ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 березня 2023 року
м. Київ
справа № 160/18668/21
адміністративне провадження № К/990/32129/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Коваленко Н.В., судді Чиркіна С.М., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії
за касаційною скаргою Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду в складі судді Маковської О.В. від 15 квітня 2022 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Іванова С.М., Сафронової С.В., Панченко О.М. від 20 жовтня 2022 року,
В С Т А Н О В И В :
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У жовтні 2021 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернулась до суду з позовом до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі - Держгеокадастр, відповідач), в якому просила визнати протиправним та скасувати наказ Держгеокадастру № 392 від 13 серпня 2021 року "Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів" у частині, що стосується сертифікованого інженера-землевпорядника ОСОБА_1 (сертифікат інженера-землевпорядника № 000516 від 3 січня 2013 року).
2. В обґрунтування позивних вимог вказується на протиправність спірного наказу № 392 від 13 серпня 2021 року з огляду на те, що, на думку позивача, останній ґрунтується на штучних підставах, оскільки подання про позбавлення ОСОБА_1 сертифікату інженера-землевпорядника винесено Кваліфікаційною комісією Держгеокадастру (далі - Кваліфікаційна комісія) з порушенням норм чинного законодавства та без урахування всіх істотних обставин, не містить інформації або відомостей щодо грубого порушення інженером-землевпорядником ОСОБА_1 вимог нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2022 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 20 жовтня 2022 року, позов задоволено.
4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що анулювання сертифіката інженера-землевпорядника на підставі подання Кваліфікаційної комісії (за відсутності акта перевірки за наслідками здійснених заходів державного нагляду) без обґрунтованого (у рішенні Кваліфікаційної комісії) того, в чому полягає "грубе" порушення позивачем вимог законодавства при виконанні робіт із виготовлення проекту землеустрою та вимог нормативно-правових актів у сфері землеустрою, є протиправним.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погоджуючись з рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2022 року та постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 20 жовтня 2022 року, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права, Держгеокадастр звернувся з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
6. У касаційній скарзі Держгеокадастр зазначив, що оскаржувані судові рішення ухвалені з неправильним застосуванням положень статті 68 Закону України "Про землеустрій", у зв`язку із неврахуванням правового висновку Верховного Суду, викладеного у постанові від 19 грудня 2019 року у справі № 806/290/16, про те, що поняття "грубе порушення суб`єктом господарювання або ж інженером-землевпорядником вимог нормативно-правових актів", яке застосоване законодавцем у статті 68 Закону України "Про землеустрій", має оціночний характер, а тому для з`ясування характеру порушення слід досліджувати допущене порушення у сукупності з урахуванням усіх обставин та попередніх проступків; у кожному конкретному випадку воно повинно встановлюватися, виходячи з об`єктивних та суб`єктивних ознак вчиненого діяння.
7. Крім того, скаржник вказує, що суди не надали правової оцінки тому, що виключно Кваліфікаційна комісія наділена дискреційними повноваженнями та має право самостійно на власний розсуд, приймати рішення щодо того, чи є порушення землевпорядника грубим.
8. Від ОСОБА_1 надійшов відзив на касаційну скаргу Держгеокадастру, в якому зазначається, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними та обґрунтованими, оскільки суди дійшли правильного висновку, що Кваліфікаційна комісія не визначила, в чому саме полягає "грубе" порушення позивачем вимог законодавства при виконанні робіт із виготовлення проекту землеустрою та вимог нормативно-правових актів у сфері землеустрою; просить касаційну скаргу Держгеокадастру залишити без задоволення, а судові рішення судів першої та апеляційної інстанції - без змін.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
9. Касаційну скаргу Держгеокадастру подано до суду 18 листопада 2022 року.
10. Ухвалою Верховного Суду від 1 грудня 2022 року відкрито касаційне провадження в адміністративній справі № 160/18668/21, витребувано матеріали справи та встановлено строк для подання відзиву на касаційну скаргу Держгеокадастру.
11. Учасники справи письмових клопотань до суду касаційної інстанції не подавали.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
12. Судами попередніх інстанцій встановлено та підтверджено наявними у матеріалах справи доказами, що відповідно до наказу Державного агентства земельних ресурсів України від 3 січня 2013 року № 2 ОСОБА_1 видано кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника № 000516, яким підтверджено відповідність інженера-землевпорядника кваліфікаційним характеристикам професії та її спроможність самостійно складати окремі види документації із землеустрою та документації з оцінки земель (крім експертної грошової оцінки земельних ділянок), виконувати топографо-геодезичні і картографічні роботи, проводити інвентаризацію земель, перевіряти якість ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень земель при здійсненні землеустрою.
13. Відповідно до протоколу рішення Кваліфікаційної комісії від 30 листопада 2016 року № 12 позивачу видано свідоцтво про підвищення кваліфікації інженера-землевпорядника серії ІЗ № 02070743/000059-16.
14. 28 вересня 2020 року відповідно до протоколу рішення Кваліфікаційної комісії від 24 вересня 2020 року № 8 позивачу видано свідоцтво про підвищення кваліфікації інженера-землевпорядника серії ІЗ № 02070743/000379-20.
15. ОСОБА_1 з 15 червня 2015 року зареєстрована як фізична особа-підприємець, видами її діяльності за КВЕД є: 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах (основний); 69.10 Діяльність у сфері права.
16. 22 квітня 2021 року громадянин ОСОБА_2 звернувся до відповідача зі скаргою щодо факту грубого порушення вимог законодавства сертифікованим інженером-землевпорядником ФОП ОСОБА_1 при виготовленні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства на території с. Рибалки Царичанського (зараз Дніпровського) району Дніпропетровської області.
17. У скарзі зазначалося, що він 2 жовтня 2019 року замовив розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність на території с. Рибалки Царичанського (зараз Дніпровського) району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства. Виконавцем робіт є ТОВ "Дніпроленд".
18. Рішенням Китайгородської сільської ради надано дозвіл на розробку проекту землеустрою на ділянку площею 1,00 га (рішення 28 сесії 7 скликання від 25 вересня 2019 року № 912-28/VII). Під час розроблення документації із землеустрою встановлено, що ґрунтовий покрив земельної ділянки представлений агровиробничою групою 121д (лучно-чорноземні середньосуглинкові ґрунти), які згідно з наказом Держкомзему України від 6 жовтня 2003 року № 245 віднесено до особливо цінних. Зазначені відомості були відображені у пояснювальній записці, довідці, виданій відділом ДГК у Царичанському районі, матеріалах про погодження документації із землеустрою. На підставі зазначеної інформації, розроблений проект землеустрою, відповідно до вимог статей 9, 28 чинного на той час Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", направлено для проведення обов`язкової первинної державної експертизи. За результатами проведення державної експертизи замовником отримано відповідний висновок.
19. Розроблений проект землеустрою направлено для реєстрації у Державному земельному кадастрі, але отримано відмову у реєстрації з причини накладення запроектованої до відведення земельної ділянки на земельну ділянку з кадастровим номером 1225684605:04:011:0003 (площа співпадає на 5,9336%), яка з`явилася в кадастрі після отримання висновку експертизи.
20. Відомості про земельну ділянку (кадастровий номер 1225684605:04:011:0003) внесені у Державний земельний кадастр на підставі розробленого ФОП ОСОБА_1 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_3 для ведення ОСГ на території Китайгородської сільської ради за адресою: АДРЕСА_1 .
21. Судами також встановлено, що за інформацією скаржника, через дії ФОП ОСОБА_1 він не зміг зареєструвати земельну ділянку у Державному земельному кадастрі, що в подальшому призвело до порушення його законних прав та інтересів у набутті права власності на земельну ділянку, якою він користується. Зокрема, скаржник зазначив, що при розробці ФОП ОСОБА_1 проекту землеустрою не були вчинені дії щодо погодження межі запроектованої нею земельної ділянки із суміжними, також не було враховано фактичне використання земельних ділянок, яке видно за місцем і напрямком обробки ґрунту.
22. Скаржник неодноразово звертався до відповідних органів за місцем розташування земельної ділянки із проханням сприяти в усуненні накладення, але йому запропонували зменшити площу земельної ділянки, яка запроектована йому до відведення. Із даною пропозицією він не погодився.
23. Для з`ясування всіх обставин гр. ОСОБА_2 замовив копію документації із землеустрою, на підставі якої зареєстрована земельна ділянка з кадастровим номером 1225684605:04:011:0003, а саме: проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розроблений ФОП ОСОБА_1 .
24. За інформацією, наведеною у скарзі, а також із наданих копій матеріалів, Кваліфікаційною комісією було встановлено, що під час розроблення ФОП ОСОБА_1 проекту землеустрою була належним чином відображена інформація щодо віднесення ґрунтів, якими представлена запроектована до відведення земельна ділянка до особливо цінних. А саме: у довідці, виданій відділом ДЗК у Царичанському районі, визначено, що ґрунтовий покрив земельної ділянки представлений агровиробничою групою 121д (лучно-чорноземні середньосуглинкові ґрунти), які згідно з наказом Держкомзему України від 6 жовтня 2003 року № 245 віднесено до особливо цінних.
25. У пояснювальній записці до проекту землеустрою зазначено, що земельна ділянка представлена ґрунтами 121д - лучно-чорноземні ґрунти та їх слабосолонцюваті відмінні середньосуглинкові, які не віднесено до особливо цінних.
26. Зазначене призвело до викривлення інформації та ввело в оману експерта екстериторіального погодження документації із землеустрою, Державного кадастрового реєстратора, яким усупереч вимог законодавства було зареєстровано земельну ділянку у Державному земельному кадастрі без проведення обов`язкової державної експертизи.
27. До Кваліфікаційної комісії надійшло заперечення від ФОП ОСОБА_1, в якому зазначено, що скарга ОСОБА_2 є необґрунтованою та не відповідає чинному законодавству.
28. Виходячи з наведеного, скаржник гр. ОСОБА_2 просив на засіданні Кваліфікаційної комісії розглянути зазначені дії сертифікованого інженера-землевпорядника ФОП ОСОБА_1 та позбавити її права виконувати землевпорядні роботи шляхом анулювання кваліфікаційного сертифіката.
29. За результатами розгляду скарги Кваліфікаційною комісією прийнято рішення, оформлене протоколом № 2 від 29 липня 2021 року, щодо звернення з поданням до Держгеокадастру про анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника ОСОБА_1 (кваліфікаційний сертифікат від 3 січня 2013 року № 000516), а 6 серпня 2021 року Кваліфікаційною комісією винесено подання № 21/42 про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженерів-землевпорядників, зокрема ОСОБА_1, та направлено до Держгеокадастру для прийняття відповідного рішення.
30. Держгеокадастром 13 серпня 2021 року на підставі подання Кваліфікаційної комісії прийнято наказ № 392 "Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів", яким анульовано кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 3 січня 2013 року № 000516.
31. Листом від 16 серпня 2021 року № 31-28-0.232-10245/2-21 Держгеокадастр звернулася до позивача, в якому довела до відома, що відповідно до наказу від 13 серпня 2021 року № 392 "Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів", кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 3 січня 2013 року № 000516 анульовано на підставі подання Кваліфікаційної комісії від 6 серпня 2021 року № 21/42 та відповідно до частини дев`ятнадцятої статті 66 та частини третьої статті 68 Закону України "Про землеустрій".
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
32. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
33. Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
34. Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
35. Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
36. Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2022 року та постанова Третього апеляційного адміністративного суду від 20 жовтня 2022 року відповідають, а викладені у касаційній скарзі вимоги скаржника є неприйнятними, з огляду на наступне.
37. Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
38. Згідно з положеннями частини третьої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
39. Відповідно пункту "а" частини другої статті 28 Закону України "Про землеустрій" розробники документації із землеустрою зобов`язані дотримуватися законодавства України, що регулює земельні відносини, а також державних стандартів, норм і правил при здійсненні землеустрою.
40. Правові висновки Верховного Суду щодо застосування Закону України "Про землеустрій" сформовані, зокрема, у постановах від 19 вересня 2018 року у справі № П/811/7/18, від 19 вересня 2018 року у справі № 389/2063/16-а(2-а/389/47/16), від 23 листопада 2018 року у справі № 815/1960/18, від 23 квітня 2020 року у справі № 2а/426/41/12 та від 16 липня 2020 року у справі № 459/1713/16-а.
41. Відповідно до статті 61-1 Закону України "Про землеустрій" (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) державний нагляд у сфері землеустрою здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до підстав, визначених Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Під час здійснення заходів державного нагляду виконавців робіт із землеустрою центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, перевіряє дотримання сертифікованим інженером-землевпорядником вимог положень законів, інших нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою.
За наявності підстав для анулювання чи зупинення дії кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника акт перевірки є обов`язковим для розгляду на засіданні Кваліфікаційної комісії. За результатами розгляду акта Кваліфікаційна комісія направляє подання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, про анулювання чи зупинення дії кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника.
На підставі подання Кваліфікаційної комісії про анулювання чи зупинення дії кваліфікаційного сертифіката центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, приймає рішення про анулювання чи зупинення дії кваліфікаційного сертифіката та повідомляє інженера-землевпорядника письмово у двотижневий строк після надходження відповідного протоколу засідання Кваліфікаційної комісії.
42. Частиною третьою статті 66 Закону України "Про землеустрій" встановлено, що відповідальними особами за якість робіт із землеустрою можуть бути лише сертифіковані інженери-землевпорядники.
Відповідно до частин дев`ятнадцятої - двадцять першої статті 66 Закону України "Про землеустрій" кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника анулюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин: а) за зверненням сертифікованого інженера-землевпорядника; б) у разі набрання законної сили рішенням суду про обмеження дієздатності особи (інженера-землевпорядника), визнання її недієздатною, безвісно відсутньою; в) за поданням Кваліфікаційної комісії в разі встановлення факту порушення інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою відповідно до статті 68 цього Закону; г) на підставі свідоцтва про смерть.
Кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника може бути також анульований за рішенням суду.
Рішення про зупинення дії чи анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника може бути оскаржено до суду.
43. Відповідно до статті 68 Закону України "Про землеустрій" особи, винні в порушенні законодавства у сфері землеустрою, несуть відповідальність згідно із законом.
Кваліфікаційна комісія за результатами розгляду письмових звернень заінтересованих осіб, замовників документації із землеустрою, органів державної влади та місцевого самоврядування, саморегулівних організацій у сфері землеустрою робить подання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката (його анулювання) з таких підстав:
встановлення Кваліфікаційною комісією факту порушення сертифікованим інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвело до порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, на підставі розгляду письмових звернень таких осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування;
рішення суду за фактами неякісного проведення землеустрою сертифікованим інженером-землевпорядником;
наявність у сертифікованого інженера-землевпорядника непогашеної судимості за корисливі кримінальні правопорушення;
з`ясування факту неправомірної видачі кваліфікаційного сертифіката.
На підставі подання Кваліфікаційної комісії про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, приймає відповідне рішення та повідомляє його письмово у двотижневий строк після надходження відповідного протоколу засідання Кваліфікаційної комісії.
44. Основні засади роботи Кваліфікаційної комісії визначено Порядком роботи Кваліфікаційної комісії, видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника та інженера-геодезиста, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 28 липня 2017 року № 392, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 серпня 2017 року за № 1044/30912 (далі - Порядок № 392; у редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин).
45. Відповідно до пункту 5 розділу І Порядку № 392 до повноважень Кваліфікаційної комісії належать: розгляд заяв, документів та матеріалів, що надійшли до Кваліфікаційної комісії, прийняття рішень про допуск осіб, що подали зазначені документи, до складання кваліфікаційного іспиту; організація і проведення кваліфікаційних іспитів фізичних осіб, які бажають отримати кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника та/або інженера-геодезиста; встановлення вимог до програм підвищення кваліфікації сертифікованих інженерів-землевпорядників та інженерів-геодезистів; здійснення контролю за якістю професійної підготовки сертифікованих інженерів-землевпорядників та інженерів-геодезистів; затвердження переліку питань до кваліфікаційних іспитів та в разі потреби внесення змін до зазначеного переліку; прийняття рішень про видачу кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника та/або інженера-геодезиста, їх дублікатів; розгляд письмових звернень заінтересованих осіб, замовників документації із землеустрою, органів державної влади та місцевого самоврядування, саморегулівних організацій у сфері землеустрою та топографо-геодезичної і картографічної діяльності стосовно професійної діяльності сертифікованих інженерів-землевпорядників та інженерів-геодезистів, а також актів, складених за результатами здійснених Держгеокадастром заходів державного нагляду (контролю); прийняття рішень про внесення подання до Держгеокадастру стосовно анулювання чи зупинення дії сертифіката інженера-землевпорядника та/або інженера-геодезиста; у разі потреби звернення до відповідних уповноважених органів з метою вирішення питань, що належать до її компетенції.
46. Згідно з пунктом 1 розділу ІІ Порядку № 392 організаційною формою роботи Кваліфікаційної комісії є засідання, які проводяться в міру надходження документів або виникнення питань, розгляд яких потребує прийняття рішення, але не рідше один раз на місяць.
47. Пунктами 6 та 7 розділу ІІ Порядку № 392 передбачено, що рішення Кваліфікаційної комісії приймаються шляхом відкритого голосування простою більшістю голосів присутніх на її засіданні та оформлюються протоколом, який підписують усі присутні на засіданні члени Кваліфікаційної комісії. Член Кваліфікаційної комісії, який не погоджується з прийнятим Кваліфікаційною комісією рішенням, висловлює окрему думку в письмовому вигляді, що додається до протоколу.
Рішення Кваліфікаційної комісії може бути оскаржено в суді.
48. Відповідно до пунктів 19 та 20 розділу ІІІ Порядку № 392 Кваліфікаційна комісія за результатами розгляду письмових звернень заінтересованих осіб, замовників документації із землеустрою, органів державної влади та місцевого самоврядування, саморегулівних організацій у сфері землеустрою робить подання до Держгеокадастру про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката (його анулювання) з таких підстав:
- грубе порушення сертифікованим інженером-землевпорядником вимог положень нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою;
- рішення суду за фактами неякісного проведення землеустрою сертифікованим інженером-землевпорядником;
- наявність у сертифікованого інженера-землевпорядника непогашеної судимості за корисливі злочини;
- з`ясування факту неправомірної видачі кваліфікаційного сертифіката.
На підставі подання Кваліфікаційної комісії про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката Держгеокадастр приймає відповідне рішення та повідомляє його письмово у двотижневий строк після надходження відповідного протоколу засідання Кваліфікаційної комісії.
Рішення про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката може бути оскаржено в судовому порядку.
Кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника анулюється Держгеокадастром: за зверненням сертифікованого інженера-землевпорядника; у разі набрання законної сили рішенням суду про обмеження дієздатності особи (інженера-землевпорядника), визнання її недієздатною, безвісно відсутньою; за поданням Кваліфікаційної комісії у разі встановлення факту порушення інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою відповідно до статей 66 та 68 Закону України "Про землеустрій"; на підставі свідоцтва про смерть.
49. Зі змісту зазначених правових приписів вбачається, що законодавець наділив Держгеокадастр повноваженнями здійснювати державний нагляд у сфері землеустрою та приймати рішення про анулювання кваліфікаційного сертифіката на підставі відповідного подання Кваліфікаційної комісії. Остання, в свою чергу, формує таке подання за наслідками розгляду відповідних звернень заінтересованих осіб у разі виявлення грубого порушення сертифікованими інженерами-землевпорядниками вимог положень нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою.
При цьому законодавство не дає визначення грубого порушення суб`єктом господарювання або ж інженером-землевпорядником вимог нормативно-правових актів, про яке зазначено, зокрема у пункті 19 розділу ІІІ Порядку № 392. Це поняття має оціночний характер, а тому для з`ясування характеру порушення слід досліджувати допущене порушення у сукупності з урахуванням усіх обставин та попередніх проступків; у кожному конкретному випадку воно повинно встановлюватися, виходячи з об`єктивних та суб`єктивних ознак вчиненого діяння.
Визнання порушення нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою грубим залежить від оцінки таких критеріїв кожний з яких має самостійне значення: характеру порушення; категорії виконавця; об`єктивних ознак здійснюваного порушення; суб`єктивних ознак здійснюваного порушення.
50. Подібний правовий висновок у подібних правовідносинах викладений у постановах Верховного Суду від 18 жовтня 2018 року у справі № 808/2685/17, від 19 грудня 2019 року у справі № 806/290/16, від 5 березня 2019 року у справі № №814/1049/18, від 23 січня 2020 року у справах № 804/5700/16 та № 821/1216/17, від 30 січня 2020 року у справі № 806/3290/17, від 30 березня 2020 року у справі № 140/2220/18, від 26 травня 2020 року у справі № 820/429/17, від 13 серпня 2020 року у справі № 824/755/16-а, від 17 грудня 2020 року у справі № 2040/7750/18, від 16 вересня 2021 року у справі № 810/842/18 та від 4 листопада 2021 року у справі № 804/5044/17.
51. До того ж, з урахуванням змін, внесених Законом України від 28 квітня 2021 року № 1423-IX (набрав чинності 27 травня 2021 року), зокрема до абзацу другого частини другої статті 68 Закону України "Про землеустрій", у системному зв`язку з положеннями пункту 19 Порядку № 392, анулювання сертифікату інженера-землевпорядника за поданням Кваліфікаційної комісії може бути здійснено у випадку, якщо грубе порушення нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою безпосередньо призвело до порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, на підставі розгляду письмових звернень таких осіб.
52. Як встановлено судами попередніх інстанцій зі змісту протоколу № 2 від 29 липня 2021 року, Кваліфікаційна комісія зробила висновок, що при розробленні документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_1 викривлена інформація щодо віднесення (невіднесення) ґрунтів, якими представлена земельна ділянка до особливо цінних, з метою уникнення проведення обов`язкової державної експертизи розробленого нею проекту землеустрою, що є порушенням вимог положень нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою.