ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 березня 2023 року
м. Київ
справа №520/7293/19
касаційне провадження № К/9901/10331/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А.,
суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Офісу великих платників податків ДПС
на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 21 жовтня 2019 року (головуючий суддя - Спірідонов М.О.)
та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 18 лютого 2020 року (колегія суддів у складі: головуючий суддя - П`янова Я.В.; судді - Зеленський В.В., Чалий І.С.)
у справі № 520/7293/19
за позовом Акціонерного товариства "Харківобленерго"
до Офісу великих платників податків ДПС
про скасування податкового повідомлення-рішення,
В С Т А Н О В И В:
У липні 2019 року Акціонерне товариство "Харківобленерго" (далі - АТ "Харківобленерго"; позивач; платник) звернулося до суду з адміністративним позовом до Офісу великих платників податків ДПС (далі - Офіс ВПП ДПС; відповідач; контролюючий орган) про скасування податкового повідомлення-рішення від 25 квітня 2019 року № 0000075008.
Харківський окружний адміністративний суд рішенням від 21 жовтня 2019 року адміністративний позов задовольнив у повному обсязі.
Другий апеляційний адміністративний суд постановою від 18 лютого 2020 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.
Офіс ВПП ДПС звернувся до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 21 жовтня 2019 року, постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 18 лютого 2020 року та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.
В обґрунтування своїх вимог відповідач посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права. При цьому наголошує що, відповідно до положень пункту 87.9 статті 87 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - ПК України) у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов`язані зарахувати кошти, які сплачує такий платник, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від визначеного платником напрямку сплати.
Верховний Суд ухвалою від 16 липня 2020 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Офісу ВПП ДПС.
17 серпня 2020 року від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він зазначив, що доводи касаційної скарги не спростовують правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права.
30 січня 2023 року Офісом ВПП ДПС заявлено клопотання про заміну відповідача у справі - Офіс ВПП ДПС на Північне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків у зв`язку з реорганізацією, яке згідно зі статтею 52 Кодексу адміністративного судочинства України підлягає задоволенню.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідачем проведено камеральну перевірку АТ "Харківобленерго" з питання своєчасності сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання з податку на додану вартість за період з 07 грудня 2018 року по 29 березня 2019 року, за результатами якої складено акт від 02 квітня 2019 року № 235/28-10-50-08-12/00131954.
Перевіркою встановлено порушення платником вимог пунктів 57.1, 57.3 статті 57 ПК України у зв`язку із затримкою сплати узгоджених сум податкового зобов`язання з податку на додану вартість за період з 07 грудня 2018 року по 29 березня 2019 року.
Зокрема, з`ясовано, що станом на 07 грудня 2018 року за позивачем обліковувався борг з податку на додану вартість у розмірі 285604260,35 грн, у тому числі: за деклараціями з податку на додану вартість за серпень 2017 року - 6329516,44 грн, гранична дата сплати - 30 вересня 2017 року; за вересень 2017 року - 18741760,00 грн, гранична дата сплати - 30 жовтня 2017 року; за жовтень 2017 року - 17951974,00 грн, гранична дата сплати - 30 листопада 2017 року; за листопад 2017 року - 4655816,00 грн, гранична дата сплати - 30 грудня 2017 року; за грудень 2017 року - 844088,00 грн, гранична дата сплати - 30 січня 2018 року; за лютий 2018 року - 9256575,00 грн, гранична дата сплати - 30 березня 2018 року; за березень 2018 року - 21151389,00 грн, гранична дата сплати - 30 квітня 2018 року; за квітень 2018 року - 9530772,00 грн, гранична дата сплати - 30 травня 2018 року; за травень 2018 року - 12797908,00 грн, гранична дата сплати - 30 червня 2018 року; за червень 2018 року - 29031233,00 грн, гранична дата сплати - 30 липня 2018 року; за липень 2018 року - 13927965,00 грн, гранична дата сплати - 30 серпня 2018 року; за серпень 2018 року - 18761818,00 грн, гранична дата сплати - 30 вересня 2018 року; за вересень 2018 року - 16716898,00 грн, гранична дата сплати - 30 жовтня 2018 року; за жовтень 2018 року - 17719271,00 грн, гранична дата сплати - 30 листопада 2018 року; за пенею - 15545261,48 грн.
За наслідками сплати АТ "Харківобленерго" 59688920,55 грн у рахунок розстроченого податкового боргу з податку на додану вартість контролюючим органом в інтегрованій картці платника спрямовано цю суму на погашення недоїмки за податковими деклараціями з податку на додану вартість за серпень 2017 року від 20 вересня 2017 року № 9191940046, за вересень 2017 року від 20 жовтня 2017 року № 9218315749, за жовтень 2017 року від 20 листопада 2017 року № 9244473823, за листопад 2017 року від 20 грудня 2017 року № 9272574153, податковими повідомленнями-рішеннями від 09 жовтня 2017 року № 0000635008 та від 08 листопада 2017 року № 0000685008, рішенням про розстрочення/відстрочення податкового боргу у справі № 820/1291/16.
На підставі зазначеного акта перевірки контролюючим органом 25 квітня 2019 року прийнято податкове повідомлення-рішення № 0000075008, згідно з яким визначено штраф у розмірі 11937783,91 грн.
Скасовуючи названий акт індивідуальної дії, судові інстанції дійшли висновку про те, що контролюючий орган повинен був зарахувати сплачену АТ "Харківобленерго" суму в розмірі 59688920,55 грн у рахунок погашення податкового боргу, що виник до 31 серпня 2016 року, та неправомірно зарахував цю суму в рахунок погашення податкового боргу за деклараціями з податку на додану вартість за серпень, вересень, жовтень, листопад 2017 року, податковими повідомленнями-рішеннями від 09 жовтня 2017 року № 0000635008 та від 08 листопада 2017 року № 0000685008, рішенням про розстрочення/відстрочення податкового боргу у справі № 820/1291/16.
Верховний Суд із наведеним твердженням судів погодитися не може з огляду на таке.
Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно з пунктами 36.1 - 36.3 статті 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом.
Положеннями підпунктів 14.1.152, 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що податковий борг - це сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом; погашення податкового боргу - це зменшення абсолютного значення суми такого боргу, підтверджене відповідним документом.
Згідно з пунктом 87.9 статті 87 ПК України у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов`язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 цього Кодексу або за рішенням суду у випадках, передбачених законом.
Спрямування коштів платником податків на погашення грошового зобов`язання перед погашенням податкового боргу забороняється, крім випадків спрямування цих коштів на виплату заробітної плати та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Тобто, вказаною нормою обумовлено обов`язок контролюючого органу зарахувати усі платежі на погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. При цьому податковий борг погашається попередньо погашенню податкових зобов`язань, які не є податковим боргом, у порядку календарної черговості його виникнення.
За приписами пункту 131.2 статті 131 ПК України при погашенні суми податкового боргу (його частини) кошти, що сплачує такий платник податків, у першу чергу зараховуються в рахунок податкового зобов`язання. У разі повного погашення суми податкового боргу кошти, що сплачує такий платник податків, в наступну чергу зараховуються у рахунок погашення штрафів, в останню чергу зараховуються в рахунок пені.
Якщо платник податків не виконує встановленої цим пунктом черговості платежів або не визначає її у платіжному документі (чи визначає з порушенням зазначеного порядку), контролюючий орган самостійно здійснює такий розподіл такої суми у порядку, визначеному цим пунктом.