ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 березня 2023 року
м. Київ
справа № 1440/2207/18
адміністративне провадження № К/9901/10157/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів: Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,
розглянув у порядку письмового провадження
касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області
на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 28.11.2018 (головуючий суддя Гордієнко Т.О.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.02.2019 (головуючий суддя Градовський Ю.М., судді Крусян А.В., Яковлєв О.В.)
у справі №1440/2207/18
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області
про визнання незаконним та скасування припису,
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. У вересні 2018 року ОСОБА_1 звернувся в суд із позовом до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області) про визнання незаконним та скасування припису від 26.07.2018 №190-Дк/0218/Пр/03/01/-18 щодо усунення порушень земельного законодавства.
2. Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 28.11.2018, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.02.2019, позов ОСОБА_1 задоволено.
2.1. Визнано протиправним та скасовано припис №190-Дк/0218/Пр/03/01/-18 від 26.07.2018.
2.2. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 704,80 грн, сплачений квитанцією № 71289 від 11.09.2018.
3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні фактичні обставини:
3.1. 15.05.2018 ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області відповідно до вимог Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", Закону України "Про охорону земель", Положення про ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 та на підставі листа Вознесенської місцевої прокуратури від 08.05.2018 №(15-33)3309 вих-18, прийнято наказ №190-ДК щодо здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки щодо факту нецільового використання земельних ділянок розташованих в межах Веселинівського району Миколаївської області.
3.2. 04.06.2018 державним інспектором ГУ Держгеокадастру на ім`я ОСОБА_1 складено клопотання за №190-ДК/0073/Кн/05/01/-18 про надання документів, матеріалів та іншої інформації, необхідних для здійснення державного нагляду (контролю) за використанням та охороною земель, яким останньому запропоновано прибути 11.06.2018 о 10:00 до приміщення Покровської сільської ради для здійснення заходу державного нагляду (контролю) за використанням та охороною земель.
3.3. Зазначене клопотання та копія наказу №190 04.06.2018 були надіслані ОСОБА_1 рекомендованим повідомленням №5704500018971 з відміткою про отримання 02.06.2018.
3.4. У зазначеній час ОСОБА_1 без повідомлення причин та клопотань не з`явився, а тому захід державного контролю за використанням та охороною земель здійснювався за його відсутності.
3.5. 11.06.2018 державним інспектором складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №190-ДК/478/Ап/09/01/-18, яким встановлено, що земельна ділянка площею 30,2409 га, кадастровий номер 4821783800:01:000:0016, із цільовим призначенням для сінокосіння та випасання є розораною засіяною насінням ячменю, використовується ОСОБА_1 на підставі договору оренди для сінокосіння та випасання худоби та використовується останнім шляхом розорювання та засівання насінням ячменю, тобто не за цільовим призначенням, що є порушенням статті 13 Закону України "Про оренду землі", статті 35 Закону України "Про охорону земель". Також у акті перевірки зазначено про те, що у діях позивача вбачається нецільове використання земельної ділянки, за яке, відповідно до частини 1 статті 211 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), передбачена відповідальність.
3.6. Крім того, 11.06.2018 державним інспектором складено акт обстеження земельної ділянки №190-Дк/223/Ао/10/01/18 з висновками аналогічними висновкам акту перевірки та здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням.
3.7. 04.07.2018 державним інспектором на адресу ОСОБА_1 направлено клопотання №190-ДК/0122/Кн/0501/-18, у якому запропоновано прибути 18.07.2018 о 10:00 до приміщення відділу у Веселинівському районі ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області та мати при собі документи які посвічують право використовувати земельну ділянку з цільовим призначенням. Разом з клопотанням були направлені акти перевірки та розрахунок розміру шкоди. Згідно рекомендованого повідомлення поштове відправлення отримано 10.07.2018.
3.8. ОСОБА_1, згідно клопотання від 18.07.2018 №190-ДК/0145/Кн/0501/-18, запропоновано прибути 18.07.2018 о 10:00 з документами до приміщення відділу у Веселинівському районі ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області.
3.9. 26.07.2018 державним інспектором відносно ОСОБА_1 складено протокол про адміністративне правопорушення №190-Дк/0216П/01/-18 та винесено припис № 190-Дк/0218/Пр/03/01/-18 щодо усунення порушень вимог земельного законодавства у будь-якій незаборонений законодавством спосіб у термін до 18.08.2018.
4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив із того, що перевірка у сфері дотримання законодавства щодо охорони та використання земель повинна проводитись з дотриманням вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V). Тому, у зв`язку з порушенням відповідачем порядку проведення перевірки припис від 26.07.2018 №190-Дк/0218/Пр/03/01/-18 скасовано, як протиправний.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. Відповідачем - ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області, подано касаційну скаргу на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 28.11.2018 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.02.2019, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати і ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
5.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до порушення судами попередніх інстанцій норм процесуального права та неправильного застосування норм матеріального права. Зазначає, що судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини справи, які мають значення для справи, та проігноровано докази, надані відповідачем, а також не взято до уваги доводи скаржника як судом першої інстанції, так і судом апеляційної інстанції. На переконання позивача, Закон №877-V розповсюджується на правовідносини, які виникли під час здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності між органом державного нагляду (контролю) та суб`єктом господарювання, де об`єктом правовідносин є дії суб`єкта господарювання в процесі здійснення господарської діяльності. При цьому, відповідачем зазначено, що ОСОБА_1 не є суб`єктом господарювання в розумінні Господарського кодексу України, а тому відсутні підстави для застосування ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області положень Закону №877-V при здійсненні державного нагляду (контролю) у частині використання земель державної власності. Натомість відповідач зазначає про необхідність застосування до спірних правовідносин Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003 963-IV, яким визначені повноваження відповідних органів у сфері нагляду (контролю) в частині використання та охорони земель. Скаржник наполягає на відсутності у діях державного інспектора - Веч А.А. порушень при здійсненні контролю за дотриманням вимог земельного законодавства.
6. Відзиву на касаційну скаргу від позивача не надходило.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
7. Під час розгляду касаційної скарги колегія суддів суду касаційної інстанції враховує приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України), відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
8. Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
9. Згідно із частинами 1 та 2 статті 2 ЗК України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
10. Відповідно до статті 187 ЗК України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
11. Згідно зі статтею 188 ЗК України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
12. Так, згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 №482 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.
13. Відповідно до підпункту 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.