1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 березня 2023 року

м. Київ

cправа № 917/1275/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Случ О. В. - головуючий, Зуєв В. А., Мачульський Г. М.

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця"

на ухвалу Господарського суду Полтавської області від 05.07.2022 (суддя Тимощенко О. М.)

і постанову Східного апеляційного господарського суду від 07.12.2022 (головуючий суддя Зубченко І. В., судді Радіонова О. О., Чернота Л. Ф.)

за скаргою Акціонерного товариства "Українська залізниця"

на дії Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Полтавській області Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) під час виконання рішення Господарського суду Полтавської області від 12.10.2017

у справі № 917/1275/17

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Полтавський тепловозоремонтний завод",

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Приватне акціонерне товариство "Науково-дослідний інститут "Техностандарт",

про витребування тепловозів з незаконного володіння,

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Рішенням Господарського суду Полтавської області від 12.10.2017 у справі №917/1275/17 задоволено повністю позов Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" (далі - АТ "Українська залізниця", позивач, стягувач) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Полтавський тепловозоремонтний завод" (далі - ТОВ "Полтавський тепловозоремонтний завод", відповідач, боржник) за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Приватного акціонерного товариства "Науково-дослідний інститут "Техностандарт" (далі - ПрАТ "НДІ "Техностандарт"). Витребувано тепловози ЧМЕЗ №5720, ЧМЕЗ №1938, ЧМЕЗ №1613, ЧМЕЗ №2772 та ЧМЕЗ №3143 з незаконного володіння ТОВ "Полтавський тепловозоремонтний завод" на користь АТ "Українська залізниця".

2. 31.10.2017 на виконання вказаного рішення суду видано відповідний наказ.

3. У провадженні Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Полтавській області Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) (далі - Відділ примусового виконання рішень) перебувало виконавче провадження №61547536 з примусового виконання наказу Господарського суду Полтавської області від 31.10.2017 №917/1275/17 про витребування тепловозів ЧМЕЗ №5720, ЧМЕЗ №1938, ЧМЕЗ №1613, ЧМЕЗ №2772 та ЧМЕЗ №3143.

4. 16.06.2020 при виїзді державного виконавця Відділу примусового виконання рішень за місцем реєстрації боржника, що підтверджується актом з технічного огляду локомотивів, встановлено наявність наступного майна:

- замість переданого тепловозу серії ЧМЕЗ №1938 у стані згідно з актом №04 від 10.01.2013 наявний модернізований тепловоз серії ЧМЕ-ЗМ №1938 відповідно до конструкторської документації ЧМЕ-ЗМ.00.00.000 "Адаптація проекту комплексної модернізації тепловозів серії ЧМЕЗ";

- замість переданого тепловозу серії ЧМЕЗ №1613 у стані згідно з актом №03 від 10.01.2013 наявний модернізований тепловоз серії ЧМЕ-ЗМ №1613 відповідно до конструкторської документації ЧМЕ-ЗМ.00.00.000 "Адаптація проекту комплексної модернізації тепловозів серії ЧМЕЗ";

- замість переданого тепловозу серії ЧМЕЗ №5720 згідно з актом №02 від 10.01.2013 наявне відремонтоване та модернізоване обладнання тепловозу відповідно до конструкторської документації ЧМЕ-ЗМ.00.00.000 "Адаптація проекту комплексної модернізації" тепловозів серії ЧМЕЗ та ремонтом тягових електродвигунів у обсязі КР-2 з класом ізоляції Н";

- замість переданого тепловозу серії ЧМЕЗ №2772 згідно з актом №70-42.32.1 від 14.08.2013 наявне відремонтоване та модернізоване обладнання тепловозу відповідно до конструкторської документації ЧМЕ-ЗМ.00.00.000 "Адаптація проекту комплексної модернізації тепловозів серії ЧМЕЗ, та ремонтом тягових електродвигунів в обсязі КР-2 з класом ізоляції Н";

- замість переданого тепловозу серії ЧМЕЗ №3143 згідно з актом №70-42.31.1 від 14.08.2013 наявне відремонтоване та модернізоване обладнання тепловозу відповідно до конструкторської документації ЧМЕ-ЗМ.00.00.000 "Адаптація проекту комплексної модернізації тепловозів серії ЧМЕЗ". Колісні пари та тягові електродвигуни в наявності та потребують ремонту.

5. У зв`язку із тим, що у державного виконавця відсутні спеціальні знання в галузі "Дослідження технічного стану рухомого складу залізничного транспорту", а також у зв`язку із неможливістю однозначної деталізації тепловозів, які підлягають витребуванню, державним виконавцем постановою від 02.10.2020 вирішено призначити експерта та суб`єкта оціночної діяльності Львівський науково-дослідний інститут судових експертиз із спеціальними знаннями у вищезазначеній галузі для проведення інженерно-технічної експертизи у виконавчому провадженні №61547536.

6. На вирішення експерта Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз поставлено наступні питання:

1. Чи є технічна можливість привести у ТОВ "Полтавський тепловозоремонтний завод" модернізовані тепловози серії ЧМЕ3М №5720, ЧМЕ3М №1938, ЧME3M №1613, ЧМЕ3М №2772 та ЧME3M №3143 до стану, у якому вони були передані замовником відповідно до актів прийому-передачі: - ЗРУ-1 №02 від 10.01.2013; - ЗРУ №03 від 10.01.2013 та акта №70-42/1.1 від 24.02.2011; - ЗРУ-1 №04 від 10.01.2013 та акта №70-42/8.1 від 24.02.2011; - ЗРУ-1 №70-42.31.1 від 14.08.2013; - ЗРУ-1 №70-42.32.1 від 14.08.2013.

2. Яка вартість на момент проведення дослідження тепловозів ЧМЕ3М №5720, ЧМЕ3М №1938, ЧМЕ3М №1613, ЧМЕ3М №2772 та ЧME3M №3143 з урахуванням їх технічного стану на момент передачі замовником у модернізацію згідно актів прийому-передачі: - ЗРУ-1 №02 від 10.01.2013; - ЗРУ № 03 від 10.01.2013 та акта №70-42/1.1 від 24.02.2011; - ЗРУ-1 №04 від 10.01.2013 та акта №70-42/8.1 від 24.02.2011; - ЗРУ-1 №70-42.31.1 від 14.08.2013; - ЗРУ-1 №70-42.32.1 від 14.08.2013.

7. За результатами проведення інженерно-технічної експертизи по виконавчому провадженню №61547536 Львівським науково-дослідним інститутом судових експертиз складено висновок експерта від 19.01.2021 №6425. Зі змісту резолютивної частини названого висновку убачається наступне:

- технічної можливості привести у ТОВ "Полтавський тепловозоремонтний завод" модернізовані тепловози серії ЧМЕ3М №5720, ЧME3M №1938, ЧME3M №1613, ЧМЕ3М №2772 та ЧME3M №3143 до стану, в якому вони були передані замовником відповідно до актів прийому-передачі, немає;

- питання друге виходить за межі компетенції експерта.

8. У постанові Східного апеляційного господарського суду від 29.06.2021 у цій справі також встановлено, що державним виконавцем постановою від 27.10.2020 призначено суб`єкта оціночної діяльності - суб`єкта господарювання для участі у виконавчому провадженні - Приватне підприємство "Центр незалежної оцінки та експертизи" для визначення вартості на момент проведення дослідження тепловозів ЧМЕЗМ №5720, ЧМЕЗМ №1938, ЧМЕЗМ №1613, ЧМЕЗМ №2772 та ЧME3M №3143 з урахуванням їх технічного стану на момент передачі замовником у модернізацію згідно з актами прийому-передачі: ЗРУ-1 №02 від 10.01.2013; ЗРУ №03 від 10.01.2013 та акта №70-42/1.1 від 24.02.2011; ЗРУ-1 №04 від 10.01.2013 та акта №70-42/8.1 від 24.02.2011; ЗРУ-1 №70-42.31.1 від 14.08.2013; ЗРУ-1 №70-42.32.1 від 14.08.2013.

9. За результатами проведення дослідження Приватним підприємством "Центр незалежної оцінки та експертизи" складено звіт №174 про незалежну оцінку майна тепловозів серії ЧМЕЗ №3143, ЧМЕЗ №1613, ЧМЕЗ №1938, ЧМЕЗ №2772, ЧМЕЗ №5720 з урахуванням їх стану на момент передачі в модернізацію згідно з відповідними актами прийому-передачі.

10. У названому звіті встановлено, що в серпні 2013 року ТОВ "Полтавський тепловозоремонтний завод" поступили на модернізацію тепловози ЧМЕЗ у розукомплектованому стані. Після огляду (про що складено відповідний акт, який міститься в додатках до даного звіту) та повернення брухту металів, який утворився в процесі підготовки тепловозів до модернізації (про що складено відповідний акт, який міститься в додатках до даного звіту), об`єкти оцінки фактично представляли собою наступне обладнання в стані, не придатному для подальшого використання:

- тепловоз серії ЧМЕЗ №5720: рама кузова 1 од.; рама візка - 2 од.; тяговий електродвигун - 6 од.; колісна пара - 6 од.;

- тепловоз серії ЧМЕЗ №1938: рама кузова - 1 од.; рама візка - 2 од.; тяговий електродвигун - 6 од.; колісна пара - 6 од.;

- тепловоз серії ЧМЕЗ №1613: рама кузова - 1 од.; рама візка - 2 од.; тяговий електродвигун - 6 од.; колісна пара - 6 од.;

- тепловоз серії ЧМЕЗ №3143: рама кузова - 1 од.; рама візка - 2 од.; тяговий електродвигун - 6 од.; колісна пара - 6 од.;

- тепловоз серії ЧМЕЗ №2772: рама кузова - 1 од.; рама візка - 2 од.; тяговий електродвигун - 6 од.; колісна пара - 6 од.

11. Згідно з висновками (додатками до звіту) тепловози серії ЧМЕ3 №3143, ЧМЕ3 №1613, ЧМЕ3 №1938, ЧМЕ3 №2772 та ЧМЕ3 №5720 з огляду на їх технічний стан та строк служби "не придатні до виконання їм ремонту (модернізації) та подальшої експлуатації та мають бути комісійно, відповідно до п.5-7 Інструкції про порядок виключення з інвентарю залізниць тягового рухомого складу №ЦТ-0002, виключені з інвентарю. Виходячи з вищезгаданого найкращим та найбільш ефективним використанням об`єктів оцінки в даному випадку буде їх розгляд як брухту чорного та кольорових металів, що має утворитися в результаті їх подальшого розбирання.

12. На переконання Відділу примусового виконання рішень, вищевикладені обставини унеможливлюють виконання рішення Господарського суду Полтавської області від 12.10.2017 у справі №917/1275/17, оскільки первісне майно, що підлягає поверненню, у боржника - ТОВ "Полтавський тепловозоремонтний завод" відсутнє, а наявні тепловози модернізовані і повернути їх у первісний стан технічно неможливо.

13. Враховуючи зазначене, Відділ примусового виконання рішень звернувся до Господарського суду Полтавської області із заявою про зміну способу виконання рішення від 12.10.2017 у справі №917/1275/17 шляхом стягнення з відповідача (боржника) на користь позивача (стягувача) майна, що підлягає витребуванню відповідно до висновку суб`єкта оціночної діяльності, у вигляді металобрухту.

14. Ухвалою господарського суду Полтавської області від 19.04.2021, залишеною без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 29.06.2021, відмовлено у задоволенні заяви Відділу примусового виконання рішень про зміну способу виконання рішення від 12.10.2017 у справі №917/1275/17. В основу судового рішення покладено висновки про те, що позивачем заявлено саме віндикаційний позов, задоволення якого унеможливлює зміну способу та порядку виконання рішення, оскільки таким чином змінюється суть рішення та спосіб захисту, з яким звертався позивач у даній справі. Разом з тим зауважено, що зазначене призведе до неможливості у подальшому повернути у власність АТ "Українська залізниця" тепловози, які перебувають у володінні відповідача та які можуть бути відчужені виключно відповідно до Порядку розпорядження майном АТ "Українська залізниця" (постанова Кабінету Міністрів України від 22.11.2017 №1054).

15. Постановою Заступника начальника Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Полтавській області Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) від 18.02.2022 ВП №61547536 повернуто виконавчий документ (наказ Господарського суду Полтавської області від 31.10.2017 №917/1275/17) стягувачу у зв`язку із відсутністю у боржника визначеного виконавчим документом майна, яке він за виконавчим документом повинен передати стягувачу в натурі.

16. АТ "Українська залізниця" звернулося до Господарського суду Полтавської області зі скаргою на постанову від 18.02.2022 ВП №61546536 про повернення виконавчого документа стягувачу, за змістом якої просило суд (з урахуванням заяви про уточнення вимог скарги):

- визнати неправомірною (незаконною) постанову заступника начальника Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Полтавській області Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) Лукмасло М. М. про повернення виконавчого документа стягувачу від 18.02.2022 ВП №61547536;

- зобов`язати заступника начальника Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Полтавській області Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) Лукмасло М. М. відновити виконавче провадження №61547536 з виконання наказу Господарського суду Полтавської області від 31.10.2017 по справі №917/1275/17 про витребування тепловозів ЧМЕЗ №5720, ЧМЕЗ №1938, ЧМЕЗ №1613, ЧМЕЗ №2772 та ЧМЕЗ №3143 з незаконного володіння ТОВ "Полтавський тепловозоремонтний завод" на користь АТ "Українська залізниця".

Короткий зміст судових рішень

17. Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 05.07.2022, залишеною без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 07.12.2022, відмовлено у задоволення скарги.

18. Суди попередніх інстанцій виходили з того, що в матеріалах справи відсутні докази наявності у боржника спірних тепловозів модифікації ЧМЕ3. Державний виконавець встановив відсутність у боржника майна, яке він повинен передати стягувачу в натурі. Стягувач доказів на підтвердження іншого суду не надав.

19. Відтак, суди дійшли висновку про те, що постанова Відділу примусового виконання рішень від 18.02.2022 ВП 61547536 про повернення виконавчого документа стягувачу на підставі пункту 6 частини 1 статті 37 Закону України "Про виконавче провадження" є правомірною.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

20. АТ "Українська залізниця" подала касаційну скаргу, в якій просить скасувати ухвалу Господарського суду Полтавської області від 05.07.2022 і постанову Східного апеляційного господарського суду від 07.12.2022, ухвалити нове рішення, яким задовольнити скаргу АТ "Українська залізниця" на дії Відділу примусового виконання рішень.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу (узагальнено)

21. Скаржник зазначає, що суди, в порушення приписів ст.ст. 73, 76 та 236 ГПК України не з`ясував обставин, що мають значення для справи та визнали встановленими обставини, які недоведені належними доказами, оскільки майно, яке підлягає передачі позивачу за рішенням суду, перебуває у відповідача в іншому стані, ніж на момент передачі тепловозів для проведення модернізації, а зміна його стану відбулася у наслідок проведення відповідачем робіт з його модернізації (ремонту).

22. Суди першої та апеляційної інстанції здійснили переоцінку доказів та обставин, які вже були оцінені та встановлені судом першої інстанції під час прийняття рішення від 12.10.2017, ухвали від 19.04.2021 та судом апеляційної інстанції під час прийняття постанови від 29.06.2021, що є порученням приписів ст. 75 ГПК України.

23. Також скаржник зазначає, що суди першої та апеляційної інстанції неправильно застосували приписи ст.ст. 390, 1212, 1213 Цивільного кодексу України, оскільки безпідставно набуте майно підлягає поверненню потерпілому в натурі, незалежно від його стану на момент повернення.

Позиція інших учасників справи

24. Відділ примусового виконання рішень подав відзив, у якому не погоджується з доводами касаційної скарги, просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін. У відзиві Відділ примусового виконання рішень повністю погоджується з висновками судів, що стали підставою для відмови у задоволення скарги за дії Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Полтавській області Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.

25. ТОВ "Полтавський тепловозоремонтний завод" подало відзив, у якому просить касаційну скаргу АТ "Українська залізниця" залишити без задоволення, а оскаржувану ухвалу і постанову - без змін. У відзиві боржник погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, зазначає, що державним виконавцем встановлена відсутність у боржника присудженого майна в натурі; вказані обставини встановлені під час проведення виконавчих дій за участю стягувача з дотриманням вимог процесуального закону і стягувачем окремо не оскаржувалися; підписанням актів огляду тепловозів позивач визнав факт відсутності у відповідача присудженого майна. Доводи касаційної скарги, за твердженнями боржника, стосуються питань, пов`язаних зі встановленням обставин справи та з оцінкою / переоцінкою доказів у ній.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка аргументів скаржника і висновків судів попередніх інстанцій

26. Виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист, яка охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13.12.2012 № 18-рп/2012).

27. Згідно з частиною 1 статті 326 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами.

28. Відповідно до статті 339 ГПК України сторони виконавчого провадження мають право звернутися до суду зі скаргою, якщо вважають, що рішенням, дією або бездіяльністю державного виконавця чи іншої посадової особи органу державної виконавчої служби або приватного виконавця під час виконання судового рішення, ухваленого відповідно до цього Кодексу, порушено їхні права.

29. Згідно з частиною 1 статті 74 Закону України "Про виконавче провадження" рішення, дії чи бездіяльність виконавця та посадових осіб органів державної виконавчої служби щодо виконання судового рішення можуть бути оскаржені сторонами, іншими учасниками та особами до суду, який видав виконавчий документ, у порядку, передбаченому законом.


................
Перейти до повного тексту