1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 березня 2023 року

м. Київ

справа № 280/4484/19

адміністративне провадження № К/9901/35445/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шишова О.О.,

суддів: Блажівської Н.Є., Дашутіна І.В.

за участю:

секретаря судового засідання Івченка М.В.

представника позивача Рояшина І.В.

представника відповідача Жовтоножка Д.Ф.

розглянув у відкритому судовому засіданні в касаційній інстанції справу

за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області, про визнання протиправними та скасування рішень, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 15.01.2020, ухвалене у складі головуючого судді Новікової І.В., та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 19.11.2020, прийняту у складі колегії суддів: Чабаненко С.В., суддів: Чумака С.Ю., Юрко І.В.

І. Суть спору

1. 12.09.2019 фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі - ГУ ДПС у Запорізькій області), в якому просив суд визнати протиправними та скасувати:

2. - рішення №0020491305 від 02.09.2019 про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, у розмірі 33863,28 грн.;

3. - рішення №0020501305 від 02.09.2019 про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску у розмірі 1408,00 грн.;

4. - вимога про сплату боргу (недоїмки) від 02.09.2019 № Ф-0020511305 - заборгованості зі сплати єдиного внеску у сумі 2816,00 грн.;

5. - вимога про сплату боргу (недоїмки) від 02.09.2019 № Ф-0020521305 - заборгованості зі сплати єдиного внеску у сумі 237619,80 грн.;

6. - податкове повідомлення-рішення форми Д від 02.09.2019 № 0020531305, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податків та зборів, у тому числі з податку на доходи фізичних осіб, пені, код платежу - 11010100, на суму 3600,00 грн., з яких збільшене податкове зобов`язання становить 2304,00 грн., штрафні санкції - 1296,00 грн.;

7. - податкове повідомлення-рішення форми Р від 02.09.2019 № 0020541305, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем Податок на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування, код платежу - 11010500, на суму 1585573,35 грн., з яких збільшене податкове зобов`язання становить 1268458,68 грн., штрафні санкції- 317114,67 грн.;

8. - податкове повідомлення-рішення форми Д від 02.09.2019 № 0020561305, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податків та зборів, у тому числі з податку на доходи фізичних осіб, пені, код платежу - 11011001, на суму 300,00 грн., з яких збільшене податкове зобов`язання становить 192,00 грн., штрафні санкції - 108,00 грн.;

9. - податкове повідомлення-рішення форми Р від 02.09.2019 № 0020571305, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем Військовий збір, код платежу - 11011000, на суму 121773,29 грн., з яких збільшене податкове зобов`язання становить 105704,89 грн., штрафні санкції -16068,4 грн.;

10. - податкове повідомлення-рішення форми Р від 02.09.2019 №0020581305, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем Податок на додану вартість, код платежу - 14010100, на суму 289824,63 грн., з яких збільшене податкове зобов`язання становить 231859,7 грн., штрафні санкції - 57964,93 грн.

11. Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач посилається на те, що прийняті контролюючим органом рішення є протиправними та такими, що підлягають скасуванню. Так, позивач зазначив, що основним доводом контролюючого органу про порушення позивачем вимог податкового законодавства було те, що на думку відповідача ФОП ОСОБА_1 протиправно включив до складу втрат від провадження господарської діяльності витрати на придбання та утримання основних засобів подвійного призначення. Разом з тим, на переконання позивача, сідельні тягачі та напівпричепи бортові, які використовуються ним у господарській діяльності, не є засобами подвійного призначення, оскільки відповідно до товарних позицій 8704, 9709 (транспортні засоби за якими можуть бути віднесені до основних засобів подвійного призначення) не віднесено сідельні тягачі та напівпричепи.

12. Також, позивач вказував на неправомірність висновків контролюючого органу про те, що платником податку не підтверджено використання в господарській діяльності бензину та газу, оскільки позивачем хоча і здійснювалась закупка бензину та скрапленого газу для потреб не пов`язаних із підприємницькою діяльністю, проте, за такими операціями позивачем не оформлялись податкові накладні, не оформлялись первинні документи, тощо. Позивач зазначає, що про зазначені обставини було повідомлено контролюючий орган, проте, зазначені обставини не враховано під час прийняття спірних рішень. Крім того, позивач посилався на те, що ним правомірно віднесено до складу витрат витрати на придбання абсорбенту газоконденсатного, оскільки відповідно до технічних умов, зазначений абсорбент є компонентом дизельних палив.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

13. Судами попередніх інстанцій установлено, що у період з 27.06.2019 по 18.07.2019 контролюючим органом проведено планову документальну виїзну перевірку ФОП ОСОБА_1 за період діяльності з 01.01.2017 по 31.12.2018 з метою своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів, виконання вимог валютного та іншого законодавства, дотримання законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками та правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за результатами якої складено Акт перевірки від 25.07.2019 №604/08-01-13-05/ НОМЕР_1 .

14. Відповідно до висновків акту перевірки контролюючим органом встановлено наступні порушення:

15. - п.177.10 ст. 177 ПК України, у частині не ведення Книги обліку доходів та витрат;

16. - п.177.2 ст.177, п.177.4 ст.177 ПК України, у результаті чого визначено суму податкових зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб від здійснення підприємницької діяльності за період з 01.01.2017 по 31.12.2018, що підлягає сплаті до бюджету ФОП ОСОБА_1 та як наслідок його заниження на загальну суму 1 268 458,68 грн. в тому числі по періодах: за 2017 рік на суму 528 909,99 грн., за 2018 рік на суму 739 548,68 грн.;

17. - пп.163.1.1 п.163.1 ст.163, пп.164.1.3 п.164.1 ст.164, п.171.1, п.171.2 ст.171 ПК України, ФОП ОСОБА_1 завищено суму чистого оподатковуваного доходу за період з 01.01.2017 по 31.12.2018 отриманого від здійснення діяльності, що підлягає обкладенню військовим збором у сумі 105 704,89 грн., у том числі по періодах: за 2017 рік - 44075,83 грн., за 2018 рік 61629,06 грн.;

18. - пп.168.1.1, 168.1.2 п.168.1 ст.168 ПК України, ФОП ОСОБА_1 не нараховано та не перераховано до бюджету суму військового збору за неоформленого найманого працівника суму 192 грн., у тому числі по періодах: за 2017 рік у сумі 192 грн.;

19. - пп.164.2.1 п.164.2 ст.164, пп.168.1.1, 168.1.2 п.168.1, пп.168.4.1 п.168.4 ст.168, п.171.1 ст.171, п.176.2 ст.176 ПК України, в частині своєчасності та повноти нарахування, утримання та перерахування податку на доходи фізичних осіб в період 2-3 квартал 2017 року, в результаті чого занижено податок на загальну суму 2304,00 грн.;

20. - пп.16.1.3 п.16.1 ст.16, пп.49.18.2 п.49.18 ст.49, п.51.1 ст.51, пп.б п.176.2 ст.176 ПК України та п.1.2, п.3.2, п.3.3, п.3.4, п.3.5 Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку і сум утриманого з них податку, затвердженого наказом ДПА України від 24.12.2010 №1020, та наказу Міндоходів України від 21.01.2014 №49 Про затвердження форми податкового розрахунку сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податку і сум утриманого з них податку (форма № 1ДФ);

21. - п.1 ч.2 ст.6, п.2 ч.1 ст.7, ч.11 ст.8, ч.7, ч.8 ст.9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, ФОП ОСОБА_1 занижено за період 2017 2018 суму чистого доходу від підприємницької діяльності (детальніше п.2.2.2 акту перевірки), в результаті чого занижено зобов`язання зі сплати єдиного внеску на суму 237619,80 грн. в тому числі по періодах: за 2017 рік на суму 101013,00 грн.; за 2018 рік на суму 136606,80 грн.;

22. - п.1 ч.2 ст.6, п.1 ч.1 ст.7, ч.5, ч.7 ст.8, ч.8 ст.9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", ФОП ОСОБА_1 у звітності сум нарахованої заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України "Про оплату праці", встановлено заниження сум нарахованої заробітної плати на загальну суму 2816,00 грн., а саме 2017 рік на суму 2816,00 грн.;

23. - пп.14.1.191 п.14.1 ст.14, п.44.1 ст.44, п.187.1 ст.187, п.188.1 ст.188, п.198.5 ст.198 ПК України, а саме заниження податкового зобов`язання з ПДВ на загальну суму 231859,72 грн.

24. На підставі висновків Акту перевірки від 25.07.2019 №604/08-01-13-05/ НОМЕР_1 контролюючим органом прийнято:

25. - рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску від 02.09.2019 №0020491305, яким до позивача застосовано штрафні санкції на суму 33863,28 грн.;

26. - рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску від 02.09.2019 №0020501305, яким до позивача застосовано штрафні санкції на суму 1408,00 грн.;

27. - вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 02.09.2019 №Ф-0020511305, якою позивача зобов`язано сплатити недоїмку зі сплати єдиного внеску на суму 2816,00 грн.;

28. - вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 02.09.2019 №Ф-0020521035, якою позивача зобов`язано сплатити недоїмку з єдиного внеску в розмірі 237619,80 грн.;

29. - податкове повідомлення-рішення від 02.09.2019 №0020531035, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на загальну суму 3600,00 грн., у т.ч. за податковим зобов`язанням 2304,00 грн. та 1296,00 грн. за штрафними санкціями;

30. - податкове повідомлення-рішення від 02.09.2019 №0020541308, яким позивачу збільшено суму податкового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб, що сплачуються фізичними особами за результатами річного декларування на загальну суму 1 585 573,35 грн., в т.ч. за податковим зобов`язанням 1 268 458,68 грн. та 317114,67 грн. за штрафними санкціями;

31. - податкове повідомлення-рішення від 02.09.2019 №0020561305, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на загальну суму 300,00 грн., у т.ч. за податковим зобов`язанням 192,00 грн. та 108 грн. за штрафними санкціями;

32. - податкове повідомлення-рішення від 02.09.2019 №0050571305, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання за платежем військового збору 121773,29 грн., у т.ч. за податковим зобов`язанням 105704,89 грн. та 16068,40 грн. за штрафними санкціями;

33. - податкове повідомлення-рішення від 02.09.2019 №0020581305, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість на загальну суму 289824,63 грн., у т.ч. за податковим зобов`язанням 231859,70 грн. та 57964,93 грн. за штрафними санкціями.

34. Не погоджуючись з вказаними вище рішеннями відповідача, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

35. Запорізький окружний адміністративний суд рішенням від 15.01.2020 позовні вимоги задовольнив.

36. Ухвалюючи таке рішення суд першої інстанції дійшов висновку, що при прийнятті оскаржуваних рішень відповідач діяв необґрунтовано, тобто без врахування всіх обставин, які мають значення при прийнятті рішень.

37. Третій апеляційний адміністративний суд постановою від 19.11.2020 підтримав позицію суду першої інстанції та за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.

IV. Касаційне оскарження

38. У касаційні скарзі представник відповідача, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а також невірної правової оцінки обставин у справі, просить скасувати їх рішення, прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити.

39. Як підставу касаційного оскарження вказує пункт 1 частини четвертої статті 328 КС України, - застосування судами попередніх інстанцій норми матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду.

40. У відзиві на касаційну скаргу позивач вказує, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій винесені законно та обґрунтовано, на підставі всебічного та повного дослідження матеріалів та обставин справи, доводи ж касаційної скарги висновків цих судів не спростовують.


................
Перейти до повного тексту