РІШЕННЯ
Іменем України
02 березня 2023 року
м. Київ
справа №990/166/22
адміністративне провадження № П/990/166/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Бучик А.Ю., Єзерова А.А., Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,
розглянув у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Президента України про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. 15.12.2022 ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ; позивач) звернувся до Верховного Суду із позовом до Президента України, в якому просить:
- визнати протиправними дії Президента України щодо скерування для розгляду до Кабінету Міністрів України (далі - Кабмін) його звернення від 01.11.2022 про надання допомоги у постачанні для потреб Збройних Сил України безпілотних літальних апаратів (далі - БпЛА) українського виробництва, підтримки вітчизняних виробників БпЛА, про використання інфраструктури міста Києва для оборони держави та створення консультативно-дорадчого органу;
- зобов`язати Президента України розглянути зазначене звернення та повідомити про результати розгляду.
2. Верховний Суд ухвалою від 20.12.2022 залишив позовну заяву без руху для уточнення особи, в інтересах якої подано позов.
3. 04.01.2023 представник позивача уточнив, що позов подано ОСОБА_1 як фізичною особою.
4. Верховний Суд ухвалою від 09.01.2023 відкрив провадження у справі; призначив її розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Суд оцінив надані сторонами докази і встановив такі фактичні обставини, що мають значення для вирішення справи.
6. 01.11.2022 ОСОБА_1 через Державну установу "Урядовий контактний центр" (далі - ДУ "Урядовий контактний центр") звернувся до Президента України із заявою, у якій зазначав, що він є керівником Громадського об`єднання "Всеукраїнська федерація власників безпілотників" (далі - ГО "Всеукраїнська федерація власників безпілотників"). Генеральний штаб України (далі - Генштаб) та Міністерство оборони України (далі - Міноборони) не розглядає розробку українськими виробниками БпЛА, посилаючись на те, що такі вироби не пройшли визначальних відомчих випробувань, що розробка та надання робочої конструкторської документації, розрахунково-калькуляційних матеріалів та технічних умов триватиме три роки по кожній моделі БпЛА.
Прохальна частина заяви складалася з декількох пунктів:
- запропонувати Генштабу та Міноборони скасувати зазначені вимоги, приймати до експлуатації БпЛА українських виробників після одноденного випробування на відкритих умовах;
- дозволити встановлення на монумент "Батьківщина-Мати" антен для визначення та керування БпЛА, "що дозволить контролювати та керувати переміщенням дронів в Києві та передмісті, а в деяких випадках з дальністю сигналу аж до Мінську";
- задіяти приміщення стадіону "Олімпійський" (м. Київ) "для виробничих цілей та створення хабу військових розробок та надати в їх користування українським виробниками military tech продукції безкоштовно на час військового стану";
- "створити нараду" за ініціативою Президента України, за участю Генштабу, Міноборони та Мінцифри та ГО "Всеукраїнська федерація власників безпілотників" для підтримки українських military tech розробників.
7. 01.11.2022 ДУ "Урядовий контактний центр" листом № ТР-14741830/В повідомила про надіслання звернення Офісу Президента України.
8. 24.11.2022 Офіс Президента України листом № 46-01/638 повідомив ОСОБА_1, що його звернення скеровано до Кабміну для розгляду.
9. ОСОБА_1 не погоджується з переданням звернення на розгляд Кабміну і тому звернувся до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позиція позивача
10. Позивач вважає, що Президент України є вищою посадовою особою у сферах національної безпеки та оборони держави. Офіс Президента України мав розглянути порушені у зверненні питання та прийняти відповідне рішення. Передача звернення Кабміну є безпідставною; Офіс Президента України не обґрунтував відсутність у Президента України повноважень щодо розгляду звернення та наявності відповідної компетенції саме у Кабміну.
11. Також позивач у відповіді на відзив зазначає, що Президент України протягом серпня 2022 року до лютого 2023 року розглянув петиції, які зібрали 25 тис. підписів громадян, у яких порушувалися комплексні питання у сфері оборони держави. Розгляд Президентом України звернень можливий в рамках його конституційних повноважень щодо здійснення керівництва у сферах національної безпеки та оборони.
Позиція відповідача
12. 13.02.2023 з Офісу Президента України до Суду надійшов відзив про невизнання позову.
13. Офіс Президента України зазначає, що Президент України не допустив протиправні дії або бездіяльність під час розгляду звернення ОСОБА_1, оскільки має вичерпні повноваження, визначені у ст. 106 Конституції України, щодо здійснення, зокрема керівництва у сферах національної безпеки та оборони держави, тоді як Кабмін забезпечує обороноздатність та національну безпеку України.
Позивач порушив у зверненні комплекс питань, які стосувалися надання допомоги у постачанні для потреб Збройних Сил України БпЛА українського виробництва, підтримки вітчизняного виробника, а також використання для оборони держави інфраструктури міста Києва.
На виконання доручення Прем`єр-міністра України від 29.11.2022 звернення ОСОБА_1 було опрацьоване Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості України (далі - Мінстратегпром) та Міноборони; про результати розгляду поінформовано автора звернення та Офіс Президента України.
IV. ВИСНОВКИ СУДУ
14. Суд оцінив обставини справи, наведені сторонами аргументи на обґрунтування позову та заперечень, та дійшов таких висновків.
15. Відповідно до ст. 1 Закону України від 02.10.1996 № 393/96-ВР "Про звернення громадян" (далі - Закон № № 393/96-ВР) громадяни України мають право звернутися до органів державної влади із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
16. Органи державної влади зобов`язані розглянути пропозиції (зауваження) та повідомити громадянина про результати розгляду (ст. 14 Закону № 393/96-ВР).
17. Водночас, ч. 3 ст. 7 Закону № 393/96-ВР передбачено, що у разі якщо питання, порушені в одержаному органом державної влади не входять до їх повноважень, воно в термін не більше п`яти днів пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення.
18. Протиправна бездіяльність суб`єкта владних повноважень, зокрема Президента України, може мати зовнішню форму поведінки (діяння), що полягає у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
Тобто, бездіяльність суб`єкта владних повноважень є такою, що порушує права і свободи особи в тому разі, якщо певні дії повинні, але не вчиняються суб`єктом владних повноважень на реалізацію покладеної на нього компетенції (постанова Великої Палати Верховного Суду від 01.09.2022 у справі № 990/46/22).
19. Спір у цій справі виник щодо наявності у Президента України повноважень приймати рішення з питань:
- закупівлі (поставок) для Збройних Сил України засобів військового призначення (БпЛА);
- організації локалізованого виробництва таких засобів;
- встановлення військового обладнання на об`єктах інфраструктури;
- створення консультативно-дорадчого органу для взаємодії з виробниками БпЛА.
20. Частина 2 ст. 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
21. Президент України є Главою держави і виступає від її імені. Президент України є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина (ст. 102 Конституції України).
22. Повноваження Президента України визначені ст. 106 Конституцій України. У питаннях забезпечення державної незалежності та національної безпеки Президент України згідно із ч. 1 вказаної статті Конституції України:
10) вносить до Верховної Ради України подання про призначення Міністра оборони України;
11) призначає на посаду та звільняє з посади за згодою Верховної Ради України Генерального прокурора;
14) вносить до Верховної Ради України подання про призначення на посаду та звільнення з посади Голови Служби безпеки України;