1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 березня 2023 року

м. Київ

справа № 380/15276/21

адміністративне провадження № К/990/28629/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Рибачука А.І.,

суддів: Тацій Л.В., Стрелець Т.Г.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду у суді касаційної інстанції адміністративну справу № 380/15276/21

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі - ГУ ПФУ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 21.12.2021, ухвалене у складі головуючого судді Качур Р.П.

та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06.10.2022, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Гуляка В.В., суддів Ільчишин Н.В., Святецького В.В.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 10.09.2021 ОСОБА_1 звернувся до суду із позовною заявою, у якій просив:

визнати протиправною бездіяльність ГУ ПФУ щодо нездійснення йому з 01.01.2021 перерахунку пенсії, призначеної згідно із Законом України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ), з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, наведених в довідці про розмір грошового забезпечення від 15.07.2021 № 179, та її виплати з 01.01.2021 з урахуванням попередньо виплаченої суми пенсії;

зобов`язати ГУ ПФУ здійснити з 01.01.2021 перерахунок його пенсії, призначеної згідно із Законом № 2262-ХІІ, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, наведених в довідці про розмір грошового забезпечення від 15.07.2021 № 179, та її виплату з 01.01.2021 з урахуванням попередньо виплаченої суми пенсії.

В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 посилається на те, що відповідач протиправно відмовив йому у перерахунку пенсії на підставі оновленої довідки про розмір грошового забезпечення, визначеного за нормами чинними на 01.12.2020, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, наведених в цій довідці, оскільки після визнання протиправними та нечинними пунктів 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - постанова № 103) та змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Порядок № 45) розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії не обмежується трьома складовими (окладом за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсотковою надбавкою за вислугу років). Позивач вважає дії відповідача протиправними та такими, що порушують його право на належний соціальний захист, у зв`язку з чим звернувся до суду із цим позовом.

2. Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 21.12.2021, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06.10.2022, відмовив у задоволенні позовних вимог.

3. 17.10.2022 ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 21.12.2021 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06.10.2022, ухвалити нове - про задоволення позовних вимог.

4. Верховний Суд ухвалою від 31.10.2022 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою з підстави, визначеної пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

5. 21.11.2022 від відповідача до суду касаційної інстанції надійшов відзив на зазначену вище касаційну скаргу, у якому ГУ ПФУ просить залишити останню без задоволення, а оскаржувані ОСОБА_1 судові рішення - без змін.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. У справі, яка розглядається суди встановили, що ОСОБА_1 з 31.12.2014 перебуває на обліку в ГУ ПФУ та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону №2262-XII як особа, яка перебувала на службі в податкових органах, яка обрахована йому в основному розмірі 65% грошового забезпечення та при призначенні обчислена з наступних сум грошового забезпечення: посадового окладу - 2281,00 грн; окладу за військове звання - 135,00 грн; процентної надбавки за вислугу років 35 % - 845,60 грн; надбавки за службу в умовах режимних обмежень - 15 %; надбавки за виконання особливо важливих завдань - 50 %; премії 0,001%.

30.08.2017 Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - постанова № 704), яка набрала чинності 01.03.2018 та якою було затверджено, зокрема: схему тарифних розрядів за посадами осіб начальницького складу податкової міліції апарату Державної фіскальної служби згідно з додатком 9; схему тарифних розрядів за посадами осіб начальницького складу податкової міліції головних управлінь в областях, м. Києві та органу з обслуговування великих платників податків Державної фіскальної служби згідно з додатком 10; схему тарифних розрядів за посадами осіб начальницького складу податкової міліції державних податкових інспекцій Державної фіскальної служби згідно з додатком 11.

24.02.2018 набрала чинності постанова № 103, пунктом 1 якої було визначено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом № 2262-ХІІ до 01.03.2018, з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01.03.2018 відповідно до постанови № 704.

У травні 2018 року ГУ ПФУ здійснило позивачу перерахунок пенсії з 01.01.2018 на підставі довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, виданої 06.04.2018 за № 273-05-00-31 Головним управлінням ДФС у Львівській області, на підставі пункту 1 постанови № 103 та постанови № 704, виходячи із таких сум грошового забезпечення: посадового окладу - 9020,00 грн; окладу за військовим званням - 1480,00 грн; надбавки за вислугу років 45 % - 4725,00 грн. Підсумок пенсії з надбавками склав 9896, 25 грн (15 225, 00 грн * 65 %).

Також суди встановили, що Головним управлінням ДФС у Львівській області видано ОСОБА_1 довідку від 15.07.2021 №179 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, за нормами, чинними на 01.12.2020 (день з якого змінено розмір грошового забезпечення особам, що проходять службу) за посадою начальник управління внутрішньої безпеки Головного управління Міндоходів у Львівській області, у яке увійшли такі суми грошового забезпечення: посадовий оклад - 8460, 00 грн; оклад за військовим (спеціальним) званням (підполковник податкової міліції) - 1480, 00 грн; надбавка за вислугу років (45 %) - 4473, 00 грн; надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15 %) - 1269, 00 грн; надбавка за особливості проходження служби (100 %) - 14 413, 00 грн; премія (204 %) - 17258, 40 грн. Усього - 47 353, 40 грн.

09.08.2021 ОСОБА_1 звернувся до ГУ ПФУ із заявою, у якій просив здійснити перерахунок його пенсії із 01.01.2021 на підставі довідки від 15.07.2021 №179 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, за нормами, чинними на 01.12.2020.

ГУ ПФУ листом від 25.08.2021 №11564-11811/М-53/8-1300/21 відмовило позивач у здійсненні перерахунку його пенсії на підставі вказаної вище довідки від 15.07.2021 №179, мотивуючи свою відмову тим, що відсутні підстави для проведення перерахунку пенсії відповідно до оновленої довідки, оскільки після 05.03.2019 - дати набрання законної сили судовим рішенням у справі № 826/3858/18, яким було визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови № 103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45, інших рішень Уряду про умови та порядок проведення перерахунку пенсій не приймалося. При цьому відповідач у своєму листі зазначив, що чинним законодавством не передбачено можливості здійснення індивідуального перерахунку пенсій військовослужбовцям за їх заявою та з долученими документами.

ОСОБА_1, вважаючи протиправною бездіяльність ГУ ПФУ щодо непроведення перерахунку його пенсії, звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

8. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із того, що у грудні 2020 року Кабінетом Міністрів України не приймалось рішення про проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону №2262-ХІІ, відтак підстави для проведення перерахунку пенсії позивача відсутні.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

9. Касаційна скарга позивача мотивована, зокрема тим, що судами першої та апеляційної інстанції неправильно застосовані норми матеріального права, оскільки ними в оскаржуваних судових рішеннях застосовано положення статей 43, 63 Закону № 2262-ХІІ та Порядку № 45 без урахування висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду від 09.06.2022 у справі №520/2098/19, від 24.06.2020 у справі №160/8324/19 та постановах Верховного Суду від 26.02.2021 у справі №137/2117/16-а, від 12.11.2019 у справі №826/3858/18, від 10.10.2019 у справі №553/3619/16-а, від 17.12.2019 у справі №160/8324/19, від 20.03.2018 у справі №636/662/17, від 03.07.2018 у справі №709/2728/16-а, від 10.07.2018 у справі №553/3053/16-а та постанові Верховного Суду України від 22.04.2014 у справі №21-484а13.

10. У відзиві на касаційну скаргу позивача ГУ ПФУ вказує на законність та обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій, оскільки станом на 01.12.2020 Уряд не приймав рішень про зміну розміру грошового забезпечення для перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ, а відтак відсутні підстави для перерахунку його пенсії з 01.01.2021. За твердженням відповідача право на перерахунок пенсії виникло у позивача виходячи із розміру грошового забезпечення, визначеного за нормами чинними станом на 05.03.2019 (після набрання законної сили судового рішення у справі № 826/3858/18), проте, як було зазначено вище, розмір грошового забезпечення у наданій позивачем довідці визначений за нормами чинними станом на 01.12.2020, що виключає можливість вчинення ГУ ПФУ дій щодо перерахунку пенсії позивача на підставі цієї довідки, виданої йому безпідставно.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.

12. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

13. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в податковій міліції, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

14. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону № 2262-XII.

15. Так, частиною третьою статті 43 Закону № 2262-XII передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

16. Процитована норма статті 43 цього Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

17. У разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку (частина вісімнадцята статті 43 Закону № 2262-ХІІ).

18. Порядок перерахунку пенсій врегульований розділом VIII "Порядок перерахунку пенсій" Закону № 2262-XII, згідно із частинами першою та другою статті 63 Закону № 2262-ХІІ якого перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

19. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій (частина четверта статті 63 Закону № 2262-ХІІ).

20. Отже, Кабінету Міністрів України надано право встановлювати умови та порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

21. Кабінет Міністрів України постановою від 13.02.2008 № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393" затвердив Порядок № 45, який визначає алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема територіальний орган Пенсійного фонду України та державний орган, з якого осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ було звільнено із служби, для реалізації перерахунку раніше призначених пенсій.

22. Пунктом 1 Порядку №45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

23. Згідно із пунктом 2 Порядку № 45 Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).


................
Перейти до повного тексту