ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 березня 2023 року
м. Київ
справа № 826/13253/17
адміністративне провадження № К/9901/28138/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Єзерова А.А., Шарапи В.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Окружного адміністративного суду м.Києва від 14 червня 2019 року (головуючий суддя: Амельохін В.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 вересня 2019 року (головуючий суддя: Кучма А.Ю., судді: Бєлова Л.В., Лічевецький І.О.) у справі № 826/13253/17 за позовом ОСОБА_1 до Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправним та скасування рішення,
У С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
17 жовтня 2017 року ОСОБА_1 (далі також позивач або ОСОБА_1 ) звернувся до Окружного адміністративного суду м.Києва з позовом до Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) (далі також відповідач-1 або Департамент), Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) (далі також відповідач-2 або КП "Київблагоустрій"), в якому з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог просив:
визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту міського благоустрою та захисту природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), що оформлене протоколом № 115 від 11 вересня 2017 року в частині вжиття заходів демонтажу самовільно встановлених елементів благоустрою за адресою: АДРЕСА_1, що належить ОСОБА_1 ;
визнати протиправним та скасувати доручення Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 11 вересня 2017 року № 476/09-17, видане КП "Київблагоустрій", що стосується вжиття заходів шляхом демонтажу самовільно встановлених елементів благоустрою за адресою: АДРЕСА_1, що належить ОСОБА_1 ;
визнати протиправними дії Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) щодо здійснення демонтажу нежитлового приміщення торгівельного комплексу літера "А-Б" площею 232,3 кв.м., літера "В" площею 157,1 кв.м., а всього загальною площею 389,40 кв.м., що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 .
Рішенням Окружного адміністративного суду м.Києва від 14 червня 2019 року, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 вересня 2019 року, позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), що оформлене протоколом № 115 від 11.09.2017 року в частині вжиття заходів шляхом демонтажу самовільно встановлених елементів благоустрою за адресою: АДРЕСА_1, що належить ОСОБА_1 .
Визнано протиправним та скасовано доручення Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 476/09-17 від 11.09.2017 року, в частині, що стосується вжиття заходів шляхом демонтажу самовільно встановлених елементів благоустрою за адресою АДРЕСА_1, що належить ОСОБА_1 .
Визнано протиправними дії КП "Київблагоустрій" щодо здійснення демонтажу нежитлового приміщення торгівельного комплексу загальною площею 189,4 кв.м., із них: літера "А-Б" площею 232,3 кв.м., літера "В" площею 157,1 кв.м., що розташований за адресою АДРЕСА_1 .
Не погоджуючись із рішенням судів попередніх інстанцій, відповідач-1 звернувся до касаційного суду з касаційною скаргою, у якій просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати, ухвалити нове про відмову у задоволенні позовних вимог.
Ухвалою Верховного Суду від 31 жовтня 2019 року відкрито касаційне провадження у справі та витребувано справу з суду першої інстанції.
20 листопада 2019 року від відповідача-1 надійшли додаткові пояснення.
22 листопада 2019 року на адресу Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому позивач просить відмовити у задоволенні касаційної скарги.
В порядку статті 31 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також КАС України), у зв`язку із звільненням судді ОСОБА_2 з посади судді у відставку, здійснено повторний автоматизований розподіл справи та визначено новий склад суду.
Ухвалою Верховного Суду від 06 березня 2023 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до статті 345 КАС України.
II. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що спірним дорученням відповідачем -1 прийнято рішення про вжиття заходів з демонтажу тимчасових споруд торгівельного, побутового призначення, хоча об`єкт який демонтовано не відноситься до Тимчасових споруд або елементів благоустрою, а є об`єктом нерухомого майна.
Представник Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу КМР (КМДА) позов не визнав, зазначив, що оскаржуване доручення видано у межах та на підставі наявних у Департаменту повноважень, з огляду на невиконання вимог приписів № 1702388, № 1702387 та № 1702386 від 18 січня 2017 року.
Представник комунального підприємства "Київблагоустрій" заперечував проти позову з підстав належного дотримання порядку демонтажу об`єкту на підставі доручення та приписів Департаменту.
ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що провідним інспектором комунального підприємства "Київблагоустрій" винесені приписи № 1702388, № 1702387, № 1702386 від 18 січня 2017 року про усунення порушення на підставі Правил благоустрою міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 №1051/1051. У вказаних приписах зазначено, що позивачем допущено порушення підпункту 20.1.1. Правил благоустрою міста Києва та запропоновано усунути порушення шляхом демонтажу тимчасової споруди (МАФ) власними силами в 3-денний термін та відновити благоустрій. В разі невиконання вимог припису будуть вжиті заходи згідно чинного законодавства. Приписи вручені ОСОБА_1 про що свідчить його підпис.
11 вересня 2017 року Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища Виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) видано Комунальному підприємству "Київблагоустрій" доручення № 476/09-17 щодо вжиття заходів шляхом демонтажу самовільно встановлених елементів благоустрою за адресою: АДРЕСА_1, що належить ОСОБА_1 .
Представниками КП "Київблагоустрій" та підрядної організації на підставі приписів №1702388, № 1702387, № 1702386 від 18.01.2017 та доручення № 476/09-17 Департаменту проведено демонтаж торгівельного комплексу, розміщеного за адресою: АДРЕСА_1, що належить ОСОБА_1, в період з 26.09.2017 по 14.10.2017, про що складено акти про демонтаж № 03-599/ВК від 13.10.2017, № 03-598/ВК від 12.10.2017, № 03-567/ВК від 28.09.2017, № 03-561/ВК від 26.09.2017, № 03-602/ВК від 14.10.2017, № 03-605/ВК від 14.10.2017.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про те, що торгівельна будівля, яка була розташована за адресою: АДРЕСА_2, не підпадає під визначення тимчасової споруди за ознаками площі та наявності фундаменту, тому дії Департаменту та КП "Київблагоустрій" апріорі не можуть бути, в цьому випадку законними, оскільки здійснені поза межами наданих повноважень, що передбачені Законами України та іншими нормативно-правовими актами.
Водночас судами встановлено, що торгівельний комплекс за адресою АДРЕСА_2 було зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, про що свідчить Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності за індексним № 21377159 від 07.05.2014. Торгівельна будівля, що була розташована за адресою: АДРЕСА_2 не відноситься до об`єктів малої архітектурної форми та була нерухомим майном відповідно до відомостей Державного реєстру прав.
З покликанням на Закон України від 17.02.2011 № 3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі також Закон № 3038-VI) суди зазначили, що винесення приписів про усунення порушень в сфері містобудівної діяльності належить до повноважень головних інспекторів Держархбудінспекції, оскільки торгівельний комплекс по АДРЕСА_1 не відноситься до об`єктів малої архітектурної форми та тимчасових споруд. Вважає, що порядок демонтажу самовільно розміщених малих архітектурних форм, передбачений пунктом 13.3. Правил благоустрою м. Києва не може бути застосовано, а за умови визначення торгівельного комплексу по АДРЕСА_1 як об`єкту самочинного будівництва, припис про усунення порушень повинен виноситися головним інспектором Держархбудінспекції у порядку.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ
За позицією скаржника, судами попередніх інстанцій невірно оцінені наявні в матеріалах справи докази.
Акцентує увагу на тому, що позивач володіє нежитловими приміщеннями торгівельного комплексу літери "А-Б" загальною площею 232,3 кв.м. літера "В" загальною площею 157,1 кв.м., які розташовані за адресою: АДРЕСА_1 відповідно до договору купівлі-продажу № 797 від 05.04.2013. Однак зазначений договір купівлі-продажу не додано до матеріалів позовної заяви.
Також зазначає, що позивачем здійснювалася реконструкція приміщень торгівельного комплексу відповідно до декларації про початок виконання будівельних робіт "Реконструкція приміщень торгівельного комплексу" за адресою: АДРЕСА_1 у Деснянському районі м. Києва від 03.04.2014 № 1У 082140930192, декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 17.04.2014 № 1У 14241070721. Відповідно до декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 17.04.2014 об`єкт виконано з металопластикових конструкцій та має стрічковий фундамент. Відповідно до технічного паспорту на громадський будинок, виготовленого 01.04.2014 фундамент та підлогу виконано з бетону.
Скаржник наполягає на тому, що приписи від 18.01.2017 позивачем не були виконані та не оскаржені, що унеможливлює визнання незаконними дій віповідача-1 щодо прийняття рішення у формі доручення від 11.09.2017 № 064-9353 щодо демонтажу.
Водночас скаржник зазначає, що Комісія щодо розгляду питань демонтажу самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) не є суб`єктом владних повноважень у розумінні КАС України, а протокол № 115 від 11.09.2017 не є рішенням суб`єкта владних повноважень та жодних обов`язкових приписів не містить.
Також зазначає, що позивачем не надано до суду доказів володіння земельною ділянкою за адресою: м. Київ, АДРЕСА_1, де знаходяться спірні приміщення позивача. Вид права не підтверджується і Витягом з бази даних міського земельного кадастру від 06.12.2016, який міститься у справі. Водночас в зазначеному витязі вказано адресу земельної ділянки, код 62:029:0090, АДРЕСА_1.
В додаткових поясненнях скаржником зазначено, що судами не досліджено в повній мірі питання щодо того чи є спірний об`єкт нерухомим майном, не з`ясовано на якій підставі позивач користується земельною ділянкою під спірним приміщенням, оскільки чинних правовстановлюючих документів на ділянку не було надано, коли та на якій підставі виникло право власності на об`єкт. Також питання щодо розбіжності площ в декларації, технічному паспорті не обґрунтовано з посиланням на норми законодавства, не надано належної оцінки вказаному факту, суди формально віднеслися до цього факту. Не було взято до уваги наказ Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва від 06.06.2018 № 148 "Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт та про готовність об`єкта до експлуатації.
У відзиві на касаційну скаргу позивач зазначає, що за наявності будь-яких сумнівів щодо статусу майна позивача, відповідачі не мали права самостійно приймати будь-які рішення щодо цього майна.
Вважає, що є безпідставним посилання відповідача на відсутність у позивача прав на земельну ділянку, відсутність поштової адреси, відсутність документів на встановлення тимчасової споруди, так як це не є предметом доказування та предметом позовних вимог відповідача, адже ним не пред`являвся позов про знесення будівлі, належної позивачу.
За позицією позивача, належна йому будівля не є самовільно збудованим майном, так як введена у встановленому порядку в експлуатацію. Веденням в експлуатацію та реєстрацією права власності на належну позивачу будівлю держава визнала цю будівлю нерухомим майном, а відтак дане майно підлягає захисту згідно із законом.
VI. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України (в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справі"; далі - Закон № 460-IX) Верховний Суд зазначає таке.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові, економічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів, спрямовані на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини, визначено Законом України від 06 вересня 2005 року № 2807-ІV "Про благоустрій населених пунктів" (далі - Закон № 2807-ІV).
Згідно із положеннями статті 1 Закону № 2807-ІV благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
Організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом (стаття 20 Закону № 2807-ІV).
Згідно із підпунктом 6.7 пункту 6 Положення про Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 94 від 27.01.2011, Департамент має право здійснювати у встановленому порядку демонтаж та очищення території міста від безхазяйного майна, самовільно розміщених тимчасових споруд та елементів благоустрою, рекламних носіїв, покинутих будівельних матеріалів і конструкцій, транспортних засобів тощо.
Відповідно до частин першої - третьої статті 34 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" правила благоустрою території населеного пункту - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування. Типові правила розробляються та затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. У разі якщо відповідною сільською, селищною, міською радою не прийнято рішення про затвердження Правил, застосовуються Типові правила. Орган місцевого самоврядування забезпечує вільний доступ населення до затверджених Правил.
Рішенням Київської міської ради від 25 грудня 2008 року № 1051/1051 затверджено Правила благоустрою міста Києва, які, згідно зі статтею 34 Закону № 2807-ІV, є нормативно-правовим актом, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила розроблено на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування, розробляються і затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Відповідно до пункту 13.1.1 Правил благоустрою міста Києва, розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності проводиться відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" Закону України "Про благоустрій населених пунктів", Єдиних правил ремонту та утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 року № 198, наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року № 244 "Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 листопада 2011 року за № 1330/20068, інших нормативно-правових актів, а також рішень Київської міської ради та розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Згідно з положеннями розділу 1 Правил благоустрою м. Києва тимчасова споруда - це споруда функціонального (в тому числі для здійснення підприємницької діяльності), декоративно-технологічного призначення, в тому числі мала архітектурна форма, яка виготовляється з полегшених збірних конструкцій та встановлюється без улаштування заглибленого фундаменту тощо.
Згідно із підпунктами 13.3.1 пункту 13.3 розділу ХІІІ Правил благоустрою м. Києва, у разі виявлення самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (автомагазини, автокафе, автокав`ярні, авторозвозки, автоцистерни, лавки-автопричепи, візки, спеціальне технологічне обладнання (низькотемпературні лотки-прилавки) тощо), об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи) уповноважені особи Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київблагоустрій" вносять припис його власнику (користувачу або особі, яка здійснила розміщення (встановлення) з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до абзаців другого і третього цього підпункту.
Підпунктом 13.2.3 Правил благоустрою м. Києва визначено, що самовільно встановлені (розміщені) малі архітектурні форми та тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, підлягають демонтажу власником об`єкта (особою, яка здійснила встановлення (розміщення) об`єкта) за власні кошти у строки, визначені в приписі Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації). У разі якщо власник малої архітектурної форми або тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (особа, яка здійснила встановлення (розміщення) об`єкта) не провів демонтажу відповідно до абзацу першого цього пункту, демонтаж об`єкта здійснюється в порядку, встановленому пунктом 13.3 цих Правил.
Підпунктом 20.2.11 Правил благоустрою міста Києва, передбачено, що у разі виявлення уповноваженими особами Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, КП "Київблагоустрій" самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи), елементів об`єктів благоустрою, їх власникам (користувачам або особам, які здійснили розміщення (встановлення), вноситься припис з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, елементу об`єкта благоустрою, із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до підпункту 13.3.1 пункту 13.3 розділу XIII цих Правил.