1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 березня 2023 року

м. Київ

справа № 420/6572/22

провадження № К/990/30955/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Данилевич Н. А., Шевцової Н. В.,

розглянув у порядку письмового провадження справу

за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 (ІНФОРМАЦІЯ_2), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області, про визнання бездіяльності неправомірною і зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - адвоката Гаспарянца Дмитра Михайловича на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27 вересня 2022 року (судді: Бітов А. І., Лук`янчук О. В., Ступакова І. Г.) та

в с т а н о в и в:

1. У травні 2022 року ОСОБА_1 звернулася до Військової частини НОМЕР_1 (ІНФОРМАЦІЯ_2), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області, з позовом, у якому просила:

1) визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо ненарахування і невиплати за період з 30 січня 2020 року по 3 вересня 2021 року грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - Постанова № 704);

2) зобов`язати відповідача нарахувати і виплатити ОСОБА_1 грошове забезпечення за період з 30 січня 2020 року по 3 вересня 2021 року з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704, з урахуванням виплачених сум;

3) визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо ненарахування і невиплати одноразової грошової допомоги при звільненні з військової служби виходячи з розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704;

4) зобов`язати відповідача нарахувати позивачу одноразову грошову допомогу при звільненні з військової служби виходячи з розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704, та виплатити на користь позивача недоплачену суму одноразової грошової допомоги при звільненні з військової служби;

5) визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо ненарахування та невиплати позивачу грошової допомоги на оздоровлення при наданні щорічної основної відпустки за 2020 та 2021 роки виходячи з розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704;

6) зобов`язати відповідача нарахувати ОСОБА_1 грошову допомогу на оздоровлення при наданні щорічної основної відпустки за 2020 та 2021 роки виходячи з розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704, та виплатити на користь позивача недоплачену суму грошової допомоги на оздоровлення при наданні щорічної основної відпустки за 2020 та 2021 роки;

7) визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо незастосування січня 2008 року як місяця, з якого починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення позивача за період з 1 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року;

8) визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо ненарахування і невиплати позивачу індексації грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року в повному обсязі, з урахуванням виплачених сум;

9) визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо ненарахування і невиплати позивачу грошової допомоги на оздоровлення за 2016, 2017 та 2018 роки з урахуванням індексації грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року.

10) зобов`язати відповідача нарахувати і виплатити на користь ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року, з урахуванням виплачених сум;

11) зобов`язати відповідача нарахувати на користь позивача грошовому допомогу на оздоровлення за 2016, 2017 та 2018 роки з урахуванням індексації грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року та виплатити на користь позивача недоплачену суму грошової допомоги на оздоровлення за 2016, 2017 та 2018 року з урахуванням індексації грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року, з урахуванням виплачених сум;

12) визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неврахування під час складання грошового атестату щодо позивача розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704, за період з 30 січня 2020 року по 3 вересня 2021 року;

13) зобов`язати відповідача виготовити і направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо позивача новий грошовий атестат, виходячи з розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704, за період з 30 січня 2020 року по 3 вересня 2021 року;

14) визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неврахування під час складання щодо позивача довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704, за період з 30 січня 2020 року по 3 вересня 2021 року;

15) зобов`язати відповідача виготовити і направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо позивача нову довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", виходячи з розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704, за період з 30 січня 2020 року по 3 вересня 2021 року.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час проходження ОСОБА_1 військової служби їй неправильно нараховували і виплачували грошове забезпечення та, відповідно, грошову допомогу на оздоровлення при наданні щорічної основної відпустки, одноразову грошова допомога при звільненні з військової служби.

На думку позивачки, відповідач при визначенні грошового забезпечення не врахував розмірів посадового окладу та окладу за військовим званням, які відповідно до чинного законодавства визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року) на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704.

Крім того, відповідач в день звільнення позивачки не провів повного розрахунку, адже не нарахував і не виплатив їй індексації грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року із застосуванням базового місяця для обчислення індексації грошового забезпечення - січня 2008 року та грошової допомоги на оздоровлення за 2016, 2017 та 2018 роки з включенням індексації грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року.

3. Обставини, які встановили суди попередніх інстанцій, стисло можна викласти так.

Відповідно до витягу з наказу командира ІНФОРМАЦІЯ_2 від 3 вересня 2021 року № 291-ОС, ОСОБА_1, штаб-старшина, технік групи телекомунікаційних систем відділення зв`язку та інформаційних систем, звільнена з військової служби в запас Збройних Сил України, виключена зі списків особового складу та всіх видів забезпечення.

Загальна військова вислуга років позивача станом на 3 вересня 2021 року становить 25 років 08 місяців 13 днів; при звільненні позивачу виплатили грошову допомогу для оздоровлення за 2021 рік, одноразову грошову допомогу при звільненні з військової служби в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення, здійснено відрахування із грошового забезпечення за 6 календарних днів щорічної основної відпустки за 2021 рік, що були використані в рахунок тієї частини календарного року, яка залишилась після звільнення військовослужбовця

У відповідь на запит відповідач листом від 8 листопада 2011 року № 11/2956 повідомив, що проведення індексації грошових доходів населення здійснюється у межах наявних фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів на відповідний рік. Кошторисні призначення Державної прикордонної служби України за період з липня 2015 року по 2018 рік не передбачали здійснення видатків на виплату індексації грошових доходів військовослужбовців, а тому нарахування індексації за вказаний період не проводилося. У листі зазначено також, що станом на 1 листопада 2021 року виплата індексації грошового забезпечення позивача за 2014-2018 роки здійснена з урахуванням відрахованих податків 29 жовтня 2021 року в розмірі 21468,81 грн згідно з платіжним дорученням від 28 жовтня 2021 року № 1366 на розрахунковий рахунок. Індексація грошового забезпечення позивача за період з 1 березня 2018 року по 3 вересня 2021 року (день виключення зі списків військової частини НОМЕР_1 ) виплачена в повному обсязі.

Відповідно до довідки від 8 листопада 2021 року № 11/2954 про розмір виплаченої індексації за період 2014-2018 рр., сума індексації грошового забезпечення позивача складає 21795,75 грн, базовий місяць - березень 2014 року, січень 2015 року, лютий 2015 року.

Відповідно до довідки від 8 листопада 2021 року № 11/2955 про розмір виплаченої індексації за період 2018-2021 рр., сума виплаченої індексації складає 8040,10 грн, базовий місяць - березень 2018 року.

Позивач отримала грошовий атестат № 3 та довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби перед місцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", в яких зазначено розмір грошового забезпечення без урахування розмірів посадового окладу та окладу за військовим званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року) на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704.

Позивач вважала, що розмір її грошового забезпечення за вказаний вище період, відповідно й основаних на ньому виплат, визначався неправильно, з порушенням приписів Порядку № 704, у зв`язку з чим звернулася з цим позовом до суду.

Судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій

4. Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 11 липня 2022 року адміністративний позов задовольнив частково:

1. Визнав протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2) щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 за період з 30 січня 2020 року по 3 вересня 2021 року грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704;

3. Зобов`язав Військову частину НОМЕР_1 (ІНФОРМАЦІЯ_2) за період з 30 січня 2020 року по 3 вересня 2021 року нарахувати та виплатити ОСОБА_1 грошове забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704, з урахуванням виплачених сум;

4. Визнав протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2) щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги при звільненні з військової служби виходячи з розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704;

5. Зобов`язав Військову частину НОМЕР_1 (ІНФОРМАЦІЯ_2) нарахувати ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу при звільненні з військової служби виходячи з розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704, та виплатити на користь ОСОБА_1 недоплачену суму одноразової грошової допомоги при звільненні з військової служби;

6. Визнав протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2) щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 грошової допомоги на оздоровлення при наданні щорічної основної відпустки за 2020 та 2021 роки виходячи з розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704;

7. Зобов`язав Військову частину НОМЕР_1 (ІНФОРМАЦІЯ_2) нарахувати ОСОБА_1 грошову допомогу на оздоровлення при наданні щорічної основної відпустки за 2020 та 2021 роки виходячи з розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704, та виплатити на користь ОСОБА_1 недоплачену суму грошової допомоги на оздоровлення при наданні щорічної основної відпустки за 2020 та 2021 роки;

8. Визнав протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2) щодо незастосування січня 2008 року як місяця, з якого починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 1 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року;

9. Визнав протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2) щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року в повному обсязі, з урахуванням виплачених сум;

10. Зобов`язав Військову частину НОМЕР_1 (ІНФОРМАЦІЯ_2) нарахувати та виплатити на користь ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року, з урахуванням виплачених сум.

11. Визнав протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2) щодо неврахування під час складання грошового атестату щодо ОСОБА_1 розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704, за період з 30 січня 2020 року по 3 вересня 2021 року;

12. Зобов`язав Військову частину НОМЕР_1 (ІНФОРМАЦІЯ_2) виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо ОСОБА_1 новий грошовий атестат, виходячи з розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704, за період з 30 січня 2020 року по 3 вересня 2021 року.

13. Визнав протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2) щодо неврахування під час складання щодо ОСОБА_1 довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704, за період з 30 січня 2020 року по 3 вересня 2021 року.

14. Зобов`язав Військову частину НОМЕР_1 (ІНФОРМАЦІЯ_2) виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо ОСОБА_1 нову довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", виходячи з розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704, за період з 30 січня 2020 року по 3 вересня 2021 року.

У задоволенні решти позовних вимог суд першої інстанції відмовив.

4.1. Цей суд, аналізуючи нормативне регулювання спірних відносин, зазначив, що на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова № 103) пункт 4 Постанови № 704 (з-поміж інших) був викладений в новій редакції, за якою розміри посадових окладів, окладів за військовими званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.

Тобто, за текстом рішення суду, згідно з внесеними (Постановою № 103) змінами розрахунковою величиною для визначення розмірів посадових окладів та окладів за військовим званням як складових грошового забезпечення став розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлений на 1 січня 2018 року, який був сталою незмінною величиною. При цьому мінімальна заробітна плата для розрахунків розмірів цих окладів не застосовувалася взагалі.

Проте ситуація змінилася 29 січня 2020 року, коли Шостий апеляційний адміністративний суд постановою у справі № 826/6453/18 визнав протиправним і скасував пункт 6 Постанови № 103, який вносив зміни в пункт 4 Постанови № 704.

Отже, з дня набрання чинності постанови Шостого апеляційного адміністративного суду у справі № 826/6453/18 діє редакція пункту 4 Постанови № 704, яка була чинна до внесення змін згідно з Постановою № 103. Це означає, що з 29 січня 2020 року розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.

Суд першої інстанції зауважив, що аналогічний висновок зробив також Верховний Суд у рішенні від 17 грудня 2019 року за результатами розгляду адміністративної справи № 160/8324/19 як зразкової.

З уваги на наведене суд першої інстанції виснував, що з 30 січня 2020 року (тобто з дня, наступного за днем набрання законної сили рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2020 року у справі № 826/6453/18) по 3 вересня 2021 року (день виключення позивачки зі списків військової частини) ОСОБА_1 мала право на те, щоб розміри її посадового окладу, окладу за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначалися шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14. З тих самих мотивів суд першої інстанції констатував і протиправну бездіяльність відповідача щодо ненарахування та невиплати позивачці за період з 30 січня 2020 року по 3 вересня 2021 року грошового забезпечення з урахуванням вказаних вище розмірів.

Спираючись на наведені мотиви та приписи частини другої статті 15, частини першої статті 10 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII) суд першої інстанції висловив згоду також з доводами позивачки про неправильне нарахування відповідачем грошової допомоги на оздоровлення за 2020-2021 роки розміру одноразової грошової допомоги при звільненні.

4.2. Неправильне нарахування грошового забезпечення позначилося й на розмірі пенсії позивачки, у зв`язку з чим суд першої інстанції, керуючись приписами пункту 1 Порядку проведення перерахунку пенсії, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 45 від 13 лютого 2008 року (далі - Постанова № 45), пункту 7 Порядку надання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1 (далі - Порядок № 3-1), зазначив, що є підстави задовольнити також позовні вимоги щодо протиправної бездіяльності відповідача при складанні грошового атестату і довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення і премії та зобов`язання виготовити і направити оновлені довідку і грошовий атестат.

4.3. Позовні вимоги в частині ненарахування індексації (із застосуванням січня 2008 року як базового місяця для нарахування індексації грошового забезпечення за період з грудня 2015 року по лютий 2018 року) суд першої інстанції теж задовольнив, зауваживши, що зміна посадових окладів військовослужбовців відбулась 1 січня 2008 року згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 1294 від 7 листопада 2007 року. Потім розмір посадового окладу військовослужбовців був змінений 1 березня 2018 року згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 704 від 30 серпня 2017 року. Суд першої інстанції, проаналізувавши постанову Кабінету Міністрів України № 1294 в період її дії з 1 січня 2008 року по 1 березня 2018 року, встановив незмінність розмірів посадових окладів [за цей період] військовослужбовців.

У зв`язку з набранням чинності постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2015 року № 1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів" (далі - Постанова № 1013) змінений порядок індексації зарплати та інших доходів населення, зокрема визначення базового місяця тепер пов`язано з підвищенням тільки тарифної ставки (окладу). Тому, як зазначив суд першої інстанції, якщо останнє підвищення окладу (військовослужбовців) за посадою відбулося у січні 2008 року, то для визначення суми індексації грошового забезпечення військовослужбовця за період до 1 березня 2018 року має застосовуватися індекс споживчих цін, обчислений наростаючим підсумком з лютого 2008 року.

Суд першої інстанції встановив, що для нарахування та індексації грошового забезпечення позивачки за період з 1 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року включно (період, протягом якого розмір її посадового окладу не змінювався) повинен застосовуватися січень 2008 року як місяць, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базовий місяць) для розрахунку індексації грошового забезпечення. Виходячи з наведених мотивів цей суд визнав обґрунтованими і задовольнив позовні вимоги ОСОБА_1 в цій частині.

4.5. Водночас, суд першої інстанції відмовив у задоволенні позовних вимог щодо нарахування і виплати індексації грошової допомоги на оздоровлення за 2016, 2017 та 2018 роки з урахуванням індексації грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року, мотивуючи це тим, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України, і які не мають разового характеру; грошова допомога на оздоровлення має разовий характер, тож не індексується.

5. П`ятий апеляційний адміністративний суд постановою від 27 вересня 2022 року скасував рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 липня 2022 року і ухвалив нове рішення, яким частково задовольнив позовні вимоги:

1. Визнав протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2) щодо незастосування січня 2008 року як місяця, з якого починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 1 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року;

2. Визнав протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2) щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року в повному обсязі, з урахуванням виплачених сум;

3. Зобов`язав Військову частину НОМЕР_1 (ІНФОРМАЦІЯ_2) нарахувати та виплатити на користь ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року, з урахуванням виплачених сум.

В іншій частині позовних вимог - відмовив.

5.1. Суд апеляційної інстанції не погодився з висновками суду першої інстанції щодо визначення розміру посадового окладу й зазначив, що цей висновок є наслідком неправильного застосування пункту 4 Постанови № 704 у зіставленні з положеннями примітки додатків №№ 1, 14 до цієї Постанови.

З погляду цього суду, саме це і є визначальним для правильного вирішення спору, в основі якого - визначення розрахункової величини для обчислення посадового окладу та окладу за військовим званням.

Суд апеляційної інстанції зауважив, що після внесення змін до пункту 4 Постанови № 704 згідно з Постановою № 103 зміст приміток додатків №№ 1, 14 Постанови № 704 не було приведено у відповідність приписами пункту 4 цієї Постанови; ці огріхи виправлені тільки постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2020 року № 1038, яка застосовується з 1 жовтня 2020 року.

Проте, на думку апеляційного суду, неприведення Кабінетом Міністрів України тексту приміток до додатків №№ 1, 12, 13, 14 Постанови № 704 у відповідність з текстом пункту 4 цієї Постанови не може бути підставою для визначення посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням з використанням як розрахункової величини "розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року)".

Передовсім, за текстом постанови апеляційного суду, примітка до нормативно-правового акта носить інформаційний характер і не може містити норм права (це, як написано в постанові апеляційного суду, випливає з пункту 20 Правил підготовки проектів актів Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 6 вересня 2005 року № 870, і пункту 2.16 Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12 квітня 2005 року № 34/5).

Крім того, суд апеляційної інстанції наголосив на необхідності застосування до спірних відносин положень пункту 3 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 6 грудня 2016 року № 1774-VІІІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (далі - Закон № 1774-VІІІ), за якими після набрання чинності цим Законом [№ 1774-VІІІ] положення нормативно-правових актів щодо обчислення виплат у процентному співвідношенні до мінімальної заробітної плати не застосовуються.

За текстом постанови апеляційного суду, оскільки норма пункту 3 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 1774-VІІІ не втратила чинності і за юридичною силою є вищою за положення пункту 4 Постанови № 704 у редакції, чинній до внесення змін згідно з Постановою № 103, а також до додатків 1, 12, 13, 14 Постанови № 704, то немає правових підстав для обчислення розміру окладу за посадою позивача та окладу за військовим званням із використанням величини мінімальної заробітної плати, а не прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 1 січня календарного року.

Згідно з Постановою № 704 розрахунковою величиною для визначення розмірів посадових окладів та окладів за спеціальним (військовим) званням, як складових грошового забезпечення військовослужбовців, що проходять військову службу, є саме розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, визначений законом на 1 січня 2018 року, а мінімальна заробітна плата (чи її частина) для розрахунків розмірів цих окладів не застосовується.

За текстом постанови апеляційного суду, аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 11 лютого 2021 року у справі № 200/3757/20-а, від 11 лютого 2021 року у справі № 200/3774/20-а, від 11 лютого 2021 року у справі № 240/11952/19, від 14 квітня 2021 року у справі № 240/12309/20.

З уваги на наведені мотиви суд апеляційної інстанції дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог щодо перерахунку і виплати грошового забезпечення позивачки за період з 30 січня 2020 року по 3 вересня 2021 року, а також одноразової грошової допомоги при звільненні і одноразової грошової допомоги на оздоровлення за 2020, 2021 роки, які розраховуються на основі грошового забезпечення, щодо розміру якого виник спір.

Щодо індексації грошового забезпечення, то в цій частині суд апеляційної інстанції погодився з висновками суду першої інстанції.

Касаційне оскарження

6. У касаційній скарзі представника ОСОБА_1 - адвокат Гаспарянц Д. М. просить:

6.1 скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27 вересня 2022 року в частині, якою відмовлено у задоволенні таких позовних вимог:

1) визнати протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2) щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 за період з 30 січня 2020 року по 3 вересня 2021 року грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704;

2) зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 (ІНФОРМАЦІЯ_2) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 грошове забезпечення за період з 30 січня 2020 року по 3 вересня 2021 року з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704, з урахуванням виплачених сум;

3) визнати протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2) щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги при звільненні з військової служби виходячи з розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704;

4) зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 (ІНФОРМАЦІЯ_2) нарахувати ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу при звільненні з військової служби виходячи з розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу, окладу за військовим званням, які визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками до Постанови № 704, та виплатити на користь ОСОБА_1 недоплачену суму одноразової грошової допомоги при звільненні з військової служби;


................
Перейти до повного тексту