ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 березня 2023 року
м. Київ
справа № 826/7508/17
адміністративне провадження № К/9901/25190/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Кравчук В.М., Єзеров А.А.
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРПОЙНТ ДЕВЕЛОПМЕНТ" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.11.2017 (суддя - Келеберда В.І.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018 (судді - Федотов І.В., Ганечко О.М., Мельничук В.П.)
у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРПОЙНТ ДЕВЕЛОПМЕНТ" до Національної комісії з цінних паперів та фонового ринку про визнання протиправним та скасування рішення,
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
Товариство з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРПОЙНТ ДЕВЕЛОПМЕНТ" звернулось до суду з позовом, в якому просило визнати протиправним, нечинним та скасувати рішення Національної комісії з цінних паперів та фонового ринку від 08.11.2016 №1081 "Щодо зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, випущених компаніями з управління активами пайових інвестиційних фондів, крім операцій пов`язаних з викупом та спадкуванням даних цінних паперів".
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі Договору купівлі-продажу цінних паперів №БВ1-БО53/4 від 30.07.2015 на виконання замовлення №4 до Договору на брокерське обслуговування №БО53 від 24.07.2015 позивач є власником цінних паперів емітента Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія з управління активами "Холдинг груп"(ТОВ "КУА "Холдинг груп").
16.03.2016 уповноважена особа Комісії - член Комісії Буца Ю.Б. виніс розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери №83-ЦА-УП-КУА, яким зобов`язав TOB "КУА "Холдинг Груп" у термін до 15.04.2016 усунути порушення законодавства та до 15.04.2016 письмово проінформувати про виконання.
19.07.2016 уповноважена особа Комісії - начальник управління правозастосування Комісії Москаленко C.B. склала акт про правопорушення на ринку цінних паперів №520-ЦА-УП-КУА про невиконання TOB "КУА "Холдинг Груп" розпорядження №83-ЦА-УП-КУА від 16.03.2016.
15.08.2016 уповноважені особи Комісії - член Комісії Назарчук І.Р., член Комісії Панченко О.С. та член Комісії Тарабакін Д.В. винесли постанову про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів №455-ЦА-УП- КУА, якою застосовано щодо TOB "КУА "Холдинг Груп" санкцію у вигляді анулювання ліцензії (серії АД №075778 від 15.08.2012) на провадження професійної діяльності на фондовому ринку - діяльності з управління активами інституційних інвесторів.
У зв`язку з анулюванням компаніям з управління активами ліцензій на здійснення професійної діяльності на фондовому ринку - діяльність з управління активами інституційних інвесторів (діяльність з управління активами), 08.11.2016 Комісією прийнято Рішення "Щодо зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, випущених компаніями з управління активами пайових інвестиційних фондів, крім операцій пов`язаних з викупом та спадкуванням даних цінних паперів" №1081, яким з 09.11.2016 зупинено внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, випущених компаніями з управління активами пайових інвестиційних фондів, крім операцій пов`язаних з викупом та спадкуванням даних цінних паперів, на термін до виконання зобов`язань, визначених у пункті 5 цього рішення.
Пунктом 5 Рішення №1081 зобов`язано компанії з управління активами прийняти рішення про ліквідацію пайових інвестиційних фондів протягом 70 днів з дня прийняття цього рішення та повідомити про це Комісію.
Листом від 10.11.2016 №11/03/23750 Комісія повідомила TOB "КУА "Холдинг Груп" про зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, випущених TOB "КУА "Холдинг Груп" та надіслала копію Рішення №1081.
Вважаючи протиправним зазначене рішення відповідача в частині включення до переліку доданого до рішення - переліку пайових інвестиційних фондів та компаній з управління активами, яким з 08.09.2016 зупинено внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, крім операцій, пов`язаних з викупом та спадкуванням даних цінних паперів - компанії під №2 ТОВ КУА "Холдинг Груп", позивач звернувся до суду.
В обгрунтування позовних вимог покликався на те, що спірне рішення впливає на його право вільно користуватися та розпоряджатися власним майном у вигляді цінних паперів.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.11.2017, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018, у задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що з метою захисту прав інвесторів від порушень учасниками ринку цінних паперів законодавства про цей ринок, Комісія наділена повноваженнями застосовувати відповідні заходи, в тому числі зупинення торгівлі цінними паперами на фондовій біржі.
Враховуючи викладене, суди дійшли висновку, що при винесенні спірного рішення Комісія діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законодавством України.
Суди дійшли висновку, що позивач, як в позовній заяві, так і апеляційній скарзі, посилається виключно на норми чинного законодавства, які жодним чином не вказують на протиправність оскаржуваного рішення Нацкомфінпослуг.
ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційної скарги позивач покликається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення судових рішень, які, на його думку, підлягають скасуванню.
Доводи касаційної скарги є аналогічними доводам позовної заяви та апеляційної скарги.
У відзиві на касаційну скаргу відповідач просив у її задоволенні відмовити, а рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Повноваження Нацкомісії у спірних правовідносинах визначені, зокрема Законом України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" від 30.10.1996 №448/96-ВР (далі - Закон №448/96-ВР, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), який визначає правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні.
Відповідно до статті 2 Закону №448/96-ВР державне регулювання ринку цінних паперів здійснюється, зокрема, з метою створення умов для ефективної мобілізації та розміщення учасниками ринку цінних паперів фінансових ресурсів з урахуванням інтересів суспільства; гарантування прав власності на цінні папери; захисту прав учасників фондового ринку; контролю за прозорістю та відкритістю ринку цінних паперів.
Згідно з положеннями статті 3 Закону №448/96-ВР державне регулювання ринку цінних паперів здійснюється у таких формах:
-прийняття актів законодавства з питань діяльності учасників ринку цінних паперів;
-регулювання випускута обігу цінних паперів, прав та обов`язків учасників ринку цінних паперів;
-видача ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів та забезпечення контролю за такою діяльністю;
-заборона та зупинення на певний термін (до одного року) професійної діяльності на ринку цінних паперів у разі відсутності ліцензії на цю діяльність та притягнення до відповідальності за здійснення такої діяльності згідно з чинним законодавством;