ф
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 березня 2023 року
м. Київ
справа № 420/2809/19
адміністративне провадження № К/9901/28654/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Хохуляка В.В., суддів: Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу №420/2809/19 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Трансервіс 2008" до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, касаційне провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління Державної податкової служби в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 лютого 2020 року (головуючий суддя Завальнюк І.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року (головуючий суддя Бітов А.І., судді: Лук`янчук О.В., Ступакова І.Г.),
УСТАНОВИВ:
ТОВ "Трансервіс 2008" звернулось до адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0001615306 від 08.01.2019, яким зменшено суму від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток у розмірі 2621789,00грн.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25.02.2020, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 29.09.2020, позов задоволено.
Головне управління Державної податкової служби в Одеській області звернулося з касаційною скаргою до Верховного Суду. У касаційній скарзі відповідач просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25.02.2020, постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 29.09.2020 та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.
Ухвалою Верховного Суду від 09.11.2020 відкрито касаційне провадження у справі №420/2809/19 за касаційною скаргою податкового органу.
Ухвалою суду від 20.03.2020 касаційний розгляд справи призначено у попередньому судовому засіданні на 21.03.2023.
Розгляд справи у касаційному порядку здійснюється у попередньому судовому засіданні на підставі положень статті 343 КАС України.
В обґрунтування касаційної скарги відповідач вказує, що рішення судів попередніх інстанцій ухвалені без повного з`ясування обставин у цій справі та з порушенням норм матеріального і процесуального права, що призвело до невірного вирішення справи по суті. Як зазначає відповідач, судом апеляційного провадження порушено вимоги пунктів 1, 3 частини четвертої статті 328 КАС України. У касаційній скарзі відповідач викладає обставини справи та джерела права, просить зупинити виконання рішення судів першої та апеляційної інстанції, скасувати оскаржувані судові рішення і прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.
Позивачем подано відзив на касаційну скаргу, з якого слідує, що Товариство вважає доводи податкового органу необґрунтованими, вказує, що зміст касаційної скарги несе формальний характер, без аргументації або спростування наведених позивачем доводів, касаційна скарга не містить обґрунтування неправомірності судових рішень, є невмотивованою, податковим органом не вказано жодних відомостей або доказів, що можуть спростувати висновки, викладені в оскаржуваних судових рішеннях. Позивач відзначає, що порушення, які допущені Товариством на думку відповідача, податкового законодавства, що є предметом розгляду у цій справі обумовлені неприйняттям уточнених декларацій, що призвело до виявлення у ході камеральної перевірки відхилення суми від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових періодів. Разом з тим, судовим рішенням, яке набрало законної сили, визнано неправомірними дії контролюючого органу щодо неприйняття уточнюючих декларацій, зобов`язано прийняти уточнюючі декларації, а тому підстави для винесення спірного податкового повідомлення-рішення у контролюючого органу були відсутні. З огляду на викладене, позивач просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
Верховний Суд, на підставі встановлених фактичних обставин справи, з`ясував наступне.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, у порядку абзацу 2 пункту 76.3 статті 76 ПК України посадовою особою податкового органу в приміщення ГУ ДФС в Одеській області проведено камеральну перевірку податкової звітності з податку на прибуток з питання правильності визначення об`єкту оподаткування з податку на прибуток за звітний податковий період - ІІІ квартал 2018 року, декларація з податку на прибуток платника податку ТОВ "Транссервіс 2008".
За результатами перевірки складено акт від 10.12.2018 № 116/15-32-53-06/35818770. Перевіркою встановлено порушення ТОВ "Транссервіс 2008" вимог підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134, пункту 135.1 статті 135 ПК України, а саме у додатку до поданої платником податкової декларації сума від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років (рядок 3.2.4) складає 5859475грн. За даними камеральної перевірки сума від`ємного значення об`єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років (рядок 3.2.4 додатка) - 3237685грн.
За висновком перевірки платником завищено від`ємне значення об`єкта оподаткування на суму 2ʼ 621ʼ 789грн, відповідальність за що передбачена пунктом 123.1 статті 123 ПК України.
На підставі Акту перевірки ГУ ДФС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 08.01.2019 №0001615306, яким зменшено суму від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток у розмірі 2ʼ 621ʼ 789грн.
За наслідками адміністративного оскарження податкове повідомлення-рішення залишено без змін.
Не погоджуючись з прийнятим податковим органом рішенням, Товариство звернулось до суду з позовом про його скасування.
Задовольняючи позов, суди виходили з того, що порушення ТОВ "Транссервіс 2008" вимог підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134, пункту 135.1 статті 135 ПК України, в результаті чого Товариство завищено від`ємне значення об`єкта оподаткування, - обумовлені саме неприйняттям податкової звітності по минулих податкових (звітних) роках, що в судовому порядку визнано безпідставним та неправомірним, підстави для прийняття спірного податкового повідомлення-рішення за встановлених судом обставин у податкового органу були відсутні.
Верховний Суд, переглянувши рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, не вбачає підстав для задоволення касаційної скарги, з огляду на наступне.
Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 ПК України об`єктом оподаткування податку на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом зменшення суми доходів звітного періоду, визначених згідно зі статями 135-137 цього Кодексу, на собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг та суму інших витрат звітного податкового періоду, визначених згідно зі статями 138-143 цього Кодексу, з урахуванням правил, встановлених статтею 152 цього Кодексу.
Пунктом 135.1. статті 135 ПК України базою оподаткування є грошове вираження об`єкту оподаткування, визначеного згідно із статтею 134 цього Кодексу з урахуванням положень цього Кодексу.
У справі, яка розглядається, судами попередніх інстанцій з`ясовано, що між ТОВ "Транссервіс 2008" та Trans Trade RK SA було укладено кредитний договір №001/LA, зареєстровано в НБУ відповідно до Положення про порядок отримання резидентами кредитів, позик в іноземній валюті від нерезидентів і надання резидентами позик в іноземній валюті нерезидентам, який затверджений постановою Правління НБУ від 17.02.2004 № 270.
Протягом 2016-2017 років ТОВ "Транссервіс 2008" не нараховувались відсотки за вказаним вище кредитним договором, що було виявлено в першому кварталі 2018 року, на підставі чого складено бухгалтерську довідку.
У зв`язку із виправленням самостійно виявлених помилок, ТОВ "Транссервіс 2008" 07.05.2018 засобами телекомунікаційного зв`язку подало до Чорноморської ОДПІ ГУ ДФС в Одеській області уточнюючі податкові декларації з податку на прибуток за 2016 рік (реєстраційний номер документа № 9271461862), за півріччя 2017 року (реєстраційний номер документа № 9300181216), за 9 місяців 2017 року (реєстраційний номер документа № 9300181256) за 2017 рік (реєстраційний номер документа № 9300181284).
Разом з тим, фінансова звітність за відповідні періоди, яка згідно вимог Податкового кодексу України є додатком до податкової декларації, та одночасно є самостійним документом, не направлялась позивачем до контролюючого органу через електронний кабінет разом з податковими деклараціями, оскільки в програмному забезпеченні ДФС не передбачено можливості сформувати уточнюючу фінансову звітність та/або будь-яким способом додати зазначену звітність до створеного файлу уточнюючих податкових декларацій.