1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 березня 2023 року

м. Київ

справа № 807/2915/14

адміністративне провадження № К/9901/45915/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку попереднього розгляду у касаційному порядку адміністративну справу № 807/2915/14 за позовом ОСОБА_1 до Іршавської районної державної адміністрації Закарпатської області, Міністерства юстиції України, третя особа - ОСОБА_2, про скасування рішення та зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Закарпатського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2017 року (головуючий-суддя Рейті С.І., судді: Гаврилко С.Є., Шешень О.М.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 06 лютого 2018 року (головуючий-суддя Гудим Л.Я., судді: Шинкар Т.І., Святецький В.В.),

в с т а н о в и в :

У вересні 2014 року звернулася до суду з даним позовом, у якому, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог, просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Іршавського районного управління юстиції Калинича І.В. про відмову у внесенні змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №12050476;

- зобов`язати Державну реєстраційну службу України вилучити з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запис про державну реєстрацію господарських споруд і літньої кухні за літерою "Б" та сараю за літерою "В", згідно з свідоцтвом про право власності на нерухоме майно НОМЕР_1 від 02 червня 2008 року на житловий будинок з надвірними спорудами, що знаходиться по АДРЕСА_1, виданого на ім`я ОСОБА_2 ;

- зобов`язати Іршавське районне управління юстиції ГУЮ у Закарпатській області в особі державного реєстратора Калинича І.В. розглянути заяви від 24 березня 2014 року та від 28 березня 2014 року про внесення змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у порядку та строки, встановлені Порядком прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 12 грудня 2011 року №3502/5.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач посилалась на те, що рішенням апеляційного суд Закарпатської області від 21 травня 2013 року, яке набрало законної сили 21 травня 2013 року, (у справі №705/3247/12) визнано незаконним та скасовано видане на ім`я ОСОБА_2 свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_1 від 02 червня 2008 року на житловий будинок з надвірними спорудами, що знаходиться по АДРЕСА_1 в частині господарських споруд і літньої кухні за літерою "Б" та сараю за літерою "В".

Позивач тричі (24, 28 та 31 березня 2014 року) зверталась до Реєстраційної служби Іршавського районного управління юстиції із заявою про внесення змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та просила скасувати державну реєстрацію вищевказаних споруд. Однак рішенням від 31 березня 2014 року №12050476 позивачу відмовлено у внесенні змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Постановою Закарпатського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2017 року, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 06 лютого 2018 року, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Вирішуючи спір, суди попередніх інстанцій виходили з того, що позивачем не було надано державному реєстратору документів, необхідних у випадку неспівпадіння особи заявника та суб`єкта речового права (особи, за якою зареєстроване право), отже приймаючи рішення про відмову у внесенні змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 31 березня 2014 року №12050476, державний реєстратор діяв відповідно до норм чинного законодавства, в межах своєї компетенції та у спосіб, що передбачений законодавством, а тому відсутні підстави для його скасування.

Крім того, суди зазначили, що ні Державна реєстраційна служба України (яка існувала на момент виникнення спірних відносин), ні Міністерство юстиції України (як правонаступник Державної реєстраційної служби України) не мають повноважень щодо вилучення з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію майна чи споруд, перевіряти чи скасовувати рішення прийняті державним реєстратором

Не погодившись із судовими рішення попередніх інстанції, ОСОБА_1 просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову, мотивуючи свої доводи неправильним застосуванням судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права.

Ухвалою Верховного Суду від 10 травня 2018 року відкрито провадження у справі.

У відзивах на касаційну скаргу представник ОСОБА_2 - Дубровська О.М. та Іршавська районна державна адміністрація просять касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

Суд, заслухавши суддю-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом касаційної інстанції, та, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов наступного висновку.

Судами встановлено, що рішенням апеляційного суду Закарпатської області від 21 травня 2013 року визнано незаконним та скасовано видане на ім`я ОСОБА_2 свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_1 від 02 червня 2008 року на житловий будинок з надвірними спорудами, що знаходиться по АДРЕСА_1 в частині господарських споруд і літньої кухні за літерою "Б" та сараю за літерою "В".

З метою виключення запису про державну реєстрацію вказаного нерухомого майна, позивач зверталась до Реєстраційної служби Іршавського районного управління юстиції із заявами про внесення змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно Калинич І.В. від 31березня 2014 року №12050476 відмовлено у внесенні змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на підставі п.п. 2.15.1 п. 2.15 Порядку прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесених записів про скасування державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12 грудня 2011 року №3502/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 12 грудня 2011 року №1429/20167 (із змінами) у зв`язку з тим, що документи подані не в повному обсязі, не подано документи, що посвідчують особу - суб`єкта речового права, копію реєстраційного номера облікової картки платника податку - суб`єкта речового права, документи, що підтверджує повноваження особи заявника.

Відносини, пов`язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулюються Законом України від 01 липня 2004 року № 1952-ІV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - Закон № 1952-ІV).

Відповідно до частини першої статті 2 Закону № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав (частина перша статті 3 Закону № 1952-IV).

Орган державної реєстрації прав проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації (пункт 1 статті 8 Закону № 1952-IV).

У державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують (пункт 4 частина 1 статті 24 Закону № 1952-IV).

Відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, зазначених у пунктах 4, 5-2 - 5-6 частини першої цієї статті, не позбавляє заявника права повторно звернутися із заявою за умови усунення перешкод для державної реєстрації прав та їх обтяжень (частина третя статті 24 Закону № 1952-IV).

Процедуру прийняття і розгляду заяв про внесення змін до запису та заяв про скасування запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, перелік документів, необхідних для внесення змін до запису та скасування запису Державного реєстру прав, права та обов`язки суб`єктів, що є учасниками зазначеної процедури визначає Порядок прийняття і розгляду заяв про внесення змін до запису та заяв про скасування запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затверджений наказом Міністерства юстиції України від 12 грудня 2011 року № 3502/05 та зареєстрований у Міністерстві юстиції України 12 грудня 2011 року за № 1429/20167 (далі - Порядок № 3502/05).


................
Перейти до повного тексту