ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 березня 2023 року
м. Київ
справа № 420/25447/21
провадження № К/990/23124/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Стрелець Т.Г., Шарапи В.М., розглянувши у порядку письмового провадження в касаційному порядку справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Южний електротехнічний завод" до Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради Одеського району Одеської області про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування наказу та припису, за касаційною скаргою Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради Одеського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду у складі судді Аракелян М.М. від 08 квітня 2022 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Градовського Ю.М., Танасогло Т.М., Шеметенко Л.П. від 20 липня 2022 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ТОВ "Южний електротехнічний завод" звернувся до суду з позовом до Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради Одеського району Одеської області про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування наказу та припису, у якому просило:
- визнати протиправними дії Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради, які полягають у проведенні позапланової перевірки ТОВ "Южний електротехнічний завод" у період з 01 липня 2021 року по 09 липня 2021 року;
- визнати протиправним та скасувати наказ Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради від 22 червня 2021 року № 2-П "Про проведення позапланової перевірки із здійснення Державного архітектурно-будівельного контролю об`єкта "Будівництво першої черги офісно-торговельного центру, будівля відділу продажу" розташованого за адресою: Одеська обл., м. Южне, II мікрорайон, кадастровий номер 5111700000:02:006:0002";
- визнати протиправним та скасувати припис Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради "Про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 09 липня 2021 року.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2022 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22 липня 2022 року, позовні вимоги ТОВ "Южний електротехнічний завод" було задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано наказ Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради від 22 червня 2021 року № 2-П "Про проведення позапланової перевірки із здійснення Державного архітектурно-будівельного контролю об`єкта "Будівництво першої черги офісно- торговельного центру, будівля відділу продажу" розташованого за адресою: Одеська обл., м. Южне, II мікрорайон, кадастровий номер 5111700000:02:006:0002".
Визнано протиправним та скасовано припис Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради "Про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 09 липня 2021 року.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
3. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суду апеляційної інстанції, виходив з того, що спірний наказ не відповідає критеріям правомірного акта індивідуальної дії, що визначені статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки прийнято на підставі цього ж самого наказу; у спірному наказі не вказано даних стосовно предмету перевірки; вказано виключно об`єкт будівництва, однак перелік питань, на вирішення яких направлено проведення такої перевірки не визначено; відсутнє найменування суб`єкта господарювання, що унеможливлює встановлення того, стосовно кого проводиться перевірка.
4. Ураховуючи те, що спірний наказ прийнятий з певними порушеннями норм законодавства та підлягає скасуванню, то і результати такої перевірки та прийняття спірного припису містять процесуальні порушення та підлягають скасуванню.
5. Відмовляючи у задоволенні позовної вимоги про визнати протиправними дії Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради, які полягають у проведенні позапланової перевірки ТОВ "Южний електротехнічний завод" у період з 01 липня 2021 року по 09 липня 2021 року, суд першої інстанції, виходив із того, що судом надано оцінку стосовно спірного наказу про проведення перевірки та сформовано висновок про його протиправність, що означає і протиправність дій про проведення перевірки, адже відсутня документальна основа для такої перевірки. За таких умов визнання протиправними дій щодо проведення перевірки не направлено на захист порушених прав, оскільки визнання протиправним та скасування наказу про проведення перевірки є достатнім способом захисту порушених прав позивача.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради Одеського району Одеської області звернулось із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2022 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20 липня 2022 року, а спарву направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій установлено, що наказом Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради від 22 червня 2021 року № 2-П вирішено провести позапланову перевірку із здійснення Державного архітектурно-будівельного контролю об`єкта "Будівництво першої черги офісно- торговельного центру, будівля відділу продажу" розташованого за адресою: Одеська обл., м. Южне, II мікрорайон, кадастровий номер 5111700000:02:006:0002". Підставою для проведення перевірки стали: сам наказ від 22 червня 2021 року № 2-П; службовий лист від 22 червня 2021 року № 205.21-01-15.
8. Управлінням архітектури та містобудування Южненської міської ради 01 липня 2021 року видано направлення на проведення перевірки № 02-П. Строк дії направлення - 01 липня 2021 року по 09 липня 2021 року.
9. За результатом проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавств у сфері містобудівної діяльності було складено акт від 09 липня 2021 року № 01. У розділі VIII акта перевірки "Опис виявлених порушень вимог законодавства" встановлено, що перевіряємий об`єкт будівництва частково розміщений на сусідній земельній ділянці, у зв`язку із чим інформація у декларації про готовність об`єкта до експлуатації розцінена як недостовірна, а самочинно збудований об`єкт має бути знесений. У розділі ХІ акта перевірки визначено, що уповноважена особа суб`єкта господарювання від отримання акту перевірки відмовилась.
10. За фактом встановленого порушення відповідачем винесено припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 09 липня 2021 року.
11. Уважаючи дії Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради, які полягають у проведенні позапланової перевірки, наказ від 22 червня 2021 року № 2-П та припис від 09 липня 2021 року протиправними, ТОВ "Южний електротехнічний завод" звернулось до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
12. Касаційна скарга обґрунтована тим, що рішення судів попередніх інстанцій прийняті на підставі не повністю досліджених доказів, з порушенням норм матеріального права при недотриманні норм процесуального права.
13. Скаржник зазначає, що судовою незалежною експертизою встановлено факт самовільного зайняття земельної ділянки площею 0,1198 га ТОВ "Южний електротехнічний завод", яка примикає до земельної ділянки кадастровим номером 5111700000:02:006:0002, що перебуває в приватній власності ТОВ "Южний електротехнічний завод".
14. У ході перевірки було зафіксовано, що більша частина об`єкта "Будівництво першої черги офісно-торгівельного центру, будівля відділу продаж", який згідно з декларацією про готовність до експлуатації об`єкта що за класом наслідків належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI), від 06 травня 2019 року ОД № 141191260140, повинен бути збудованим на земельній ділянці кадастровим номером 5111700000:02:006:0002, знаходиться на самовільно зайнятій земельній ділянці, яка примикає до земельної ділянки кадастровим номером 5111700000:02:006:0002.
15. Також скаржник вказує на те, що за результатами розгляду протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності винесено постанову від 23 липня 2021 року № 01 про закриття справи про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, за відсутності події і складу правопорушення у сфері містобудівної діяльності. Рішення про закриття справи про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності було прийнято на підставі листа ТОВ "Южний електротехнічний завод" від 23 липня 2021 року № 28, в якому Товариством визнано факт порушення у сфері містобудівної діяльності і зобов`язано його усунути.
16. ТОВ "Южний електротехнічний завод" подало відзив на касаційну скаргу Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради Одеського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 квітня 2022 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20 липня 2022 року, у якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
17. Відповідно до частини першої статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
18. Процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт визначає Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 (далі - Порядок № 553).
19. Пунктом 2 Порядку № 553 передбачено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за дотриманням: вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції; порядку здійснення авторського і технічного нагляду, ведення загального та (або) спеціальних журналів обліку виконання робіт (далі - загальні та (або) спеціальні журнали), виконавчої документації, складення актів на виконані будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи; інших вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, правилами та проектною документацією, щодо створення об`єкта будівництва.
20. Відповідно до пункту 5 Порядку № 553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
21. Згідно з пунктом 7 Порядку № 553 позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Підставами для проведення позапланової перевірки є:
подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням;