1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 березня 2023 року

м. Київ

справа № 820/571/17

касаційне провадження № К/9901/31388/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,

розглянув в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами касаційну скаргу Харківської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Харківській області (далі - Інспекція) на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 22.03.2017 (суддя Панченко О.В.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 23.05.2017 (головуючий суддя - Кононенко З.О., судді - Бондар В.О., Калиновський В.А.) у справі за позовом Публічного акціонерного товариства "Агрокомбінат "Слобожанський" (далі - Товариство) до Харківської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Харківській області про скасування податкового повідомлення-рішення,

У С Т А Н О В И В:

У лютому 2017 року Товариство звернулось до суду із позовом до Інспекції, у якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 08.11.2016 № 0003781200.

Позивач мотивував свої вимоги безпідставністю застосування штрафу за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, оскільки податкові накладні направлені ним за допомогою інформаційно-телекомунікаційних систем до ДФС у встановлений строк, протягом операційного дня, тобто належним чином виконано покладений обов`язок щодо реєстрації податкових накладних.

Харківський окружний адміністративний суд постановою від 22.03.2017, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 23.05.2017, позов задовольнив: визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення від 08.11.2016 № 0003781200.

Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суди виходили з того, що: оскільки квитанції про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) сформовані податковим органом та направлені позивачу після закінчення операційного дня (на наступний день), а у квитанціях зафіксовано час направлення податкових накладних - 27.08.2016, (щодо податкової накладної № 65/2 - 26.08.2016), то відповідно до положень пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі - ПК України) ці податкові накладні вважаються зареєстрованими днем їх відправлення на реєстрацію. Також, суди зазначили, що податкова накладна № 65/2 від 11.08.2016 була виписана помилково, оскільки за цією податковою накладною було відсутнє постачання товарів/послуг та надходження коштів на рахунок Товариства, а 15.08.2016 зазначена податкова накладна була скасована шляхом коригування кількісних і вартісних показників.

Інспекція оскаржила рішення судів першої та апеляційної інстанцій до Вищого адміністративного суду України, який ухвалою від 13.06.2017 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Інспекції.

В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник посилається на те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій ухвалені з порушенням норм матеріального та процесуального права, оскільки в силу положень пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов`язань, відображених у відповідних податкових накладних.

У запереченні на касаційну скаргу Товариство просить суд відмовити у задоволенні касаційної скарги, а рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 27.07.2018 прийняв касаційну скаргу Інспекції до провадження та витребував матеріали справи із суду першої інстанції, а ухвалою від 06.03.2023 - закінчив підготовку справи до касаційного розгляду, визнав за можливе проведення касаційного розгляду справи у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами і призначив справу до касаційного розгляду у порядку письмового провадження з 07.03.2023.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

У справі, що розглядається, суди встановили, що Інспекція провела камеральну перевірку даних, задекларованих у уточнюючих розрахунках з податку на додану вартість № 9173730495 від 20.09.2016, № 9173730652 від 20.09.2016, № 9175410935 від 22.09.2016 та № 9175410968 Товариством за серпень 2016 року, результати якої оформлені актом № 253/20-29-12-00/00858148 від 18.10.2016 від 23.02.2017, за висновками якого Товариством були порушені, зокрема, вимоги абзацу 10 пункту 201.10 статті 201 ПК України, що мало вираз у порушенні граничних термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за серпень 2016 року на загальну суму податку на додану вартість 581242,38 грн., а саме: № 68/2/ від 12.08.2016 на суму податку на додану вартість 22298,01 грн., № 72/2/ від 12.08.2016 на суму податку на додану вартість 71666,67 грн., № 66/2 від 12.08.2016 на суму податку на додану вартість 36222,27 грн., № 71/2/ від 12.08.2016 на суму податку на додану вартість 91374,70 грн., № 67/2/ від 12.08.2016 на суму податку на додану вартість 3435,39 грн., № 69/2/ від 12.08.2016 на суму податку на додану вартість 109578,70 грн., № 70/2/ від 12.08.2016 на суму податку на додану вартість 175000,00 грн., № 65/2 від 11.08.2016 на суму податку на додану вартість 71666,67 грн., оскільки вказані податкові накладні були зареєстровані Товариством після спливу 15 дня від дати їх виписки, строк затримки - на один день.

На підставі висновків вказаного акту перевірки Інспекція прийняла податкове повідомлення-рішення 08.11.2016 № 0003781200, яким застосувало до Товариства штраф у розмірі 10% у сумі 58124,25 грн.

Відповідно до частини 1 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Правове регулювання порядку реєстрації податкових накладних у ЄРПН встановлено нормами статті 201 ПК України та Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі - Порядок № 1246).

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін

За правилами абзацу першого пункту 201.10 статті 201 ПК при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абзац четвертий цього пункту).

Порядок № 1246 визначає механізм внесення до ЄРПН відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї.

Так, згідно з абзацом 1 пункту 3 Порядку № 1246 Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не видаються отримувачу (покупцю) товарів (послуг) та залишаються у їх постачальника (продавця).

За змістом абзаців 1, 2 пункту 5 Порядку № 1246 постачальник (продавець) складає податкову накладну та/або розрахунок коригування у форматі (відповідно до стандарту), затвердженому в установленому порядку, з використанням спеціалізованого програмного забезпечення. Після складення податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі на них накладається електронний цифровий підпис посадових осіб постачальника (продавця) у такому порядку: першим - електронний цифровий підпис головного бухгалтера (бухгалтера) або електронний цифровий підпис керівника; другим - електронний цифровий підпис, що є аналогом відбитка печатки постачальника (продавця) (за наявності).


................
Перейти до повного тексту