ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 березня 2023 року
м. Київ
справа №223/564/17
адміністративне провадження № К/9901/49022/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мороз Л.Л.,
суддів: Кравчука В.М., Бучик А.Ю.,
розглянувши в порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу № 223/564/17
за позовом керівника Волноваської місцевої прокуратури в Донецькій області до Вугледарської міської ради Донецької області про визнання пунктів рішення незаконним та його скасування, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Вугледарської міської ради Донецької області на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2018 року (головуючий-суддя Сіваченко І.В., судді: Шишов О.О., Сухарько К.Г.),
в с т а н о в и в :
У серпні 2018 року позивач звернувся до суду з даним позовом, обґрунтовуючи його тим, що рішенням Вугледарської міської ради Донецької області від 23 вересня 2016 року №7/8-16 "Про передачу функцій з утримання об`єктів благоустрою міста та надання послуг з вивезення твердих побутових відходів новоствореному комунальному підприємству "Благоустрій" Вугледарської міської ради" до Комунального підприємства "Благоустрій" передано функції з утримання об`єктів благоустрою та визнано виконавцем послуг з вивезення твердих побутових відходів для всіх категорій споживачів з 01 жовтня 2016 року. Посилаючись на те, що вказане рішення міської ради прийнято з порушенням вимог чинного законодавства, а саме без проведення конкурсу, що суперечить вимогам законів України "Про місцеве самоврядування", "Про відходи", "Про житлово-комунальні послуги" та інших нормативно-правових актів, та призводить до недопущення конкуренції на ринку внаслідок відсутності можливості інших учасників ринку виборювати право на надання зазначених послуг, позивач просив суд визнати незаконними та скасувати пункти 1, 2 рішення Вугледарської міської ради Донецької області від 23 вересня 2016 року №7/8-16, а також вирішити питання про стягнення судового збору.
Постановою Вугледарського міського суду Донецької області від 18 грудня 2017 року у задоволенні позову відмовлено повністю.
Постанова мотивована тим, що Законом України від 06 вересня 2005 року № 2807-IV "Про благоустрій населених пунктів" передбачено необхідність проведення конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів за виключенням створення органом місцевого самоврядування підприємства для надання таких послуг. Оскільки міською радою було створено КП "Благоустрій", якому передано функції з утримання об`єктів благоустрою та визнано виконавцем послуг з вивезення твердих побутових відходів для всіх категорій споживачів, суд першої інстанції дійшов висновку про прийняття оскаржуваного рішення в межах наданих повноважень.
Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2018 року постанову суду першої інстанції скасовано та прийнято нову про часткове задоволення позову.
Визнано протиправним та скасовано п. 1 рішення Вугледарської міської ради №7/8-16 від 23.09.2016 "Про передачу функцій з утримання об`єктів благоустрою міста та надання послуг з вивезення твердих побутових відходів новоствореному комунальному підприємству "Благоустрій" Вугледарської міської ради" в частині передання функцій з надання послуг з вивезення твердих побутових відходів новоствореному комунальному підприємству "Благоустрій" Вугледарської міської ради.
Визнано протиправним та скасовано п. 2 рішення Вугледарської міської ради №7/8-16 від 23.09.2016 "Про передачу функцій з утримання об`єктів благоустрою міста та надання послуг з вивезення твердих побутових відходів новоствореному комунальному підприємству "Благоустрій" Вугледарської міської ради" в частині визнання комунального підприємства "Благоустрій" Вуглерадарськї міської ради виконавцем послуг з вивезення твердих побутових відходів для всіх категорій споживачів.
В іншій частині позову відмовлено.
Вирішуючи спір, апеляційний суд виходив з того, що збирання та перевезення побутових відходів здійснюється юридичною особою, яка уповноважена на це органом місцевого самоврядування, на конкурсних засадах, однак Вугледарська міська рада в порушення чинного законодавства, не провівши конкурс на визначення виконавців послуг з вивезення побутових відходів у м. Вугледар, передала КП "Благоустрій" відповідні функції з порушенням конкурентних засад.
Також апеляційний суд зазначив, що Закон України "Про житлово-комунальні послуги" встановлює загальний порядок надання усіх комунальних послуг, натомість спеціальний порядок надання послуг з вивезення побутових відходів встановлено Законом України "Про відходи" та Порядком проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2011 року № 1173.
Дійшовши висновку про необхідність скасування рішення міської ради, апеляційний суд, з посиланням на пункт 2 частини 2 статті 245 КАС України, вказав, що рішення суб`єкта владних повноважень втрачає чинність з моменту набрання судовим рішенням законної сили лише на майбутнє, а тому позов задовольнив частково.
Не погоджуючись з постановою апеляційної інстанцій та вважаючи її такою, що прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права, Вугледарська міська рада подала касаційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване судове рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Доводи касаційної скарги обґрунтовані тим, що апеляційним судом помилково застосовано до спірних правовідносин положення ч. 2 ст. 4 Закону України "Про захист економічної конкуренції" від 11 січня 2001 року № 2210-ІІІ, оскільки будь-якого іншого підприємства, яке б надавало послуги з вивезення твердих побутових відходів у місті Вугледар, немає. Апеляційним судом залишено поза увагою, що рішенням виконавчого комітету Вугледарської міської ради від 17 серпня 2011 року № 277 зі складу послуг з утримання будинків і споруд і прибудинкових територій виключено послуги з вивезення побутових відходів, а тому відповідно до п. 3.4 наказу Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 25 квітня 2005 року № 60 "Про затвердження Порядку визначення виконавця житлово-комунальних послуг" виконавець таких послуг визначається відповідним органом місцевого самоврядування або його виконавчим органом. Тому спірним рішенням міської ради функції з утримання об`єктів благоустрою та надання послуг з вивезення твердих побутових відходів передано заснованому нею КП "Благоустрій", яке в порушення ст. 49 КАС України апеляційним судом не залучено до участі у справі у якості третьої особи.
Ухвалою Верховного Суду від 27 квітня 2018 року відкрито провадження у справі.
У відзиві на касаційну скаргу заступник прокуратура Донецької області просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувану постанову апеляційного суду - без змін.
Суд, заслухавши суддю-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом касаційної інстанції, та, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов наступного висновку.
Апеляційним судом встановлено, що до прокуратури Донецької області 06 серпня 2017 року надійшла заява депутата Вугледарської міської ради Донецької області Кузьменко М.І. про те, що на підставі рішення Вугледарської міської ради від 23 вересня 2016 року функції з утримання об`єктів благоустрою міста та надання послуг з вивезення твердих побутових відходів новоствореному комунальному підприємству "Благоустрій" передано незаконно і завчасно без проведення необхідного конкурсу.
Також встановлено, що спірним рішенням міської ради КП "Благоустрій" передано дві функції ради: утримання об`єктів благоустрою та вивезення твердих побутових відходів. Прокурор оспорив зазначене рішення у частині передачі КП "Благоустрій" функцій з вивезення твердих побутових відходів та визнання його виконавцем цих послуг, оскільки не проведено відповідний конкурс.
З матеріалів справи вбачається, що рішенням Вугледарської міської ради від 29 червня 2016 року №7/5-13 створено комунальне підприємство з надання послуг з благоустрою та вивезення твердих побутових відходів "Благоустрій" Вугледарської міської ради" та затверджено статут даного підприємства (а.с.40-41) (далі - КП "Благоустрій"; Підприємство).
Статутом КП "Благоустрій" визначено, що власником і засновником підприємства є територіальна громада міста Вугледара Донецької області в особі Вугледарської міської ради. Все майно підприємства перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Вугледара і закріплюється за підприємством на праві господарського відання. Основна діяльність підприємства спрямована на надання послуг по вивезенню твердо-побутових відходів підприємств, установ, організацій та населення міста Вугледара (а.с.42-54).
Спірним рішенням міської ради передано функції з утримання об`єктів благоустрою та надання послуг з вивезення твердих побутових відходів новоствореному КП "Благоустрій". Визнано останнє підприємством з утримання об`єктів благоустрою комунальної власності у місті Вугледарі та виконавцем послуг з вивезення твердих побутових відходів для всіх категорій споживачів з 01 жовтня 2016 року (а.с.9-22,57-58).
Листом Вугледарської міської ради від 13 липня 2017 року №02-2593-37/1 повідомлено заступника керівника Волноваської місцевої прокуратури Авдана Р.К., що у період 2016-2017 року конкурс з надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території міста Вугледара Донецької області не проводився через відсутність законних підстав для його проведення (а.с.23).
Відповідно до статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин, представницьким органом місцевого самоврядування є виборний орган (рада), який складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення.
Приписи частини першої статті 10 вказаного Закону визначають, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
За правилами підпункту 1 пункту "а", підпунктів 1, 2, 5 пункту "б" статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад віднесено: управління об`єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв`язку, що перебувають у комунальній відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню; здійснення заходів щодо розширення та вдосконалення мережі підприємств житлово-комунального господарства, торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування, розвитку транспорту і зв`язку; здійснення відповідно до законодавства контролю за належною експлуатацією та організацією обслуговування населення підприємствами житлово-комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, розвитку транспорту та зв`язку; здійснення відповідно до законодавства контролю за належною експлуатацією та організацією обслуговування житлового фонду населення підприємствами житлово-комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, розвитку транспорту, зв`язку, за технічним станом, використанням та утриманням інших об`єктів нерухомого майна усіх форм власності, за належними, безпечними і здоровими умовами праці на цих підприємствах і об`єктах, прийняття рішень про скасування даного ними дозволу на експлуатацію об`єктів нерухомого майна усіх форм власності, за належними, безпечними і здоровими умовами праці на цих підприємствах і об`єктах; прийняття рішень про скасування даного ними дозволу на експлуатацію об`єктів у разі порушення нормативно-правових актів з охорони праці, екологічних, санітарних правил, інших вимог законодавства, облік відповідно до закону житлового фонду, здійснення контролю за його використанням.