багай Н. О., Чумак Ю. Я. у зв`язку із відпусткою судді Берднік І. С.

З метою повного, всебічного, об`єктивного розгляду справи Верховний Суд дійшов висновку про можливість розгляду цієї справи у розумний строк, тобто такий, що є необхідним для виконання процесуальних дій і вирішення справи з метою забезпечення належного судового захисту.

4.2. Заслухавши суддю-доповідача, присутніх у судовому засіданні представників учасників справи, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі та запереченнях на неї, перевіривши матеріали справи щодо правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційне провадження, відкрите з підстави, передбаченої у пункті 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України слід закрити, а з інших підстав, визначених заявником - залишити касаційну скаргу без задоволення з огляду на таке.

4.3. Суди попередніх інстанцій установили, що постановою Центрального комітету Комуністичної партії Радянського Союзу і Ради Міністрів Союзу Радянських Соціалістичних республік від 14.02.1956 створено Вінницьку державну сільськогосподарську дослідну станцію, а наказом Української академії аграрних наук від 01.12.1994 № 160 підтверджено право юридичної особи - Вінницької державної сільськогосподарської дослідної станції, підпорядкувавши їй дослідні господарства згідно з додатком до наказу, - "Поділля", "Олександрівське" та "Нива" (том 1, а. с. 27- 42).

Згідно зі статутом Вінницької державної сільськогосподарської дослідної станції вона підпорядкована Українській академії аграрних наук (далі - УААН). До складу Станції входять: дослідне господарство як структурний підрозділ (без права юридичної особи), а також підпорядковані їй самостійні дослідні господарства як юридичні особи: "Поділля" (Мурованокуриловецького району Вінницької області) та "Олександрівське" (Тростянецького району Вінницької області). Економічною основою діяльності дослідної станції є державна власність України на основні фонди, інше майно, закріплене УААН за дослідною станцією, а також землі УААН, надані дослідній станції згідно з державним актом на право користування землею. Землі, надані дослідній станції для виконання її статутних цілей і завдань, є загальнодержавною власністю. Вони не передаються в іншу форму власності, на них не створюються сільськогосподарські кооперативи, фермерські господарства, вилучення земель без згоди президії УААН не допускається. Дослідна станція здійснює володіння, користування землею та іншими природними ресурсами відповідно до мети своєї діяльності та чинного законодавства.

За змістом пункту 8.2 статуту Вінницької державної сільськогосподарської дослідної станції дослідне господарство, що входить до складу станції як структурний підрозділ, не є юридичною особою, знаходиться на одному балансі з установою та діє на підставі Положення про нього, затвердженого директором установи.

Суди також установили, що на підставі рішення Агрономічної сільради народних депутатів Вінницького району Вінницької області від 05.04.1996 Вінницькій державній сільськогосподарській дослідній станції видано державний акт серії І-ВН № 001263 на право постійного користування землею площею 1229,6 га, зареєстрований у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за номером 2 (том 1, а. с. 44- 49).

12.02.2001 УААН затверджено нову редакцію статуту юридичної особи (код ЄДРПОУ 00729267), зокрема змінено найменування Вінницької обласної державної сільськогосподарської дослідної станції на Вінницьку державну сільськогосподарську станцію, а у пункті 1.6 статуту зазначено, що до складу станції входить дослідне господарство як структурний підрозділ без прав юридичної особи.

Відповідно до Указу Президента України від 06.01.2010 № 8/2010 "Про надання Українській академії аграрних наук статусу національної", наказів Національної академії аграрних наук України від 07.09.2010 № 69 "Про найменування установ, підприємств та організацій НААН України" та Вінницької державної сільськогосподарської дослідної станції від 14.12.2010 № 1/5-47, змінено назву Вінницької державної сільськогосподарської дослідної станції (код ЄДРПОУ 00729267) на Вінницьку державну сільськогосподарську дослідну станцію Інституту кормів Національної академії аграрних наук України.

09.10.2010 НААН України затверджено нову редакцію статуту Вінницької державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту кормів Національної академії аграрних наук України, про що державним реєстратором 17.12.2010 здійснено відповідний запис.

Згідно з наказом НААН України від 24.05.2011 № 107 "Про Вінницьку державну сільськогосподарську дослідну станції Інституту кормів НААН" Вінницьку державну сільськогосподарську дослідну станцію Інституту кормів НААН реорганізовано в ДП "Науковий інноваційно-технологічний центр інституту кормів та сільського господарства Поділля Національної академії аграрних наук України" (том 1, а. с. 79, 80).

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань правонаступником Вінницької державної сільськогосподарської дослідної станції є ДП "Науковий інноваційно-технологічний центр інституту кормів та сільського господарства Поділля Національної академії аграрних наук України" (том 1, а. с. 84- 96).

13.10.2011 оформлено передавальний акт щодо передачі майна Вінницької державної сільськогосподарської дослідної станції інституту кормів Національної академії аграрних наук України ДП "Науковий інноваційно-технологічний центр інституту кормів та сільського господарства Поділля Національної академії аграрних наук України" (том 1, а. с. 81).

4.4. Суди попередніх інстанцій установили, що 02.12.2016 Агрономічна сільрада прийняла рішення № 195 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації частини земель, які включені в межу населеного пункту села Агрономічне Вінницького району Вінницької області", згідно з яким вирішено таке:

- за змістом пункту 1 зазначеного рішення у зв`язку із зміною меж села Агрономічне, збільшенням території села та встановленням загальної площі населеного пункту села Агрономічне землі та земельні ділянки, що включені в межі села Агрономічне рішенням 5 сесії Вінницької районної ради 7 скликання від 29.01.2016 № 1, є комунальною власністю села Агрономічне (крім земель приватної власності та земельних ділянок державної власності, що не можуть передаватися у комунальну власність);

- пунктом 2 рішення затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації частини земель, які включені в межу населеного пункту села Агрономічне Вінницького району Вінницької області, розроблену ДП "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою";

- згідно з пунктом 3 рішення державний акт на право постійного користування землею І-ВН № 001263, виданий Вінницькій обласній державній сільськогосподарській дослідній станції відповідно до рішення 10 сесії 22 скликання Агрономічної сільради народних депутатів Вінницького району Вінницької області від 05.04.1996, зареєстрований в Книзі записів державних актів на праві постійного користування землею за № 2, вважати таким, що втратив чинність (том 1, а. с. 97).

4.5. 27.05.2017 Агрономічна сільрада прийняла рішення № 54 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) Державному підприємству "Науковий інноваційно-технологічний центр інституту кормів та сільського господарства Поділля Національної академії аграрних наук України", яким вирішено таке:

- затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки кадастровий номер 0520680200:03:003:0229, площею 1,4493 га ДП "Науковий інноваційно-технологічний центр інституту кормів та сільського господарства Поділля Національної академії аграрних наук України" для будівництва та обслуговування будівель і споруд закладів науки по вулиці Мічуріна, 1 в с. Агрономічне, Вінницького району;

- у пункті 2 рішення зазначено про передачу в постійне користування ДП "Науковий інноваційно-технологічний центр інституту кормів та сільського господарства Поділля Національної академії аграрних наук України" (ДП "НІТЦ ІК СГП НААН") земельної ділянки кадастровий номер 0520680200:03:003:0229, площею 1,4493 га для будівництва та обслуговування будівель і споруд закладів науки по вулиці Мічуріна, 1 в с. Агрономічне Вінницького району.

Суди установили, що згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 05.07.2017 на підставі рішення Агрономічної сільради від 27.05.2017 № 54 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано за Агрономічною сільською радою право комунальної власності на ділянку державної власності кадастровий номер 0520680200:03:003:0229, площею 1,4493 га (том 1 а. с. 134- 137).

Крім того суди попередніх інстанцій установили, що сторонами не заперечувалось та матеріалами справи не спростовано розташування спірної земельної ділянки у межах, визначених Державним актом на право постійного користування землею від 05.04.1996 серії І-ВН № 001263 та Публічної кадастрової карти України.


................
Перейти до повного тексту