1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 березня 2023 року

м. Київ

cправа № 918/261/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Мачульського Г.М. - головуючого, Багай Н.О., Рогач Л.І.,

секретар судового засідання Лихошерст І.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу заступника керівника Рівненської обласної прокуратури

на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 22.11.2022 (колегія суддів: Маціщук А.В. - головуючий, Мельник О.В., Олексюк Г.Є.)

за позовом виконувача обов`язків керівника Рівненської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Рівненської обласної державної адміністрації

до 1. Олександрійської сільської ради

2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Гарпун"

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів: 1. Приватного нотаріуса Рівненського районного нотаріального округу Скоромної Юлії Анатоліївни

2. Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради в особі державного реєстратора Репетухи Олександри Миколаївни

про визнання незаконним та скасування рішення ради та рішень про внесення змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно

за участю:

прокурора: Семенчук М.А. (посвідчення)

відповідача-2: Басюк О.П. (адвокат)

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1 Виконувач обов`язків керівника Рівненської окружної прокуратури (далі - прокурор) звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Рівненської обласної державної адміністрації (далі - позивач) до Олександрійської сільської ради (далі - відповідач-1), Товариства з обмеженою відповідальністю "Гарпун" (далі - відповідач-2), у якому просив:

- визнати незаконним та скасувати рішення виконавчого комітету Заборольської сільської ради Рівненського району Рівненської області від 04.10.2016 № 59 "Про присвоєння поштової адреси";

- визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора про внесення змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 02.02.2017 № 33688862;

- визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора про внесення змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 25.04.2017 № 34926614.

1.2 Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірне рішення органу місцевого самоврядування та оспорювані рішення державних реєстраторів є незаконними, оскільки вони вчинені з порушенням вимог законодавства.

2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

2.1 Рішенням Господарського суду Рівненської області від 09.08.2022 (суддя Романюк Р.В.), позов задоволено повністю.

2.2 Рішення суду мотивовано тим, що спірне рішення органу місцевого самоврядування щодо присвоєння поштової адреси об`єкту нерухомого майна, який знаходиться за межами адміністративно-територіальної одиниці громади, прийнято з перевищенням виконавчих функцій і повноважень, що передбачені Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні". При цьому суд вказав на те, що оспорювані рішення державного реєстратора прийняті на підставі незаконного рішення органу місцевого самоврядування та документів і відомостей, які містять суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими права на нерухоме майно.

2.3 Оскарженою постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 22.11.2022, вище вказане рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове, яким відмовлено у задоволенні позову.

2.4 Свій висновок апеляційний суд мотивував тим, що прокурор не довів, яким чином спірні рішення органу місцевого самоврядування та державних реєстраторів порушують права та інтереси позивача, що виключає правові підстави для задоволення позову.

3. Короткий зміст касаційної скарги та позиція інших учасників справи

3.1 У касаційній скарзі заступник керівника Рівненської обласної прокуратури просить скасувати вище вказану постанову суду апеляційної інстанції, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.

3.2 На обґрунтування касаційної скарги заявник посилався на те, що відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування статті 40 Закону України "Про місцеве самоврядування", статей 10, 12, 24, 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у подібних правовідносинах.

3.3 У відзиві на касаційну скаргу заступника керівника Рівненської обласної прокуратури, відповідач-2 просить відмовити у її задоволенні, посилаючись на те, що апеляційним судом у відповідності до норм матеріального та процесуального права надано належну правову оцінку поданим сторонами доказам, а доводи касаційної скарги її не спростовують.

3.4 Відзив Департаменту цифрової трансформації та забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради на касаційну скаргу заступника керівника Рівненської обласної прокуратури не може бути прийнятий до розгляду, оскільки даний структурний підрозділ органу місцевого самоврядування не є учасником справи, що переглядається, що виключає правові підстави для його прийняття.

4. Мотивувальна частина

4.1 Суди встановили, що 19.09.2012 Рівненською районною державною адміністрацією Рівненської області (орендодавець) та відповідачем-2 (орендар) був укладений договір оренди землі, за умовами якого, орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку, кадастровий номер 5624680400:12:036:0075, площею 6,6480 гектара для рибогосподарських потреб за рахунок земель запасу водного фонду, що знаходиться на території Олександрійської сільської ради Рівненського району Рівненської області. В договорі зазначено, що на земельній ділянці розміщені належні орендарю на праві власності об`єкти нерухомого майна: будівля насосної станції з гідротехнічною спорудою (дамба) та будинок на ставку.

4.2 19.09.2012 Рівненською районною державною адміністрацією Рівненської області (орендодавець) та відповідачем-2 (орендар) був укладений договір оренди землі, за умовами якого, орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку, кадастровий номер 5624684700:01:003:0010, площею 89,3234 гектара для рибогосподарських потреб за рахунок земель запасу водного фонду, що знаходиться на території Заборольської сільської ради Рівненського району Рівненської області.

4.3 29.12.2014 на замовлення відповідача-2 ТОВ Рівненське БТІ виготовило технічний паспорт на виробничий будинок їдальня літ. "Г-1", що знаходиться за адресою вул. 1 Травня, буд. № 71 у селі Олександрія Рівненського району (далі - виробничий будинок). Приміщення їдальні літ. "Г-1" має загальну площу 160,7 кв.м, рік побудови - 1981.

4.4 28.01.2015 відповідачу-2 видано свідоцтво про право власності на виробничий будинок.

4.5 Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності індексний номер 32821326 від 28.01.2015 підтверджено номер запису про право власності на виробничий будинок, який знаходиться на земельній ділянці, кадастровий номер 5624680400:12:036:0075, цільове призначення для рибогосподарських потреб за рахунок земель запасу водного фонду.

4.6 17.08.2015 позивач повідомив прокуратуру Рівненської області, що 12.08.2015 комісією за участі сільського голови проведено візуальне обстеження водного об`єкта на земельній ділянці з кадастровим номером 5624684700:01:003:0010 та прилеглої території, за результатами якого виявлено на зазначеній території дерев`яні бесідки та дві збудовані будівлі, які належать на праві власності відповідачу-2, що підтверджується свідоцтвами про право власності на нерухоме майно. Також у листі зазначено, що у реєстрі дозвільних документів відсутні відомості про документи, що дають право на виконання будівельних робіт та документів, що підтверджують введення в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів. Повідомлено також, що за інформацією Рівненської райдержадміністрації, відповідач-2 не звертався до адміністрації за наданням згоди на будівництво на орендованій земельній ділянці, а також до позивача.

4.7 29.09.2016 відповідач-2 звернувся до Заборольської сільської ради Рівненського району Рівненської області із заявою про присвоєння поштової виробничому будинку, який знаходиться на території Заборольської сільської ради, додавши до заяви копію технічного паспорту на об`єкту нерухомості.

4.8 04.10.2016 виконавчий комітет Заборольської сільської ради Рівненського району Рівненської області прийняв рішення № 59 "Про присвоєння поштової адреси", яким присвоїв поштову адресу об`єкту нерухомого майна відповідача-2 - їдальня літера "Г-1" село Боянівка, вулиця Лісова, № 1А Рівненського району Рівненської області.

4.9 На замовлення відповідача-2, 01.11.2016 ФОП Гремента Л.І. вироблений технічний паспорт на виробничий будинок, який знаходиться за адресою: вул. Лісова, буд. № 1А, село Боянівка Рівненського району Рівненської області.

4.10 02.02.2017 приватним нотаріусом Рівненського районного нотаріального округу Рівненської області Скоромною Юлією Анатоліївною прийнято рішення № 33688862, яким внесені зміни до запису у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, а саме: загальна площа 160,7 кв.м змінена на 150,3 кв.м, адреса - Рівненська область, Рівненський район, село Олександрія, вул. 1 Травня, буд. 71 змінена на Рівненську область, Рівненський район, село Боянівка, вул. Лісова, 1А.

4.11 25.04.2017 державним реєстратором прав Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради Репетухою Олександрою Миколаївною прийнято рішення № 34926614 про внесення змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, яким змінено кадастровий номер земельної ділянки 5624680400:12:036:0075, для рибогосподарських потреб за рахунок земель запасу водного фонду на 5624684700:01:003:0010, для рибогосподарських потреб за рахунок земель запасу водного фонду, на якій розташований об`єкт нерухомого майна.

4.12 Також апеляційним судом встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 5624684700:01:003:0010, 5624680400:12:036:0075 зареєстровані на праві комунальної власності за відповідачем-1.

4.13 Згідно з висновком судової земельно-технічної експертизи Рівненського відділення Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз від 17.06.2022 № 9959, виробничий будинок розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 5624684700:01:003:0010.

4.14 Відповідно до передавального акта від 02.01.2019 № 1 Олександрійська сільська рада Рівненського району Рівненської області є правонаступником майна, активів та зобов`язань Заборольської сільської ради Рівненського району Рівненської області внаслідок її реорганізації.

4.15 Згідно частини першої статті 300 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

4.16 Розглядаючи заявлені позовні вимоги по суті, апеляційний суд вказав на те, що прокурором не доведено порушення прав та інтересів позивача, а спірні земельні ділянки вже передані за договорами, які укладені між орендодавцем та орендарем, не є предметом спору у даній справі і не стосуються повноважень позивача щодо розпорядження земельними ділянками. При цьому суд апеляційної інстанції послався на те, що земельні ділянки зареєстровані на праві комунальної власності за Олександрійською сільською радою, тому судом не встановлено порушення прав чи законних інтересів позивача, які б були поновлені у разі задоволення даного позову, оскільки на спірні земельні ділянки поширюються повноваження відповідача-1.

4.17 Однак такі висновки апеляційного суду є передчасними, оскільки зроблені без повного та всебічного дослідження усіх обставин справи.

4.18 Так, суд апеляційної інстанції послався на те, що на час постановлення рішення у справі, а саме - 27.05.2021 набув чинності Закон України "Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин", яким внесено низку змін до Земельного кодексу України. Пунктом 24 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України визначено, що з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель, встановлених законом. Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.


................
Перейти до повного тексту