1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 березня 2023 року

м. Київ

справа № 360/765/21

адміністративне провадження № К/9901/42409/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді - Мацедонської В. Е.,

суддів: Кашпур О. В., Шевцової Н. В.

розглянув у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Луганської обласної прокуратури про визнання протиправним та скасування пунктів наказів, зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Луганської обласної прокуратури на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 травня 2021 року (суддя Захарова О. В.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 20 вересня 2021 року (головуючий суддя Компанієць І. Д., судді: Казначеєв Е. Г., Сіваченко І. В.)

І. Суть спору

У лютому 2021 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Луганської обласної прокуратури (далі - відповідач), у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати пункт 2 наказу керівника Луганської обласної прокуратури Прибіги М. С. від 23 листопада 2020 року № 1903к у частині невиплати премії прокурору Троїцького відділу Старобільської місцевої прокуратури ОСОБА_1 ;

- визнати протиправним та скасувати пункт 2 наказу виконуючого обов`язки керівника Луганської обласної прокуратури Карамана К. В. від 24 грудня 2020 року № 2052к у частині невиплати премії прокурору Троїцького відділу Старобільської місцевої прокуратури ОСОБА_1 ;

- зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити позивачу грошову премію в розмірі 75 відсотків до встановленого місячного фонду оплати праці за листопад 2020 року;

- зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити позивачу грошову премію в розмірі 325 відсотків до встановленого місячного фонду оплати праці за грудень 2020 року.

На обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що оскаржувані накази у частині, що стосується порушення його прав на оплату праці у вигляді премії, як складової частини заробітної плати, гарантованого статтею 43 Конституції України та статтею 81 Закону України "Про прокуратуру", прийняті з порушенням статті 19 Конституції України, та не відповідають критеріям, що визначені у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

ОСОБА_1 працює на посаді прокурора Троїцького відділу Старобільської місцевої прокуратури.

Позивач є обвинуваченим у кримінальному провадженні № 52017000000000620 від 14 вересня 2017 року (обвинувальний акт затверджено 26 травня 2020 року) у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною першою статті 328 Кримінального кодексу України (розголошення відомостей, що становлять державну таємницю). Обвинувальний акт перебуває на розгляді в Сватівському районному суді Луганської області (станом на час розгляду даної справи судами першої та апеляційної інстанцій).

Наказом Луганської обласної прокуратури від 23 листопада 2020 року № 1903к за сумлінне ставлення до виконання службових обов`язків та з нагоди свята - Дня працівника прокуратури премійовано у листопаді 2020 року працівників Луганської обласної прокуратури, прокурорів місцевих прокуратур Луганської області (крім прокурорів обласної прокуратури та державних службовців) у розмірі 75 відсотків до встановленого місячного фонду оплати праці (без премії).

Згідно з пунктом 2 згаданого наказу зазначено, що така премія не виплачується працівникам органів прокуратури, які мають незняті дисциплінарні стягнення, щодо яких прийнято рішення про відсторонення від виконання службових обов`язків чи накладене адміністративне стягнення за правопорушення, пов`язане з корупцією, а також працівникам, які є підозрюваними чи обвинуваченими у скоєнні кримінальних правопорушень, а саме ОСОБА_1 - прокурору Троїцького відділу Старобільської місцевої прокуратури (обвинувачується у скоєнні кримінального правопорушення).

У подальшому, наказом Луганської обласної прокуратури від 24 грудня 2020 року № 2052к за сумлінне ставлення до виконання службових обов`язків, з метою заохочення працівників за ініціативність у роботі та з нагоди новорічних державних свят, прийнято рішення про виплату в грудні 2020 року працівникам Луганської обласної прокуратури, прокурорам місцевих прокуратур Луганської області (крім прокурорів обласної прокуратури та державних службовців) грошову премію, зокрема усім прокурорам місцевих прокуратур - 325 % до встановленого місячного фонду оплати праці (без премії).

Водночас, пунктом 2 цього наказу передбачено, що премія не виплачується працівникам органів прокуратури, які мають незняті дисциплінарні стягнення, щодо яких прийнято рішення про відсторонення від виконання службових обов`язків чи накладене адміністративне стягнення за правопорушення, пов`язане з корупцією, а також працівникам, які є підозрюваними чи обвинуваченими у скоєнні кримінальних правопорушень, а саме ОСОБА_1 - прокурору Троїцького відділу Старобільської місцевої прокуратури (обвинувачується у скоєнні кримінального правопорушення).

Уважаючи такі накази протиправними у частині позбавлення позивача премії за листопад 2020 року та грудень 2020 року, ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом за захистом порушених, на його думку, прав та інтересів.

ІІІ. Рішення судів попередніх інстанцій та мотиви їх ухвалення

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 19 травня 2021 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 20 вересня 2021 року, позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано пункт 2 наказу Луганської обласної прокуратури від 23 листопада 2020 року № 1903к у частині невиплати премії прокурору Троїцького відділу Старобільської місцевої прокуратури ОСОБА_1 . Визнано протиправним та скасовано пункт 2 наказу Луганської обласної прокуратури від 24 грудня 2020 року № 2052к у частині невиплати премії прокурору Троїцького відділу Старобільської місцевої прокуратури ОСОБА_1 . Зобов`язано Луганську обласну прокуратуру нарахувати та виплатити ОСОБА_1 грошову премію в розмірі 75 відсотків до встановленого місячного фонду оплати праці (без премії) за листопад 2020 року. Зобов`язано Луганську обласну прокуратуру нарахувати та виплатити ОСОБА_1 грошову премію в розмірі 325 відсотків до встановленого місячного фонду оплати праці (без премії) за грудень 2020 року.

Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що премія прокурору місцевої прокуратури виплачується в меншому розмірі або не виплачується повністю за вмотивованою пропозицією керівника місцевої прокуратури, оформленою рапортом, погодженим з керівником регіональної прокуратури. На підставі узгоджених пропозицій кадровими підрозділами чи кваліфікаційно-дисциплінарною комісією прокурорів формуються накази щодо виплати премії у меншому розмірі або невиплати премії взагалі, з якими в обов`язковому порядку ознайомлюють працівників. У порушення пункту 3 розділу ІІ Положення № 234 керівником місцевої прокуратури не складався рапорт із обґрунтуванням підстав невиплати позивачу грошової премії у листопаді 2020 року та у грудні 2020 року та, відповідно, відсутнє погодження рапорту про невиплату премії з керівником регіональної прокуратури.

Суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку, що позбавлення ОСОБА_1 одноразової премії у листопаді 2020 року та грудні 2020 року було здійснено відповідачем без визначених законом підстав і в порушення встановленого порядку преміювання працівників органів прокуратури, а тому накази керівника Луганської обласної прокуратури від 23 листопада 2020 року № 1903к та від 24 грудня 2020 року № 2052к у частині пункту 2, якими позбавлено ОСОБА_1 одноразової премії у листопаді 2020 року та грудні 2020 року є протиправними.

За відсутності підстав для позбавлення позивача одноразової премії, наявні підстави для зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити ОСОБА_1 премію у визначеному наказами розмірі, оскільки для вчинення таких дій виконано всі умови, визначені законом, і вчинення таких дій не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

ІV. Провадження в суді касаційної інстанції

19 листопада 2021 року Луганська обласна прокуратура звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 травня 2021 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 20 вересня 2021 року.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 13 грудня 2021 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

V. Касаційне оскарження

У касаційній скарзі Луганська обласна прокуратура просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції, і прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.

На обґрунтування своїх вимог скаржник посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування пунктів 2-5, 8, 9 розділу II Положення про преміювання працівників органів прокуратури, Національної академії прокуратури України та членів Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів, затвердженого наказом Генерального прокурора України від 09 серпня 2017 року № 234.

Відповідач зазначає, що одноразове преміювання працівників прокуратури є правом керівника, а не його обов`язком, розмір премій встановлюється для кожної особи в індивідуальному порядку, виходячи з рівня виконання нею службових обов`язків, дотримання трудової та виконавчої дисципліни, а також інших чинників.

Луганська обласна прокуратура стверджує, що притягнення працівника прокуратури до кримінальної відповідальності, повідомлення йому про підозру у вчиненні кримінального правопорушення унеможливлює позитивну оцінку роботи працівника, як підставу для заохочення, що обумовило рішення керівника обласної прокуратури про невиплату одноразової премії ОСОБА_1 .

На думку відповідача, зобов`язання останнього нарахувати та виплатити позивачу грошову премію за листопад 2020 року та грудень 2020 року суперечить приписам пунктів 8, 9 розділу І Положення № 234.

Позивачем відзив на касаційну скаргу не подавався, що не перешкоджає перегляду судових рішень першої та апеляційної інстанцій.

VІ. Релевантні джерела права й акти їх застосування.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною першою-другою статті 81 Закону України від 14 жовтня 2014 року

№ 1697-VII "Про прокуратуру" (далі - Закон № 1697-VII) установлено, що заробітна плата прокурора складається з посадового окладу, премій та надбавок за вислугу років, виконання обов`язків на адміністративній посаді та інших виплат, передбачених законодавством.

Преміювання прокурорів здійснюється в порядку, затвердженому Генеральним прокурором, за результатами оцінювання якості їх роботи за календарний рік у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менше як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду оплати праці.

Конкретні підстави і порядок преміювання прокурорів, слідчих, працівників, що виконують функції з обслуговування, службовців, робітників органів прокуратури, працівників Національної академії прокуратури України (далі - працівники), а також членів Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів визначаються Положенням про преміювання працівників органів прокуратури, Національної академії прокуратури України та членів Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів, затвердженого наказом Генерального прокурора України від 09 серпня 2017 року № 234 (далі - Положення № 234).

Відповідно до пункту 2 розділу І Положення № 234 преміювання працівників Генеральної прокуратури України, регіональних, місцевих прокуратур, Національної академії прокуратури України та членів Комісії здійснюється щомісяця пропорційно до відпрацьованого часу в межах фонду преміювання, затвердженого в кошторисах, та економії фонду оплати праці.

Згідно з пунктом 4 розділу І Положення № 234 розмір премій визначається відповідно до об`єктивної оцінки роботи працівника, члена Комісії та їх особистого внеску в загальні результати роботи у відсотках до посадового окладу або місячної заробітної плати працівника (крім доплат за виконання обов`язків тимчасово відсутніх працівників та за виконання обов`язків тимчасово відсутнього керівника) і члена Комісії.


................
Перейти до повного тексту