1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 березня 2023 року

м. Київ

справа № 1.380.2019.004380

адміністративне провадження № К/9901/7743/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

судді-доповідача - Радишевської О.Р.,

суддів - Кашпур О.В., Данилевич Н.А.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу №1.380.2019.004380

за позовом ОСОБА_1 до Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області", Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області", за участю третьої особи - Державної установи "Львівська виправна колонія №48" - про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 03 грудня 2019 року, прийняте в складі: головуючого судді Кравців О.Р., і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 лютого 2020 року, ухвалену в складі колегії суддів: головуючого судді Запотічного І.І., суддів Довгої О.І., Матковської З.М.,

УСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з адміністративним позовом до Медичної (військово-лікарської) комісії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області" (далі - відповідач-1, М(ВЛ)К ДУ "ТМО МВС України по Львівській області"), Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Львівській області" (далі - відповідач-2, ДУ "ТМО МВС України по Львівській області"), за участю третьої особи - Державної установи "Львівська виправна колонія №48" (далі - третя особа, ДУ "Львівська виправна колонія №48"), з вимогами: визнати бездіяльність М(ВЛ)К ДУ "ТМО МВС України по Львівській області" протиправною та зобов`язати прийняти направлення, видане ДУ "Львівська виправна колонія (№48)" позивачу на проходження військово-лікарської комісії ДУ "ТМО МВС України по Львівській області" для визначення причинного зв`язку захворювання, яке призвело до інвалідності другої групи.

2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазнає, що М(ВЛ)К ДУ "ТМО МВС України по Львівській області" протиправно відмовила йому в проходженні медичного огляду з метою встановлення причинного зв`язку захворювання з проходженням служби в органах державної кримінально-виконавчої служби на підставі направлення, виданого ДУ "Львівська виправна колонія (№48)".

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

3. З 27.05.2014 по 10.12.2014 позивач проходив службу в органах Державної кримінально-виконавчої служби України на посадах рядового та молодшого начальницького складу.

4. Наказом Львівської виправної колонії управління Державної пенітенціарної служби України у Львівської області (№48) від 10.12.2014 №68о/с "По особовому складу", згідно з Положенням про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, молодшого сержанта внутрішньої служби ОСОБА_1, молодшого інспектора відділу охорони Львівської виправної колонії управління Державної пенітенціарної служби України у Львівської області (№48) звільнено у запас Збройних Сил України (з постановкою на військовий облік) за пунктом 63 "ж" (за власним бажанням) 10.12.2014 (том 1, а.с.67).

5. Згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією від 26.03.2015 серії 10 ААВ №873931 позивачу встановлено третю групу інвалідності, причина інвалідності - загальне, на строк до квітня 2016 року (том 1, а.с.14).

6. Згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією від 24.03.2016 серії 12 ААА №338152 за результатами повторного огляду позивачу встановлено другу групу інвалідності; причина інвалідності - загальне, на строк до квітня 2017 року (том 1, а.с.15).

7. Згідно з пенсійним посвідченням від 13.04.2017 № НОМЕР_1 (терміном дії до 16.03.2019) ОСОБА_1 отримує пенсію по інвалідності 2 групи загального захворювання (том 1, а.с.8).

8. 03.06.2019 позивач звернувся до начальника військово-лікарської комісії про проведення військово-лікарської експертизи з метою встановлення причинного зв`язку захворювання з проходженням служби в органах Державної кримінально-виконавчої служби (том 1, а.с.51).

9. 12.06.2019 М(ВЛ)К ДУ"ТМО МВС України по Львівській області" надано позивачу відповідь про те, що механізму освідчення М(ВЛ)К по медичних документах на день звільнення зі служби колишніх працівників Державної кримінально-виконавчої служби в М(ВЛ)К ДУ "ТМО МВС України по Львівській області" немає, у зв`язку з відсутністю в затверджених тарифах на проведення платних медичних послуг роботи лікарів-спеціалістів з медичною документацією, а також неможливістю укладення договорів на проведення медичних оглядів М(ВЛ)К з фізичними особами (відсутність такої можливості на законодавчому рівні), відповідно до якого позивач мав би змогу на освідчення М(ВЛ)К. Зазначено, що працівники Державної кримінально-виконавчої служби освідчуються М(ВЛ)К згідно з укладеними угодами юридичних осіб державної форми власності з ДУ "ТМО МВС України по Львівській області" на платній основі відповідно до поданих списків працівників юридичних осіб; освідчення М(ВЛ)К проводиться виключно атестованих працівників. Указано, що у переліку документів, які позивач долучив до заяви, довідки про проходження ним ВЛК при оформленні в державній кримінально-виконавчій службі не надано, як і інших документів, необхідних для освідчення М(ВЛ)К. Отож провести військово-лікарську експертизу з метою встановлення позивачу причинного зв`язку захворювань з проходженням служби в органах державної кримінально-виконавчої служби України не є можливим (том 1, а.с.50).

10. 21.06.2019 ОСОБА_1 отримав у ДУ "Львівська виправна колонія (№48)" направлення на проходження військово-лікарської комісії в ДУ "ТМО МВС України по Львівській області" по вул. Замарстинівська, 233 у м. Львові (том 1, а.с.16), однак під час подачі направлення 02.07.2019 ОСОБА_1 відмовлено у проведенні медичного огляду без надання письмового обґрунтування.

11. На запит адвоката позивача від 09.08.2019 №119315 голова М(ВЛ)К ДУ "ТМО МВС України по Львівській області" листом від 09.08.2019 №33/34-117 повідомив, що механізму освідчення М(ВЛ)К по медичних документах на день звільнення зі служби колишніх працівників Державної кримінально-виконавчої служби в М(ВЛ)К ДУ "ТМО МВС України по Львівській області" немає, у зв`язку з відсутністю в затверджених тарифах на проведення платних медичних послуг роботи лікарів-спеціалістів з медичною документацією, а також неможливістю укладення договорів на проведення медичних оглядів М(ВЛ)К з фізичними особами (відсутність такої можливості на законодавчому рівні). Працівники Державної кримінально-виконавчої служби освідчуються М(ВЛ)К згідно з укладеними угодами юридичних осіб державної форми власності з ДУ "ТМО МВС України по Львівській області" на платній основі відповідно до поданих списків працівників юридичних осіб; освідчення М(ВЛ)К проводиться виключно атестованих працівників. Отож провести військово-лікарську експертизу з метою встановлення позивачу причинного зв`язку захворювань з проходженням служби в органах державної кримінально-виконавчої служби України не є можливим.

12. Позивач, уважаючи бездіяльність відповідачів протиправною, та такою, що порушує його права, звернувся до суду із цим позовом з метою їх захисту.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

13. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 03.12.2019, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.02.2020, в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

14. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що позивач не проходив ВЛК при звільненні.

15. 17.01.2019 ДУ "ТМО МВС України по Львівській області" (ТМО) та ДУ "Львівська виправна колонія (№48)" уклали договорів №33/34-4 "Про надання медичних послуг", відповідно до пунктів 1.1 та 1.2 якого ТМО як виконавець, який має відповідну ліцензію на надання медичних послуг, зобов`язується надати медичні послуги замовнику, а замовник - оплатити ці послуги на умовах договору. ТМО як виконавець надає послуги з медичного обстеження та стаціонарного лікування працівникам замовника, а також освідчення медичною (військово-лікарською) комісією кандидатам до служби, кандидатам до вступу до вищих навчальних закладів із специфічними умовами навчання, працівникам замовника щодо придатності до подальшої служби при переміщенні по службі, визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, травм, контузій і каліцтв у працівників замовника, що проходять службу, звільняються зі служби згідно з наказом МВС України від 03.04.2017 №285.

16. Пунктом 3 цього договору встановлено, що послуги надаються працівникам замовника вказаним у списках, що надаються разом з договором до ТМО. При наданні послуг застосовуються чинні норми і тарифи (том 1, а.с.62-63).

17. Наказом від 23.03.2016 №42 затверджено тарифи за надання ДУ "ТМО МВС України по Львівській області" платних медичних послуг (том 1, а.с.60-61).

18. Згідно з тарифами на проведення медичних освідчень осіб, що поступають на службу в органи внутрішніх справ України, до системи закладів МВС України та інших правоохоронних органів, профоглядів для поступлення на роботу вільного найму, профілактичного наркологічного огляду, психіатричного обстеження зі застосуванням психологічної скринінг діагностики, тестування психолого-психофізіологічного обстеження та психолого-психіатричної допомоги, послуги СЕС, поліклініки та стаціонару, які додаються до зазначеного наказу, в ТМО для фізичних осіб немає платної послуги з проведення освідчення військово-лікарською комісією ДУ "ТМО МВС України по Львівській області" на день звільнення по медичних документах, з метою встановлення причинного зв`язку захворювань з проходженням служби у відповідних органах.

19. Отже, проаналізувавши вказаний договір і тарифи, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що ДУ "ТМО МВС України по Львівській області" надає послуги з медичного обстеження та стаціонарного лікування працівникам ДУ "Львівська виправна колонія (№48)", а в частині визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, травм, контузій і каліцтв працівників ДУ "Львівська виправна колонія (№48)" лише тих, що проходять службу, звільняються зі служби згідно з наказом МВС України від 03.04.2017 №285. Таким чином, у М(ВЛ)К ДУ "ТМО МВС України по Львівській області" відсутній обов`язок приймати направлення у позивача.

ІV. Провадження в суді касаційної інстанції

20. 18.03.2020 до Суду надійшла касаційна скарга позивача на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 03.12.2019 і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.02.2020, в якій він, не погоджуючись із рішенням судів попередніх інстанцій, просить їх скасувати з підстав неправильного застосування норм матеріального права і порушення норм процесуального права та ухвалити нове, яким задовольнити позов повністю.

21. Скаржник зазначає, що порядок звернення в медичну (військово-лікарську) комісію визначений Положенням про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії МВС, затвердженим наказом МВС України від 03.04.2017 №285. Відповідно до нього колишні поліцейські або колишні особи рядового й начальницького складу можуть ініціювати питання щодо визначення придатності до служби за станом здоров`я на час звільнення зі служби та причинного зв`язку їх захворювань, травм (поранень). У такому випадку вони звертаються до підрозділу кадрового забезпечення за місцем колишньої служби для отримання направлення на проведення лікарської (військово-лікарської) експертизи до ВЛК за місцем проживання. На підставі цього Положення ОСОБА_1 звернувся в ДУ "Львівська виправна колонія (№48)" та отримав направлення на проходження військово-лікарської комісії в ДУ "ТМО МВС України по Львівській області".

22. Скаржник наголошує, що аргументи судів попередніх інстанцій про те, що працівники ДУ "Львівська виправна колонія (№48)" обслуговуються в ДУ "ТМО МВС України по Львівській області" виключно на умовах договору від 17.01.2019 №33/34-4, що свідчить про відсутність обов`язку у М(ВЛ)К ДУ "ТМО МВС України по Львівській області" приймати направлення у позивача, є необґрунтованими. Договір не є нормою матеріального права та не може звужувати його прав щодо проходження медичного огляду.

23. За наслідками автоматизованого розподілу судової справи між суддями касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Данилевич Н.А., Кашпур О.В.

24. Ухвалою Суду від 01.04.2020 відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

25. Від відповідачів та третьої особи надійшли заперечення на касаційну скаргу позивача, в яких вони наполягають на безпідставності останньої.

V. Джерела права та акти їхнього застосування

26. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

27. Частиною п`ятою статті 23 Закону України "Про Державну кримінально-виконавчу службу України" від 23.06.2005 №2713-ІV (у редакції, чинній на момент звільнення позивача) передбачено, що на осіб рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої служби поширюються дія статей 22 і 23 Закону України "Про міліцію", а також порядок і умови проходження служби та грошового забезпечення, передбачені для працівників органів внутрішніх справ.

28. Частиною п`ятою статті 23 Закону України "Про Державну кримінально-виконавчу службу України" від 23.06.2005 №2713-ІV (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що на осіб рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої служби поширюється соціальний захист поліцейських, визначений Законом України "Про Національну поліцію", а також порядок і умови проходження служби, передбачені для поліцейських.

29. Організація діяльності медичних (військово-лікарських) комісій МВС щодо проведення лікарської та військово-лікарської експертизи визначається Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 03.04.2017 №285, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28.04.2017 за №559/30427, яким затверджено Положення про діяльність медичної (військово-лікарської) комісії МВС (далі - Положення №285; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

30. За визначенням, наведеним у пункті 2 розділу І Положення №285, медичні (військово-лікарські) комісії МВС (далі - ВЛК) - спеціальні підрозділи, що утворюються в закладах охорони здоров`я МВС та Національної гвардії України (далі - НГУ) для проведення лікарської та військово-лікарської експертизи.


................
Перейти до повного тексту