ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 березня 2023 року
м. Київ
справа № 620/4227/20
адміністративне провадження № К/9901/36009/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛПГ ТРЕЙД" до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 12 березня 2021 року (прийняте в складі: головуючого судді Бородавкіної С.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2021 року (постановлену в складі колегії суддів: головуючого судді Сорочка Є.О., суддів Єгорової Н.М., Федотова І.В.)
У С Т А Н О В И В:
РУХ СПРАВИ
І. Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛПГ ТРЕЙД" (далі ТОВ "ЛПГ ТРЕЙД") 30.09.2020 звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області (далі ГУДПС у Чернігівській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2), у якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 24.09.2020 №1963251/39313557 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної товариства від 31.08.2020 №1;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 31.08.2020 №1, оформлену товариством, датою її фактичного подання, а саме 02.09.2020.
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги Товариство зазначило, що рішення про відмову у реєстрації податкової накладної від 24.09.2020 року не містить вимог щодо подання конкретних документів позивачем, що свідчить про те, що перелік документів, який може підтвердити реальність господарської операції, визначає сам позивач. Однак в оскаржуваному рішенні такий перелік зазначається, що на думку позивача, свідчить про суперечність вимог зазначених у рішенні про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
2.1. Також позивач указує на те, що складена ТОВ "ЛПГ ТРЕЙД", відповідає змісту здійсненої операції та укладеному договору, а відповідачу на перевірку надавався повний пакет документів, що підтверджує реальність здійсненої операцій. Водночас, оскаржуване рішення не містить конкретної інформації про причини та підстави його прийняття.
ІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
3. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 12 березня 2021 року, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2021 року, позовні вимоги було задоволено.
3.1. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.09.2020 №1963251/39313557.
3.2. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариством з обмеженою відповідальністю "ЛПГ ТРЕЙД" податкову накладну від 31.08.2020 №1 датою її фактичного подання. Також було вирішено питання щодо розподілу судових витрат зі сплати судового збору.
4. Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що як рішення про зупинення реєстрації податкової накладної, так і оскаржуване рішення про відмову в її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних не містять в собі мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, як і не містять доказів наявності податкової інформації, що свідчить про наявність ознак задіяння позивача у розповсюдженні ймовірно схемного податкового кредиту з посиланням на відповідні документи.
ІІІ. Провадження в суді касаційної інстанції
5. 01 жовтня 2021 року ГУ ДПС у Чернігівській області не погодившись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій подав касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судами попередніх норм матеріального та процесуального права щодо задоволення позовних вимог, просить скасувати рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 12 березня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2021 року у справі №620/4227/20 та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову повністю.
5.1. Підставою для відкриття касаційного провадження у справі №6204227/20 стало оскарження судових рішень, перелік яких визначений у частині першій статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, з посиланням у касаційній скарзі на підпункт "а" пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
5.2. Відповідач зазначає, що контролюючим органом на підставі пункту 6 Порядку зупинення реєстрації ПН № 1165 ( затвердження постановою Кабінету Міністрів від 11.12.2019 року №1165) та згідно з Протоколом 78 від 02.06.2020 року Комісії регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника ТОВ "ЛПГ Трейд" критерію ризиковості, визначеному 8 Критеріїв ризиковості платника ПДВ, що є Додатком №1 до вказаного Порядку зупинення реєстрації податкової накладної.
5.3. Скаржник зазначає, що всупереч висновкам судів першої та апеляційної інстанції, рішення контролюючого органу №1963251/39313557 від 24.09.2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 31.08.2020 р в ЄРПН, як акт індивідуальної дії, прийняте з дотриманням встановлених вимог щодо його змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості.
6. Станом на час розгляду справи письмового відзиву на касаційну скаргу до Верховного Суду не надходило, що не перешкоджає її розгляду по суті.
7. 23 листопада 2021 року справа №620/4227/20 надійшла на адресу Верховного Суду.
IV. Установлені судами фактичні обставини справи
8. Суди попередніх інстанцій установили, що ТОВ "ЛПГ ТРЕЙД" є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому законом порядку, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 22.07.2014 внесено відповідний запис. Згідно реєстраційних даних, основним видом діяльності позивача є 46.17 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами. ТОВ "ЛПГ ТРЕЙД" зареєстроване як платник податку на додану вартість. Позивач має ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, строком дії до 01.07.2024.
9. ТОВ "ЛПГ ТРЕЙД" у серпні 2020 року придбало у нерезидента компанії UAB "TRANSPORTIKA" (Литовська Республіка), газ скраплений вуглеводневий марки пропан-бутан автомобільний (НБА), виробництва БГПЗ РУП "Виробниче об`єднання "Білорусьнафта", відповідно до укладеного 24.01.2018 контракту №1-24/01-2018/LPG.
10. Придбаний у компанії UAB "TRANSPORTIKA" газ був реалізований позивачем ТОВ "ЛПГ РІТЕЙЛ" (покупець) на виконання умов договору поставки від 01.07.2015 №1007/15-ПГ, що підтверджується: видатковою накладною від 31.08.2020 №455, товарно-транспортною накладною від 31.08.2020 №Р455, актом надання послуг від 31.08.2020 №38 та №39, карткою рахунку №361.
11. За наслідками господарської операції з ТОВ "ЛПГ РІТЕЙЛ" позивач виписав податкову накладну від 31.08.2020 №1 та направив її контролюючому органу за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення у вигляді електронного файлу для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.
12. За допомогою програми електронного документообігу позивачем отримано квитанцію, де зазначено: "Відповідно до п. 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".
13. Ураховуючи наведене, ТОВ "ЛПГ ТРЕЙД" до ГУДПС у Чернігівській області направило повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено.
14. У зв`язку із перебуванням ТОВ "ЛПГ ТРЕЙД" у реєстрі платників з ознаками ризику, рішенням Комісії регіонального рівня від 24.09.2020 №1963251/39313557 ТОВ "ЛПГ ТРЕЙД" відмовлено в реєстрації вказаної вище податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. У додатковій інформації зазначено: "задіяний у розповсюдженні та використанні ймовірно схемного податкового кредиту".
15. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2020 року у справі № 620/2522/20 (набуло законної сили 19.02.2021) позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправними та скасовано рішення Комісії ГУ ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02 та 24 червня 2020 року про відповідність позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку та зобов`язано ГУ ДПС у Чернігівській області виключити його з такого переліку. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії ГУ ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17 червня 2020 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 02 червня 2020 року №2 та зобов`язано ДПС України зареєструвати таку накладну датою її отримання - 16 червня 2020 року. А апеляция?
16. Уважаючи неправомірність дій відповідача щодо рішення комісії, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.
V. Джерела права й акти їх застосування (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)
17. Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
18. Відповідно до п. 201.6 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
19. Відповідно до п. 5, 6, 10, 12, 13, 14, 19, 20, 21 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому Постановою КМУ № 117 від 21.02.2018 (чинного на час виникнення спірних правовідносин), податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
20. У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
21. Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.
22. Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
23. Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.
24. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
25. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
26. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(їх) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
27. Перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
28. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).